Βασίλης Μπισμπίκης: Οι Έλληνες πολιτικοί ζούνε σε άλλη σφαίρα. Ο Τσίπρας φοβήθηκε να εφαρμόσει το ΟΧΙ του Δημοψηφίσματος

 

Συνέντευξη στην ΚΕΛΛΥ ΣΤΑΜΟΥΛΗ

ΦΩΤΟ: ΕΦΗ ΧΑΛΙΟΡΗ www.efihaliori.com

Βασίλης Μπισμπίκης.  Ηθοποιός, σκηνοθέτης, δάσκαλος αλλά και κατασκευαστής του Τεχνοχώρου Cartel αποκλειστικά με ανακυκλώσιμα υλικά.  Ένα ταλέντο πολυδιάστατο. Το Press Publica τον συνάντησε και άκουσε τις απόψεις του περί διαφορετικότητας, ψυχώσεων, Πρωθυπουργών και άλλων ιστορικών εποχών.

Η κατ΄ εξοχήν επιτυχημένη σειρά «Η λέξη που δεν λες» τι μας έμαθε;

Ότι η Κοινωνία οφείλει να αποδεχτεί και να αγκαλιάσει τη διαφορετικότητα.

Τους «αγκαλιάσαμε» τους πρόσφυγες οι Έλληνες;

Η κοινωνία έχει χωριστεί στα δύο.  Ενα μεγάλο ποσοστό εξελίσσεται σε πιο ρατσιστικό, ενώ οι υπόλοιποι συσπειρώνονται υπέρ των προσφύγων.

Το θέατρο περνάει κατευθυντήριες;

Το θέατρο είναι μία πολιτική πράξη εξ ορισμού.  Τα κείμενα που ανεβάζουμε στο Cartel, όπως και οι δράσεις που προωθούμε, τείνουν στην αφομοίωση της διαφορετικότητας.

Έχεις βιώσει την αποδοκιμασία κάποιας διαφορετικότητάς σου;

Διαφωνώ με το θεσμό του Στρατού.  Δεν μου ταιριάζει ιδεολογικά.  Αποτέλεσμα να θητεύσω σε Μονάδα Ανεπιθυμήτων για 23 μήνες! Οι αντιρρησίες συνείδησης τιμωρούνται.

Αν ο Che Guevara ζούσε σήμερα, πως θα αντιδρούσε στην κατάσταση που βιώνουμε;

Στη φυλακή θα τον είχαν.

Ποιός θα τον έβαζε φυλακή;

Αυτοί που καταδικάζουν όσους είναι ενάντια στον καπιταλισμό.

Ποιά είναι η ιδεολογία σου;

Ισότητα.  Να υπάρχει  μέτρο στον πλούτο.  Αν ξεπεράσεις ένα προκαθορισμένο πλαφόν, το υπερβάλλον να πηγαίνει στους φτωχούς, την Παιδεία, τη Δημόσια Υγεία.  Να μην υπάρχει συσσωρευμένος πλούτος σε κανέναν πολίτη.

Ποιός σου ενεφύσησε την κομμουνιστική θεωρία;

Τα βιβλία του παππού μου.

Αγαπημένο κείμενο;

«Σύννεφο με παντελόνια».  Με καθηλώνει η επαναστατικότητα του Μαγιακόφσκι.

Τι σε δελεάζει στην επαναστατική θεωρία;

Ο στόχος.  Η αγάπη για τον άνθρωπο και την ισοτιμία, η Αναρχία γενικότερα.

Αν ήταν στο χέρι σου, ποιόν θα εξοβέλιζες από τη διεθνή  πολιτική σκηνή;

Τον Τραμπ φυσικά.  Έχει θέσει την ανθρωπότητα  εν κινδύνω.

Θα γινόσουν μυστικός πράκτορας μιας και απαιτούνται συνεχείς μεταμφιέσεις και υποκριτική δεινότητα;

Με φοβίζει η ιδέα.

Τι άλλο σε φοβίζει;

Ο εαυτός μου όταν καταρρέει και αδυνατώ να ανασυνταχθώ.

