Sea Diamond: 9 χρόνια μετά το ναυάγιο στη Σαντορίνη, το κουφάρι παραμένει στο βυθό απειλώντας με οικολογική καταστροφή

 

 

Του Βαγγέλη Μαρκουλή

ΦΩΤΟ: EUROKINISSI-A.P

Μεγάλη Πέμπτη. 5 Απριλίου του 2007. Σαν σήμερα, πριν 9 ολόκληρα χρόνια. Το κρουαζιερόπλοιο “Sea Diamond “ της Louis Hellenic Cruises, βρίσκεται στη Σαντορίνη και ο πλοίαρχος κάνει χειρισμούς για να δέσει στη πλωτή σημαδούρα. Σύντομα διαπιστώνει ότι ο αέρας τον «στέλνει» στα αβαθή. Κατά τους ισχυρισμούς του αργότερα, έκανε προσπάθεια να απομακρυνθεί. Το πλοίο όμως δεν «άκουσε». Και λίγο αργότερα, το κρουαζιερόπλοιο, με 1.163 επιβάτες και 391 μέλη πληρώματος, βρήκε σε ξέρα στον όρμο των Φηρών της Σαντορίνης και κατέληξε στην καταπόντισή του στον όρμο του Αθηνιού, 10 χιλιόμετρα πιο μακριά από το σημείο της πρόσκρουσης. Αρκετή ώρα μετά την πρόσκρουση και όταν το πλοίο πήρε κλίση, στήθηκε μια αμφιλεγόμενη επιχείρηση για τα οδηγηθεί το μεγάλο πλοίο στα αβαθή, ενώ ταυτόχρονα γινόταν αποβίβαση των επιβατών. Δύο Γάλλοι, αγνοούνται. Τα πτώματά τους δεν βρέθηκαν ποτέ. Ιδιαίτερα μεγάλη και η περιβαλλοντική καταστροφή που σημειώθηκε στη περιοχή. Το πλοίο παραμένει βυθισμένο και οι κίνδυνοι από την πρόκληση ακόμα μεγαλύτερης καταστροφής, καραδοκούν.


Από το Ηράκλειο ξεκίνησε το κρουαζιερόπλοιο με προορισμό τη Σαντορίνη. Όλα πήγαιναν καλά, μέχρι τη στιγμή που παρουσιάστηκε βλάβη στην αντλία πετρελαίου μίας εκ των τεσσάρων κεντρικών μηχανών του. Η μηχανή βγήκε εκτός λειτουργίας, αλλά ο πλοίαρχος δεν ενημέρωσε όπως όφειλε τον Θάλαμο Επιχειρήσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Προσπάθειες για την επισκευή έγιναν και σύμφωνα με όσα λέχθηκαν, επισκευάστηκε. Προσέγγισε τη Σαντορίνη, αλλά νοτιότερα. Και ενώ προσπαθούσε να δέσει, η δεξιά του πλευρά, προσέκρουσε κοντά στο ακρωτήρι «Αλωνάκι». Και ενώ είχε γίνει πρόσκρουση σε ύφαλο, ο πλοίαρχος και πάλι δεν ενημέρωσε για το ατύχημα. Αντίθετα, έκανε χειρισμούς για να απομακρυνθεί από την ξέρα, που όπως διαπιστώθηκε αργότερα ήταν χαρτογραφημένη σε λάθος σημείο και σε απόσταση περίπου 80 μέτρων από το σημείο όπου πραγματικά βρισκόταν.
Δευτερόλεπτα αργότερα, άρχισε η εισροή υδάτων. Black out δεν σημειώθηκε, αλλά διακοπή ηλεκτροδότησης σε ορισμένα διαμερίσματα, λόγω βραχυκυκλωμάτων από την εισροή υδάτων. Τα ρήγματα από την πρόσκρουση ήταν πολλά και εκτείνονταν τουλάχιστον σε 5 συνεχόμενα στεγανά διαμερίσματα. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα ωφελούσε το κλείσιμο των υδατοστεγών.

