Το μεταμορφωτικό όραμα του Κωνσταντίνου Πάτσιου

 

 

Το αίνιγμα και η αμφισημία στην έκθεση «The scrambled papers theory – Η θεωρία των κωδικοποιημένων χαρτιών» που μας προτείνει ο Κωνσταντίνος Πάτσιος εναντιώνονται στην ήσυχη λογική σύνθεση των πραγμάτων, όπως την γνωρίζουμε, και μας καλούν να εντάξουμε στην φυσική διαδικασία της πρόσληψής μας το παράλογο και την καταλυτική διάδρασή του. Μέσα από τα ‘’scrambled papers’’ μας προτείνει να ανασυνθέσουμε την κατεστημένη πραγματικότητα αιφνιδιαστικά, ώστε να ξεφύγουμε από τα περιοριστικά της όρια, όπως μας τα διηγήθηκαν ή εμείς τα πιστέψαμε. Πλαισιωμένη από το μαύρο της απόλυτης πυκνότητας.

Οραματικά και ποιητικά στοιχεία εφήμερα – στην εποχή μας την αφυδατωμένη από όνειρα και που η ποίηση έχει σωπάσει – που όμως συνθέτουν σύμβολα διαρκή στην ανθρώπινη ιστορία και τα υπονομεύουν καίρια, καταλύοντας ταυτόχρονα τον γραμμικό χωροχρόνο της αντίληψής μας, αλλά δεν μας οδηγούν σε αδιέξοδο.

Συνομιλήσαμε για την Press Publica με τον Κωνσταντίνο Πάτσιο, σε μια αμυδρή απόπειρα αποκωδικοποίησης των ‘’χαρτιών’’ του.

 

  • Κωνσταντίνε, γιατί ‘’κωδικοποιημένα χαρτιά’’; Ποιοί οι κώδικες στα ‘’χαρτιά’’ σου; Σπάνε; Πως;
  • Ο τίτλος προέκυψε από τις εντελώς διαφορετικές σημασίες του ρήματος ‘scramble’. Κώδικας, τσαλάκωμα, αυγό. Τα έργα μου είναι παζλ από μικροστοιχεία, γι’ αυτό υπάρχει το στοιχείο του κώδικα στη δουλειά μου. Το χάρτινο υλικό προστέθηκε μετά από επεξεργασία, τσαλάκωμα, έχοντας μεταλλαχθεί ολοκληρωτικά. Το ιδίωμα που διαμορφώνεται σ´ αυτή την τελευταία σειρά έργων διέπεται από οραματικά και ποιητικά στοιχεία, και χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη έμφαση σε αινιγματικές συνθέσεις και στην αμφισημία των αντικειμένων. Ενσωματώνω και ομογενοποιώ τα πιο παράταιρα στοιχεία, δημιουργώντας τη λογική ακολουθία μιας αφήγησης. Ο θεατής είναι ελεύθερος να κάνει τη δική του αποκωδικοποίηση, ξεπερνώντας τη δεδομένη φυσική μας λογικότητα

  • Πως μπορεί κανείς να «διαβάσει» το σύνολο των έργων σου, με τί εφόδια; 
  • Τα έργα τέχνης ερμηνεύονται ακαριαία και τα αντιλαμβάνεται κανείς με το σύνολο θυμικού και λογικής. Η επίγευση που σου αφήνουν μέρες μετά από αυτή την οπτική εμπειρία, ο απόηχος αυτής της συνάντησης είναι ένα καθαρά προσωπικό βίωμα εξίσου σημαντικό με τη πρώτη ματιά!

Σχετικά με τη δουλειά μου, επειδή χρησιμοποιώ ένα πλούτο συμβόλων και προσώπων της ιστορίας του δυτικού κόσμου, κι έχει πολλές αναφορές στην ιστορία της τέχνης, ίσως χρειάζεται κάποια γνώση της για να αποκωδικοποιήσει κανείς τις συμβολικές  αλυσίδες που χρησιμοποιώ!

  • Κωνσταντίνε, δομείται το τυχαίο;
  • Έτσι ισχυρίζεται πλήθος μαθηματικών και φιλοσόφων, από τους εφευρέτες του απειροστικού λογισμού μέχρι τον Αριστοτέλη και τον Δημόκριτο, που θεωρούσε την τυχαιότητα υποκειμενική έννοια, η οποία πηγάζει από την ανικανότητα των ανθρώπων να κατανοήσουν την φύση των συμβάντων.

  • Σε ποια λογική το ‘’όνειρό’’ σου υπακούει; Έχει το όνειρο λογική;
  • Στο όνειρο η θεωρούμενη ως φυσική πραγματικότητα υπονομεύεται καίρια. Ενίοτε και η τέχνη, διαβρώνοντας την προσδοκία της κοινής εμπειρίας, νομιμοποιείται απόλυτα ως ονειρική κατάσταση.

