Tάσος Νυχάς: Ελληνικό θέατρο στις Βρυξέλλες

 

 

Ο ΣΕΥΔΟ, Σύλλογος Ελλήνων Υπαλλήλων Διεθνών Οργανισμών, αποτελείται απο μέλη που είναι στελέχη Διεθνών Οργανισμών, όπως τα Όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ,των Ηνωμένων Εθνών, του ΟΟΣΑ κλπ. Αν και δεν είναι-και δεν μπορεί να είναι- συνδικαλιστικό όργανο, προωθεί γενικώς τα συμφέροντα των μελών του και προβάλλει στο εξωτερικό θέματα που απασχολούν τον Ελληνισμό γενικότερα.

Μιλάμε με τον πρόεδρό του, Τάσο Νυχά.

-Διατελέσατε  επι σειρά ετων στέλεχος της ΓΔ Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;

Πράγματι, ως επιτυχών του πρώτου διαγωνισμού του 1980 για Έλληνες υπαλλήλους της Επιτροπής και ως Γεωπόνος, αρχικά εργάστηκα στην Γενική Διεύθυνση Γεωργίας αλλά απο το 1986 έως τη συνταξιοδότηση μου το 2013 μετακινήθηκα επειδή είχα προσωπικό ενδιαφέρον για το περιβάλλον και εργάστηκα στη Γενική Διεύθυνση Περιβάλλοντος σε διάφορους τομείς, όπως: Γεωργία κα Περιβάλλον, Προστασία της Φύσης, Αστικό Περιβάλλον, Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κ.ά.

-Εδω και τριάντα συναπτά έτη είστε ο σκηνοθέτης και η ψυχή του ερασιτεχνικού Θεατρικού Εργαστηρίου στις Βρυξέλλες; Μιλήστε μας γι αυτό….

Η θεατρική μας ομάδα, το Ελληνικό Θεατρικό Εργαστήρι, πράγματι λειτουργεί απο το 1984. αλλά έγινα μέλος αργότερα, το 1992, οταν τά παιδιά μου μεγάλωσαν αρκετά ώστε να έχω λίγο περισσότερο διαθέσιμο χρόνο. Λειτουργούμε πολύ σαν ομάδα και ο όρος «ψυχή» δεν ταιριάζει πολύ, όμως πράγματι τώρα είναι μια βασική μου ασχολία. Μαζί με άλλους συναδέλφους και φίλους βρίσκουμε μέσα από το θέατρο μια διέξοδο απ΄την καθημερινότητα και ένα τρόπο έκφρασης που είναι μοναδικός: αποτελείται απο μια πορεία προετοιμασίας που κορυφώνεται και ολοκληρώνεται με την τελευταία παράσταση παραμένοντας μετά απλώς μια ανάμνηση μιας ιδιόμορφης κατάστασης άλλων χαρακτήρων που ζήσαμε παράλληλα με τη δική μας.

-Πότε και πως δημιουργήθηκε; 

Η ομάδα δημιουργήθηκε όπως είπα το 1984 από μια δεκάδα  νέων-και σε ηλικία- Ελλήνων υπαλλήλων των Ευρωπαϊκών Οργάνων, σε μια προσπάθεια να διατηρηθούν οι σχέσεις με την πατρίδα τουλάχιστον ως προς τα πολιτιστικά, την εποχή που δεν υπήρχε Ίντερνετ και εύκολη επικοινωνία, με ραδιόφωνα και τηλέοραση. Μάλιστα αποτέλεσε και τη βάση για το Θεατρικό Εργαστήρι των Ευρωπαϊκών Οργάνων, γνωστό ως Atelier Théâtral des Institutions Européennes στις Βρυξέλλες, στα πλαίσια του οποίου λειτούργησε για πολλά χρόνια και η ομάδα μας πριν ανεξαρτητοποιηθεί.

Πως ασχοληθήκατε με το θέατρο;

Με το θέατρο ήρθα σε επαφή όταν στο Γυμνάσιό μου, της Κηφισιάς, τη δεκαετία του 1960, ανεβάσαμε την Αντιγόνη και τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή, με επιμέλεια ενός όχι γνωστού θεατράνθρωπου της εποχής, του Κώστα Ζαρούκα, φίλου του Γυμνασιάρχη μας. Στη συνέχεια στα φοιτητικά μου χρόνια στην Ανωτάτη Γεωπονική Σχολή Αθηνών, παρακολούθησα μαθήματα θεάτρου στη σχολή που διατηρούσε ο Κώστας Ζαρούκας. Είχα λοιπόν το σπόρο του θεάτρου μέσα μου και μόλις μπόρεσα μπήκα στην ομάδα του Ελληνικού Θεατρικού Εργαστηρίου.

