ΣΥΡΙΖΑ: Μικρό, φτωχό, υποβαθμισμένο και αυταρχικό το Πανεπιστήμιο που μεθοδεύει η Κυβέρνηση της ΝΔ

 

 

«Με επιστολή της Υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως προς τα Πανεπιστήμια και την ακαδημαϊκή κοινότητα ξεδιπλώθηκαν οι προθέσεις της νέας Κυβέρνησης για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που προωθούνται θα αποτελέσουν και τη βασική ατζέντα της επερχόμενης Συνόδου Πρυτάνεων.Βασικοί στόχοι της Νέας Δημοκρατίας είναι η επαναφορά δοκιμασμένων και αποτυχημένων θεσμών, η έμμεση ιδιωτικοποίηση, η μείωση της χρηματοδότησης και το «κλείσιμο της πόρτας» σε χιλιάδες νέους υποψήφιους φοιτητές».

Αυτό επισημαίνεται σε ανακοίνωση της Επιτροπής Ελέγχου Κοινοβουλευτικού Εργου του τομέα Παιδείας, του ΣΥΡΙΖΑ.

Και συνεχίζει η ανακοίνωση:

Η επαναλειτουργία των Συμβουλίων Ιδρύματος συνιστά σημαντική αντιδημοκρατική παρέμβαση, η οποία διευκολύνει τη νεοφιλελεύθερη μετάλλαξη των Πανεπιστημίων. Στο παρελθόν, τα Συμβούλια είτε διέπρεψαν στην υπονόμευση του «αυτοδιοίκητου» και της εγκαθίδρυσης διαρχίας με τις Πρυτανικές Αρχές, είτε έλαμψαν δια της παντελούς αδράνειάς τους. Σήμερα, η Νέα Δημοκρατία επιβραβεύει την ομολογημένη από το σύνολο της ακαδημαϊκής κοινότητας, αποτυχία τους.

Για τη Νέα Δημοκρατία το Πανεπιστήμιο «κοστίζει» και στο πλαίσιο αυτό προωθεί την «αυτονομία» σε αντιδιαστολή με την «αυτοδιοίκηση» που ορίζει το Σύνταγμα, δρομολογώντας τη σταδιακή απόσυρση της Πολιτείας από την υποχρέωση της οικονομικής στήριξης των ιδρυμάτων. Παράλληλα, διευκολύνει την εισχώρηση ιδιωτικών συμφερόντων, μέσω της ισχυρής εμπλοκής των Πανεπιστημίων σε επιχειρηματικές δράσεις και προγράμματα σπουδών υψηλών διδάκτρων, πλήττοντας τον δημόσιο χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης και την ακαδημαϊκότητα.

Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, μερίμνησε για την εξασφάλιση και την ενίσχυση των δωρεάν μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Σήμερα, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, εκτός μνημονιακού πλαισίου, προωθεί το σχέδιο «δίδακτρα για όλους» και την άρση της θεσμοθετημένης απαλλαγής από τα δίδακτρα για τους φοιτητές που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες.

Η Νέα Δημοκρατία απέτυχε να εκπληρώσει τη νεοφιλελεύθερή της εμμονή για την κατάργηση του Άρθρου 16 του Συντάγματος. Ωστόσο, ο στόχος να ενισχυθούν τα Ιδιωτικά Κολλέγια παραμένει ίδιος, ενισχύοντας τα ιδιωτικά συμφέροντα σε βάρος της απρόσκοπτης πρόσβασης όλων σε ποιοτική δημόσια εκπαίδευση.

Η εκπλήρωση αυτού του στόχου προϋποθέτει τις διαγραφές φοιτητών με το ασφυκτικό όριο του «ν+2», την εφαρμογή της «βάσης του 10» και αυξημένων βάσεων εισαγωγής κατά την κρίση των Τμημάτων. Οι ρυθμίσεις αυτές θα έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση του αριθμού των εισακτέων έως και κατά 25.000 ετησίως και συνακόλουθα, τον «αφανισμό» αρκετών Πανεπιστημίων της Περιφέρειας. Η πρόσφατα θεσπισμένη ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ που αποτελεί τομή για τα ελληνικά δεδομένα και κεκτημένο δεκαετιών για την Ευρώπη πάει περίπατο με βάση τις εξαγγελίες της Υπουργού. Την ίδια στιγμή, στα Ιδιωτικά Κολλέγια δεν θα απαιτείται καμία βάση εισαγωγής και δεν θα προβλέπεται καμία διαγραφή – μοναδική προϋπόθεση φοίτησης η καταβολή υψηλών διδάκτρων.

Σε λίγες ημέρες αναμένεται η κατάρτιση του Προϋπολογισμού του 2020 στη Βουλή. Θα συνεχιστεί η αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης των ΑΕΙ που ξεκίνησε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Θα διατηρηθεί η θεσμοθετημένη αναλογία 1-προς-1 μεταξύ αποχωρήσεων και νέων θέσεων;

Η ουσιαστική αναβάθμιση της Δημόσιας Παιδείας απαιτεί τη σταδιακή αύξηση της δημόσιας δαπάνης, την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος και τη χρηματοδότηση των υλικοτεχνικών υποδομών. Οι εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, οι καθυστερήσεις και η ακύρωση των διορισμών από την Κυβέρνηση συγκλίνουν προς το αντίθετο και όλα τα ερωτήματα προς την ακαδημαϊκή κοινότητα, όσο εύσχημα και καλά διατυπωμένα να είναι, δεν μπορούν να κρύψουν το ζοφερό μέλλον που σχεδιάζεται.

 

 

Νίκος Φίλης

Τομεάρχης Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ

Βουλευτής Α’ Αθήνας

Μερόπη Τζούφη

Αν. Τομεάρχης Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ

Βουλευτής Ιωαννίνων

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here