Τι είπαν Google, Apple, McDonalds, IKEA στο Ευρωκοινοβούλιο για τη φορο-αποφυγή

 

ΦΩΤΟ: EUROKINISSI (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ)

Σε επιτροπή του ευρωκοινοβουλίου συμμετείχαν και διατύπωσαν τις προτάσεις τους στελέχη των μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών, οι οποίες έχουν μπει στο μάτι της Κομισιόν για την φορο-αποφυγή. Τι είπαν οι εκπρόσωποι των Google, Apple, ΙΚΕΑ και McDonalds.

Η Google, η Apple, Inter-IKEA Ομίλου και της McDonald ‘s θα επιθυμούσαν περισσότερη σαφήνεια σε ότι αφορά τις φορολογικές τους υποχρεώσεις προς την  ΕΕ, αλλά ανησυχούν για το διοικητικό κόστος συμμόρφωσης και δεν συμφωνούν με την δημοσιοποίηση των φορολογικών τους δεδομένων.

Αυτά αναφέρθησαν στην Ειδική Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την  καταπολέμηση των φορολογικών αποφάσεων (Tax Rulings), την περασμένη Τρίτη. Η επιτροπή συγκέντρωσε τις απόψεις των εμπλεκομένων μερών πριν την επικείμενη θέσπιση νομοθεσίας για τον εταιρικό φόρο.

Οι ευρωβουλευτές δήλωσαν πρόθυμοι να ακούσουν τις απόψεις των πολυεθνικών εταιρειών σχετικά με την προτεινόμενη οδηγία που έχει σκοπό να περιορίσει τη διάβρωση της Φορολογικής Βάσης και τη Μεταφορά Κερδών (διεθνώς «Base Erosion and Profit Shifting» ή «BEPS») και η οποία βασίζεται στην συμφωνία των G20 και στις οδηγίες του ΟΟΣΑ.

Ζήτησαν συγκεκριμένα από τους εκπροσώπους να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με την δημοσιοποίηση από χώρα σε χώρα των φορολογικών δεδομένων των εταιριών σχετικά με τα κέρδη, τους φόρους, και τις επιδοτήσεις που αυτές λαμβάνουν.

Έγινε συζήτηση φυσικά και για  την Κοινή Ενοποιημένη Φορολογική Βάση Εταιρειών (διεθνώς «Common Consolidated Corporate Tax Base» ή «CCCTB»), αλλά και για τις ειδικές φορολογικές δομές που κάποιες από τις πολυεθνικές χρησιμοποιούν.  (Όπως ΠΧ. η δομή των Βερμούδων της Google, τα δικαιώματα της ΙΚΕΑ, οι φορολογικές ρυθμίσεις της Apple στην Ιρλανδία κλπ)

Google

Αρκετοί ευρωβουλευτές επέκριναν την Google για την πληρωμή ελάχιστων φόρων στις χώρες της Ε.Ε. και ανέφεραν ότι η συμφωνία της εταιρίας με την  υπηρεσία εσόδων του Ηνωμένου Βασιλείου (HMRC), για την πληρωμή καθυστερούμενων φόρων ύψους £ 130m στο μέλλον, δείχνει ότι η Google είναι  ηθικά στον λάθος δρόμο.

Ο Επικεφαλής της Οικονομικής Πολιτικής, της Google ο Adam Cohen κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ορισμένα σημεία των συμφωνιών αυτών πρέπει να αναπροσαρμοστούν. «Αυτό είναι κάτι το  φυσιολογικό για τις πολυεθνικές εταιρείες», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι η Google πληρώνει ένα παγκόσμιο πραγματικό ποσοστό φόρου που αγγίζει το 19% και ότι το συνολικό ποσοστό της ΕΕ είναι περίπου 20%.

Η Google διατήρησε τις επιφυλάξεις της σχετικά με την Κοινή Ενοποιημένη Φορολογική Βάση Εταιρειών («CCCTB») της Επιτροπής, η οποία – είπε ο κ Cohen – θα αυξήσει το κόστος για τη Google, καθώς θα είναι αναγκαίο για την εταιρία να διατηρεί φορολογική εγκατάσταση σε κάθε χώρα της ΕΕ. «Αυτό θα ήταν αντίθετο προς την αρχή της εσωτερικής αγοράς», πρόσθεσε.

Apple

«Η Apple είναι ο μεγαλύτερος φορολογούμενος στον κόσμο. Το 2015 πληρώσαμε 13,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε φόρους σε όλο τον κόσμο, ποσό που αντιστοιχεί σε  ένα πραγματικό φορολογικό συντελεστή της τάξης του 26,4%», είπαν οι εκπρόσωποι της εταιρίας όταν ρωτήθηκαν σχετικά με τις φορολογικές δομές της στην Ευρώπη και την έρευνα για τις κρατικές ενισχύσεις που ξεκίνησε ο  Επίτροπος Margrethe VESTAGER.

Ωστόσο, οι εκπρόσωποι της Apple δεν ήταν διατεθειμένοι να αποκαλύψουν περαιτέρω στοιχεία για τους φόρους από τις δραστηριότητες της εταιρίας  σε Ε.Ε. και Ιρλανδία. «Αυτές είναι εμπιστευτικές πληροφορίες. Όταν η αναφορές (tax reports) θα δημοσιοποιούνται υποχρεωτικά από χώρα σε χώρα, τότε φυσικά εμείς θα δώσουμε τα απαραίτητα στοιχεία», πρόσθεσαν οι εκπρόσωποι της Apple.
Η Apple, όπως και η  Google, πληρώνουν περισσότερους φόρους στις ΗΠΑ, στην χώρα δηλαδή όπου απασχολούν και το μεγαλύτερο ποσοστό των εργαζομένων τους, και στην οποίο γίνεται και η έρευνα για τα νέα προϊόντα.

McDonalds

Η Αντιπρόεδρος της McDonalds και υπεύθυνη για τα φορολογικά,  Irene Yates,  εξέφρασε ικανοποίηση για την πρόταση σχετικά με τον περιορισμό της διάβρωσης της Φορολογικής Βάσης, λέγοντας ότι θα δημιουργήσει ένα  σαφέστερο, απλούστερο και πιο συνεκτικό διεθνές φορολογικό καθεστώς.

Όμως, «ανησυχούμε για μονομερείς προσεγγίσεις που θα προκύψουν εάν οι οδηγίες για την καταπολέμηση της διάβρωσης της φορολογικής βάσης δεν γίνουν με ολιστικό τρόπο ».  «Η ιδέα πρέπει να είναι η άρση των εμποδίων στο εμπόριο, και όχι η δημιουργία νέων», συνέχισε, προσθέτοντας ότι  η McDonalds δεν είναι υπέρ της δημοσιοποίησης των φορολογικών δεδομένων από χώρα σε χώρα. «Οι πληροφορίες πρέπει να παραμείνουν εμπιστευτικές μεταξύ των φορολογικών αρχών και όχι να δημοσιοποιούνται. Αυτό θα μπορούσε να βλάψει τον ανταγωνισμό», κατέληξε η αντιπρόεδρος της εταιρίας.

Inter-IKEA

Ο κ Hansen είπε  ότι η πρόταση για τον περιορισμό της διάβρωσης της φορολογικής βάσης πρέπει να ευθυγραμμιστεί εντός και εκτός της ΕΕ, ότι η γραφειοκρατία πρέπει να αποφευχθεί και ότι ένας μηχανισμός για την ταχεία επίλυση των διαφορών θα ήταν ιδιαίτερα ευπρόσδεκτος.

 

Πηγή: MarketFair

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here