Θέμις Μπαζάκα: Η Τέχνη δεν σε διασκεδάζει μόνο. Συνειδητοποιείς, μοιράζεσαι, παίρνεις δύναμη και δρας

Συνέντευξη στη  ΚΕΛΛΥ ΣΤΑΜΟΥΛΗ

ΦΩΤΟ: STUDIO KOMINIS

Η ηθοποιός Θέμις Μπαζάκα είναι γνωστή όχι μόνο για τις άρτιες ερμηνείες της αλλά και για τη συνέπειά της σε μία σοβαρή καλλιτεχνική πορεία με άποψη και ήθος.  Το Press Publica με την ευκαιρία της παραστάσεως «Αύγουστος» στην οποία η Θέμις Μπαζάκα δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας, συνομίλησε μαζί της για υπαρξιακά και κοινωνικά ζητήματα καθώς και για θέματα Τέχνης.

  • Ποιό συναίσθημα κυριαρχεί επί σκηνής κάθε φορά που ενσαρκώνεις έναν ρόλο;

Ξορκίζεις το θάνατο στη σκηνή, νιώθεις αθάνατος, επειδή δεν είσαι εσύ!  Ο ήρωας του ρόλου γεννιέται και πεθαίνει κάθε βράδυ!  Νιώθεις ελεύθερος ακριβώς επειδή δεν είσαι εσύ.

  • Όλα για το θάνατο λοιπόν;

Το πιο μεγάλο πρόβλημα του ανθρώπου είναι ότι δεν έχει εξοικειωθεί με το θάνατο.  Ούτε η Θρησκεία, ούτε η Παιδεία ούτε η ζωή έχει βοηθήσει τον άνθρωπο να συμφιλιωθεί με το θάνατο.

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗ
ΘΕΑΤΡΟ ΧΟΡΝ
ΑΘΗΝΑΙΚΑ ΘΕΑΤΡΑ
  • Υπάρχει κάποια δύναμη στην οποία πιστεύεις;

Πιστεύω στον άνθρωπο και στο σύμπαν.  Όταν είσαι δεκτικός  υπάρχει ενεργειακά μία σύνδεση με κάτι που μόνο ο διαλογισμός, η φύση και η Τέχνη σου επιτρέπουν να νιώσεις. Το συναίσθημα της ελευθερίας και της αιωνιότητας.

  • Ποιό μοντέλο μητέρας υποδύεσαι στον «Αύγουστο»;

Η μάνα που παίζω στο έργο «Αύγουστος» διαιωνίζει τη βία που έχει βιώσει η ίδια.

  • Η καταπίεση είναι άρρηκτη με τη φύση της μητέρας;

Οι μάνες είναι κυρίως χειριστικές σε σχέση με τα παιδιά τους.  Απαιτείται αγώνας εσωτερικός, ώστε η μάνα να αφήσει το παιδί να μεγαλώσει με κανόνες μεν ελεύθερο δε. Το έργο «Αύγουστος» μπορεί να είναι αμερικάνικο αλλά το φαινόμενο των εξουσιαστικών μανάδων συμβαίνει παντού.  Όσο πιο μορφωμένοι και ελεύθεροι είναι οι άνθρωποι, τόσο πιο πολύ δημοκρατική εκπαίδευση και παιδαγωγική ασκούν στα παιδιά τους.

  • Η κόρη γενικώς μιμείται τη μάνα;

Η κόρη κατά τη γνώμη μου ή μιμείται το μητρικό μοντέλο ή κάνει το τελείως αντίθετο.

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗ
ΘΕΑΤΡΟ ΧΟΡΝ
ΑΘΗΝΑΙΚΑ ΘΕΑΤΡΑ
  • Πώς έγινες ηθοποιός;

Η αρχική μου επιθυμία ήταν να γίνω ενδυματολόγος Θεάτρου και παράλληλα να κατασκευάζω και τα ρούχα.  Έγινα δεκτή στο St Martins, ο ξαφνικός όμως χαμός του αδελφού μου με έφερε πίσω.  Αρχισα να δουλεύω ως βοηθός ενδυματολόγου. Τότε με την παρότρυνση ενός φίλου πείστηκα να δώσω εξετάσεις στο ΚΘΒΕ.  Προς μεγάλη μου έκπληξη πέρασα πρώτη!  Με το που μπήκα στη Δραματική Σχολή ένιωσα ότι χωράω ολόκληρη, δεν περίσσευε τίποτα!  Τα ρούχα έχουν παραμείνει το μεγάλο μου πάθος, και απωθημένο.  Ίσως γι αυτό τα κοστούμια του ήρωα που ενσαρκώνω πολλές φορές μου δείχνουν, μεταξύ άλλων, το δρόμο για την ερμηνεία μου.

  • «Δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από την Meryl Streep» θα ακούσεις πολλούς θεατές να λένε με το πέρας της παραστάσεως «Αύγουστος». Τι λές επ΄αυτού;

Ότι κάνουνε λάθος! Για όνομα του Θεού! Δεν υπάρχει θέμα σύγκρισης!  Εξάλλου δεν πρέπει να υφίσταται θέμα σύγκρισης γιατί τότε κανείς δεν θα τολμούσε να παίξει Αμλετ, Μάκμπεθ και άλλους μεγάλους ρόλους, αφού τους έχουν ήδη ερμηνεύσει τερατώδεις ηθοποιοί.  Πάντως επειδή κάθε ηθοποιός βάζει κάτι από την προσωπικότητά του στο ρόλο, η παράσταση θα ναι πάντα διαφορετική και γι αυτόν το λόγο αιώνια.

