Ουρανία Αναστασιάδου: Μικροπολιτικές θορύβου

 

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

 

Aπόψε στις 7.00 παρουσιάζεται στο Αμφιθέατρο της Νέας Βιβλιοθήκης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πειραιώς 256,  Άγ. Ι. Ρέντης το έργο Μικροπολιτικές Θορύβου του Λάμπρου Πηγούνη, συνθέτη και sound artist. 

Συζητητής ο Πάνος Πανόπουλος, Ανθρωπολόγος, Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Εκ μέρους της Α.Σ.Κ.Τ. προλογίζει η Ουρανία Αναστασιάδου, Εικαστικός, Υπεύθυνη της Μονάδας Προσβάσιμης Εκπαίδευσης της Α.Σ.Κ.Τ.

-Το έργο του Πηγούνη; 

Μετά τη συμμετοχή του Λάμπρου Πηγούνη στις performances μακράς διάρκειας του Προγράμματος As One τηςMarina Abramović και λόγω της πολύ ιδιαίτερης σχέσης που αναπτύχθηκε με ορισμένους φοιτητές και αποφοίτους της Α.Σ.Κ.Τ. κατά τη διάρκεια της performance του, ξεκίνησε μία συζήτηση με τον καλλιτέχνη σχετικά με την έρευνά του και την επίδραση του έργου του. Το έργο Μικροπολιτικές Θορύβου παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς κατά τη διάρκεια του Προγράμματος As One που ήταν μια συνεργασία του ΝΕΟΝ και του Marina Abramovic Institute MAI και στο οποίο δόθηκε η ευκαιρία σε νέους καλλιτέχνες να υλοποιήσουν τα projects τους κατόπιν επιλογής τους από την ίδια τη Marina Abramović και την επιμελητική της ομάδα.

-Προέρχεται από τη μουσική;

Ο Πηγούνης, προερχόμενος από το χώρο της μουσικής σύνθεσης, θέτει με το έργο του ερωτήματα που τίθενται σήμερα και στον ευρύτερο χώρο των εικαστικών τεχνών, ερωτήματα που διερεύνησε και ο ίδιος κατά τη μακράς διάρκειας performance του. Ορμώμενος από την έρευνά του στην ακουστική οικολογία σε σχέση με το ανθρώπινο σώμα, επιχειρεί, με το έργο του, να σωματοποιήσει τις μικροπολιτικές ηχητικά σηματοδοτημένων απειλών και να καταδείξει τους τρόπους με τους οποίους ο θόρυβος χρησιμοποιείται ως μορφή βίας που ταυτόχρονα διαμορφώνει το ηχοτοπίο του μέλλοντος καθώς και τις διαδικασίες που εντείνουν την ηχητική ενέργεια ως τεχνική συναισθηματικής κινητοποίησης. Δημιουργεί μια κατάσταση διαρκείας όπου το σώμα εκτίθεται σε υπόκωφες ηχητικές «επιθέσεις» που προκαλούνται, με τη μορφή δονήσεων, από την παρουσία των ανθρώπων γύρω του.

-Σε τρία στάδια η παρουσίαση;

Στην performance Μικροπολιτικές Θορύβου που επιτελέστηκε επί 7 εβδομάδες, το σώμα του καλλιτέχνη βρισκόμενο σε μια διαρκή κατάσταση απειλής, ασυνείδητα, βίωσε τρεις άξονες αντίδρασης στο φόβο: σύγκρουση – απόδραση – ακινητοποίηση.

Η διάλεξη αυτή, στην οποία ο Λάμπρος Πηγούνης θα παρουσιάσει το έργο του, είναι και η πρώτη από μία σειρά παρουσιάσεων στα πλαίσια ερευνητικού προγράμματος της Α.Σ.Κ.Τ. που έχει στόχο να διερευνήσει την άυλη υλικότητα της δόνησης και την οπτική της εκδήλωση.

