Πάρκο 1,2 χλμ. στην Αθήνα με την αποκάλυψη του Ιλισού από το Ολυμπείο ως του Φιξ

«Πάμε να αποκαλύψουμε τον Ιλισό. Αντί να επισκευάσουμε την κατεστραμμένη κάλυψη του Ιλισού, αυτή τη στιγμή μελετάμε την αποκάλυψη του αρχαίου ποταμού της Αθήνας, από το Ολυμπείον ως του Φιξ». 

Αυτό αναφέρει, επιβεβαιώνοντας σχετικό δημοσίευμα, ο επικεφαλής της Ανάπλασης Αθήνας ΑΕ, καθηγητής Ν. Μπελαβίλας.

Οπως γράφει στο facebook, «η ιδέα γεννήθηκε ακριβώς εξαιτίας της καταστροφής της παλαιάς κοίτης και της διακοπής της λειτουργίας του Τραμ σε εκείνο το τμήμα. Αντί να σπαταληθούν χρήματα για την επισκευή-αντικατάσταση του γερασμένου αγωγού θα επιχειρηθεί το άνοιγμα. Τεχνικές λεπτομέρειες: Η κοίτη έχει πλάτος 25-35 μέτρα. Βρίσκεται κάτω από τη σημερινή νησίδα του Τραμ. Το βάθος είναι 3-4 μέτρα. Το νερό κυλά το χειμώνα και στερεύει το καλοκαίρι. Με κατάλληλο βιολογικό καθαρισμό η ροή μπορεί να ενισχυθεί με τα «γκρίζα» νερά της πόλης. Το Τραμ θα μετακινηθεί από την οδό Καλλιρόης, στο ύψος του Φίξ, στην Συγγρού και από εκεί απευθείας στο Σύνταγμα. Η οδός Βασιλίσσης Όλγας΄θα πεζοδρομηθεί από την Πύλη του Αδριανού ως το Καλλιμάρμαρο. Η μπετονένια πλάκα και τα τοιχεία θα φύγουν. Το ποτάμι έτσι μετατρέπεται σε έναν πράσινο διάδρομο περιπάτου με υδρόβια βλάστηση και μονοπάτια που ενώνει τον Μεγάλο Πεζόδρομο των Αρχαιολογικών Χώρων με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Στο σύμπλεγμα εντάσσεται και ο Ναός της Αγροτέρας Αρτέμιδος χάρη στην πρόσφατη απόφαση του ΚΑΣ. Αφού εξασφαλίστηκε η συναίνεση στην ιδέα διερεύνησης, της Ρένα Δούρου, του Χρήστος Σπίρτζης για τα τεχνικά, κυκλοφοριακά και υδραυλικά, του Γιάννης Α. Μυλόπουλος και της Αττικό Μετρό για την αλλαγή του Τραμ, της ηγεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού για τα αρχαιολογικά, ξεκινήσαμε οργανώνοντας με την Ανάπλαση Αθήνας ΑΕ / Athens Anaplasis SAτην κοινή Ομάδα Εργασίας με τον Δήμο Αθηναίων, την Περιφέρεια Αττικής, τα συναρμόδια υπουργεία, την Αττικό Μετρό και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για την ωρίμανση του έργου

Η αποκάλυψη του Iλισού θα σημάνει τη δημιουργία ενός γραμμικού πάρκου, μήκους 1,2 χιλιομέτρου, που θα ενώσει τον αρχαιολογικό χώρο του Ολυμπιείου με το –αποκομμένο σήμερα– ΕΜΣΤ στο Φιξ.

Η πρόταση ανήκει στην «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.», το σχήμα που δημιουργήθηκε πέρυσι ως «διάδοχο» της Εταιρείας Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων (ΕΑΧΑ). «Η κάλυψη του Iλισού ολοκληρώθηκε τις δεκαετίες ’50 και ’60», λέει ο Νίκος Μπελαβίλας, πρόεδρος της «Ανάπλαση» και αναπλ. καθηγητής αστικού σχεδιασμού στο ΕΜΠ. «Επί μισό αιώνα, ο κλειστός αγωγός παρέμεινε χωρίς συντήρηση. Επιπλέον, η ΕΥΔΑΠ και άλλοι φορείς τον “έσπαγαν” πολλές φορές για να περάσουν τα δίκτυά τους, κάνοντας “μπαλώματα”. Κάπως έτσι φθάσαμε πέρυσι τον Οκτώβριο στην απόφαση να σταματήσει η διέλευση του τραμ πάνω από το τελευταίο τμήμα, που κρίθηκε επικίνδυνο στατικά. Η ιδέα μας λοιπόν ξεκίνησε από εκεί: γιατί να διαθέσουμε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για την ανακατασκευή του επικίνδυνου τμήματος της εγκιβωτισμένης κοίτης του Iλισού και να μην την αποκαλύψουμε με πολύ λιγότερα χρήματα;».

Η πρόταση της «Ανάπλαση Αθήνας» είναι να ανοιχτεί και πάλι η κοίτη του ποταμού κάτω από την οδό Καλλιρρόης, στο τμήμα από τη συμβολή με την Αρδηττού μέχρι το Φιξ. «Να δημιουργηθεί μια πράσινη και γαλάζια διαδρομή που να ξεκινάει από την Αγία Φωτεινή, όπου βρίσκεται και το μοναδικό τμήμα της αρχαίας κοίτης που σώζεται, και να καταλήγει 1,2 χλμ. μετά στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Ενα γραμμικό πάρκο πλάτους 30-40 μέτρων που θα πλημμυρίζει τον χειμώνα και θα μένει ξηρό το καλοκαίρι. Το έργο αυτό θα λειτουργήσει θετικά με πολλούς τρόπους, όχι μόνο ως διαδρομή πρασίνου και αντιπλημμυρικό έργο, αλλά και ως ένας περίπατος που θα συνδέσει το αποκομμένο σήμερα ΕΜΣΤ με τον μεγάλο περίπατο»

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here