Παναγιώτης Κελάνδριας: «Πάντα πίστευα ότι η μουσική δεν μπορεί ν’ αλλάξει τον κόσμο, μπορεί όμως να μας κάνει να ονειρευτούμε έναν καλύτερο»

 

 Της ΕΙΡΗΝΗΣ ΛΙΤΙΝΑ

«…Ο δημιουργός δεν πρέπει να μιλάει μόνο μέσα από το έργο του… Είναι καθήκον μας να είμαστε πολιτικά όντα, όπως είναι καθήκον κάθε ανθρώπου ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας και επαγγέλματος.»

Ο εκφραστικός Παναγιώτης Κελάνδριας – καθηγητής του Μεταφραστικού Τμήματος στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο της Κέρκυρας και ταυτόχρονα συνθέτης και στιχουργός –  επιστρέφει στην Αθήνα για μία μόνο μουσική παράσταση στην Ρότα Art Bar την Πέμπτη 16 Μαΐου. 

Με συνοδεία την κιθάρα του και στο ανανεωμένο μουσικό του σχήμα την φωνή της Έρρικας Πατρικίου και την Νικολέτα Γιαμμά στο φλάουτο, μας υπόσχεται στις 16 Μαΐου μια μουσική περιπλάνηση γεμάτη από δικά του τραγούδια, δισκογραφημένα και ακυκλοφόρητα από τον επερχόμενο δίσκο του και όχι μόνο, τραγούδια σύγχρονων τραγουδοποιών, που δύσκολα θ’ ακουστούν από τους mainstream ραδιοφωνικούς σταθμούς αλλά και διασκευές γνωστών και αγαπημένων τραγουδιών. Μια ιδιαίτερη προσέγγιση ηχητικά στον τρόπο «ανάγνωσης» των τραγουδιών, που έχουν επιλεγεί για τις 16 του μηνός, αποτελεί το γεγονός ότι όλα τα τραγούδια είναι ενορχηστρωμένα και προσαρμοσμένα για φλάουτο, κιθάρα και φωνές.

Ο ίδιος μας δηλώνει στην Press Publica ότι προτιμά να δημιουργεί στιχουργικά μέσα από συνυποδηλώσεις και μεταφορές, γιατί  βάζουν τον ακροατή σε σκέψη και του δίνουν τη δυνατότητα να προβληματιστεί.

  • Παναγιώτη, ποιες οι μουσικές σου καταβολές και επιρροές;
  • Μεγάλωσα ακούγοντας όλα τα μουσικά είδη, δεν είχαμε μουσικούς αποκλεισμούς στο σπίτι μου, κατά συνέπεια πολλές είναι και οι επιρροές μου. Είναι φυσικό βέβαια οι πιο έντονες επιρροές μου να προέρχονται από τη σύγχρονη και παραδοσιακή ελληνική μουσική αλλά στα τραγούδια μου συνδυάζω στοιχεία και από άλλες μουσικές παραδόσεις όπως, για παράδειγμα, την κελτική ιρλανδική μουσική παράδοση, τον ιταλικό Νότο, βάζω και λίγη ροκ πού και πού, ανάλογα και με το τραγούδι, με το πού θα με πάει ο στίχος.
  • Έχεις κάνει αρκετές συνεργασίες ανά τον χρόνο. Ποια είναι τα κριτήριά σου;
  • Το πιο σημαντικό είναι να εκτιμώ τον συνεργάτη μου ως καλλιτέχνη αλλά και ως πρόσωπο. Για να είμαι ειλικρινής μ’ ενδιαφέρει πάρα πολύ ο χαρακτήρας του και η διάθεσή του για δουλειά και συνεργασία. Η μουσική είναι συνήθως ομαδική δραστηριότητα, οπότε πρέπει να μπορούμε να δουλεύουμε ως σύνολο και όχι ανταγωνιστικά. Προτιμώ λοιπόν να συνεργάζομαι μ’ έναν καλό μουσικό, που θέλει να δουλεύει ομαδικά, παρά μ’ ‘έναν εκπληκτικό μουσικό, που τον ενδιαφέρει μόνο η δική του προβολή. Έχω καεί από κάτι τέτοιους αλλά είχα και την τύχη να γνωρίσω και να δουλέψω με ανθρώπους, που ήταν ταυτόχρονα εξαιρετικοί μουσικοί και καταπληκτικοί χαρακτήρες.

