Νίκος Ψαρράς: Ο ηθοποιός οφείλει να είναι γενναιόδωρος

 

 

Ο Νίκος Ψαρράς, χάρη στα υποκριτικά μέσα που διαθέτει, σπάει το κατεστημένο του ρόλου και προσφέρει στο κοινό μία μοναδική εκδοχή.  Για το λόγο αυτό, ο θεατής θα θυμάται πάντα τον ήρωα, που με ξεχωριστή θεατρική ευφυία, ο Νίκος Ψαρράς ερμηνεύει.

 

Συνέντευξη: Κέλλυ Σταμούλη*

Φωτογραφίες: Κωστής Σοχορίτης

 

—————————

 

– Ποιο έργο τέχνης σε ταξιδεύει;

Η Μόνα Λίζα.  Τόσο μικρό έργο στις διαστάσεις του αλλά τόσο μεγάλο στη θέασή του, στην αρμονία και την καλλιτεχνία του.

– Όταν ακούς για το ελληνικό αίτημα περί επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, τι σκέφτεσαι;

Τη ντροπή των Αγγλων, οι οποίοι, γνωστοί αποικιοκράτες, κατακρεούργησαν το ιερό μνημείο και ακόμη και σήμερα τολμούν να παρακρατούν «τα λάφυρα».

– Οι Αγγλοι πάντως έχουν καλό Θέατρο, συμφωνείς;

Προτιμώ το Γερμανικό θέατρο, που σε αντιδιαστολή με το Αγγλικό, είναι πρωτοποριακό και τολμηρό.

– Θα μας πεις μία ευτυχισμένη θεατρική σου στιγμή;

Στον “Φάρο” σε σκηνοθεσία Κ. Μαρκουλάκη.  Ο ρόλος ήταν δύσβατος και δύσκολος.  Ενας αλκοολικός, υπό συνεχή εσωτερική κατεδάφιση.  Παρόλα αυτά ήμουν ευτυχισμένος, γιατί έπαιζα με ηθοποιούς που αγαπώ και θαυμάζω (Μαρκουλάκης, Παπασπηλιόπουλος, Χειλάκης, Αλειφερόπουλος.)

– Σου αρέσει το συναίσθημα του θαυμασμού;  Εσύ νιώθεις θαυμασμό για άλλους ηθοποιούς;

Ο ηθοποιός οφείλει να είναι γενναιόδωρος και να αναγνωρίζει την αξία των συναδέλφων του.  Με τον τρόπο αυτό εμπλουτίζει και τα δικά του μέσα υποκριτικής.

– Σε δελεάζει η πολιτική σκηνή, πέραν της θεατρικής;

Μου αρέσει πολύ, δεν στο κρύβω! Κυρίως, όμως, με τρομάζει.

– Μπορεί δηλαδή να σε δούμε υποψήφιο στη Βόρειο Ελλάδα;

Δεν φλερτάρω με την πολιτική. Καθόλου!  Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι  μεγάλη τιμή και κυρίως ευθύνη να ασχοληθεί  κάποιος με τα κοινά.

– Αν σου ζήταγε ο Πρωθυπουργός κάποια συμβουλή αναφορικά με τον πολιτισμό, τι θα του πρότεινες;

Να συστήσει ένα κλιμάκιο 15 ηθοποιών, οι οποίοι κατόπιν 3μηνων προβών, σε αρχαία κωμωδία και δράμα, θα είναι τον υπόλοιπο χρόνο παρόντες σε όλα τα διεθνή Φεστιβάλ Θεάτρου.  Δυστυχώς, σε παγκόσμια κλίμακα, είμαστε θεατρικά απόντες.  Στο παρελθόν, σε διεθνείς περιοδείες, οι ελληνικές παραστάσεις μέσα σε 3 ώρες ήταν sold out! Μπορούμε να εξάγουμε πολιτισμό.  Ακόμη, θα πρότεινα να πιστέψουν πραγματικά, ότι ο πολιτισμός είναι η βαριά μας βιομηχανία και να μην τον θυμούνται μόνο προεκλογικά…

–  Κυριάκος Μητσοτάκης  – Αλέξης Τσίπρας.  Ποιόν θα ήθελες να υποδυθείς;

Και τους δύο φυσικά!

– Ποια στοιχεία της προσωπικότητάς τους σε ιντριγκάρουν θεατρικά;

Οσον αφορά στον Κυριάκο Μητσοτάκη η αίσθηση αυτοκυριαρχίας που αποπνέει στο οτιδήποτε αντιμετωπίζει.  Οσον αφορά στον Αλέξη Τσίπρα, η ικανότητά του να καλύπτει πράγματα, που ενώ δεν τα γνωρίζει, δείχνει ότι τα κατέχει με φοβερή άνεση.

– Ποιόν πολιτικό του διεθνούς πολιτικού στίβου θα ήθελες να ενσαρκώσεις;

Ανέκαθεν με γοήτευε ο Ούλοφ Πάλμε.  Τόσο το φιλελεύθερο και προοδευτικό πολιτικό προφίλ του, όσο και ο βίαιος θάνατός του, με προβληματίζουν και θεατρικά.

