Πλάτων Τσούλος: ‘’Σε κλίση’’, γωνίες, άξονες, όρια

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

Το φωτογραφικό λεύκωμα ‘’Σε κλίση’’ είναι το τέταρτο λεύκωμα του Πλάτωνα Τσούλου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΟΛΚΟΣ. Στο νέο λεύκωμα οι φωτογραφικές  λήψεις εστιάζουν στις πλαγιές των βουνών. Οργανωμένες στη λογική μιας έκδοσης απελευθερώνουν το βλέμμα και τη σκέψη. Έγχρωμες και μινιμαλιστικές, το προσωπικό ιδίωμα που χαρακτηρίζει τις φωτογραφίες του Πλάτωνα Τσούλου, αποπνέουν κλίμα απόλυτης ηρεμίας. Λειτουργούν ως η άλλη ματιά, γεμάτη δυνάμεις που ψάχνουμε, ανάσες  που μας λείπουν, ελευθερίες που θα θέλαμε μα δεν έχουμε.

-Tα βουνά, ως ακίνητοι γίγαντες;

Περιχαρακώνουν το χώρο τους. «Μετρούν τις διαστάσεις τους». Σχεδιάζουν νοητές ή εμφανείς γραμμές, δηλώνοντας το που αρχίζουν και που τελειώνουν. Γωνίες, άξονες, κλίσεις… Η περιήγηση στη φύση προσφέρει σε κάθε φωτογράφο ευκαιρίες να κρατήσει τις στιγμές του, να θέσει τα δικά του όρια στο κάδρο. Να ορίσει την αρχή και το τέλος. Πολλές φορές, μια μικρή απόκλιση της φωτογραφικής μηχανής από τον κάθετο άξονα είναι αρκετή για να κάνει τη διαφορά, αλλάζοντας τις ισορροπίες, τη βασική θέση του θέματος, τη λογική της εικόνας.

-Στο λεύκωμα με τίτλο Σε κλίση, οι αποκλίσεις από τα κέντρα ή τις νοητές ευθείες ανα­δεικνύονται από το ίδιο το θέμα;

Από τους όγκους των βουνών, από τις πλαγιές τους που δεσπόζουν σε κάθε καρέ και επιβάλλουν τους όρους τους. Σε κατευθύνουν στα δικά τους κέντρα ή απόκεντρα. Δημιουργούν αθέατες – ελεύθερες περιοχές, παίζοντας το πρωί με τις σκιές που κρύβονται από τις ακτίνες του ήλιου, ενώ το βράδυ αναζητούν τις φωτεινές ανάσες του φεγγαριού.

-Οι γίγαντες;

Αν τους πλησιάσεις χάνεις την αίσθηση του μεγέθους, των ισορροπιών, των αντιθέσεων. Χάνεις το ίδιο το θέμα, την ηρεμία και την ελευθερία που αποπνέει. Χάνεις το σημείο της αφετηρίας, την αίσθηση της σταθεράς… χάνεις και το άπειρο, την ομορφιά του μετέωρου.

Ο φωτογράφος, Πλάτων Τσούλος , έχει παρουσιάσει το έργο του σε τρεις ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, τη Σουηδία και τη Ρωσία και έχει λάβει μέρος σε δύο ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα. Το 1990 ήταν βοηθός σκηνοθέτη στο ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Μαυρίκου «Aenigma est»
(1ο Βραβείο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης). Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, είναι κάτοχος MSc στον τομέα Marketing &  Επικοινωνίας και εργάζεται ως διευθυντής σύνταξης στην εφημερίδα Ναυτεμπορική. Το 2010 του απονεμήθηκε το Βραβείο Μπότση.

 

Ο Πλάτων Τσούλος γεννήθηκε το 1966, στην Αθήνα. Ασχολείται με τη φωτογραφία από το 1995.

Tο 2002 εξέδωσε το πρώτο του λεύκωμα, με τίτλο Ρόπτρα. Τρία χρόνια αργότερα, το 2005, κυκλο­φόρησε τη δεύτερη σειρά φωτογραφιών του, με τίτλο Ο Οδοιπόρος είχε φύλλα στα μαλλιά του και το 2009 εξέδωσε το τρίτο του λεύκωμα, με τίτλο Εργοστάσιο, εστιάζοντας στη βιομηχανική φωτογραφία.
Tο 2011 κυκλοφόρησε εμπλουτισμένη έκδοση του λευκώματος Ρόπτρα. Επόμενη δουλειά του το 2013 ήταν το Σύμβολο, για να ακολουθήσει το 2015 το έκτο σε σειρά βιβλίο Γραμμές.

Tα τέσσερα πρώτα λευκώματα κυκλοφόρησαν από τον εκδοτικό οίκο «Ολκός» και τα δύο επόμενα από τις εκδόσεις «ΖΩ²».

Ο Πλάτων Τσούλος έχει οργανώσει τρεις ατομικές εκθέσεις, στην Ελλάδα, τη Σουηδία και στη Ρωσία. Συμμετείχε σε δύο ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα, δουλειά του δημο­σιεύτηκε στον ημερήσιο Tύπο, ενώ φωτογραφίες του χρησιμοποιήθηκαν για τα εξώφυλλα δύο μυθιστορημάτων.

Το 1990 ήταν βοηθός σκηνοθέτη στο ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Μαυρίκιου «Aenigma Est» (1ο βραβείο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης).

Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και είναι κάτοχος MSc στον τομέα Marketing και Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών). Δημοσιογράφος από το 1989 με ειδικότητα στο οικονομικό ρεπορτάζ, εργάζεται από το 1991 στην εφημερίδα Ναυτεμπορική όπου κατέχει τη θέση του διευθυντή σύνταξης. Το 2010 του απονεμήθηκε το Βραβείο Μπότση για την αναλυτική καταγραφή της οικονομικής επικαιρότητας και την αντικειμενική ενημέρωση της Κοινής Γνώμης μέσω της Ναυτεμπορικής.

Είναι παντρεμένος και έχει τρία παιδιά.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here