ΟΗΕ: «Θάλασσα αίματος» η Μεσόγειος χωρίς τις ΜΚΟ

Υψηλότερος από πότε είναι ο κίνδυνος να ναυαγούν και να πεθαίνουν πρόσφυγες και μετανάστες στη θάλασσα της Μεσογείου, όπως προειδοποιεί η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR) λόγω της έλλειψης πλοίων διάσωσης των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και του χάους στη Λιβύη που επιταχύνει ανησυχητικά τις ροές.

«Αν δεν παρέμβουμε σύντομα, θα υπάρχει μια θάλασσα αίματος», δηλώνει εκπρόσωπος της UNHCR στην Ιταλία, Καρλότα Σάμι, προσθέτοντας το εξής: «Είμαστε μάρτυρες μιας απότομης αύξησης. Προφανώς, οι μετανάστες δεν έχουν λόγο για το πότε ή πως θα φύγουν. Οι διακινητές παίρνουν αυτή την απόφαση γι’ αυτούς. Δεν θα μπορούσαν να ενδιαφέρονται λιγότερο εάν οι άνθρωποι φτάσουν νεκροί ή ζωντανοί. Τις τελευταίες ημέρες, όλο και περισσότερα σκάφη είναι υπερπλήρη με ανθρώπους. Ποιος θα τους σώσει αν γίνουν ναυάγια;»

Όπως αναφέρει η Guardian, χιλιάδες άνθρωποι ετοιμάζονται με ευνοϊκές καιρικές συνθήκες να εγκαταλείψουν την αφρικανική χώρα, που έχει βυθιστεί σε πόλεμο και πλήττεται από έντονες βροχοπτώσεις. Αλλά χωρίς τις λέμβους διάσωσης, ο αριθμός των ναυαγίων είναι πιθανό να αυξηθεί δραματικά.

Σύμφωνα με ομάδες αρωγής, περίπου 700 άνθρωποι έχουν φύγει από τις ακτές της Λιβύης τις τελευταίες ημέρες. Το 40% έφτασε στη Μάλτα, το 11% στην Ιταλία, το 5% συνελήφθησαν από την ακτοφυλακή της Λιβύης και εστάλησαν πίσω στα κέντρα κράτησης, ενώ άγνωστο παραμένει τι συνέβη με το υπόλοιπο 56%.

Αν και ο αριθμός των θυμάτων μειώθηκε πέρυσι, ο αριθμός όσων ήθελαν να έρθουν στην Ευρώπη από τη Λιβύη αυξήθηκε δραματικά φέρος. Σύμφωνα με στοιχεία της Ύπατης Αρμοστείας και του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης, 1.940 άτομα έχουν φτάσει στην Ιταλία από τη Βόρεια Αφρική από τις αρχές του 2019 από τους οποίους τυολάχιστον 350 πέθαναν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Μια μελέτη του Ινστιτούτου Διεθνών Πολιτικών Μελετών (ISPI) με βάση τα στοιχεία του ιταλικού υπουργείου Εσωτερικών, έδειξε ότι ένας στους οκτώ πρόσφυγες που προσπάθησαν να φύγουν από τη Λιβύη από τον Ιανουάριο μέχρι τον Απρίλιο έχασε τη ζωή του καθ ‘οδόν.

Άλλωστε, οι αντιμεταναστευτικές πολιτικές των κυβερνήσεων Μάλτας και Ιταλίας οδήγησαν στην απότομη μείωση των αποστολών διάσωσης των ΜΚΟ, οι οποίες αναγκάστηκαν να σταματήσουν τις επιχειρήσεις τους αφού αντιμετωπίζουν δικαστικές έρευνες που μέχρι τώρα αποδείχθηκαν αβάσιμες.

Από τα 10 πλοία που δραστηριοποιούνταν στη Μεσόγειο, εξακολουθεί να επιχειρεί μόνο ένα της γερμανικής SeaWatch. Πριν από τρεις εβδομάδες σκάφος κατασχέθηκε από τις αρχές για τη μεταφορά 47 ατόμων κι από τότε βρίσκεται αγκυροβολημένο στο Λικάτα της Σικελίας.

Εκπρόσωπος της οργάνωσης δήλωσε πως «τα αεροπλάνα μας έχουν εντοπίσει 20 λέμβους με μετανάστες που διατρέχουν κίνδυνο από τις 10 Μαΐου. Η κατάσταση είναι ανησυχητική. Παρακολουθήσαμε σκάφη που περίμεναν ώρες ολόκληρες και νύχτες πριν γίνουν διασώσεις. Αυτές είναι απαράδεκτες συνθήκες. Είναι παράλογο το γεγονός ότι δεν υπάρχει βοήθεια στην πιο ταξιδευμένη θαλάσσια περιοχή του κόσμο».

Σύμφωνα με την UNHCR, τους τελευταίους δύο μήνες 90.500 Λιβύοι έχουν εκτοπιστεί λόγω της σύγκρουσης στην Τρίπολη και γύρω από αυτήν, ενώ περίπου 60.000 αιτούντες άσυλο στη Λιβύη. Ομάδες αρωγής έχουν καταγγείλει ότι χιλιάδες αιτούντες άσυλο είναι εγκλωβισμένοι σε κέντρα κράτησης και υποβάλλονται σε βασανιστήρια.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here