– Τι συμβουλεύεις τους νέους ηθοποιούς;

Με την ανάθεση του ρόλου, οφείλεις να είσαι έτοιμος να τον αντιμετωπίσεις, εσωτερικά, εξωτερικά και τεχνικά.  Συνεπώς, ο ηθοποιός πρέπει, ανά πάσα στιγμή, να δύναται να ερμηνεύσει το ρόλο.  Τα μικροδιαστήματα των προβών δεν είναι επαρκή.  Απαιτείται καθημερινή και συνεχής άσκηση του ηθοποιού.

– Ο ταλαντούχος ηθοποιός έχει να φοβάται κάτι επί σκηνής;

Κάθε βράδυ, στην παράσταση, δίνεις έναν νέο αγώνα.  Τίποτα δεν είναι δεδομένο.

– Ο Χορν είχε πει ότι ο καλός ηθοποιός κρίνεται στις παύσεις του.  Τι νομίζεις ότι εννοούσε με αυτό;

Όταν ο ηθοποιός σωπαίνει, εκτίθεται ο εσωτερικός του κόσμος και μόνο.  Δεν υπάρχουν τα λόγια του συγγραφέα, παρά μόνο η ύπαρξη του ηθοποιού.

Η δουλειά μας ούτως ή άλλως με αυτό έχει να κάνει… τι γίνεται κάτω από τις λέξεις…ανάμεσα στις συλλαβές.

– Ναι αλλά το ταλέντο όταν υπάρχει σε προστατεύει, σωστά;

Όχι! Το ταλέντο ισοδυναμεί με ένα κράμα πραγμάτων.  Ο ηθοποιός κρίνεται αποκλειστικά για την ψυχή του.  Για το κατά πόσο είναι αληθινός.  Για το λόγο αυτό η επί σκηνής παράσταση είναι μία επώδυνη συνήθως διαδικασία.  Κρίνεσαι ή απορρίπτεσαι για τον ψυχισμό σου.

– Θα μου δώσεις τον ορισμό της ταλαντούχας προσωπικότητας;

Αυτός που σου μαγνητίζει το βλέμμα, αυτός που φέρει έναν κόσμο που σε ενδιαφέρει.  Που ξέρει να μεταμορφώνεται και να είναι αληθινός κάτω από φανταστικές καταστάσεις.

– Ποια χαρακτηριστικά σε ελκύουν;

Η ευθύτητα και η ειλικρίνεια.  Να μην κουβαλάει ο άλλος τριαξονικά προβλημάτων κεκαλυμμένα.

– Και ποια Τέχνη σε ελκύει;

Η Τέχνη του ηθοποιού, που περιλαμβάνει όλες τις υπόλοιπες Τέχνες.

– Τι προσφέρει στο θεατή μία θεατρική παράσταση;

Πνευματική τροφή.  Ο εσωτερικός μας κόσμος έχει ανάγκη να ονειρευτεί, να ταξιδέψει ,να συγκινηθεί.

– Εχεις θητεύσει θεατρικά στην Αθήνα, τη Νέα Υόρκη και στο Los Angeles.  Προσιδιάζουν θεατρικά οι τρεις αυτές πόλεις;

Η «αγορά» της Νέας Υόρκης είναι αρκετά κοντά στην Ευρωπαική.  Στο Los Angeles όμως τα πάντα διαφέρουν.  Εστιάζουν κατ΄ εξοχήν στο «προιόν».

– Τι εννοείς;

Στο Los Angeles, στο επίκεντρο, βρίσκεται το συνολικό «πακέτο» του ηθοποιού.  Πως θα καταφέρουν να το πουλήσουν στην καλύτερη δυνατή τιμή.  It’s all about money.

– Σε εσένα Νίκο είναι δεδομένο ότι υπερτερεί το ταλέντο της εξωτερικής εμφανίσεώς σου, παρά το γεγονός ότι αντικειμενικά είσαι και πολύ όμορφος, σωστά;

Μακάρι να ισχύει αυτό. Η εξωτερική εμφάνιση μετά από πέντε λεπτά συνηθίζεται…η ψυχή είναι ανεξερεύνετη.

– Τι πιστεύεις για το θεσμό της υιοθεσίας;

Ότι είναι προς τιμήν των υποψηφίων γονέων να παράσχουν ένα τέτοιο τεράστιο δώρο στον εαυτό τους, αλλά και στο «παραμελημένο» παιδί.

– Σε τι συνίσταται αυτό το «δώρο» που ανέφερες;

Σταματάει να κυριαρχεί ο εγωισμός σου και ανακαλύπτεις κάτι εξαιρετικά πιο όμορφο, πέρα από τον μικρόκοσμό σου.  Ένα παιδί αλλάζει όλο σου το σύμπαν.

Netflix! Πρότεινέ μας δύο σειρές!

Life after και Kaminski method.

 

——————————————-

 

*Η Κέλλυ Σταμούλη είναι Δικηγόρος.  Σπούδασε Νομικά κ΄ Θέατρο στην Αθήνα, τις Βρυξέλλες και στο Λονδίνο.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here