Πώς γράφονται τα τραγούδια στο βασίλειο του Τίποτα;

Της ΚΑΤΙΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

από www.mikrocosmos.gr

«Η “ιστορία” του καθενός είναι εντελώς διαφορετική. Κάποιον τον εμπνέει ο αγαπημένος ή η αγαπημένη, άλλον το πολιτικοκοινωνικό γίγνεσθαι, άλλον η απώλεια» δηλώνει η μουσικός Αρετή Κοκκίνου, ενώ η τραγουδίστρια Θέλμα Καραγιάννη δηλώνει ότι «κάθε μουσικό ύφος είναι ένας ξεχωριστός κόσμος, έχει τον τρόπο του και απαιτεί μελέτη.

Δυστυχώς, κάποιοι τραγουδιστές δεν το λαμβάνουν αυτό υπόψη και συμπεριλαμβάνουν στο πρόγραμμά τους διαφορετικών ειδών τραγούδια που δεν μπορούν να υποστηρίξουν».

 

Ζείτε μέσα στη μουσική, με νότες και μελωδίες και ήχους. Τι αποτελεί έμπνευση για σας και… πώς γράφονται τα τραγούδια;

Θέλμα:Καταλληλότερη να απαντήσει, ως δημιουργός, είναι η Αρετή. Εγώ θα πω μόνο ότι ο τραγουδιστής ή ο μουσικός που καλείται να ερμηνεύσει καινούργιο, ανέκδοτο υλικό, είναι και αυτός συνδημιουργός κατά μία έννοια και εμπνέεται από το στίχο και τη μελωδία συνδυάζοντάς τα, πάντα με τη δική του μόρφωση, γνώση και βιώματα.
Αρετή: Η έμπνευση είναι κάτι εντελώς προσωπικό για κάθε δημιουργό, ανάλογα με τις εμπειρίες, την ψυχοσύνθεσή του και τις ευαισθησίες του. Μιλώντας με φίλους επίσης δημιουργούς για το πώς γράφει ο καθένας τους στίχους του και τις μουσικές του και διαπίστωσα ότι η “ιστορία” του καθενός είναι εντελώς διαφορετική. Κάποιον τον εμπνέει ο αγαπημένος ή η αγαπημένη, άλλον το πολιτικοκοινωνικό γίγνεσθαι, άλλον η απώλεια. Έτσι εμπνεύστηκα το “Πώς τα γράφουν τα τραγούδια”. Είναι πολύ όμορφο να αποτυπώνονται οι διαφορετικοί κόσμοι και μικρόκοσμοι των δημιουργών στα τραγούδια.
Προσωπικά αντλώ εικόνες και θέματα από την καθημερινότητα που βιώνω κατά την επαφή μου με το πλήθος των ανθρώπων στη δουλειά, στο δρόμο, στα μέσα μαζικής μεταφοράς τα οποία χρησιμοποιώ. Ιδίως εκεί. Η παρατήρηση των ανθρώπων στο μετρό είναι από τις αγαπημένες μου καθημερινές ασχολίες! Κατά σύμπτωση έχω γράψει ένα ακόμα τραγούδι με το θέμα αυτό, το οποίο ελπίζω κάποια στιγμή να δισκογραφήσουμε και λέει τα εξής, μεταξύ των άλλων, για την κυρία Έμπνευση:
“Τα παιδιά σε ζωγραφίσαν σ’ ένα γκρεμισμένο τοίχο
δε χωράς σε μιά αγκαλιά μα θα σε κλείσω σ’ ένα στίχο.
Σε γυρεύω μεσ΄το ψέμα, σε γυρεύω στην αλήθεια
μα σε βρίσκω τελικά στου καθενός τα παραμύθια”


Η κρίση έχει επηρεάσει την μουσική; Με ποιον τρόπο; Θεωρείτε ότι οι δημιουργοί έχουν αποδώσει το στίγμα της εποχής μας με τις δυσκολίες που βιώνουμε;