  • Τι ρόλο κατέχει ο υπαινιγμός στη δουλειά σου;
  • Πρωτεύοντα. Ό,τι υπονοείται είναι πολύ περισσότερο αποτελεσματικό από εκείνο που δηλώνεται. Ίσως επειδή το ανθρώπινο μυαλό έχει την τάση να αρνείται τις δηλώσεις. Εξιστορώ επίτηδες ελλειπτικά, για να δημιουργώ διαρκή ερωτήματα.

  • Tο μαύρο στοιχείο στα έργα σου ως παρουσία του…;
  • Του Κενού, του υπαινιγμού της απουσίας. Η δουλειά μου ερωτοτροπεί με το κενό, το άυλο, το απόλυτο αλλά και του αντιδιαστέλλεται, με σπαράγματα πλουραλιστικότατης σύνθεσης.

 

  • Εν αρχή ην…;
  • Το Παράλογο. Πρoτού εγκιβωτιστεί στα περιοριστικά καλούπια της Λογικής. «Αν δεν είναι εξ αρχής παράλογο, δεν υπάρχει ελπίδα γι αυτό» – τάδε έφη Αλβέρτος Αϊνστάιν.

  • Ο χωροχρόνος στα έργα σου καταλύεται…! Τι διαστάσεις προσλαμβάνει;
  • To πόσες διαστάσεις απαιτούνται για να περιγραφεί επαρκώς το σύμπαν είναι ακόμη αναπάντητο ερώτημα. Η ανάμειξη παρελθόντος και μέλλοντος, πραγματικού και μη στα έργα μου ίσως τελικά κάνουν πιο απτό και προφανές ότι πίσω από τις έννοιες του χώρου και του χρόνου βρίσκεται η ανάγκη μας να εξηγούμε και να ερμηνεύουμε. Μέσα από μιαν αντιστροφή της πραγματικότητας, τα έργα μου συνοψίζουν την εποχή τους αλλά και της εναντιώνονται.
  • Πολιτική η τέχνη σου η ζωγραφική?
  • Η διαχειριστική πολιτική, δηλαδή η πολιτική ως τέχνη και πρακτική διακυβέρνησης, αυτή που ο Πλάτων αποκαλούσε «ανθρωποβοσκητική», με αφορά τόσο, όσο να αποφεύγω την ιδιώτευση. Η τέχνη μου συμπερικλείει πολιτικά μηνύματα αλλά δεν είναι στρατευμένη.

Στέκομαι ωστόσο με άπειρο θαυμασμό μπροστά σε όλες εκείνες τις φορές που η τέχνη με την επανάσταση υπήρξαν άρρηκτα συνδεδεμένες.

  • Μου αποπνέει μυστικισμό το έργο σου, αν θέλεις, πες μου λίγα λόγια για την αναζήτησή σου αυτή.
  • Παρ´ ότι αθεράπευτα ορθολογιστής, στέκομαι με δέος μπροστά σε στιγμές της παλαιότερης και σύγχρονης τέχνης όπου η βαθύτερη ανάγκη για το θείο εκφράστηκε με όχημα την ανθρώπινη φαντασία και δημιουργικότητα. Από τα «ζώντα» αγάλματα της αρχαιότητας και το Θέατρο του Ιερού, έως την εικαστική επανάσταση της Βυζαντινής Αγιογραφίας και τον μυστικισμό της μουσικής του Μάλερ, με ενδιέφεραν βαθιά οι τρόποι με τους οποίους ο άνθρωπος, ακούγοντας το κάλεσμα του Αγνώστου, προσπάθησε να το εξευμενίσει και να επικοινωνήσει μαζί του. Αυτό αποτυπώνεται σε πολλά από τα έργα μου. Αναδύεται αυτόματα, όταν επιλέγω τις εικόνες που θα αποτελέσουν μια νέα σύνθεση

Είναι το μεταμορφωτικό όραμα η επίγευση του συνόλου της δημιουργίας του Κωνσταντίνου Πάτσιου στα ‘’scrambled papers’’ του; Η δημιουργία του νέου είναι από την ίδια πάστα, όπως και τα όνειρα.

Η έκθεση «The scrambled papers theory – Η θεωρία των κωδικοποιημένων χαρτιών» του Κωνσταντίνου Πάτσιου παρουσιάζεται στην γκαλερί alma Contemporary Art Gallery, και διαρκεί έως τις 4 Μαΐου.

INFO

«The scrambled papers theory – Η θεωρία των κωδικοποιημένων χαρτιών»

Διάρκεια: 28/3 – 4/5/2019

Επιμέλεια: Λουίζα Καραπιδάκη

ALMA Contemporary Art Gallery: Υψηλάντου 24, Κολωνάκι 10676 Αθήνα ǁ τηλ./fax: +302114003160 ǁ almagallery@gmail.com ǁ www.galleryalma.com

 

Ειρήνη Λίτινα

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here