Οι πυρόπληκτοι του Χόλιγουντ -Μπάτλερ, Καρντάσιαν, Σερ ξεσπιτώθηκαν

Ναι οι ανθρώπινες τραγωδίες δεν πρέπει να διακρινονται στην περιγραφή τους απο λαϊκισμό. Και είναι πολύ χαμηλου επιπέδου λαϊκισμός να αναφέρεσαι στο τι έπαθαν οι φίρμες και οι επώνυμοι και να προσπερνάς τους ανώνυμους.

Κάηκαν εκατοντάδες σπίτια. Αλλά αν η μια είδηση έχει τίτλο «Κάηκε το σπιτι των Καρντάσιαν» και η άλλη «Κάηκε το σπίτι του Τζον Σμιθ», το 90% θα διαβάσει την πρώτη ειδηση. Αλλά ακόμα και το 10% που θα διαβάσει την δεύτερη, ξέρουμε γιατί θα το κανει. Θα τη διαβάσει γιατι αναρωτιέται «Ποιος στην ευχή ειναι ο Τζον Σμιθ και έγινε ειδηση το σπίτι του που κάηκε;» Στο δευτερο έχουμε ευθύνη κι εμείς οι γραφιαδες, γιατί εθισαμε τον κόσμο στο ότι είδηση συνιστά κυρίως ό,τι τον αφορά προσωπικά ή αφορά κάποιον που ξέρει. Οι επώνυμοι λοιπον δεν είναι το αντίθετο του ανώνυμου, αλλά είναι συνώνυμο του οικείου. Αυτός που ξέρεις, ακόμα κι αν τον μισείς, σου ειναι πιο οικειος απο τον παντελώς άγνωστο. Οπότε πρέπει να γράψουμε γι’ αυτόν.

Μας νοιάζει τι έπαθε ο χι «επώνυμος» ή τηλεπερσόνα, επειδή ειναι  προσωπο που βλέπουμε συχνά, και υποχρεωτικά  μας γίνεται οικείο. Μας ενδιαφέρει ως «γνωστός μας», χωρίς βεβαίως να μας ξέρει αυτός. Είναι πραγματι παράδοξο να μας ενδιαφέρει ως δικός μας άνθρωπος κάποιος που πληρώνεται π.χ.  για να μας μανιπουλάρει. Ομως δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα γι΄αυτό. Μοιραια, όταν βλέπεις συχνά ένα πρόσωπο στην οθόνη, θες δεν θες, σου γίνεται οικείο.

Πειθομεθα δηλαδή στην ανωτέρα όλων αρχή, το κριτηριο του αναγνωστη ή τηλεθεατή. Νόμος είναι η επιθυμια του -τελεία και παύλα. Βέβαια τίποτα δεν είναι με τελεία και παύλα στην πραγματική ζωή. Γιατί  τιθεται το ερώτημα ποιος καθοριζει στην πραγματικότητα τις προτιμήσεις αναγνωστών ή τηλεθεατών.

Οπως και να έχει, ο «μέσος» άνθρωπος δεν ενδιαφέρεται για το αν κάηκε το δικό μου σπίτι, αλλά της Μαντόνα. Γιατί η Μαντόνα, σε αντίθεση με εμένα που ειμαι απλώς μεσάζων και σε αντίθεση με τον ίδιο τον αναγνώστη ή τηλεθεατή, ειναι γνωστή και επιτυχημένη και κανονικά θα έπρεπε λογικά με το χρήμα της να έχει αγοράσει ασυλία από όσα πλήττουν εμάς τους υπολοιπους.

Αυτή η έκπληξη που δοκιμάζουμε όταν συμβαίνει κάτι κακό σε ένα «γνωστο όνομα» δεν κρύβει απαραιτήτως κάτι κακό. Είναι πολύ συχνά αμιγώς έκπληξη, επειδή θεωρούμε υποσυνειδητα τους ισχυρους σε χρήμα ή σε δόξα ή και στα δυο, ως μη ευάλωτους. Η πεποίθησή μας πηγάζει κυρίως από την λογική σκέψη ότι το χρήμα αγοράζει πολλά, άρα και καλυτερες παροχές υγείας, και ασφαλέστερες κατοικίες, και σωματοφύλακες και όλα όσα όντως εξαιρούν συχνά τους ισχυρούς από όσα ταλανίζουν εμάς τους ανίσχυρους. Ομως το χρήμα δεν αγοράζει τα πάντα και ανακουφιζόμαστε (χωρίς κακια) όταν αυτο επαληθεύεται. Η και με κακία ίσως….

Μια άλλη ερμηνεία δηλαδή για το λογο που κάποιους μας ενδιαφέρει αν κάηκε το σπιτι μιας σταρ οπως η Μαντόνα, είναι απο διακριτικό υφέρποντα  φθόνο. Οπότε όταν παθαίνει κάτι κακό ένας γνωστός ηθοποιός, το γεγονός λειτουργεί παρηγορητικά ως εξής: «Εγώ μπορεί να μην ειμαι τιποτα, αλλά το σπίτι μου δεν κάηκε» Ετσι ο άτρωτος γίνεται λίγο τρωτός, λίγο σαν εμάς, προσεγγίζει εμάς τους σχεδόν τίποτα.

Κατά κάποιο τρόπο ο σημαντικός άνθρωπος μοιάζει να αντλεί τη σημασία του απο τη μη σημασία τη δική μας. Με εξαιρεση όμως τους κεφαλαιοκράτες ή τους υπαλλήλους τους πολιτικούς,  δεν προκειται για ληστεία. Κάποιοι ήταν απλά πιο τυχεροι, πιο ταλαντούχοι ή είχαν  τρομερή  στοχοπροσήλωση. Τα επένδυσαν όλα στον άλφα  στόχο. Και αγόρασαν τη συγκριτική σημασία τους, σε αντίθεση με εμάς που ζουμε μετρημένες ζωές δίχως άλματα.

Ε, λοιπον ναι, κάηκε το σπίτι του Τζέραρντ Μπάτλερ, της Μάιλι Σάιρους , ενώ αγωνιούν η Σερ, οι Καρντάσιαν και ο Γουίλ Σμιθ, η Lady Gaga, και ο Μάρτιν Σιν που εγκατέλειψαν τα σπίτια τους λόγω της πύρινης κόλασης. Η πύρινη λαίλαπα δεν έχει ολοκληρώσει το έργο της. Κι εγώ εντούτοις, με όλα τα δράματα των σταρ στο Μαλιμπού, θυμαμαι ενα όνομα που δεν θα το πω και πολλοι ίσως δεν το ξέρουν. Το ονομα μιας γυναίκας που έχασε στο Μάτι τα παιδιά της. Και που την ειδαν τρεις μερες μετά να μπαίνει με τα ρούχα στη θάλασσα να αυτοκτονήσει.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here