Θέλμα: Η κρίση έχει επηρεάσει κάθε τομέα της ζωής μας επομένως και τη μουσική, ως τρόπο διασκέδασης και ψυχαγωγίας. Οι άνθρωποι δεν μπορούν να διαθέσουν όσα χρήματα διέθεταν στο παρελθόν για να στηρίξουν τους χώρους που πωλούν αλκοόλ και μουσική. Δεν μπορεί να στηριχθεί ούτε η δισκογραφία η οποία, ως γνωστόν, πνέει τα λοίσθια. Εξαιτίας αυτού, ο δίαυλος επικοινωνίας των νέων δημιουργημάτων και δημιουργών είναι το διαδίκτυο, όχι οι δισκογραφικές εταιρίες. Νομίζω ότι ανέκαθεν η μουσική, ως δημιουργία και έκφραση, ωφελείτο από τις δύσκολες πολιτικοοικονομικές συνθήκες ποσοτικά, ποιοτικά και θεματολογικά.
Αρετή: Σε σχέση με την παρατήρηση της Θέλμας, η τέχνη ακολουθεί πάντα τις ιστορικές εξελίξεις. Στη χώρα μας κατά τον 20ό αιώνα η διαμόρφωση των αστικών κέντρων και ο ερχομός των προσφύγων έφερε το ρεμπέτικο, η επαφή με τη δυτική κουλτούρα έδωσε ώθηση στα πρώτα ψήγματα ελληνικής λόγιας μουσικής, τα ταραγμένα πολιτικά χρόνια μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο δημιούργησαν το πολιτικό τραγούδι και σηματοδότησαν την εξέλιξη του έντεχνου λαϊκού τραγουδιού. Εμείς καινούργιο καλλιτεχνικό ρεύμα δημιούργημα της κρίσης ακόμα δεν έχουμε δει. Δεν υπάρχει ίσως ο φορέας που θα το επιβάλλει οργανωμένα.
Αυτό όμως δεν είναι κατ΄ανάγκη κακό. Νομίζω ότι οι σημερινοί μουσικοί δημιουργοί είναι πολύ γόνιμοι και σε μεγαλύτερο ποσοστό καλά καταρτισμένοι. Υπάρχει μεγάλη αξιολογότατη παραγωγή μουσικής διαφόρων ειδών, κάποιες φορές και με σημαντικά στοιχεία πρωτοτυπίας.
Το λυπηρό για μένα είναι ότι και στους τωρινούς καιρούς της κρίσης κυριαρχεί στο μεγαλύτερο μέρος του κόσμου η φτηνιάρικη αισθητική της κακής τηλεόρασης που σοφά διαμορφώθηκε επί χρόνια. Αυτή γνωρίζουν, αυτή εμπιστεύονται. Έχω την αίσθηση οτι η κοινωνία μας, παρά την επιφανειακή “μοντερνιά” είναι ακόμα συντηρητική σε και δεν διψάει για το καινούργιο, ούτε για το “δύσκολο”. Παρά τις ιστορικές εξελίξεις, το στίγμα της εποχής για το οποίο μας ρωτάτε παραμένει θολό. Και η μουσική δεν είναι ξεκομμένη από το κλίμα αυτό. Αλλά για να λέμε και τα καλά, παρά την ανέχεια ο κόσμος υποστηρίζει σχετικά καλά τα καλλιτεχνικά δρώμενα και πηγαίνει αρκετά σε συναυλίες και θέατρα.

Έχει γίνει πολύς λόγος ανάμεσα σε έντεχνους, ποιοτικούς και λαϊκούς τραγουδιστές. Τι πιστεύετε για αυτόν τον διαχωρισμό;

Αρετή: Τα όρια είναι δυσδιάκριτα κάποιες φορές.Την έννοια “ποιοτικός” και “μη ποιοτικός” τραγουδιστής ή τραγουδίστρια δεν την καταλαβαίνω. Για μένα υπάρχουν απλώς καλοί κακοί και μέτριοι τραγουδιστές σε όλα τα είδη. Επίσης, όπως συμβαίνει και με τους μουσικούς, υπάρχουν τραγουδιστές και τραγουδίστριες που υπηρετούν κάποιο συγκεκριμένο ύφος τραγουδιών και άλλοι με ευρύτερη γκάμα ρεπερτορίου.
Κάθε μουσικό ύφος είναι ένας ξεχωριστός κόσμος, έχει τον τρόπο του και απαιτεί μελέτη. Δυστυχώς, κάποιοι τραγουδιστές δεν το λαμβάνουν αυτό υπόψη και συμπεριλαμβάνουν στο πρόγραμμά τους διαφορετικών ειδών τραγούδια που δεν μπορούν να υποστηρίξουν. Απ΄την άλλη μεριά, τραγουδιστές που έχουν μεταφέρει τον τρόπο τραγουδίσματός τους σε ξένα προς αυτούς είδη μουσικής ενίοτε έχουν δημιουργήσει ενδιαφέρον αποτέλεσμα. Τα πάντα είναι θέμα αισθητικής αντίληψης, μελέτης , ψυχής και καλλιτεχνικής αλήθειας. Τα υπόλοιπα είναι απλώς θέμα εικόνας και αναζήτησης εμπορικού target group του κάθε καλλιτέχνη.
Θέλμα: Αν αναφερόμαστε στο καθαρά τεχνικό μέρος, η ανθρώπινη φωνή διαθέται ποικιλία ηχοχρωμάτων και το λεγόμενο “μεταλλο” της κάθε μιας, όπως και η πιθανή χρήση μελισμάτων μπορεί να την κάνουν κατάλληλη για ένα συγκεκριμένο είδος τραγουδιού.
Υπάρχουν βέβαια και χροιές φωνών πιο ευέλικτες, κατάλληλες να καλύψουν μεγαλύτερο εύρος ειδών τραγουδιού. Αυτό μπορεί να μοιάζει με πλεονέκτημα αλλά για τους όρους της αγοράς μπορεί να είναι μειονέκτημα. Για το κοινό πρέπει να έχεις στίγμα, ειδικά ως πρωτοεμφανιζόμενος, για να μπορέσει να σε κατατάξει κάπου, αλλοιώς μπερδεύεται και παύει να ασχολείται.