  • Τί εκφράζει – υπηρετεί το τραγούδι σου; Ποιες οι πολιτικά κοινωνικές κατευθύνσεις του;
  • Σε πρώτη φάση εκφράζει εμένα, αποτυπώνει αυτό που είμαι, αυτά που σκέφτομαι, αυτά που πιστεύω. Επειδή θεωρώ ότι είμαι ένας συνηθισμένος, καθημερινός άνθρωπος, θέλω να πιστεύω ότι τα τραγούδια μου εκφράζουν ανθρώπους σαν κι εμένα. Ιδεολογικά είμαι μαρξιστής-λενινιστής, οπότε αυτή μου η θεώρηση είναι φυσικό ν’ αποτυπώνεται στα τραγούδια μου με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, πότε με ανοιχτή κριτική, πότε με σάτιρα, τις περισσότερες φορές με συνυποδηλώσεις και μεταφορές, που προσωπικά τις προτιμώ γιατί πιστεύω ότι βάζουν τον ακροατή σε σκέψη και του δίνουν τη δυνατότητα να προβληματιστεί. Λόγω της δουλειάς μου στο Πανεπιστήμιο προτιμώ να θέτω ερωτήματα παρά να δίνω απαντήσεις και κατευθύνσεις. Είναι μια εξαιρετικά δημιουργική μέθοδος, αρκεί να ξέρεις να κάνεις τις σωστές ερωτήσεις.
  • Το κοινωνικό / πολιτικό στίγμα σου ως δημιουργός στο σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης;
  • Πολιτικά ανήκω στο χώρο της κομμουνιστικής αριστεράς, δεν το έχω κρύψει. Πιστεύω, λοιπόν, ότι η κρίση που ζει όλος ο πλανήτης, διότι δεν είναι ελληνικό φαινόμενο, δεν μπορεί να ξεπεραστεί με καμία θεραπεία στο πλαίσιο του συστήματος, διότι είναι το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα με τις αντιφάσεις του που τις δημιουργεί. Αυτό έχει αποδειχθεί ιστορικά, όπως έχει αποδειχθεί, ότι, όποιες θεραπείες δοκιμάστηκαν, όπως το κράτος ευημερίας για παράδειγμα, είχαν στην καλύτερη περίπτωση πολύ περιορισμένα χρονικά αποτελέσματα, με αποτέλεσμα να έχουμε επιστρέψει σήμερα σε μια κατάσταση που ο χαρακτηρισμός της ως Μεσαίωνας είναι μάλλον κολακευτικός. Η μόνη οριστική λύση κατά τη γνώμη μου είναι η κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με επαναστατικές ανατροπές.
  • Όλη αυτή η έξαρση πολιτιστικής δημιουργίας ως καταγεγραμμένο γεγονός, τι πραγματικές δυνατότητες έχει προβολής, επικοινωνίας, άρα και επίδρασης στην κοινωνία;
  • Θεωρητικά έχει περισσότερες δυνατότητες από παλαιότερα, κυρίως λόγω της ύπαρξης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, του YouTube κ.λπ. Στην πράξη όμως αυτό δεν συμβαίνει και το ξέρουμε όλοι πολύ καλά, διότι το ότι κυκλοφορείς στον κυβερνοχώρο δεν σημαίνει ότι γίνεσαι αυτομάτως γνωστός εκτός αν πληρώσεις διαφήμιση. Αυτό πάλι εξαρτάται από τα πόσα έχεις τη δυνατότητα να πληρώσεις. Ισχύει περίπου αυτό που ισχύει στο καζίνο, πολλά βάζεις πολλά παίρνεις. Πόσοι όμως έχουν πολλά σήμερα; Από την άλλη μεριά η πολιτιστική δημιουργία χρειάζεται βήμα, στη δική μας περίπτωση πρέπει να σε παίξουν οι λεγόμενοι μεγάλοι σταθμοί, να σε στηρίξουν οι μουσικές σκηνές, να σε δουν ενδεχομένως στην τηλεόραση σε κάποια εκπομπή πολιτισμού. Αυτά για τους περισσότερους είναι σχεδόν αδύνατον να συμβούν και τους λόγους τους γνωρίζουμε. Γι’ αυτό διαφωνώ με αυτό που λένε συχνά, ότι δηλαδή ένα καλό τραγούδι θα βρει οπωσδήποτε το δρόμο του και θ’ αγκαλιαστεί από το κοινό. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν το κοινό το ακούσει και για να το ακούσει πρέπει να συμβούν τα παραπάνω. Δεν μπορεί κανείς ν’ αγαπήσει κάτι που δεν γνωρίζει.

