Θανάσης Δρίτσας:  «Προσωπογραφία με τρία χρώματα»

 

Toυ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ
Πρόσφατα κυκλοφόρησε ψηφιακά στο διαδίκτυο ο νέος δίσκος (CD) του Θανάση Δρίτσα, συνθέτη και συγγραφέα, ιατρού Καρδιολόγου, Αναπληρωτή Διευθυντή στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο.  με τίτλο Thanassis Dritsas: A portrait in three colors. «Ο νέος μου ψηφιακός δίσκος έχει τίτλο «Προσωπογραφία με τρία χρώματα» και κυκλοφορεί στην παγκόσμια ψηφιακή (διαδικτυακή) αγορά μουσικής με τον τίτλο-Thanassis Dritsas: A portrait in three colors-κυκλοφορεί από την εταιρεία Protasis Music με διεθνή αντιπρόσωπο τη Orchard Music. Περιλαμβάνει έργα μου για σόλο πιάνο, το έργο μου για βιολί και πιάνο Συνεικόνες-Υδατογραφίες σε μια νέα εκτέλεση, μια συλλογή έργων για πιάνο και τσέλο που αποκαλώ τραγούδια χωρίς λόγια και τέλος δύο κομμάτια σε μορφή τρίο για βιολί, τσέλο και πιάνο. Ο δίσκος ηχογραφήθηκε πρόσφατα στο στούντιο μετά από μια πρόσφατη παρουσίαση όλου του προγράμματος του δίσκου κατά τη διάρκεια της συναυλίας μου με τίτλο «Υδάτινα Όνειρα» που έγινε στις 22 Μαρτίου 2019 στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Τα κομμάτια ερμηνεύουν στο δίσκο τρεις εξαιρετικοί Έλληνες μουσικοί, ο Θοδωρής Μουζακιτης (βιολί), ο Μιχάλης Πορφύρης (τσέλο) και η Μιρέλλα Τυλλιανάκη (πιάνο)».

Πώς γεννήθηκε ο τίτλος Προσωπογραφια με τρία χρώματα; που αναφέρεται ο τίτλος του δίσκου; 

Στην ουσία αποτελεί ένα δικό μου μουσικό πορτραίτο ως συνθέτη και εκφράζει τις δημιουργικές μου τάσεις και την δική μου συνθετική κοσμοθεωρία των τελευταίων 15 χρόνων. Διατυπώνεται η προτίμηση μου για μια μουσική περιεκτικότητα και λιτότητα στην έκφραση που παρουσιάζεται με ένα, δύο και τρία μουσικά όργανα. Επίσης το έργο μου συνδέεται με ποιητικές ή άλλης φύσεως εικόνες, θα το χαρακτηριζα με κάποιο ιδιαίτερο τρόπο  ακόμη και προγραμματική ή και κινηματογραφική μουσική χωρίς να αποτελεί μουσική επένδυση κινούμενης εικόνας. Η μουσική μου σχολιάζει όμως σύντομες ποιητικές διατυπώσεις και εικαστικές παραστάσεις όπως φαίνεται και από τους τίτλους των έργων. Το έργο του εξωφύλλου είναι ένας αυθεντικός πίνακας, ένα δικό μου πορτραίτο που έχει ζωγραφίσει και μου έχει αφιερώσει ο Γιώργος Μπούτλας. Με τον Γιώργο έχουμε συνδεθεί από τα φοιτητικά μας χρόνια στην Ιατρική Σχολή-ασκεί την ιατρική αλλά παράλληλα γράφει κείμενα ζωγραφίζει με ένα ιδιαίτερο στυλ και τελευταία διαγραφεί πορεία στο χώρο της φιλοσοφίας-βιοηθικής. Εχει εικονογραφήσει αρκετά βιβλία και κείμενα μου και στο παρελθόν.

Αν κρίνω από τους τίτλους μερικών έργων σας φαίνεται ότι εμπνέεστε από το έργο ζωγράφων όπως ο Paul Klee. Ποιοι ζωγράφοι εκφράζουν τη μουσική κοσμοθεωρία σας; 