Βιογραφικό Λάμπρου Πηγούνη

Ο Λάμπρος Πηγούνης ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως συνθέτης και ειδικεύεται στον τομέα της σύγχρονης κλασσικής και ηλεκτροακουστικής μουσικής. Σπούδασε βιολί στο Ελληνικό Ωδείο Αθήνας και αργότερα συνέχισε τις σπουδές του στη μουσική σύνθεση, στο Πανεπιστήμιο τουHertfordshire της Αγγλίας. Στο διάστημα αυτό έγινε μέλος της φιλαρμονικής του Hertfordshire στα δεύτερα βιολιά και παρακολούθησε σεμινάρια και masterclasses με τον Jonathan Harvey. Το 2003 ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του στην ηλεκτροακουστική σύνθεση στο City University του Λονδίνου με καθηγητές τον Simon Emmerson και Denis Smalley. Oι ηλεκτροακουστικές του συνθέσεις έχουν παρουσιαστεί στοLaban Solstice Festival (UK),  Northern Exposure of Contemporary Dance Film and Video Festival (UK), Greenwich and Docklands International Festival (UK), Mercat de les Slors (SP), International Platform of Arts (PT), DAL NIENTE 3 Projects (UK), Synch Festival (GR), Athens Digital Week, Moving Silence Festival (DE), Video Art Festival (GR), Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Hebbel am Ufer (DE) και σε ραδιοφωνικές αναμεταδόσεις, διεθνώς. Διδάσκει στη ΣΑΕ Ελλάδας / Ινστιτούτο Τεχνολογίας και η κύρια καλλιτεχνική δραστηριότητά του, συνίσταται σε αναθέσεις και συνεργασίες με χορογράφους, σκηνοθέτες και καλλιτέχνες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Οι πρόσφατες δραστηριότητές του περιλαμβάνουν τη μακράς διάρκειας Sound Art Performance Micropolitics of Noise στο Μουσείο Μπενάκη σε ανάθεση από το Marina Abramovic Institute και το NEON, τις αναθέσεις για το Hebbel Am Ufer-Hau Theatre στο Βερολίνο, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τηνίδρυση και ανακατασκευή του χώρου «Βυρσοδεψείο», την υλοποίηση της διαδραστικής ηχητικής εγκατάστασης “dreamgrove.org” για το Βυζαντινό Μουσείο της Αθήνας, 2008, και τη Biennale του Hong Kong, το 2009. Στην παρούσα έρευνά του, μελετά την ηθική του ήχου στην ακουστική οικολογία, μέσω του ανθρώπινου παράγοντα στη ζωντανή παρουσίαση ηλεκτροακουστικής μουσικής με βάση τα διαδραστικά συστήματα.

Βιογραφικό Πάνου Πανόπουλου

Ο Πάνος Πανόπουλος σπούδασε παιδαγωγικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και κοινωνική ανθρωπολογία στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, από όπου και πήρε διδακτορικό δίπλωμα το 1998. Ασχολείται ερευνητικά με ζητήματα ανθρωπολογίας των μουσικών επιτελέσεων και του ήχου. Οι εθνογραφικές του εργασίες, που έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή ανθρωπολογικά περιοδικά (Journal of the Royal Anthropological Institute, Ethnologie Française) και συλλογικούς τόμους, εστιάζουν στον συμβολισμό του ήχου και της ακοής στην ελληνική κοινωνία, τη μελέτη των τοπικών συλλόγων και το ρόλο των μουσικών επιτελέσεων στη συγκρότηση ταυτoτήτων. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται ερευνητικά με την κοινότητα και τoν πολιτισμό των Κωφών και έχει αναπτύξει πολλαπλές συνεργασίες με εικαστικούς καλλιτέχνες. Είναι μόνιμος επίκουρος καθηγητής ανθρωπολογίας της μουσικής και του χορού στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Έχει επίσης διδάξει στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έχει εργαστεί ως επισκέπτης ερευνητής στο Princeton University και το University of California, Berkeley.

Ημερομηνία: Τετάρτη 10 Μαΐου 2017

Ώρα Έναρξης: 19:00

Ομιλητής: Λάμπρος Πηγούνης, Συνθέτης – Sound Artist

Τίτλος: Μικροπολιτικές Θορύβου

Μακράς διάρκειας Sound Art Performance

39 days / 324 hours

Συζητητής: Πάνος Πανόπουλος, Ανθρωπολόγος

Χώρος: Αμφιθέατρο της Νέας Βιβλιοθήκης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

Διεύθυνση: Πειραιώς 256, Άγ. Ι. Ρέντης, 182 33

Πρόσβαση: Ηλεκτρικός, Σταθμός Καλλιθέας. Λεωφορεία Νο 049 και Νο 914 (Αφετηρία επί της οδού Αθηνάς/Ομόνοια, Στάση Σχολή Καλών Τεχνών, Ρέντης). Στην Α.Σ.Κ.Τ. διατίθεται δωρεάν πάρκινγκ. Το αμφιθέατρο της νέας βιβλιοθήκης είναι προσβάσιμο.

E-mail Επικοινωνίας: anasta@otenet.gr

Tαυτόχρονη διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα

Είσοδος Ελεύθερη

Συνδιοργάνωση: Λάμπρος Πηγούνης, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Γραφείο Διασύνδεσης, Μονάδα Προσβάσιμης Εκπαίδευσης

Συντονισμός: Ουρανία Αναστασιάδου

Τεχνική Υποστήριξη: Κωστής Μανούσης, Λάμπρος Πηγούνης

Ιστότοπος Λάμπρου Πηγούνη: http://kinesphere.virb.com/

 

 

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here