Του Νίκου Π. Σώκου*

Απο τα μέσα του προηγούμενου αιώνα και μετά η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας σε συνδυασμό με την ανάγκη των χωρών για οριστική παύση των μεγάλων πολέμων και την αποφυγή μελλοντικών παρόμοιων καταστάσεων, δημιουργήθηκε ένα ευνοϊκό κλίμα για την παγκοσμιοποίηση. Η τεχνολογία μετέφερε την πληροφορία γρηγορότερα στα μέρη του κόσμου. Οι άνθρωποι αναζήτησαν το νέο, το διαφορετικό μέσα σε άλλους πολιτισμούς. Αυτές οι προσπάθειες μαζί με την οικονομική και πολιτική ενοποίηση έθεσαν τις βάσεις για την οικοδόμηση ενός διαπλανητικού χωριού. Εκ πρώτης όψεως κάποιος μπορεί να λάβει την παγκοσμιοποίηση ως απολύτως θετική, όμως μια τέτοια προσέγγιση φυσικά χαρακτηρίζεται βιαστική και εν μέρει εσφαλμένη.

Κατ’ αρχάς όταν αναφέρεται ο όρος παγκοσμιοποίηση, εννοείται κυρίως για τον οικονομικό τομέα. Πιο συγκεκριμένα η γιγάντωση πολλών μεγάλων επιχειρηματικών κολοσσών σε όλο τον κόσμο έχουν καταστήσει την οικονομία ανώτερη της πολιτικής σκηνής, προωθώντας τα συμφέροντα της πρώτης σε όλο τον κόσμο. Η παραπάνω κατάσταση γεννά κινδύνους για το Δημοκρατικό πολίτευμα με αποτέλεσμα πολλές φορές να φαλκιδεύεται, ενώ οι άνθρωποι καθίστανται έρμαια του αναρχοκαπιταλισμού, τον οποίον οι επιχειρήσεις πασχίζουν να εγκαθιδρύσουν. Ανίσχυρες οικονομικά χώρες μέσα σε ένα περιβάλλον τόσο υψηλού ανταγωνισμού εξαναγκάζονται στην ουσία για να εξασφαλίσουν την επιβίωση τους, να στηρίζονται στις δυνάμεις των οικονομικά ισχυρότερων κρατών και των ισχυρότατων αγορών και πολλές φορές να παραμελούν την ανάπτυξη τους μη μπορώντας να σταθούν ανεξάρτητες.

Οι ισχυρές οικονομικά χώρες είναι προφανές ότι δεν κυριαρχούν μόνο στον οικονομικό και πολιτικό τομέα. Ο πολιτισμός, οι συνήθειες τα ήθη και τα έθιμα των ισχυρών κρατών υιοθετούνται από κατοίκους λιγότερο ισχυρών χωρών. Οι κάτοικοι αυτοί κυριεύονται από την ξενομανία μια αντίληψη που τους καλλιεργεί αισθήματα απαξίωσης απέναντι στη δίκη τους κουλτούρα. Ο πολίτης της μικρής χώρας απορροφά παθητικά και άκριτα ό,τι ξενόφερτο του παρουσιάζεται. Το παραπάνω συμβαίνει σε μια προσπάθεια να αισθανθεί πολίτης του κόσμου καθώς και προοδευτικός. Έχει την πεποίθηση ότι μια τέτοια τακτική τον εξυψώνει κοινωνικά στην υπόληψη των συνανθρώπων του. Ξεχνά τον πολιτισμό της πατρίδας του ή στην καλύτερη περίπτωση τον τοποθετεί σε δεύτερη μοίρα.

Ξεκινώντας από την παιδεία που λαμβάνουν μέσα απ’ το σχολείο οφείλουν να αγαπήσουν τον πολιτισμό τους και να θεωρούν τους εαυτούς τους φύλακες της εθνικής τους κληρονομιάς. Μαθαίνοντας τον σεβασμό στον δικό του πολιτισμό κάποιος, κατανοεί σέβεται και υιοθετεί στοιχεία και από τους υπόλοιπους. Επιπλέον γεννιέται το αίσθημα της προφύλαξης του από τους κινδύνους που καραδοκούν. Δημιουργείται ένα κλίμα αντίστασης από τους νέους, οι οποίοι με τη δύναμη που τους παρέχεται μπορούν να κινητοποιήσουν την εκάστοτε κυβέρνηση για να πολεμήσει τα αρνητικά της παγκοσμιοποίησης.

Οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες είναι εκείνες που κινούν τα νήματα της παγκοσμιοποίησης, Τα πλοκάμια τους δεν απλώνονται σε κάθε γωνία του κόσμου χωρίς την θέληση των πολιτών. Από τη στιγμή που ο πολίτης προτιμά να εξυπηρετεί τις ανάγκες του από τις μεγάλες επιχειρήσεις είναι λογικό να είναι κυρίαρχοι σε κάθε τομέα. Οι συνειδητοποιημένοι άνθρωποι υποστηρίζοντας μικρότερες εταιρείες πολλές φορές μέσα από τη χώρα τους, περιορίζουν την δράση των πολυεθνικών με αποτέλεσμα να μειώνεται η ισχύ τους. Είναι άλλωστε πολύ βασικό να διαπιστώσει κανείς τον όγκο του προβλήματος και ύστερα να κινητοποιηθεί.

Τελικά όμως μέσα από τόση σκέψη και ανάλυση που καταλήγει κανείς ; Η παγκοσμιοποίηση είναι ένα χρυσό νόμισμα με δύο όψεις. Η κορώνα είναι η φωτεινή μεριά της, εκείνη που λειτουργεί προσφέροντας τα θετικά της χαρακτηριστικά στον πολίτη. Από την άλλη μεριά κρύβονται τα γράμματα η σκοτεινή της πλευρά εκείνη που δρα χωρίς να το καταλάβουμε, εκείνη που επηρεάζει αρνητικά τον απλό πολίτη. Ο συνειδητοποιημένος πολίτης οφείλει να αντικρίζει τη σκοτεινή μεριά, με την επεξεργασία της θα κατανοήσει το πόσο επιζήμια είναι για εκείνον. Έτσι θα ακουμπήσει το νόμισμα το τραπέζι κρύβοντας την σκοτεινή πλευρά !

*Πρωτοετής φοιτητής Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here