Πάνος Χριστοδούλου: «Τόνοι, τόνοι και Τόνι»

Facebook
Twitter
Google+
Pinterest

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

 

«Πού είναι οι τόνοι; Θέλω τόνους!» ακούστηκε μια φωνή από το παραθαλάσσιο σχολείο. Κι έτσι οι τόνοι, που κολυμπούσαν αμέριμνοι στη θάλασσα, βγήκαν στη στεριά, νομίζοντας ότι τους καλούσαν. Πού να ήξεραν ότι αυτός που φώναζε ήταν ο δάσκαλος και ότι έκανε παρατήρηση στον Τόνι επειδή δεν έβαλε τόνους στο κείμενο που έγραψε. Κι έτσι όπως βγήκαν με φόρα από το νερό οι τόνοι (τα ψάρια δηλαδή), άρχισαν άθελά τους να πέφτουν σαν τόνοι (γραμματικής) στις λέξεις που ήταν γραμμένες στον πίνακα. Και τους άλλαξαν τα φώτα και μαζί και το νόημα…
Θα μπορέσει κάποιος να βάλει τέλος στο χάος που δημιουργήθηκε στην τάξη; Και ο Τόνι θα βάζει από εδώ και στο εξής τόνους, για να μην ξανασυμβούν τα ίδια;  «Τόνοι, τόνοι και Τόνι», εκδόσεις Μεταίχμιο.

-Εσείς ως νομικός θα γνωρίζετε τι συνέβη στο παραθαλάσσιο χωριό. Πείτε μας…

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς νομικός για να ξέρει τι συνέβη στο παραθαλάσσιο χωριό. Ήταν ένα γεγονός που ταρακούνησε την κοινή γνώμη και απορώ που δεν το γνωρίζετε! Το συγκλονιστικό αυτό συμβάν αναλύεται με λεπτομέρεια στο βιβλίο μου «Τόνι, τόνοι και τόνοι». Τέλος πάντων, για να σας διευκολύνω, σας λέω ότι στο σχολείο εκείνου του χωριού υπήρχε ένας μαθητής, ο Τόνι, που δεν έβαζε ποτέ τόνους στα γραπτά του, κάτι που έκανε έξω φρενών τον δάσκαλό του…

-Τι παρατήρηση έκανε ο δάσκαλος στον Τόνι;

Δεν του έκανε απλά παρατήρηση. Άρχισε να του φωνάζει (κάτι που δεν είναι καθόλου καλό) για τους τόνους που έλειπαν, για ακόμα μία φορά, από τις λέξεις και τις φράσεις που είχε μόλις γράψει ο Τόνι στον πίνακα. Τις αγριοφωνάρες όμως του δασκάλου τις άκουσαν και οι τόνοι (τα ψάρια).

-Πώς αντέδρασαν οι τόνοι;

Νόμισαν ότι ο δάσκαλος με τις αγριοφωνάρες του τους καλούσε. Αν και μέσα στον βυθό, τον άκουσαν πολύ καθαρά να φωνάζει «θέλω τόνους! Πού είναι οι τόνοι;». Ε, λοιπόν εσείς στη θέση τους τι θα κάνατε; Δεν θα βγαίνατε απ’ το νερό; Δεν θα μπαίνατε στην τάξη από το ανοιχτό παράθυρο που βλέπει στη θάλασσα;

 

-Τι προβλέπεται όταν ξεβράζεται τέτοια μεγάλη ψαριά;

Προβλέπεται χάος! Ειδικά αν οι τόνοι (τα ψάρια), ενώ δεν ξέρουν ορθογραφία, συμπεριφέρονται σαν τόνοι γραμματικής και αρχίζουν και πέφτουν άτσαλα πάνω στα γράμματα των λέξεων.

-Στην τονοπαρέα συνδημιουργός και η Σοφία Παπαδοπούλου με τα σχέδια και τα χρώματά της;

Φήμες λένε ότι η Σοφία ήταν παρούσα στην τάξη, όταν συνέβη το συγκλονιστικό περιστατικό με τους τόνους. Ίσως γι’ αυτό κατάφερε να κάνει τόσο καταπληκτικές εικόνες.

-Τι γίνεται όταν αλλάζουμε τα φώτα στους τόνους; Τι δεν πρέπει να γίνεται;

Στους τόνους, τα ψάρια, ήδη έχουμε αλλάξει τα φώτα. Τους κάνουμε σούσι, κονσέρβα, τους βάζουμε σε σάντουιτς και σαλάτες… Στο παραμύθι αυτό τους βάλαμε και πάνω στα γράμματα και αναπόφευκτα έγινε το σώσε! Το νόημα των λέξεων άλλαξε, καθώς οι τόνοι δεν μπήκαν πάνω από τα σωστά γράμματα. Το ίδιο συμβαίνει και με τους τόνους της γραμματικής. Αν δεν μάθεις να τονίζεις σωστά μία λέξη, δημιουργούνται παρεξηγήσεις καθώς το νόημα της λέξης μπορεί να αλλάξει από τον λάθος τονισμό.

-Ένα τρελό παραμύθι παρεξηγήσεων και φαντασίας;

Ναι, το οποίο δημιουργήθηκε με σκοπό να βοηθήσει την κόρη μου που δυσκολεύεται στην ορθογραφία. Μάλιστα η ιδέα για τη συγκεκριμένη πλοκή δόθηκε από μια ατάκα ενός μικρού μου φίλου που συμμετείχε σε ένα εργαστήρι δημιουργικής γραφής, που είχα διοργανώσει πριν από δύο χρόνια και μου έλεγε να βάλουμε στις λέξεις των ιστοριών μας τόνους ψάρια αντί για τόνους γραμματικής.

-«Σοβαρότερα από τα ορθογραφικά τα λάθη της ζωής» σημειώνει ο Τριβιζάς…

Προφανώς! Όμως υπάρχει και το δικαίωμα στο λάθος, που το έχουμε όλοι και ειδικά τα παιδιά, κάτι που πολύ συχνά λησμονούμε. Σε κάθε περίπτωση, όλα τα λάθη, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, διορθώνονται. Βέβαια στη ζωή δεν υπάρχει αυτόματος ορθογράφος, σαν αυτόν που έχουν οι υπολογιστές. Συνεπώς χρειάζεται θέληση και προσπάθεια για να διορθωθούν τα λάθη της ζωής.

 

-Τι σκέφτεται ένας παραμυθάς που διευθύνει το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού;

Σκέφτεται ότι δυστυχώς οι παραβιάσεις των δικαιωμάτων των παιδιών δεν είναι παραμύθι αλλά καθημερινή πραγματικότητα. Το Δίκτυο προσπαθεί να αλλάξει αυτή την πραγματικότητα. Με θεσμικές παρεμβάσεις αλλά και πρωτοβουλίες ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης, προσπαθεί να αναδείξει ζητήματα που αφορούν τη στην πράξη εφαρμογή της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού και να προτείνει λύσεις. Παράλληλα, με ποικίλες διαπαιδαγωγικές και πολιτιστικές δράσεις, που απευθύνονται στα παιδιά, επιδιώκει να τα βοηθήσει να κατανοήσουν τα δικαιώματά τους, να τα διεκδικούν και να σέβονται αυτά των άλλων. Όποιος θέλει να μάθει περισσότερα για τις δράσεις μας αλλά και ενδεχομένως να γίνει μέρος τους, μπορεί να επισκεφτεί τον ιστότοπό μας (ddp.gr) και να έρθει σε επικοινωνία μαζί μας.

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here