Τελικός γύρος για τη συμφωνία: Τόσο κοντά, τόσο μακριά

Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΖΕΡΒΑ

ΦΩΤΟ: ΔΗΜ. ΜΕΣΣΙΝΗΣ

Ολα πλέον, όσον αφορά την επίτευξη ή όχι βιώσιμης συμφωνίας με τους εταίρους, παίζονται μέσα στη εβδομάδα.

Οι επόμενες ημέρες είναι εκ των πραγμάτων πλέον, οι πιο κρίσιμες σε όλη την ιστορία των διαπραγματεύσεων που ξεκίνησαν εδώ και 4 μήνες με τους θεσμούς. Τα χρονικά περιθώρια στενεύουν, ο πιστωτικός αποκλεισμός που επέβαλαν μονομερώς οι δανειστές, εντείνει την χρηματοδοτική ασφυξία της ελληνικής οικονομίας και  οδηγεί τη χώρα σε «ξαφνικό θάνατο», καθώς εάν όπως είπε ο υπουργός Εσωτερικών, δεν βρεθεί λύση έως τις 5 Ιουνίου, δεν υπάρχουν και δεν πρόκειται να καταβληθούν τα χρήματα της δόσης προς το ΔΝΤ.

Οι διαπραγματεύσεις της Ομάδας των Βρυξελλών (Brussels Group) σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων με τους θεσμικούς εκπροσώπους των δανειστών συνεχίζεται αύριο Τρίτη. Τότε μεταβαίνει εκ νέου στις Βρυξέλλες, η κυβερνητική διαπραγματευτική ομάδα, για τον τελευταίο και τελικό γύρο των συζητήσεων.

Ενδεικτικό της κρισιμότητας των στιγμών είναι στις Βρυξέλλες μεταβαίνει και ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για τις Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις Ευκλείδης Τσακαλώτος, ώστε να έχει μια πλήρη και εκ του σύνεγγυς εικόνα για το πως εξελίσσεται η διαπραγμάτευση στα σημαντικά και ανοικτά ακόμη θέματα.

Κυβερνητικές πηγές έλεγαν ανεπίσημα από το Σάββατο πως υπάρχουν ακόμη πολλές διαφορές αλλά έχουν διαπιστωθεί και συγκλίσεις και συμφωνίες σε συγκεκριμένα θέματα. Γι αυτό συμπλήρωναν πως ως προς τα κεφάλαια αυτά, έχει αρχίσει ήδη η σύνταξη της συμφωνίας.

Η μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων κλειδί της συμφωνίας

Αν και δεν δόθηκαν συγκεκριμένες πληροφορίες για τα σημεία σύγκλισης, εκτιμάται ότι αυτά αφορούν τις θεσμικού τύπου μεταρρυθμίσεις που αφορούν την περαιτέρω ανεξαρτησία των φοροελεγκτικών μηχανισμών, την ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου του λαθρεμπορίου και άλλων εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων.

Σύγκλιση φαίνεται ότι υπάρχει και στο κρίσιμο θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων. Ο πρωθυπουργός μιλώντας στην Κ.Ε του ΣΥΡΙΖΑ το Σάββατο, προεξόφλησε περίπου ως δεδομένη τη συμφωνία σε χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα για το 2015(κάτω της μονάδας) και το 2016, καθώς και για τα επόμενα χρόνια, γεγονός που θα αποφέρει ανάσα 10 δις ευρώ στην ελληνική κοινωνία, από εισπρακτικού τύπου μέτρα τα οποία δεν θα ληφθούν και θα επιτρέψει στη κυβέρνηση να ενισχύσει τη κοινωνική πολιτική της στην υγεία, τη πρόνοια και τη παιδεία.

Εάν θεωρήσουμε ως περίπου δεδομένη τη συμφωνία για τα χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα, τότε έχει ήδη ικανοποιηθεί ο ένας από τους 4 όρους που θέτει η κυβέρνηση για την επίτευξη μιας μακρόπνοης, βιώσιμης και αμοιβαία επωφελούς συμφωνίας.

ΦΠΑ, εργασιακά, ασφαλιστικό

Κατα΄αρχάς συμφωνία φαίνεται να υπάρχει και για την αναμόρφωση των συντελεστών του ΦΠΑ, με την ελληνική πρόταση για τρίς συντελεστές 7%, 14% και 22% να κερδίζει έδαφος με την πάροδο του χρόνου. Βέβαια, ουσιαστικά πρόκειται για μικρή μεν, αλλά αύξηση δε,  των χαμηλών συντελεστών του ΦΠΑ, ο οποίος αποτελεί έμμεσο και άρα εξ ορισμού άδικο κοινωνικά φόρο. Μένει να δούμε εάν η αναπροσαρμογή των συντελεστών θα επιφέρει και ανακατατάξεις στα προιόντα και τις υπηρεσίες που θα υπάγονται σε αυτούς. Πρόθεση πάντως της κυβέρνησης όπως έχει επανειλημμένα διακηρύξει είναι να μην επιβαρυνθούν με πρόσθετους φόρους τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα τα οποία έφεραν μέχρι τώρα, όλο το βάρος των μέτρων προσαρμογής.

