The Salesman: Το φιλμ του Ιρανού σκηνοθέτη Ασγκάρ Φαραντί που διεκδικεί ένα ακόμη Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας

 

Σκηνοθεσία: Asghar Farhadi

Ηθοποιοί: Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti, Babak Karimi

 

O Εμάντ και η Ράνα, ένα νεαρό ζευγάρι της μεσαίας τάξης που ζει στην Τεχεράνη, αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι του όταν αυτό αρχίζει να εμφανίζει ρωγμές εξ αιτίας γειτονικών οικοδομικών εργασιών. Μετά από αναζήτησή λίγων ημερών θα καταλήξουν σε κάποιο διαμέρισμα που τους προτείνει ένας κοινός φίλος και συνάδελφος του θεατρικού έργου (‘Ο Θάνατος του Εμποράκου‘ του Άρθουρ Μίλερ) στο οποίο και οι δύο πρωταγωνιστούν. Ένα περιστατικό όμως που συνδέεται με τη ζωή του προηγούμενου ενοίκου θα αλλάξει τα δυναμικά στις σχέσεις τους, αλλά και την ίδια τους τη ζωή με τρόπο που μοιάζει απόκοσμα στο θεατρικό αριστούργημα που προσπαθούν μεταφέρουν στη σκηνή.

Salesman

Βραβευμένος με τη Χρυσή Άρκτο της Μπερλινάλε του 2011 και με Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας του 2012 για το σπουδαίο «Ένας χωρισμός«, ο ανατρεπτικός Ιρανός σκηνοθέτης πραγματεύεται για ακόμη μια φορά ένα δράμα που σηματοδοτείται από ένα γεγονός-σοκ. Η υπέροχη εναρκτήρια σκηνή με τις απειλητικές ρωγμές στους τοίχους και τα τζάμια του διαμερίσματος προοιωνίζει την κατάρρευση της ισορροπημένης ζωής του νεαρού ζευγαριού, καθώς οι ίδιοι τους φορώντας περούκες και φθαρμένα «γέρικα» ρούχα ετοιμάζονται να ενσαρκώσουν τους χαρακτήρες του διάσημου θεατρικού έργου, οδηγώντας το φιλμ σε μια αλληγορική συσχέτιση της αναπαράστασης με τη φιλμική του πραγματικότητα. Η ανάπτυξη των χαρακτήρων γίνεται όπως πάντα με επιμέλεια και οι ανθρώπινες σχέσεις μπαίνουν στο μικροσκόπιο, με τον σκηνοθέτη να ενσωματώνει τις ηθικές αμφιβολίες και τους υπαρξιακούς συλλογισμούς του θεατρικού κειμένου στην βαθιά “υποκειμενική” συναισθηματική ανισορροπία του Εμάντ, καθώς ο αυτός γεμάτος απόγνωση δεν παύει στιγμή να αναρωτιέται τι ακριβώς πρέπει να κάνει ένας άνδρας για να προστατεύσει τη γυναίκα που αγαπά.

Κινηματογραφημένο κυρίως ανάμεσα στο ακατάστατο από τη μετακόμιση νέο διαμέρισμα και το υποφωτισμένο ερασιτεχνικό θέατρο όπου η ομάδα προετοιμάζεται για την τελική παράσταση, το νέο φιλμ του Ασγκάρ Φαραντί -που διεκδικεί ακόμη ένα Όσκαρ στην κατηγορία της ξενόγλωσσης ταινίας- εντυπώνει την υψηλή κινηματογραφική νοημοσύνη του δημιουργού του, παρόλο που αδυνατεί σε στιγμές  να φτάσει τα επίπεδα της δραματικής πρόσκρουσης του «Ένας χωρισμός» ή την αινιγματική και σταδιακή κορύφωση του «Σχετικά με την Έλι«. Δεν μπορείς όμως να μην αναγνωρίσεις ότι πρόκειται για ένα ιδιαίτερα καλογυρισμένο και φιλόδοξο φιλμ που, αναζητώντας διαρκώς ένα είδος ψευδαισθησιακής ικανοποίησης η οποία μπορεί να γεννηθεί από μία εντελώς ανώφελη λύτρωση, ακροβατεί ανάμεσα στην πολυπλοκότητα της συναισθηματικής δικαίωσης και τη ζοφερότητα που κρύβει η προσωπική εκδίκηση.

3,5/5  Αστέρια

Πάνος Αχτσιόγλου

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here