Ο «Εραστής» του Πίντερ. Συνέντευξη με τον Γ. Χαρατζά και την Κορίνα Χρυσάιδου

 

Της Μαρίας Λυμπεροπούλου

Σ’ ένα προάστιο του Λονδίνου, ένα ευκατάστατο ζευγάρι, μέσα στην καθημερινή, αποστειρωμένη ρουτίνα του, συζητάει ανοιχτά για τον εραστή της συζύγου και τη συνάντησή της μαζί του 3 φορές την εβδομάδα στο σπίτι τους κατά την απουσία του συζύγου στη δουλειά του. Μια κωμωδία αποκαλύψεων, ανατροπών και απρόσμενων στοιχείων που έρχονται να συνθέσουν ένα παιχνίδι ερωτικής συνωμοσίας.

Η ομάδα X-Act Art παρουσιάζει τη νέα της παραγωγή.
«Ο Εραστής» του Χάρολντ Πίντερ. Λίγο πριν την πρεμιέρα του έργου, οι  σκηνοθέτες και πρωταγωνιστές της παράστασης Γιώργος Χαρατζάς και Κορίνα Χρυσάιδου μίλησαν στο Press Publica.

DSC_0022

Γιατί επιλέξατε αυτό το έργο;

Κ.Χ. Αγαπάμε πολύτον Πίντερ γιατί είναι μοντέρνος, σύγχρονος. Οι καιροί είναι δύσκολοι και όλοι αποζητάμε κάτι να νιώσουμε πιο ευτυχείς γι αυτό επιλέξαμε την κωμωδία «Ο Εραστής»τουΧάρολντΠίντερ.. Είναι η πρώτη φορά που καταπιανόμαστε με κωμωδία. Το έργο ξεκινά με την ερώτηση του συζύγου προς τη σύζυγό του –Θα έρθει ο εραστής σου σήμερα;- Μιλάνε ανοιχτά για τον εραστή που υπάρχει.

Γ.Χ. Για πρώτη φορά επιχειρούμε να παίξουμε και να σκηνοθετήσουμε ένα έργο. Γνωριζόμαστε και συνεργαζόμαστε πολλά χρόνια. Έχουμε λοιπόν αναπτύξει έναν κώδικα επικοινωνίας που μας επιτρέπει να συνδυάζουμε τους δύο αυτούς ρόλους.Ο Πίντερ είναι μοντέρνος γιατί οι φράσεις, οι σιωπές και οι παύσεις που χρησιμοποιεί έχουν κάτι πολύ σύγχρονο. Είναι αυτά που δεν «λέγονται» που κρύβουν τελικά ένα νόημα σε δεύτερο επίπεδο.

Κ.Χ. Βασιζόμαστε σε μια συγκεκριμένη τεχνική υποκριτικής, την οποία έχουμε σπουδάσει και οι δύο στην Αμερική. Είναι η πρακτική του Ντέιβιντ Μάμετ και ονομάζεται «Πρακτική Αισθητική».

 Που βασίζεται αυτή η τεχνική;

Κ.Χ. Η τεχνική στηρίζεται στη δράση, δηλαδή έγκειταιστο στόχο που βάζω πάνω στον άλλον στη σκηνή και στον τρόπο που στιγμή προς στιγμή προσπαθώ να πετύχω αυτόν τον στόχο.

Γ.Χ. Η τεχνική του Ντέιβιντ Μάμετ βασίστηκε ουσιαστικά πάνω σε τρεις άξονες: στη φιλοσοφία του Αριστοτέλη, στους στωικούς φιλοσόφους και σε έναν Αμερικάνο δάσκαλο που ονομάζεται Sanford Meisner. Από αυτές τις τρεις πηγές άντλησε υλικό και το 1985αναπτύχθηκε η Πρακτική Αισθητική. Δημιουργήθηκε μια σχολή που στηρίζεται στη σωματική δράση. Πώς πετυχαίνω τον στόχο μου σωματικά.