Έχω μια ιδιαίτερη σχέση με το έργο του συμβολιστή Paul Klee, επειδή ο Klee ήταν και ο ίδιος βιολιστής, είχε ασχοληθεί μάλιστα με την εικαστική απόδοση μουσικών έργων πχ του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Τον ενδιέφερε η σύνδεση μεταξύ της μουσικής και της εικαστικής φόρμας. Άλλωστε η μορφοπλαστική διαδικασία εμφανίζει κοινά στοιχεία μεταξύ μουσικής, ζωγραφικής, αρχιτεκτονικής, γλυπτικής. Εδώ κοινό σημείο αναφοράς είναι η σχέση μαθηματικών μοντέλων με την οργάνωση του ήχου ή της εικόνας. Με ενδιαφέρουν οι ζωγράφοι που παραπέμπουν σε μια δημιουργική παιδικότητα η οποία βασίζεται κυρίως στο χρώμα. Άλλοι ζωγράφοι που εκφράζουν την καλλιτεχνική μου κοσμοθεωρία είναι πχ οι Miro και Chagall. Χρώμα και μινιμαλιστική αφαίρεση με αφορούν. Δεν μου έλεγαν ποτέ τίποτε οι ζωγράφοι που μπορούσαν να αποδώσουν ρεαλιστικά την πραγματικότητα, με ενδιαφέρει το όνειρο, το άπιαστο, το ταξίδι, το παραμύθι. Το ίδιο αφορά και την τέχνη της μουσικής. Το συμβολικό, το ονειρεμένο, το παραμυθένιο περιέχει βαθύτερες αλήθειες από την τέλεια περιγραφή της συμβατικής πραγματικότητας.

Τι σημαίνει για σας Τραγούδι χωρίς Λόγια; αναφέρομαι στα κομμάτια για τσέλο και πιάνο που περιέχονται στο νέο σας δίσκο. 

Το βιολοντσέλο έχει μεγάλη εκφραστικότητα και μοιάζει το χρώμα του με εκείνο της βαθειάς ανθρώπινης φωνής βλ. η φωνή ενός βαρύτονου. Χρησιμοποίησα λοιπόν θέματα τραγουδιών μου και έβαλα το τσέλο να τραγουδάει στη θέση της φωνής, ένα τραγούδι χωρίς τον στίχο του. Πριν από μερικά χρόνια είχα ακούσει έναν αριστουργηματικό δίσκο όπου ένας σπουδαίος διεθνούς φήμης τσελίστας απέδιδε κλασικά λήντερ-τραγούδια του Frantz Schubert, το αποτέλεσμα ήταν μαγικό. Τότε μου καρφώθηκε η ιδέα να το κάνω βασιζόμενος σε θέματα από τραγούδια μου. Η βαθειά εκφραστικότητα του βιολοντσέλου μπορεί να υποκαθιστά αισθητικά τα λόγια ενός τραγουδιού.

Πως μπορεί να ακούσει και ενδεχόμενα να αποκτήσει τον νέο ψηφιακό σας δίσκο ο ενδιαφερόμενος ακροατής; 

Μπορεί να τον βρει στις μεγάλες διαδικτυακές  μουσικές πλατφόρμες Spotify, Amazon, ITunes Apple music, Deezer, Google Play και να αγοράσει τα κομμάτια με πολύ μικρή αμοιβή. Οι συνδρομές στις μεγάλες αυτές πλατφόρμες-όπου μπορείς να ακούσεις τα πάντα- δεν συνιστούν σημαντικό έξοδο. Δυστυχώς η αγορά audio CD  εχει τελειώσει, τα καταστήματα πώλησης και οι αλυσίδες που μπορούσε να μπει κανείς και να αγοράσει δίσκους πνέουν τα λοίσθια. Και οι περισσότεροι καλλιτέχνες διακινούν πλέον ψηφιακά τα έργα τους στο διαδίκτυο ή διαθέτουν audio CD μόνον στα πλαίσια ζωντανών εκτελέσεων στις συναυλίες τους. Αλλά και η ποιότητα του ψηφιακού ήχου βελτιώνεται αν και δεν μπορεί να υποκαταστησει τη μαγεία του να έχεις στα χέρια σου ένα audio CD με ένα καλαίσθητο ένθετο φυλλάδιο. Οι νεότερες βέβαια γενιές θεωρούν αυτονόητο το ψηφιακό υλικό και προς τα εκεί βαδίζει η εποχή μας, αυτό θα είναι το μέλλον.

Σε ποιους ακροατές απευθύνεται ο δίσκος σας;

Σίγουρα η μουσική μου καταγωγή έλκει τους ακροατές στους οποίους αρέσουν τα κλασικά όργανα βλ. Βιολί, πιάνο,τσέλο και αγαπούν την κλασική μουσική. Επίσης αφορά όσους ακούνε το ελληνικό έντεχνο όπως συνηθίζεται να λέγεται. Αν και ο όρος έντεχνο είναι άστοχος πλήρως, διότι στη μουσική υπάρχει κακότεχνο και καλότεχνο. Μπορεί ένα λαϊκό τραγούδι να είναι κακότεχνο και αριστουργηματικά καμωμένο ενώ ένα συμφωνικό μουσικό έργο να είναι κακότεχνο, κακόγουστο και κακοφτιαγμενο. Ο δίσκος σαφώς θα ενδιαφέρει όσους παρακολουθούν το μουσικό μου έργο με βάση τους προηγούμενους δίσκους μου βλ. Υδατογραφίες, Δύο μουσικά παραμύθια, Εικόνες-Κύκλος Ελληνικός, Στην άκρη των παραμυθιών.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here