  • Ποιος τελικά είναι ο ρόλος που πρέπει στον δημιουργό; Αρκεί να μιλάει μόνο μέσα από τα έργα του;
  • Το έχω πει και σε παλιότερες συνεντεύξεις ότι ο δημιουργός δεν πρέπει να μιλάει μόνο μέσα από το έργο του. Μέσα στην κοινωνία ζούμε και ό,τι συμβαίνει σε αυτήν επηρεάζει έμμεσα ή άμεσα και τη ζωή μας και την τέχνη μας είτε μας αρέσει είτε όχι. Δεν μπορούμε λοιπόν να μην παίρνουμε θέση, να μην λειτουργούμε ως συνειδητοποιημένοι πολίτες, να μη συμμετέχουμε στα κοινά. Είναι καθήκον μας να είμαστε πολιτικά όντα, όπως είναι καθήκον κάθε ανθρώπου ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας και επαγγέλματος.
  • «Την κόλαση που φτιάξανε για μας περιφρονώ»: δυνατά, ανατρεπτικά ίσως μηνύματα με γλυκό, ήρεμο ύφος!
  • Ε, ναι. Για να πας μπροστά πρέπει ν’ αρνηθείς αυτό που έχεις, ν’ αμφισβητήσεις τις όποιες βεβαιότητές σου. Πόσο μάλλον όταν αυτό που έχουμε ή, καλύτερα, αυτό που μας αφήνουν να έχουμε είναι – αν το καλοσκεφτείτε – μια κόλαση. Ο άνθρωπος δεν γεννήθηκε για να υπηρετεί καμία οικονομία, ούτε για να βαδίζει σκυφτός και στο τέλος της μέρας να είναι ευτυχισμένος αν έχει κατορθώσει να ταΐσει τα παιδιά του. Πρέπει να καταλάβουμε ότι άλλο πράγμα το ζω άλλο το επιβιώνω.

  • » Τις ελπίδες μας η θάλασσα τις πήρε αγκαλιά»;
  • Αυτό το τραγούδι το εμπνεύστηκα από τους Μικρασιάτες πρόσφυγες της Νέας Φιλαδέλφειας, του τόπου που γεννήθηκα και μεγάλωσα. Σε αυτό το τραγούδι προσπάθησα να περιγράψω την αξιοπρέπεια αυτών των ανθρώπων και τον τρόπο που βίωναν μέσα τους την προσφυγιά. Επέλεξα τη θάλασσα ως σημείο αναφοράς, διότι η θάλασσα πήρε αυτούς τους ανθρώπους από την πατρίδα -έτσι αποκαλούσαν τα μέρη τους στη Μικρά Ασία- και η θάλασσα θα τους ξανάφερνε πίσω όπως ονειρεύονταν. Και στις δύο περιπτώσεις η θάλασσα ήταν η ελπίδα τους, την πρώτη φορά η ελπίδα να σωθούν, τη δεύτερη η ελπίδα να επιστρέψουν.
  • Τί έχει ανάγκη περισσότερο το ακουστικό κοινό της ελληνικής μουσικής σκηνής; Αισιοδοξία; Εκτόνωση; Κατεύθυνση; Όνειρο; Το να ξεχαστεί; Τί;
  • Πάντα πίστευα ότι η μουσική δεν μπορεί ν’ αλλάξει τον κόσμο, μπορεί όμως να μας κάνει να ονειρευτούμε έναν καλύτερο. Αυτό νομίζω ότι έχει περισσότερη ανάγκη ο καθένας μας. Αν δεν ονειρευτούμε δεν μπορούμε ν’ αλλάξουμε ούτε τους εαυτούς μας ούτε βέβαια τον κόσμο.
  • Τί να λέει «η φωνή που θα ψιθυρίσει τη νύχτα» στους θεατές σου με το πέρας της εμφάνισής σου στη Ρότα;
  • Δεν ξέρω να σας πω. Έχω διαπιστώσει ότι συζητώντας με τον κόσμο μετά από κάθε εμφάνισή μου ο καθένας έχει προσλάβει διαφορετικά πράγματα. Αυτό που θέλω είναι να κάνω τον κόσμο που έρχεται να με ακούσει να αισθάνεται όμορφα, να ψυχαγωγείται και φεύγοντας να έχει κάτι να θυμηθεί από τη βραδιά που πέρασε μαζί μου. Αυτό θα προσπαθήσω να κάνω και στη Ρότα στις 16 του Μάη κι ελπίζω να το καταφέρω.

