Χρύσα Κουράκη: «Η φιλαναγνωσία στην Ανατολική Αττική»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στον ΓΙΩΡΓΟ ΚΙΟΥΣΗ

«Η Λέσχη Ανάγνωσης είναι μια Λέσχη για Εκπαιδευτικούς, όπου επιλέγουμε, διαβάζουμε, συζητάμε και σχεδιάζουμε φιλαναγνωστικές δραστηριότητες με βιβλία παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας. Επίσης προσκαλούμε συγγραφείς για να τους γνωρίσουμε από κοντά και να μιλήσουμε για το έργο τους.

Η ιδέα προήλθε από μια αντίστοιχη Λέσχη στη Δ/νση Π.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης, που λειτουργούσε η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Έλενα Αρτζανίδου». Μιλάμε με την Χρύσα Κουράκη, διαχειρίστριας του blog και υπεύθυνης πολιτιστικών θεμάτων της της Δ/νσης Π.Ε. Ανατολικής Αττικής.

Ποιος ο σκοπός της;

– Η Λέσχη δημιουργήθηκε το σχολικό έτος 2012-13, αφού ως Υπεύθυνη Πολιτιστικών της Δ/νσης Π.Ε. Ανατολικής Αττικής, παρατήρησα ότι υπήρχε από τους εκπαιδευτικούς μεγάλο ενδιαφέρον για την παιδική λογοτεχνία και τη φιλαναγνωσία, αλλά χωρίς να υπάρχει αντίστοιχο υπόβαθρο. Δηλαδή πολλοί εκπαιδευτικοί δεν ήταν επιμορφωμένοι για σχετικά θέματα, δεν είχαν εικόνα των νέων βιβλίων που κυκλοφορούσαν αλλά ούτε και βιβλία στα σχολεία τους. Έτσι τα δυο πρώτα χρόνια η Λέσχη λειτούργησε με μορφή επιμορφωτικών συναντήσεων, όπου αφού γινόταν μια μεγάλη εισαγωγή για το τι είναι η Παιδική – Εφηβική Λογοτεχνία, για τα είδη και τα χαρακτηριστικά της και για τη Φιλαναγνωσία, ακολουθούσαν θεματικές συναντήσεις. Σε κάθε συνάντηση διαβάζαμε, βλέπαμε και συζητούσαμε βιβλία για κάθε είδος χωριστά. Έτσι, διαβάσαμε ιστορίες μικρής φόρμας, μυθιστορήματα, ποίηση, βιβλία γνώσεων, εικονογραφημένα και εικονοβιβλία, σχεδιάζοντας και προτείνοντας κάθε φορά τρόπους προσέγγισής τους στην τάξη. Φέτος, που είναι η τρίτη χρονιά λειτουργίας της, αποφασίσαμε να λειτουργήσουμε ως κανονική Λέσχη, χωρίς τον επιμορφωτικό αυτό χαρακτήρα.

-Πώς δημιουργήθηκε και από ποιους;

– Όπως προανέφερα δημιουργήθηκε από εμένα ως Υπεύθυνη Πολιτιστικών της Δ/νσης Π.Ε. Ανατολικής Αττικής για να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να «γνωρίσουν» την Παιδική Λογοτεχνία και να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές στα σχολειά τους. Στην πορεία, η Μαρία Κοτσώλη, εκπαιδευτικός από τον Αυλώνα, αφού παρακολούθησε τον πρώτο κύκλο της Λέσχης, δημιούργησε την επόμενη χρονιά μια ακόμη ομάδα με τους εκπαιδευτικούς των βορείων περιοχών της Ανατολικής Αττικής, η οποία λειτουργούσε παράλληλα με την ομάδα που στεγαζόταν στη Βιβλιοθήκη Κορωπίου. Εδώ πρέπει να σημειώσω πως η Λέσχη Ανάγνωσης στεγάζεται από την αρχή της μέχρι σήμερα στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κορωπίου, η οποία μας φιλοξενεί με μεγάλη ζεστασιά και γι’ αυτό είμαστε ευγνώμονες.

– Το Blog της;

– Το  lesxhanagnosis.blogspot.gr προέκυψε ως ανάγκη, προκειμένου να γίνει ευρύτερα γνωστή στην εκπαιδευτική κοινότητα η δράση της Λέσχης. Έτσι, με τη βοήθεια της Ράνιας Βασιλειάδου, ένα από τα πρώτα μέλη της Λέσχης, σχεδιάστηκε η αρχική μορφή του blog και οι υποενότητές του. Οι ενότητες αυτές σήμερα έχουν εμπλουτιστεί και αποτελούν την «ομπρέλα» επιμέρους δράσεων, όπως είναι οι δράσεις φιλαναγνωσίας σε σχολεία, οι θεματικές προτάσεις βιβλίων, οι νέες κυκλοφορίες, οι προτάσεις βιβλίων από εκπαιδευτικούς για εκπαιδευτικούς, τα βιωματικά κείμενα που γράφουν συγγραφείς ειδικά για το blog, οι φιλαναγνωστικές δραστηριότητες που  σχεδιάζουν τα μέλη της Λέσχης για συγκεκριμένα βιβλία και οι «λογοτεχνικές βαλίτσες που ταξιδεύουν», οι οποίες αποτελούν μια μορφή κινητής βιβλιοθήκης για τα σχολειά της Ανατολικής Αττικής.

– Σε ποιους απευθύνεται;

– Αρχικά σχεδιάστηκε για να απευθύνεται αποκλειστικά σε εκπαιδευτικούς. Ωστόσο, στη σημερινή μορφή του θεωρώ πως απευθύνεται και σε μαθητές αλλά και σε γονείς, που μπορούν να βρουν τα νέα βιβλία που κυκλοφορούν ή τα βιβλία που υπάρχουν για ένα θέμα που τους ενδιαφέρει.

Προσφάτως βραβευθήκατε;

– Ναι, από το Ελληνικό Τμήμα της IBBY, τον κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου δηλαδή, με το βραβείο Κυριάκος Παπαδόπουλος για το blog  και τη δράση του.

-Πώς μπορεί η φιλαναγνωσία να καλλιεργηθεί στα σχολεία σε ευρεία κλίμακα;

– Με τα σημερινά δεδομένα, που δεν υπάρχουν σχολικές βιβλιοθήκες και χρήματα για να αγοραστούν νέα βιβλία, η φιλαναγνωσία μπορεί να καλλιεργηθεί μόνο μέσα από τους εκπαιδευτικούς. Η αγάπη των εκπαιδευτικών για το βιβλίο, η συνεχής ενημέρωσή τους για σχετικά θέματα και η κινητοποίηση τους για να φέρουν το βιβλίο ως «θέλω» και όχι ως «πρέπει» στους μαθητές, είναι τα βασικά στοιχεία που θα κάνουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο. Ποιο θα ήταν το ιδανικό σενάριο; Σε όλα τα σχολεία να υπάρχουν ενημερωμένες και δραστήριες βιβλιοθήκες ή ανταλλακτικές βιβλιοθήκες, εύκολα προσβάσιμες σε όλα τα παιδιά, όποτε θελήσουν…

 

 

Print Friendly, PDF & Email

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here