Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΔΟΥΚΑ

Ενώνουμε και εμείς τη φωνή μας με τις διαμαρτυρίες κατά του «ατοπήματος»  του Υπουργείου Παιδείας με την αναστολή (;) της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, χωρίς καν να έχει προηγηθεί ο  απαιτούμενος διάλογος. Και ενώ είχε διαμορφωθεί το κατάλληλο κλίμα κατά της αναμενόμενης εισαγωγής με σχετική αρθρογραφία, ημερίδες, καταγγελίες και  λοιπές αντιδράσεις. Έτσι ώστε να εμφανίζεται το παράδοξο-ανάμεσα σε τόσο άλλα-εκείνοι που αντιδρούσαν στην εφαρμογή της αξιολόγησης, να δείχνουν κάποια αμηχανία  με τη μη εφαρμογή. Η εφαρμογή  θα ήταν μια κάποια λύση.

Παρά την έντονη αντιπαράθεση, εμείς πιστεύουμε ότι υπάρχουν οι προυποθέσεις μιας επανεκκίνησης, μιας καμπής στις εκπαιδευτικές εξελίξεις, αν δούμε τα πράγματα με θετικό πνεύμα.  Τότε οι αντιπολιτευόμενοι θα μπορούσαν να υποστηρίξουν  ότι χάριν της δικής τους ανυποχώρητης στάσης και των κόκκινων γραμμών που έθεσαν, το Υπουργείο αναγκάστηκε να υποχωρήσει ώστε να επιτευχθεί μια ακόμη θριαμβευτική νίκη.

Από τη μεριά του το Υπουργείο μπορεί εύκολα να επιχειρηματολογήσει, ότι η απόφασή του (γνωστή προεκλογικά), ελήφθη με παιδαγωγικά κριτήρια αφού χρειάζεται πριν την καθιέρωση να  εμπεδωθεί κουλτούρα και θεσμοί όπως  η (αυτό) αξιολόγηση σχολικών μονάδων, η επιμόρφωση  και λοιπά. Δίκη προθέσεων δεν κάνουμε, αλλά τα ίδια επιχειρήματα παρουσιάστηκαν κατά την πρώτη (πιλοτική) εισαγωγή της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων το  1996-97. Έχουν περάσει 23 χρόνια..

Όσο για κείνους που καλοπροαίρετα απογοητεύθηκαν, ας μην το πάρουν και πολύ κατάκαρδα: Αν τα σενάρια αξιολόγησης είναι αυτά που κυκλοφόρησαν, δεν έχουν σχέση με αυτό που εκλαμβάνουν ως αξιολόγηση κράτη που προπορεύονται στο Διεθνή Διαγωνισμό, τον οποίο  οι ίδιοι επικαλούνται για συγκρίσεις.

Αν αυτό το κλίμα win-win εμπεδωθεί, θα είναι ένα βήμα σε ένα ανώτερο στάδιο: Τη Σύγκληση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών υπο την Πρόεδρο της Δημοκρατίας ή αν αυτό δεν είναι εφικτό κάτι που να είναι Διακομματικό και εξάπαντος «Εθνικό», ώστε να διαμορφωθεί μια μίνιμουμ πρόταση για τα επόμενα 10-15 χρόνια που θα παραμένει σταθερή, ενώ τα κόμματα και οι υπουργοί θα εναλλάσσονται. Εννοείται ότι θα διατηρούνται τα διαφορετικά πολιτικά γνωρίσματα  διαφορετικών φορέων, στα γραφεία του υπουργείου περιμένουν ακόμα  κάποιες «διευθετήσεις» κολεγίων, το «θεάρεστο έργο» να γίνουν τα θρησκευτικά πιο θρησκευτικά (δια της κατηχήσεως) και η ιστορία πιο «εθνική», αφού είναι πλέον γνωστόν ότι σε ορισμένα χωρία έχουν παρεισφρήσει μοντέρνες και οικουμενικές απόψεις που προκαλούν εύλογες αντιδράσεις ανησυχούντων  κύκλων. Και από την άλλη, η αντιπολίτευση εύκολα θα βρει κινδύνους κατά της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης της οποίας οι  «εχθροί» δυστυχώς δεν έχουν λιγοστέψει.

Ξέρουμε τις αντιρρήσεις σας για την εξέλιξη αυτή, τις ίδιες ακριβώς έχουμε και εμείς. Ότι δηλ οι προσπάθειες αυτές έχουν επιχειρηθεί και παλιότερα χωρίς επιτυχία, ίσως οδηγήσουν μάλιστα, αντί σε μίνιμουμ πρόγραμμα σε μίνι πρόγραμμα, στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή διαχείρισης. Αλλά αυτό σημαίνει ότι υπάρχει πολύ χαμηλός βαθμός συναίνεσης σε ένα πρόγραμμα απαιτήσεων ή ότι δεν υπάρχουν σοβαρά επεξεργασμένες απόψεις. Και μεταξύ μας  ειλικρινά, βλέπετε εσείς κάποιο αξιόλογο πρόγραμμα από τα προτεινόμενα από τους ποικίλους θεσμούς-οργανισμούς; Εκείνο που βλέπει κανείς είναι κάποιες αξιόλογες εκπαιδευτικές φωνές «εκτός των τειχών» της «στράτευσης» αλλά εντός της «διακεκαυμένης» ζώνης της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Διατυπώνονται βέβαια ακόμα σε ένα στοχαστικό, χαμηλόφωνο λόγο μιας  φιλοσοφημένης εμπειρίες και όχι σε ένα πρόγραμμα ή σχέδιο- αλλά γιατί πρέπει να  ζητάμε εκείνο που δεν είναι δική τους δουλειά.

Αν είναι έτσι τα πράγματα ας μη βιαστούμε να απορρίψουμε μια ενδιάμεση κατάσταση κάποιων βημάτων ώστε να δοθεί η δυνατότητα επεξεργασιών όπως με τις παραπάνω φωνές.  Αντί επιλογών που θα βλάψουν. Ισχύει πάντα η γνωστή αρχή, η μη  λύση είναι καλύτερη από μια κακή λύση. Ισχύει όμως και η αρχή των χαμένων ευκαιριών, των συνεπειών της αδράνειας  ιδίως  σε γρήγορες αλλαγές, αλλά αυτό είναι  ένα άλλο, μεγάλο θέμα προς συζήτηση.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here