Ο Παναγιώτης Κελάνδριας γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια, ζει στην Κέρκυρα και διδάσκει στο Μεταφραστικό Τμήμα στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο.  Είναι ιδρυτής, συνθέτης και στιχουργός του συγκροτήματος «Μικρόκοσμοι» και ο πρώτος του δίσκος τιτλοφορήθηκε το  2011 «Κάθε μέρα όπως πάντα», ο οποίος απέσπασε εξαιρετικές κριτικές. Το 2014 κυκλοφόρησε τον δεύτερο προσωπικό του δίσκο «Αγγελοστάλσημο» σε ποίηση Ερασμίας Πεδιαδιτάκη και ξεκίνησε μουσικές εμφανίσεις με το σχήμα «Αθιβολές». Ο τρίτος δίσκος «Via negativeτο 2017 χαρακτηρίστηκε ‘’ασεβής’’ από τον ίδιο,  στην δημιουργική του προσπάθεια να αποδομήσει παγιωμένες αντιλήψεις και αξίες.

Ως συνθέτης και στιχουργός ταυτόχρονα είναι ο σύγχρονος τραγουδοποιός, που με συνοδεία την κλασσική του κιθάρα έχει επιλέξει το τραγούδι ως μέσο έκφρασης των συναισθημάτων αλλά και αγωνιών «…όσο θα υπάρχουν άνθρωποι με αγωνίες, άνθρωποι που δεν νοιάζονται μόνο για τον εαυτό τους και θέλουν να ασχοληθούν με όσα γίνονται έξω από τους τοίχους του σπιτιού τους», όπως έχει ήδη δηλώσει στον τύπο. Οι μουσικές του προτάσεις είναι μελοποιημένες ιστορίες – παραμύθια αληθινά, τραγούδια γεμάτα συναίσθημα και δίψα για τη ζωή αλλά και σκληρή κριτική απέναντι στο παγκοσμιοποιημένο σύστημα της ομοιόμορφης κουλτούρας που επιβάλλεται από τρόπο σκέψης έως τρόπο ζωής.

Official site: http://www.panayotiskelandrias.gr/
Facebook Page: https://www.facebook.com/pkelandrias/
Youtube channel: https://www.youtube.com/user/kelandrias
Itunes: https://itunes.apple.com/gr/album/via-negativa/id1204450788?l=el

INFO

Παναγιώτης Κελάνδριας: ακουστική κιθάρα, φωνή
Έρρικα
Πατρικίου: φωνή
Νικολέτα
Γιαμμά: φλάουτο
Ημέρα & ώρα: Πέμπτη 16 Μαΐου 2019, 21.00
Ρότα Art Bar Ρότα Art Coffee Bar
Σόλωνος 124, Αθήνα | τηλ. 210 3801033

 

Ειρήνη Λίτινα

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here