  • Και για την Meryl Streep ;

Έχει προάγει την Τέχνη της σε Επιστήμη.  Κάθε φορά που βλέπεις τις ερμηνείες της ανακαλύπτεις και κάτι καινούριο.

  • Πώς προσδιορίζεις την έννοια του ταλέντου;

Από μόνο του δεν είναι τίποτα.  Απαιτείται άσκηση, πολλές φορές αγγίζει τον πρωταθλητισμό, είναι πολύ σκληρή δουλειά.  Το σώμα του ηθοποιού πρέπει να είναι γυμνασμένο και ευλύγιστο, το μυαλό κοφτερό, η φαντασία πλούσια.

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗ
ΘΕΑΤΡΟ ΧΟΡΝ
ΑΘΗΝΑΙΚΑ ΘΕΑΤΡΑ
  • Υπάρχουν τεχνικές προσέγγισης του χαρακτήρα του ήρωα;

Προσεγγίζω ένα ρόλο στην ανθρώπινη υπόστασή του.  Δεν με νοιάζει αν ο ήρωας είναι καλός ή κακός.  Προσπαθώ να καταλάβω τί τον κίνησε στο να επιλέξει τη συγκεκριμένη διαδρομή.  Εν συνεχεία τον συσχετίζω με εμένα καθώς και με άλλους χαρακτήρες που γνωρίζω.  Με τους συσχετισμούς αυτούς προσπαθώ να κατανοήσω το χαρακτήρα του ήρωα, ώστε να τον ενσαρκώσω.  Ακόμη, όταν βρίσκομαι στη διεργασία προβών και έρευνας του ρόλου,  ανατρέχω σε βιβλία Τέχνης, προκειμένου να εμπνευσθώ και να διεγείρω τη φαντασία μου μέσα από έργα άλλων καλλιτεχνών.  Σε κάθε περίπτωση το κείμενο του έργου συνιστά τον κύριο οδηγό του ερμηνευτή.

  • Ο χαρακτήρας του ρόλου ενυπάρχει στον ψυχισμό σου καθ’ όλη τη χρονική περίοδο των παραστάσεων; Επηρεάζει τις καθημερινές σου δραστηριότητες;

Όταν τελειώνει το βράδυ η παράσταση, ο ήρωας δεν υπάρχει πλέον μέσα μου.  Σε αντίθετη περίπτωση όλο αυτό δραματοποιείται και ο ηθοποιός υπερφορτίζεται με συνέπεια να ταλαιπωρείται ψυχολογικά.

  • Τί είναι αυτό που προσελκύει ανέκαθεν το κοινό στις θεατρικές αίθουσες όλου του κόσμου;

Ο κόσμος πηγαίνει στο θέατρο κατ΄ αρχήν για να νιώσει ότι δεν είναι μόνος.  Ο θεατής ηρεμεί όταν βλέπει τον ήρωα επί σκηνής να βιώνει τις ίδιες με αυτόν κωμικές ή τραγικές καταστάσεις.  Η Τέχνη δεν σε διασκεδάζει μόνο.  Συνειδητοποιείς, μοιράζεσαι, παίρνεις δύναμη και δράς.

  • Πότε εξελίσσεται η Τέχνη;

Η Τέχνη προχωράει μόνο όταν το κοινό δεν είναι αφοριστικό εκ των προτέρων.  Όταν είσαι δεκτικός καινοτομιών και αλλαγών, η Τέχνη σου επιφυλάσσει εκπλήξεις! Γίνεσαι πιο συνειδητός τόσο απέναντι στον εαυτό σου όσο και απέναντι στην Πολιτεία.

  • Ποιά βιβλία διάβασες τελευταία;

Πρόσφατα διάβασα ένα βιβλίο που με συγκλόνισε του Γιόζεφ Ροτ τον «Ιώβ».  Επίσης τον «Επικίνδυνο Οίκτο» του Στέφαν Τσβάιχ.  Με συνεπήρε και η βιογραφία της Αμπράμοβιτς.

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗ
ΘΕΑΤΡΟ ΧΟΡΝ
ΑΘΗΝΑΙΚΑ ΘΕΑΤΡΑ
  • Και από πίνακες ζωγραφικής;

Τραντάχτηκα από το  «Las Meninas» του Ντιέγο Βελάσκες στο Μουσείο της Μαδρίτης.  Τον παρατηρούσα επί τρεις μέρες συγκλονισμένη, ένιωσα ένα μεγαλείο που με διαπέρασε σαν ηλεκτρικό ρεύμα.  Και με την Guernica έπαθα σοκ, όταν την είδα από κοντά.  Τα άλογα κλαίνε, έχουν δάκρυα…  αλλά και ο  Έντβαρτ Μούνκ και ο Έγκον Σίλε αποτελούν πηγή έμπνευσης.

Η Θέμις Μπαζάκα πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Αύγουστος» του Τρέισι Λετς σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, στο Θέατρο «Δημήτρης Χόρν» (Αμερικής 10, Κολωνάκι, τηλ. 210 3612500)

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here