Τι απαντά η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων για την «Νεοελληνική Γλώσσα»

ΦΩΤΟ: ΕUROKINISSI

Το κείμενο που δόθηκε στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι διασκευή του κειμένου «Εμείς και οι αρχαίοι χὠροι θέασης και ακρόασης» του καθηγητή Β. Λαμπρινουδάκη στον συλλογικό τόμο «Διάζωμα» Κίνηση πολιτών για την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων, εκδόσεις Διάζωμα, 2009.

Να δούμε τις απαντήσεις που έδωσε η  Πανελλήνια Ενωση Φιλολογων για το θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων.

 

Α1. Η δομή του κειμένου καθοδηγεί αποτελεσματικά στη σύνθεση περίληψης.

Β1. Οι ερωτήσεις κατανόησης βοηθούν τους μαθητές/τριες να επισημάνουν τα καίρια σημεία του κειμένου και να το αναγνώσουν κριτικά, απαντώντας στο Σ ή Λ της πρότασης. Ας σημειωθεί ότι πρώτη φορά δίδεται αυτή η μορφή ερώτησης στους πανελλαδικά εξεταζόμενους μαθητές (Α=Σ, Β=Λ, Γ=Λ, Δ=Λ, Ε=Σ).

Β2. α. Η παράγραφος αναπτύσσεται με διαίρεση και παραδείγματα: υποδιαίρεση των μνημείων και επεξηγηματικά παραδείγματα.

Β2. β. καταρχάς/αρχικά
ταυτόχρονα/συγχρόνως
ωστόσο/άλλωστε

Β3.α. Ενδεικτικά συνώνυμα: διαδραματίζεται, αναπτύσσεται
υπολείμματα, απομεινάρια
σκοπός, στόχος
προσπέλαση, πρόσβαση
πλήρης, συνολική

Β3. β. Ενδεικτικά αντώνυμα: συμπτυσσόταν, υποβαθμιζόταν
απραξία, αδράνεια
αδιερεύνητων, ανεξερεύνητων
αγνοούμε, διαπορούμε
απόκρυψη, παράβλεψη
Επισημαίνεται ότι η επιλογή των συγκεκριμένων λέξεων του κειμένου, λόγω της μεταφορικής σημασίας τους, δημιουργεί προβλήματα στην εύρεση κυριολεκτικών συνωνύμων και αντωνύμων.

Β4. α. Η διπλή παύλα εμπεριέχει πρόσθετες, επεξηγηματικές και σημαντικές πληροφορίες.

Β4.β. Το τρίτο πρόσωπο, στο οποίο διατυπώνεται ο λόγος, στοχεύει στην αντικειμενικότητα και τη δήλωση γενικώς αποδεκτών απόψεων.

•Γενικά, οι ασκήσεις ανταποκρίνονται στις δυνατότητες των υποψηφίων.

Γ1. Οι υποψήφιοι καλούνται να διατυπώσουν τις σκέψεις τους σε μορφή εκφωνημένου λόγου, δηλ. απαιτείται η δήλωση συγκεκριμένου επικοινωνιακού πλαισίου. Η ανάπτυξη του θέματος υποστηρίζεται επαρκώς από τις απόψεις του κειμένου. Τα ερωτήματα είναι σαφή, καλύπτουν το εύρος της ζητούμενης ανάπτυξης και ανταποκρίνονται στις γνωστικές και βιωματικές δυνατότητες των εξεταζομένων.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here