Κ.Χ. Στην ουσία είναι η αποκωδικοποίηση αυτού που κάνουμε αυθόρμητα στη ζωή μας. Για παράδειγμα, όταν τσακωνόμαστε με κάποιον κάτι προσπαθούμε να πετύχουμε, να τον κάνουμε να καταλάβει ότι κάτι έχει κάνει λάθος. Αυτό έχει αποκωδικοποιηθεί και έχει γίνει πολύ συγκεκριμένο με μια πολύ απτή και κατανοητή τεχνική και σε αυτή βασιζόμαστε και δουλεύουμε. Οπότε έχουμε έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας.

 Μιλήστε μας για την ομάδα που έχετε ιδρύσει την «X-Act Art».

Γ.Χ. Ιδρύθηκε το 2011, πριν από πέντε χρόνια, και σκοπός μας είναι να δουλεύουμε με βάση την τεχνική υποκριτικής του Ντέιβιντ Μάμετ. Εξάλλου όλες οι δουλειές μας βασίζονται σε αυτή την τεχνική. Όμως, να σημειώσουμε ότι δεν πρόκειται μόνο για μια τεχνική αλλά πρόκειται για μια φιλοσοφική προσέγγιση περί υποκριτικής και θεάτρου. Θέλαμε να δουλέψουμε με έναν πολύ σταθερό κώδικα. Μέχρι τώρα έχουμε δημιουργήσει 4 θεατρικές παραγωγές και μια ταινία μεγάλου μήκους, η οποία βρίσκεται στο στάδιο του μοντάζ. Όλοι οι συμμετέχοντες στις παραστάσεις μας είναι κοινωνοί της τεχνικής του Ντέιβιντ Μάμετ.

 Ξεκινήσατε τις θεατρικές σπουδές σας στην Αθήνα και έπειτα στην Αμερική. Τί σας ώθησε να επιστρέψετε στην Ελλάδα; Τώρα με τις δύσκολες συνθήκες που διανύει η χώρα σκέφτεστε να φύγετε ξανά;

Κ.Χ. Είναι πολύ σημαντικό για μένα ότι δεν βρίσκομαι στην Ελλάδα μόνη μου, έχω τον Γιώργο. Είμαστε μαζί σε αυτή την προσπάθεια. Έχουμε χαράξει ένα δρόμο που δεν εξαρτώμαστε από άλλους οπότε αυτό μας επιτρέπει να κινούμαστε όπως θέλουμε, στους χρόνους που επιλέγουμε και σε συγκεκριμένα πεδία. Οπότε πιστεύω ότι για εμάς είναι διαφορετική η απάντηση σε σχέση με ηθοποιούς που είναι μόνοι τους και ψάχνουν κάθε φορά σε ποιά παραγωγή θα ενταχθούν. Μας κρατάει η ομάδα. Όταν επιστρέψαμε στην Ελλάδα ήταν πολύ ισχυρή η ανάγκη να μεταδώσουμε αυτά που μάθαμε και ζήσαμε στην Αμερική. Μεταφράσαμε το εγχειρίδιο της τεχνικής και την διδάσκουμε.

Γ.Χ. Έχουμε χτίσει κάποια πράγματα βηματάκι-βηματάκι και νιώθουμε ότι έχουμε προχωρήσει σε αυτή την πορεία. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε και εμείς ένα λιθαράκι σε αυτό που λέγεται θεατρική γλώσσα, θεατρική παιδεία, θεατρική πράξη.

Η ταυτότητα της παράστασης
Συγγραφέας: Χάρολντ Πίντερ
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία: Γιώργος Χαρατζάς και Κορίνα Χρυσάιδου
Σκηνικά-κοστούμια-φωτισμοί: Θωμάς Οικονομάκος
Βίντεο: Σπύρος Διαμάντης
Μουσική επιμέλεια: X-Αct Art
Παίζουν: Κορίνα Χρυσάιδου και Γιώργος Χαρατζάς

Θέατρο OLVIO
Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός
Κρατήσεις: 210.34.14.118
Πρεμιέρα 5 Φεβρουαρίου 2016
Παραστάσεις
Παρασκευή 21.30 &Κυριακή 17.30 | Διάρκεια 65’
Τιμές εισιτηρίων: 12 € Κανονικό, 10 € Προπώληση,
8 € Μειωμένο – Φοιτητικό, 5 € Ανέργων&Ατέλειες

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here