 

sea-diamond (3) (1)
Το κρουαζιερόπλοιο, άρχισε λίγο αργότερα να παίρνει κλίση. Και τότε δόθηκε εντολή από τον Πλοίαρχο για εγκατάλειψή του. Περίπου μία ώρα μετά την πρόσκρουση στον ύφαλο. Λόγω της κλίσης, δεν ήταν δυνατόν να χρησιμοποιηθούν οι σωστικές λέμβοι. Στη προσπάθεια συμμετείχαν πολλοί ντόπιοι, με βάρκες και ψαροκάικα, αλλά και το ανοιχτού τύπου Ε/Γ-Ο/Γ«Νήσος Θηρασία». Η αποβίβαση έγινε σχεδόν με τάξη, χωρίς να σημειωθεί ο παραμικρός τραυματισμός. Δράση ανέλαβε και το ρυμουλκό «Λέων 1», με σκοπό να συνεχιστεί όσο γρηγορότερα γινόταν η εκκένωση. Μετά από πολλές προσπάθειες και λόγω του καλού καιρού, το πλοίο μεταφέρθηκε εκτός του όρμου. Επί αρκετές ώρες γίνονταν σκληρές προσπάθειες να αποτραπεί η βύθιση, κάτι που δεν κατέστη εφικτό. Πολλή συζήτηση έγινε για το σημείο που μεταφέρθηκε, ενώ είχε ζητηθεί άλλο, καθώς επίσης και ότι θα υπήρχε καλύτερο αποτέλεσμα αν υπήρχε ισχυρότερο ρυμουλκό.


Οι επιβάτες

Σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα όλοι οι επιβάτες βγήκαν από το κρουαζιερόπλοιο και άρχισε η καταγραφή τους. Τελικά, διαπιστώθηκε ότι δεν είχαν αποβιβασθεί και πιθανόν να εγκλωβίστηκαν στη καμπίνα τους, ο 45χρονος Ζαν Κριστόφ Αλέν και η κόρη του, Μοντ, 16 ετών. Παρά το συνεχές ψάξιμο των δυτών για πολλές μέρες μετά, οι σωροί δεν βρέθηκαν ποτέ και γι’ αυτό δεν ασκήθηκαν ποινικές διώξεις για ανθρωποκτονία σε βάρος του πλοιάρχου και της πλοιοκτήτριας εταιρείας.

sea-diamond (4)

Η τρίτη δίκη

Στη τρίτη δίκη, στις 20/3/2015, το Τριμελές Ποινικό Εφετείο Πειραιά έκρινε ένοχους τους τρείς τελικά κατηγορούμενους και επέβαλε τις παρακάτω ποινές:

Στον Πλοίαρχο Ιωάννη Μαρίνο του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου επέβαλε συνολικά 6,5 χρόνια φυλάκισης. Αναλυτικά: Δύο έτη για διατάραξη της υδάτινης συγκοινωνίας, 4 μήνες για την παραβίαση της SOLAS 1974 (παραμέληση διάσωσης ναυτιλιακών εγγράφων, παραβίαση του κανονισμού αποφυγής συγκρούσεων), 20 μήνες για ανθρωποκτονία εξ αμελείας, ένα έτος για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια με αποτέλεσμα τη βύθιση πλοίου και το θάνατο ανθρώπων και 18 μήνες για πρόκληση σοβαρής θαλάσσιας ρύπανσης που παραμένει από την προηγούμενη απόφαση του ίδιου δικαστηρίου η οποία δεν αναιρέθηκε. Το Πρωτοδικείο Πειραιά (τον Ιούλιο 2013) είχε καταδικάσει αρχικά τον πλοίαρχο σε ποινή φυλάκισης 12 ετών και 10 μηνών με τις παραπάνω κατηγορίες από πρόθεση ή από ενσυνείδητη αμέλεια.

Στον Ανθυποπλοίαρχο Παναγιώτη Κουβέλη (Αξιωματικός Γέφυρας του Sea Diamond) επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης 42 μηνών (3,5 χρόνια). Αναλυτικά: 10 μήνες για διατάραξη από αμέλεια υδάτινης συγκοινωνίας, πράξη από την οποία προέκυψε κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα, κίνδυνος για άνθρωπο και επήλθε θάνατος, 20 μήνες για ανθρωποκτονία από αμέλεια, 8 μήνες για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια με αποτέλεσμα την πρόκληση κοινού κινδύνου σε ξένα πράγματα, και 4 μήνες για παραβίαση Διεθνούς Κανονισμού Προστασίας της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα.