Αφού μιλάς για τους φόβους σου, η αυτογνωσία βοηθάει τον ηθοποιό;

Όσες περισσότερες πτυχές του εαυτού σου γνωρίζεις, τόσο πιο εύκολα τις χρησιμοποιείς.  Διαφορετικά ερμηνεύεις το ρόλο μονοδιάστατα.

Η δική σου «ενδοσκόπηση» τι απεκάλυψε;

Συσσωρευμένο φόβο.  Όταν το συνειδητοποίησα, τρόπον τινά, απελευθερώθηκα.

Πως χαρακτηρίζεις τον άνθρωπο που χρήζει ψυχικής βοήθειας;

Ο άνθρωπος με «ψυχώσεις» μου αρέσει.  Σημαίνει ότι έχει ξεπεράσει τα όριά του.

Άρα ο συμβιβασμός δεν σου είναι προσφιλής έννοια

Απαιτείται πολύ ανεπτυγμένη πνευματικότητα για να αποφύγεις τους συμβιβασμούς.  Σαν την ιδεατή σχέση, που όμως δύσκολα μπορείς να πετύχεις.

Ποιά χαρακτηριστικά πρέπει να καθυποτάξεις σε μία σχέση;

Ο άνθρωπος είναι πολυγαμικό όν.  Παρόλα αυτά σε μία σχέση το χαρακτηριστικό αυτό πρέπει να απαλειφθεί.

Πως νιώθεις πριν την έξοδό σου στην σκηνή;

Καινούριο ερωτικό ραντεβού.  Η ιδέα της άγνωστης έκβασης της συνάντησης, μου σφίγγει το στομάχι.

Φλερτάρεις δηλαδή με το κοινό;

Η ανταμοιβή του ηθοποιού είναι αυτή η αμφίδρομη επικοινωνία.  Στην κωμωδία εισπράττεις την κινητικότητα του κοινού.  Στο δράμα την ακινησία, τη σιωπή του, την πύκνωση του χώρου και του χρόνου.

Αυτό το αίσθημα τον καταβάλλει τον ηθοποιό;

Ο υγιής ηθοποιός, τη στιγμή που είναι επί σκηνής, πρέπει να έχει την αίσθηση ότι κατάφερε να «κοροιδέψει» το κοινό, όπως το μικρό παιδί που θέλει να κοροιδεύει τη μαμά του.  Εξωτερικά πρέπει να φαίνεται ότι σπαράζεις. Εσωτερικά πρέπει να υπάρχει ένας παρατηρητής που να γελάει.

Να γελάει κατά την ερμηνεία τραγικού ρόλου;

Οι σωματικές δράσεις από μόνες τους δηλώνουν τα συναισθήματα.  Ο ηθοποιός δεν χρειάζεται να νιώθει  ταραγμένος, για παράδειγμα, αρκεί να φαίνεται.  Οι σωματικές δράσεις στο επιτρέπουν αυτό το αποτέλεσμα.  Τα συναισθήματα φανερώνονται επί σκηνής δια της σωματικής κινήσεως του ηθοποιού.

Ποιόν ρόλο ζηλεύεις;

Τον Σημαδεμένο με τον Al Pacino.  Από την κορυφή στον πάτο.  Αυτή η πτωτική πορεία με ξεπερνάει.

Τι παρατηρείς στην πρώτη επαφή με τον άλλον;

Τη σιγουριά που αποπνέει, απόδειξη της αυτοπεποίθησης που διαθέτει.

Και στους Ελληνες πολιτικούς τι παρατηρείς;

Οτι ζούνε σε μια άλλη σφαίρα, σε μία διαφορετική κατάσταση.

Και ο Πρωθυπουργός; Ζει και αυτός σε άλλη σφαίρα;

Ο Πρωθυπουργός αναγκαστικά πρέπει να βρει τρόπο να τους χειριστεί όλους αυτούς, καθώς η πλειοψηφία προσπαθεί να «γίνει» αντ΄ αυτού.

Θα μας πεις ποιό έργο αφιερώνεις στους Πρωθυπουργούς του Πλανήτη;

Τον Ριχάρδο τον Γ΄.  Σκοτώνει το σύμπαν για να ανέλθει.

Ποιό λάθος καταλογίζεις στον Τσίπρα;

Ότι φοβήθηκε την αποδόμηση που θα επήρχετο εάν εφάρμοζε το ΟΧΙ του Δημοψηφίσματος.  Κότεψε.