Οι συντελεστές του;

Οι συντελεστές της θεατρικής μας ομάδας είναι υπάλληλοι των Ευρωπαϊκών Οργάνων και άλλοι εργαζόμενοι στις Βρυξέλλες που αγαπούν το θέατρο και διαθέτουν τον ελεύθερο χρόνο τους γιαυτό. Υπάρχουν  ιδρυτικά μέλη που είναι ακόμη ενεργά, ενώ συμμετέχουν  τα παιδιά μας και φίλοι τους , που δεν είχαν ακόμη γεννηθεί το 1984 όταν ιδρύθηκε το Ελληνικό Θεατρικό Εργαστήρι στις Βρυξέλλες.

Τι έργα ανεβάζετε;

Τα έργα που ανεβάζουμε είναι του ελληνικού ρεπερτορίου, απο το κλασικό, για παράδειγμα«Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη έως το σύγχρονο, για παράδειγμα «Ο καπνοκράτωρ» του Ανδρέα Στάικου. Με τον τρόπο αυτό έχουμε την ευκαιρία να διατηρήσουμε την επαφή μας με τον Ελληνικό πολιτισμό, σκέψη που ήταν κυρίαρχη κατά την ίδρυση και αρχική δημιουργία της ομάδας.Το τελευταίο μας έργο που ανέβηκε στις αρχές Δεκεμβρίου, ήταν η κωμωδία των Α.Γιαλαμά και Κ. Πρετεντέρη, «Η κόμισσα της φάμπρικας» με χαρακτηριστικές αναφορές στην οικονομική, κοινωνική και πολιτική κατάσταση της Αθήνας του 1966, λίγο πριν την δικτατορία της επταετίας.

 -Τι ετοιμάζετε τώρα;

Δεν έχουμε αποφασίσει ακόμη. Βρισκόμαστε στην πιο δύσκολη φάση, την εξεύρεση έργου. Δύσκολη γιατί πρέπει να δίνει την ευκαιρία σε όλα τα μέλη της ομάδας που το επιθυμούν, να συμμετάσχουν, να ταιριάζει με την ερασιτεχνική δυναμική της ομάδας, αλλά και να αποτελεί ταυτόχρονα πρόκληση και ευχαρίστηση για την σχετικά μακρά περίοδο προετοιμασίας. Η περίοδος αυτή συχνά φτάνει και ξεπερνάει τους έξι μήνες, λαμβάνοντας υπόψη τις επαγγελματικές και άλλες υποχρεώσεις των μελών που δεν επιτρέπουν πρόβες σε καθημερινή βάση.

-Που τα παρουσιάζετε;

Στις Βρυξέλλες υπάρχουν πολλές αίθουσες, είτε επαγγελματικές είτε αίθουσες πολιτιστικών κέντρων και συλλόγων που διατίθενται προς ενοικίαση από ερασιτεχνικούς θιάσους όπως ο δικός μας. Δεν έχουμε ένα μόνιμο στέκι παρόλο που προσπαθούμε να διατηρήσουμε μια αίθουσα εάν καλύπτει τις ανάγκες μας και τις βασικές προϋποθέσεις. Έτσι μέχρι σήμερα, για 46 παραστάσεις απο την αρχή της ίδρυσής μας, έχουμε χρησιμοποιήσει επτά αίθουσες συμπεριλαμβανομένης και αίθουσας στο φημισμένο πολιτιστικό συγκρότημα Beaux Arts.

 -Ευρωβουλευτές έρχονται να σας δούν;

Συνήθως τα έργα μας παίζονται στο τέλος της εβδομάδας, κάτι που δυσκολεύει την παρακολούθηση τους απο Ευρωβουλευτές γιατί γενικώς είθισται να επιστρέφουν στη χώρα τους για τις ανάγκες του λειτουργήματός τους. Όμως αρκετοί ως τώρα έχουν παρακολουθήσει τη δουλειά μας όποτε ήταν δυνατό, καθώς και αρκετοί Επίτροποι. Είχαμε μάλιστα την τιμή να παρακολουθήσει και την παράσταση του «Ερωτόκριτου» που δώσαμε το 2009 ο κύριος Τσίπρας, όταν ήταν ακόμα αρχηγός της αντιπολίτευσης.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here