Με την εμπειρία της εκπομπής στην Ertopen ο κόσμος, οι ακροατές, θα λέγαμε, ποια τραγούδια «διψάει» να ακούει;

Αρετή: Τα παλιά αγαπημένα. Επιτυχίες που έχουν διαχρονικά αγγίξει την ψυχή τους και τα έχουμε χιλιοακούσει ακόμα και… με μια κιθάρα στην παρέα.
Θέλμα: Η εκπομπή μας “Στης Μουσικής τα Αρώματα”έχυμε σαν αρχή να παίζουμε κυρίως μουσικές και τραγούδια που δεν βρίσκουν εύκολα βήμα στα λεγόμενα συστημικά μέσα μαζικής ενημέρωσης. Το ίδιο πνεύμα υπάρχει και στους καλλιτέχνες καλεσμένους μας, πρωτοεμφανιζόμενους και μη.
Ο ραδιοφωνικός παραγωγός, όπως και ο καλλιτέχνης δημιουργός πρέπει να είναι και λίγο “επιθετικοί” και επίσης καλούνται να παίξουν και επιμορφωτικό ρόλο. Οπότε αν οι ακροατές εκπαιδευτούν σε συγκεκριμένα ακούσματα και τα συνδέσουν με στιγμές της καθημερινότητάς τους, αυτά θα διψούν να ακούν.

Υπάρχει θεωρείτε μια «ανακύκλωση» τραγουδιών; Δεν ακούγονται καινούργιες δημιουργίες, αλλά μόνο τα ίδια και ίδια; Γιατί «κόβονται»;

Αρετή: Μετά την αδρανοποίηση των περισσότερων μεγάλων δισκογραφικών εταιριών κανείς δεν μπορεί να επωμιστεί το βάρος του να επιβάλλει νέα τραγούδια στην αγορά που δε θα φέρουν “τα λεφτά τους πίσω”. Κακά τα ψέματα, την εποχή του καταιγισμού της πληροφορίας και του youtube νέο υλικό δεν μπορεί να περάσει στη συνείδηση του κόσμου χωρίς συντονισμένη διαφήμιση. Η εποχή που οι μουσικές και τα τραγούδια γίνονταν αποκλειστικά από στόμα σε στόμα έχει περάσει προ πολλού. Πολλοί καλλιτέχνες που γνώρισαν επιτυχία τα περασμένα χρόνια αγαπήθηκαν πραγματικά από το κοινό, αφού όμως διαφημίστηκαν επίμονα και κατάλληλα.
Τώρα η δισκογραφική παραγωγή βρίσκεται στο μεγαλύτερο μέρος της στα χέρια των ίδιων των δημιουργών. Δυστυχώς όμως, πέρα του ότι είναι πολλοί δεν έχουν συνήθως τα μέσα να διαφημίσουν εκτεταμένα τη δουλειά τους. Για το πώς διαμορφωνόταν και διαμορφώνεται το playlist των ραδιοφώνων μεγάλης ακροαματικότητας ας μη μιλήσουμε καλύτερα….Νέες δουλειές παίζουν κυρίως μικροί παραγωγοί σε ιντερνετικά ή μικρά ραδιόφωνα που κατά κανόνα ενεργούν αυτοβούλως ή/ και.. αφιλοκερδώς.

Η τελευταία σας δισκογραφική δουλειά; Ποια είναι τα επόμενα σχέδια κι όνειρά σας;

Αρετή, Θέλμα: Το 2011 κυκλοφόρησε η κοινή μας δισκογραφική δουλειά “Η ζωή στο Βασίλειο του Τίποτα” σε στίχους και μουσική της Αρετής, με στιχουργική συμμετοχή της Ευθυμίας Πανταζοπούλου και του Δημήτρη Μητσοτάκη. Επίσης συμμετείχε ο ηθοποιός Νίκος Καλογερόπουλος. Τα προηγούμενα χρόνια συμμετείχαμε σε δίσκους άλλων καλλιτεχνών και τώρα ετοιμάζουμε το δίσκο του νέου δημιουργού Παναγιώτη Κελάνδρια, όπου θα τραγουδήσει αρκετά τραγούδια η Θέλμα. Εγώ έχω αναλάβει την ενορχήστρωση και τη μουσική επιμέλεια της δουλειάς. Τον προσεχή χειμώνα κυκλοφορεί νέος δίσκος σε μουσικές της Αρετής και στίχους της Μαρίας Παπαδάκη όπου θα τραγουδήσουν η Ερωφίλη, ο Δήμητρα Μαστορίδου, ο Μάκης Σεβίλογλου, η Ξένια Ροδοθεάτου και ο Μπάμπης Τσέρτος. Εκεί η Θέλμα θα παρουσιάσει μια ερμηνεία έκπληξη!

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here