Στον Γενικό Διευθυντή Επιχειρήσεων Στόλου Γεώργιο Κουμπενά της εταιρείας Core Marine Limited (υπό την τεχνική διαχείριση της οποίας ήταν το Sea Diamond, ως θυγατρική της Louis Cruises) επέβαλε ποινή φυλάκισης δύο ετών, για το αδίκημα της πρόκλησης σοβαρής εξακολουθητικής θαλάσσιας ρύπανσης από αμέλεια. Πρωτόδικα είχε καταδικαστεί σε 8 έτη για το ίδιο αδίκημα αλλά από πρόθεση.

Η ανέλκυση

Η ανέλκυση του κρουαζερόπλοιου, ήταν, είναι και θα είναι πάγιο αίτημα των Κατοίκων της Σαντορίνης. Πολλοί υπουργοί Εμπορικής Ναυτιλίας είχαν δηλώσει ότι οι υπεύθυνοι θα πρέπει αν το πράξουν, αλλά τα λόγια τους έμειναν στις συνεντεύξεις Τύπου που διοργάνωσαν. Οι κάτοικοι, πραγματοποίησαν πολλές διαδηλώσεις, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Πήραν διαβεβαιώσεις, αλλά το κουφάρι του “Sea Diamond” παραμένει στο σημείο που βυθίστηκε.
Πολλοί είναι αυτοί που ισχυρίστηκαν ότι τόσο η θέση όσο και η κατάσταση του ναυαγίου, αλλά και το βάθος, καθιστούν απαγορευτική οιαδήποτε σχετική απόπειρα αφού υπάρχουν σοβαρά θέματα ασφάλειας για την επιχείρηση. Σύμφωνα πάντα με τους ειδικούς οποιαδήποτε πιθανή προσπάθεια ανέλκυσης θα αποτελέσει τη μοναδική απειλή πρόκλησης οικολογικής ζημιάς.

sea diamond ευρωκινηση

Όμως, σύμφωνα με τη μελέτη «Ποιοτικός και ποσοτικός χαρακτηρισμός των επικίνδυνων και τοξικών ουσιών του ναυαγίου του «Sea Diamond» – Περιβαλλοντικές επιπτώσεις παρούσες και μελλοντικές» που ολοκληρώθηκε το 2011 από το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης, με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Ευάγγελο Γιδαράκο, τονίζεται πως είναι ήδη αναγκαία η απομάκρυνση του ναυαγίου από την περιοχή της Καλντέρας ή να γίνει με εναλλακτικό τρόπο η εξουδετέρωσή του ως απειλή.

Η μελέτη τονίζει πως η επιβάρυνση στην περιοχή είναι ήδη σαφής και κάθε καθυστέρηση θα έχει ως αποτέλεσμα την οικολογική καταστροφή της περιοχής. Επισημαίνεται πως η διάβρωση του πλοίου έχει σαφώς ξεκινήσει, θα συνεχιστεί με σταθερούς ρυθμούς και στο μέλλον θα λάβουν χώρα ανεξέλεγκτες διαρροές επικίνδυνων ουσιών στο περιβάλλον της Καλντέρας. Στην πίεση των 15 bar, που βρίσκεται προς το παρόν το ναυάγιο, έχουν ήδη σπάσει σωλήνες από λάμπες φθορισμού και τηλεοράσεις. Η συγκεκριμένη πιθανή οικολογική καταστροφή έχει τη μοναδικότητα πως δεν έχει ξαναβυθιστεί ένα τέτοιο κρουαζιερόπλοιο με τόσο τοξικό μείγμα ουσιών, σε μικρό σχετικά βάθος και σε κλειστό κόλπο. Τα θαλάσσια ρεύματα της Καλντέρας δε βοηθούν τη διασπορά της ρύπανσης. Οι συνέπειες θα είναι μετρήσιμες σε 10-20 χρόνια και υπάρχουν αντίστοιχα δείγματα καταστροφής, όπως αυτό ανάλογου ναυαγίου του «Exxon Valdez» στον κόλπο Prince William Sound της Αλάσκας το 1989 που μετράται σήμερα η αποσύνθεσή του.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here