Ανοικτό παραμένει το θέμα των συντάξεων και τα εργασιακά. Ωστόσο, μετά και την παραδοχή του κ. Τσίπρα ότι σύντομα θα πρέπει να ληφθούν μέτρα ώστε να καταστεί βιώσιμο το ασφαλιστικό, εκτιμάται ότι μπορεί να βρεθεί μιά φόρμουλα συμφωνίας που θα εμπεριέχει: Κατάργηση όλων των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων, θέσπιση αντικινήτρων για παραμονή στην εργασία, σαρωτικές ενοποιήσεις ασφαλιστικών ταμείων και εξορθολογισμό του συστήματος που πάντως δεν μπορεί να επιτευχθεί εάν η χώρα δεν επιστρέψει στην ανάπτυξη και δεν μειωθεί η τερατώδης ανεργία.

Η κυβέρνηση δεν δέχεται μειώσεις συντάξεων(κατ εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος) ουτε φυσικά μισθών. Το αντίθετο. Φέρεται αποφασισμένη να προωθήσει το νομοσχέδιο για την σταδιακή επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ και των συλλογικών διαπραγματεύσεων-συμβάσεων. Στο τελευταίο είναι κάθετη η διαφωνία του ΔΝΤ που ζητά μέτρα για περαιτέρω «ελαστικοποίηση» της αγοράς εργασίας, ομαδικές απολύσεις καθώς και περικοπές στις συντάξεις(κύριες και επικουρικές).

Εάν η κυβέρνηση καταφέρει να πετύχει τελικά μια συμφωνία που δεν θα περιέχει μέτρα άμεσων περικοπών, θα έχει ικανοποιήσει το γράμμα και το πνεύμα και του δεύτερου όρου που θέτει για υπογραφή συμφωνίας.

Αλλες πληροφορίες φέρουν επίσης τις δύο πλευρές να πλησιάζουν σε συμφωνία και όσον αφορά τείνουν τα κόκκινα δάνεια του τραπεζικού τομέα, το τι μέλλει γενέσθαι με όσους δεν εντάχθηκαν στις 100 δόσεις για χρέη προς το Δημόσιο.

 

Οσον αφορά τις άλλες δύο προυποθέσεις που έχει θέσει ο πρωθυπουργός, την αναδιάρθρωση-διευθέτηση του χρέους ώστε να καταστεί βιώσιμο και το αναπτυξιακό πακέτο για την Ελλάδα, είναι διατυπωμένες με αρκετά αόριστο τρόπο, ώστε να είναι σχετικά εύκολη η ευελιξία που απαιτείται.

Ολοι γνωρίζουν ότι δεν πρόκειται οι δανειστές, ακόμη κι αν το επιθυμούσαν, να υποσχεθούν ή ακόμη περισσότερο να δεχθούν μια άμεση μεγάλη συζήτηση για το ελληνικό χρέος. Αυτό όμως που μπορεί να δώσουν άνετα, είναι η επανάληψη της δέσμευσης τους τον Νοέμβριο του 2012 για επανεξέταση μιας περαιτέρω ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, ανάλογα με την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας, εν ευθέτω χρόνω, δηλαδή.

Οσον αφορά το επενδυτικό πακέτο, ήδη συζητούνται με τον Ζ.Κ. Γιούνκερ, πως θα περιληφθεί η Ελλάδα στη χρηματοδότηση της ανάπτυξης ενώ ανοικτό παραμένει και το ζήτημα της συμμετοχής της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης του κ. Ντράγκι, μέσω της επαναγοράς χρέους από την ΕΚΤ, από το Φθινόπωρο.

Ολα αυτά έχουν βέβαια και ένα ακόμη προαπαιτούμενο. Ακόμη κι αν καταλήξουν οι δύο πλευρές σε μια συμφωνία, μη μνημονιακού χαρακτήρα κατά την θέση της πλειοψηφίας της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ, έχει ήδη καταγραφεί μια ισχυρότατη μειοψηφία στο εσωτερικό του κόμματος η οποία όχι μόνο αμφισβητεί την όποια συμφωνία αυτού του χαρακτήρα αλλά ζητά ευθέως απόρριψη των τελεσιγράφων και ρήξη με τους δανειστές. Η ισχυρή αυτή μειοψηφία, ιδίως μετά τη συνεδρίαση της Κ.Ε του Σαββατοκύριακού, δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη στην υπερψήφιση νομοθετημάτων επιβολής μέτρων, ακόμη κι αν  αυτά αποτελούν ένα αναγκαίο μεταβατικό βήμα για την επόμενη μέρα.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here