Του Νίκου Π. Σώκου

Τις τελευταίες μέρες στον χώρο της παιδείας κυριαρχούν συζητήσεις γύρω από το νέο νομοσχέδιο σχετικά με τον αθλητισμό και κυρίως στο κομμάτι που αναφέρεται για την άσκηση επαγγέλματος του γυμναστή-προπονητή. Πιο συγκεκριμένα το νομοσχέδιο δίνει τα ίδια επαγγελματικά προσόντα τόσο στους αποφοίτους ΤΕΦΑΑ όσο κι στους αποφοίτους των ιδιωτικών και δημόσιων ΙΕΚ και ΕΠΑΛ. Παρουσιάζει την άσκηση σαν μια απλή διαδικασία χωρίς κινδύνους ώστε ο καθένας να είναι σε θέση να την διδάξει. Η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, μετατρέπεται σε κέντρο πιστοποίησης γνώσης αλλά και σε επαγγελματικό επιμελητήριο με δικαίωμα έκδοσης κάρτας άδειας άσκησης επαγγέλματος. Οι απόφοιτοι των ΤΕΦΑΑ λαμβάνουν το πτυχίο τους μέσα από απαιτητικά μαθήματα δίπλα σε πανεπιστημιακούς καθηγητές, μέσα από πιστοποιημένα προγράμματα σπουδών, μαθημάτων, εργαστηρίων και πρακτικής. Το νομοσχέδιο στην ουσία επιτρέπει τα τελευταία να μπορούν να εξισωθούν με σεμινάρια μικρού χρονικού διαστήματος. Πέρα από την υπονόμευση του πανεπιστημιακού πτυχίου των ΤΕΦΑΑ το χειρότερο είναι ότι δίνεται το δικαίωμα σε «εκπαιδευτές» και «προπονητές», αποφοίτους ιδιωτικών ΙΕΚ, ΕΠΑΛ και αποφοίτους των Σχολών της ΓΓΑ με ομοσπονδίες, να προπονούν όλες τις κατηγορίες πολιτών με ένα απλό πιστοποιητικό μη πανεπιστημιακής επάρκειας.

Οι μαθητές και οι καθηγητές τόσο των ΤΕΦΑΑ όσο και οι λοιποί πτυχιούχοι των τμημάτων δικαίως έχουν προβεί σε κινητοποιήσεις τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Ζητώντας το αυτονόητο, να μην χάσει την αξία το πτυχίο και οι κόποι τους.

Το βασανιστικό ερώτημα που γεννιέται από εδώ και στο εξής είναι: Υπάρχει περίπτωση κάτι τέτοιο να επεκταθεί τόσο και σε άλλες ειδικότητες των ΤΕΦΑΑ (λχ. Φυσικοθεραπευτές), η ακόμη περισσότερο κι σε άλλες σχολές; Υπάρχει περίπτωση με αυτό τον τρόπο να έρθουν από το παράθυρο και στη χώρα μας ιδιωτικά πανεπιστήμια παρά το γεγονός ότι αυτά δεν επιτρέπονται  σήμερα από το Σύνταγμα της χώρας; Ένας μετριοπαθής θα απαντούσε, ότι είναι πολύ πιθανόν.Δυστυχώς το παραπάνω παράδειγμα θα μπορούσε να αποτελέσει τον προάγγελο σειράς μεταρρυθμίσεων, οι οποίες θα δίνουν την δυνατότητα σε ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα να “εκπαιδεύουν” επαγγελματίες με την πρόφαση ότι προορίζονται μονάχα για μία ειδικότητα. Τα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα συνεχώς πληθαίνουν γεμίζοντας φοιτητές και καθιστώντας τον τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης ένα προϊόν που αγοράζεται και πωλείται διαρκώς επινοώντας νέα τεχνάσματα για να πλουτίσουν. Το Ελληνικό  δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα αυτή τη στιγμή είναι εκείνο που παρέχει την πιο ολοκληρωμένη εκπαιδευτική εμπειρία και αντί να επιβληθεί στο νέο ρεύμα και να προσεγγίσει υποψήφιους φοιτητές εξακολουθεί να προωθεί τον θεσμό των πανελληνίων με έναν απαρχαιωμένο και μη αποτελεσματικό τρόπο. Τι καταφέρνει; Όλο και περισσότεροι μαθητές αποφεύγουν να δώσουν τις εισαγωγικές εξετάσεις, προτιμώντας να πληρώσουν και να συμβιβαστούν με ιδιωτικές σχολές κατώτερης εκπαιδευτικής ποιότητας.

Οι σχολές αυτές σιγά σιγά είναι πιθανόν και δικαιολογημένα να συσπειρωθούν ζητώντας την προώθηση παρόμοιων νομοσχεδίων με το προαναφερθέν κι αυτό για τον απλό λόγο ότι ήδη θα έχει γίνει η αρχή. Τέτοιες στιγμές πρέπει κανείς να θυμάται το εξης παράδειγμα: Όταν σε μία τάξη ένας μαθητής άνοιγε ένα φακελάκι τσίχλες και έκανε το λάθος να δώσει τσίχλα στον διπλανό του ύστερα θα του ζητούσε όλη η τάξη!

Το κράτος οφείλει να είναι ο προστάτης όλων των πολιτών, πρέπει λοιπόν να κρατήσει τις “τσίχλες” της ανώτατης εκπαίδευσης για τον εαυτό του,  και να μη μοιράζεται με ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, που διαθέτουν αμφίβολα προγράμματα σπουδών και δεν εγγυώνται την δημιουργία ενός άριστου επαγγελματία. Επίσης οφείλει να διασφαλίζει τα επιστημονικά και επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων των δημόσιων ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και να μην τα υπονομεύει. Διότι σήμερα παρουσιάζεται ως κάτι απλό η γυμναστική παιδεία, η οποία με λίγα προαπαιτούμενα μπορεί να διδαχτεί από κάποιον. Αύριο; Ποιο επάγγελμα θα παρουσιάζεται ως κάτι απλό και θα δίνεται απλόχερα η άδεια άσκησής του;

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here