Προβληματισμός στη κυβέρνηση από την έκθεση του ΔΝΤ, που προαναγγέλλει νέα μέτρα για τη περίοδο 2018-2019

Σκεπτικισμό προκαλεί στο οικονομικό επιτελείο, η έκθεση Fiscal Monitor του ΔΝΤ, με την οποία το Ταμείο χαμηλώνει τις προσδοκίες για τα πρωτογενή πλεονάσματα τόσο φέτος όσο, κυρίως το 2018 και εμμέσως πλην σαφώς προαναγγέλλει την απαίτησή του για λήψη νέων μέτρων ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι.

Η εξέλιξη αυτή, σε κάθε περίπτωση δημιουργεί πρόβλημα στην ταχεία ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης, καθώς εάν το ΔΝΤ εγείρει θέμα νέων μέτρων από τώρα, οι διαπραγματεύσεις δεν θα είναι γρήγορες και εύκολες, όπως περίμεναν κάποιοι.

Βέβαια και για φέτος οι αρχικές εκτιμήσεις του ΔΝΤ για ανάπτυξη, πλεόνασα, ουσιαστικά διαψεύσθηκαν και επαναπροσδιορίσθηκαν. Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι το Ταμείο αποκλείεται να θέσει στο τραπέζι των συζητήσεων για την τρίτη αξιολόγηση, απαιτήσεις για νέες περικοπές δαπανών αλλά και μεταφορά της κατάργησης του αφορολόγητου από το 2020 στο 2019, με παράλληλη αναστολή των θετικών αντιμέτρων, ώστε να πιαστεί το 2018, ο υψηλός στόχος, για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Στόχος που για το ΔΝΤ αυτή τη στιγμή θεωρείται άπιαστος από την Ελλάδα, καθώς εκτιμά ότι θα το πλεόνασμα, αν μείνουν ως έχουν τα πράγματα και με δεδομένη την φορολογική εξάντληση των Ελλήνων, δεν θα υπερβεί το 2,2% του ΑΕΠ.

Είναι ενδεικτικό ότι για φέτος το ταμείο προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 1,7%, δηλαδή 0,5 κάτω του στόχου και πολύ μικρότερο του 2,2% που προβλέπει το σχέδιο του ελληνικού προυπολογισμού.

Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι το ΔΝΤ θα θέσει ευθέως θέμα για να ματαιώσει κάθε σκέψη της ελληνικής κυβέρνησης περί διανομής κοινωνικού μερίσματος το οποίος έχει ήδη προαναγγελθεί από τον πρωθυπουργό και το οικονομικό επιτελείο, το οποίο εκτιμά την υπεραπόδοση των στόχων περίπου στα 800 εκ.ευρώ,

Το Ταμείο , δεν αποκλείεται, με βάση νεότερα στοιχεία, μετά την επιστροφή της Ντέλιας Βελκουλέσκου στην Αθήνα, να βελτιώσει τις προβλέψεις του. Ακόμα όμως και εάν κλείσει η ψαλίδα και το Ταμείο ανεβάσει την εκτίμησή του για το πρωτογενές πλεόνασμα του επομένου έτους στο 2,6% του ΑΕΠ όπως αναφέρουν ορισμένες πληροφορίες, παραμένει ένα χάσμα περίπου μίας μονάδας ή κάτι λιγότερο από 1,8 δισ. ευρώ η οποία θα πρέπει με κάποιο τρόπο να καλυφθεί.

Ήδη άλλωστε το ΔΝΤ έχει διαμηνύσει ότι ενδεχομένως θα χρειαστεί ταχύτερη εφαρμογή των ήδη ψηφισμένων περικοπών σε συντάξεις (κανονικά το 2019) και μειώσεων στο αφορολόγητο (κανονικά το 2020) ενώ έχει συστήσει την αναβολή της εφαρμογής των αντίμετρων για το 2023 όταν και προβλέπεται ήδη χαλάρωση των δημοσιονομικών στόχων.

Οι δυσοίωνες προβλέψεις του ΔΝΤ για την Ελλάδα

Οι προβλέψεις του Ταμείου εγείρουν προβληματισμό για τις δημοσιονομικές εξελίξεις και μετά το 2018.

Παρ’ ότι η ενεργοποίηση των ήδη ψηφισμένων μέτρων θέτει τον πήχη των προβλέψεων πρωτογενών πλεονασμάτων για την τετραετία 2019-22 στο 3,5% του ΑΕΠ δεν μπορούν να παραγνωριστούν επιμέρους προβλέψεις οι οποίες δείχνουν:

1. Επιστροφή στα δημοσιονομικά ελλείμματα ακόμα και σε κυκλικά προσαρμοσμένους όρους (λαμβάνοντας υπόψη την ανάπτυξη). Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα γενικής κυβέρνησης εμφανίζει ουσιαστική βελτίωση το 2017 και το 2018. Προβλέπεται έλλειμμα 1,7% του ΑΕΠ φέτος και 1,1% το 2018, το 2019 προβλέπεται ισοσκελισμένο αποτέλεσμα και στη συνέχεια και πάλι ελλείμματα, έστω και οριακά.

Το 2021 η γενική κυβέρνηση γυρνά σε έλλειμμα 0,1% του ΑΕ και το 2022 σε 0,4% του ΑΕΠ. Αντίστοιχα και το κυκλικά προσαρμοσμένο αποτέλεσμα γενικής κυβέρνησης διαμορφώνεται (σε επίπεδο προβλέψεων) σε 0,1% του ΑΕΠ φέτος, -0,2% του ΑΕΠ το 2018, 0,7% του ΑΕΠ το 2019, 0,2% του ΑΕΠ το 2020 , -0,1% το 2021 και -0,3% το 2022.

 Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις προβλέψεις του Ταμείου η ελληνική οικονομία δεν έχει τη δυναμική να πετύχει ρυθμό ανάπτυξης πάνω από 1% σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

2. Σταθεροποίηση στα έσοδα. Από το 2019 και μετά , σαν να είναι η οικονομία «παγωμένη» τα δημόσια έσοδα ως ποσοστό του ΑΕΠ προβλέπονται σταθερά σε ετήσια βάση έως και το 2022 στο 45,5% του ΑΕΠ. Νωρίτερα, το 2017 αναμένεται να διαμορφωθούν στο 45,3% του ΑΕΠ και το 2018 , παρά την προβλεπόμενη ανάπτυξη 2,6% από το Ταμείο , τα έσοδα γενικής κυβέρνησης θα είναι 45,4% του ΑΕΠ.

3. Μείωση δαπανών: Το ζωνάρι των δημοσίων δαπανών φαίνεται πως θα παραμείνει σφιχτό για πολλά χρόνια, αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Εκτιμάται ότι οι δαπάνες γενικής κυβέρνησης από 50,3% του ΑΕΠ φέτος, θα υποχωρήσουν σε 48% του χρόνου, σε 46,6% του ΑΕΠ το 2019 , καταλήγοντας σε 45,5% του ΑΕΠ το 2020. Το 2009 οι δαπάνες γενικής κυβέρνησης διαμορφώνονταν σε επίπεδα δέκα ποσοστιαίων μονάδων υψηλότερα, στο 54,1% του ΑΕΠ.

4. Χρέος: Δώδεκα χρόνια μετά το πρώτο μνημόνιο, το 2022 κατά τις προβλέψεις του Ταμείου, το δημόσιο χρέος θα διαμορφώνεται στο εφιαλτικό 161,2% του ΑΕΠ όταν το 2010 ήταν στο 146,2% του ΑΕΠ.

Πληροφορίες: euro2day.gr

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here