«Το κινητό του Γιούγκερμαν»

 

της Κέλλυς Σταμούλη*

Το βλέμμα του θεατή διεισδύει τόσο αιχμηρά στο Είναι του ηθοποιού, που κυριολεκτικά τον «γδύνει».  Η ματιά του κοινού είναι τόσο αμήλικτη, που σχεδόν θέτει τον ηθοποιό σε μεσαιωνικό απόσπασμα. Δεν υπάρχει κανένα τέχνασμα για να γλυτώσει από τον πέλεκυ της σκηνής.  Αυτή είναι η σαγήνη του Θεάτρου.  Η ξεκάθαρη ενσάρκωση του ρόλου, που επιτρέπει στον θεατή την ταύτιση ή την άρνηση και τελικά τη συνειδητοποίηση των μηνυμάτων του έργου.

Η ιερή αυτή σχέση θεατή-ηθοποιού παραβιάζεται κάθετα, όταν ο θεατής δεν σεβαστεί τη μάχη που δίνει ο ηθοποιός στο σανίδι.  Μία μάχη που απαιτεί αυταπάρνηση, πάθος, τόλμη, αυτοεκτίμηση και σεβασμό, προκειμένου να μπορέσει να μας μυήσει στα αριστουργήματα του Σοφοκλή, του Τσέχωφ, του Αισχύλου.  Ο ηθοποιός εν ώρα δράσης έρχεται αντιμέτωπος με τον εαυτό του, με τις φοβίες του, τις αδυναμίες του, με ό,τι τον στοιχειώνει και τον πολιορκεί.  Επιδίδεται σε έναν τραχύ, δύσβατο αγώνα δρόμου, προκειμένου ν΄απαλλαγεί από τα ανθρώπινα δεινά που τον κατατρέχουν και επί δύο ώρες, ιεραποστολικά, κάθε βράδυ, προσπαθεί να αγγίξει τον δυσθεόρατο ρόλο και γενναιόδωρα να μας τον προσφέρει.

Το πέπλο της αυτοσυγκεντρώσεως πρέπει να παραμένει αδιατάραχτο από εξωγενείς οχλήσεις.

Το κοινό, από την άλλη, οπωσδήποτε διαδραματίζει τρανό ρόλο.  Τα χνώτα σου, οι αυθόρμητες και αθώες αναφωνήσεις, όταν έχεις εκστασιαστεί από την ερμηνεία, η βαθειά ανάσα που στην κόβει η παρουσία του ταλαντούχου ηθοποιού, όλα αυτά τα σκιρτήματα συνιστούν πολύτιμο συνοδοιπόρο του καλλιτέχνη.

Τί επισυμβαίνει όμως όταν ο θεατής τελεί σε αναρχία; Οταν η συμπεριφορά του αποδειχθεί δυσανάλογη του θεατρικού μεγέθους;

Προχθές, στο θέατρο Πορεία, όπου ο Τάρλοου έχει αποδώσει με ξεχωριστή ζέση τον θρυλικό Γιούγκερμαν, συνέβη κάτι που ταλανίζει όλες τις θεατρικές σκηνές της χώρας.  Αρκετές οθόνες ήταν «on line» την ώρα της παραστάσεως.  Τα βλέμματα των θεατών, μέσα στο σκοτάδι της πλατείας, αναγκαστικά καρφωνόντουσαν στις αναμένες οθόνες και όχι στις περιπέτειες του Γιούγκερμαν.   Σε κάποια μάλιστα στιγμή, θεατής προσπάθησε να απαθανατίσει τους ηθοποιούς αποδομώντας την ιερή προσπάθεια που γινόταν επί σκηνής.

Πολλαπλή διασάλευση τάξης.  Η ταλαντούχος πρωταγωνίστρια βιαίως αποσπούμενη από τη θεατρική ερμηνεία,  απευθύνθηκε στο συγκεκριμένο θεατή ζητώντας του να κλείσει το κινητό.  Το κοινό έτσι διέκοψε άθελά του το ταξίδι στο όνειρο του Καραγάτση.

Ο Γιάννης Στάνκογλου, που πλημμυρίζει το θέατρο με το ερμηνευτικό του εκτόπισμα, στο τέλος της παραστάσεως, απευθυνόμενος προς το ζητοκραυγάζον κοινό υπογράμμισε το δύσκολο έργο του ηθοποιού και την αβάσταχτη ελαφρότητα των κινητών εν ώρα παραστάσεως.

Παιδιά ακούστε.. Οταν είσαι θεατής έχεις χρέος να υπακούσεις στους άγραφους κανόνες, που επιτάσσει η κουλτούρα μας.  Όπως δεν μπορείς να ασελγήσεις πάνω στην Καρυάτιδα ή στον Ηνίοχο, όπως δεν μπορείς να μασάς τσίχλα στη Λυρική, όπως δεν μπορείς να φορέσεις τακούνια στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, έτσι οφείλεις να κλείσεις το κινητό σου στο τρίτο κουδούνι.

Το εισιτήριο που πληρώνεις σου επιτρέπει να δεις την παράσταση, όχι να την βεβηλώσεις.  Σεβάσου τον εαυτό σου και αφέσου στο θαύμα που μόνο το Θέατρο μπορεί να σου προσφέρει, μόνο αν κι εσύ, βαθειά μέσα σου,  επιθυμείς το θαύμα αυτό.  Αν όχι άραξε με Νέτφλιξ, πίτσα και κινητό.  Έχει όμως μία αξία να μην κάνεις το αναμενόμενο…

*Η Κέλλυ Σταμούλη είναι Δικηγόρος.  Σπούδασε Νομικά και Θέατρο στην Αθήνα, τις Βρυξέλλες και στο Λονδίνο

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here