Κότεψε!; Να το γράψω αυτό;

Γράψτο! Κι ας μην μου δώσουν επιχορήγηση!

Σε ποιά ιστορική προσωπικότητα δεν καταλογίζεις κανένα λάθος;

Στον Κολοκοτρώνη.  Έδωσε τη ζωή του για την Ελευθερία..

Πότε σου προκαλεί εμπιστοσύνη ένας άνθρωπος;

Οταν είναι αυθόρμητος και πληθωρικός.  Μ΄ έναν τρόπο ξεσκεπάζεται, δεν προσέχει.  Αυτό  με γοητεύει.

Γιατί επέλεξες το έργο «Δεσποινίς Τζούλια»; 

Ήθελα να ζουμάρω στον ψυχικό φόνο. Με ποιόν τρόπο ο πρωταγωνιστής της διαλύει την ψυχούλα και αυτή αυτοκτονεί

Υπάρχει κάποιος συσχετισμός με το σήμερα;

Στην καθημερινότητά μας τελούνται πολλές ψυχικές δολοφονίες.

Ποιός εξαφανίζει ποιόν; 

Οι δανειστές μέσω των ελλήνων πολιτικών οδηγούν τους ανθρώπους στην εξαθλίωση.  Τόσο την ψυχική όσο και τη σωματική.

Ποιό είδος Τέχνης σε διεγείρει;

Ο ακραίος Ρεαλισμός το σκληρό, το ωμό.  Ο θεατής κοιτάει από την κλειδαρόπυτρα με μία ποιητικότητα την ίδια στιγμή.

Σε ποιά ιστορική εποχή επιθυμείς να μεταφερθείς;

Στην εποχή των Ιπποτών, των Σταυροφοριών.  Εισβολή σε Κάστρα, γυναίκες, κρέατα, πιοτά.  Μου αρέσει ο Πρωτογονισμός.

Τι σε έλκει στον πρωτογονισμό;

Το γεγονός ότι τα ανθρώπινα ένστικτα δεν φιλτράρονται.

Δώσε μας ένα παράδειγμα μη φιλτραρισμένου ενστίκτου.

Οι άντρες στα χωριά της Κρήτης.  Θα σηκωθούν θα χορέψουν θα σ’ αγκαλιάσουν, θα σε μυρίσουν, θα σε φάνε, θα σε φιλήσουνε.

Και ένας ταλαντούχος ηθοποιός της νέας γενιάς; 

Ο Στέλιος Τυριακίδης, η Ελεονώρα Αντωνιάδου και ο Μιχάλης Σαράντης.

Ο Τεχνοχώρος Cartel είναι κυριολεκτικά εντυπωσιακός και «χειροποίητος».  Πως έγινε το θαύμα;

Τον κατασκευάσαμε παρέα με τον Παναγιώτη Σούλη και την Φαίη Τζίμα.  Ένα παλιό μηχανουργείο ήταν.  Το ανακαινίσαμε εκ βάθρων.  Ολα τα σκηνικά και τα κοστούμια τα φτιάχνουμε από την Ανακύκλωση.  Αφού τα χρησιμοποιήσουμε τα επιστρέφουμε πάλι στην Ανακύκλωση.  Εφοδιαζόμαστε τα πάντα από το Παζάρι των Ρακοσυλεκτών στην Αγία Αννης, δίπλα από το θέατρο.

Ο καλλιτεχνικός σας στόχος;

Η σύσταση μιας ομάδας με κοινό υποκριτικό κώδικα, με στόχο την ανταλλαγή δράσεων με θεατρικές ομάδες του εξωτερικού.

Ένα μήνυμα στην Υπουργό Πολιτισμού, την κ. Κονιόρδου;

Να εστιάσει στην αποκέντρωση του Θεάτρου.  Η ελληνική επαρχία χρήζει θεατρικής παρουσίας.

———–

Ο κ. Βασίλης Μπισμπίκης πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Δεσποινίς Τζούλια» σε σκηνοθεσία δική του, στο Θέατρο Cartel (Αγ. Άννης και Μικέλης 4, Βοτανικός, τηλ. 6939 898258)

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here