Νίκος Ιατρού: «Σκόνη στο πρόσωπο»

 

Toυ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

«Σκόνη στο πρόσωπο», εκδόσεις Ιωλκός, το πρώτο σας βιβλίο, μια εξερεύνηση ενός σπηλαίου ένα Σαββατοκύριακο, μια απόδραση και κατάδυση συνάμα στα σκοτάδια της ψυχής, πώς προέκυψε;

Όταν αποφάσισα να περάσω σε κείμενο μεγαλύτερο σε έκταση από το διήγημα, η ιστορία του σπηλαίου ήταν η πρώτη μου επιλογή. Με υλικά το παιχνίδι με το σκοτάδι και το φως, τις υπόγειες διαδρομές, το ταξίδι της σταγόνας με προορισμό τους σταλακτίτες και τους σταλαγμίτες, τη θερμοκρασία που μένει σταθερή σε κάθε εποχή και τις αντιδράσεις των ανθρώπων μόλις περνούν την είσοδο της σπηλιάς χτίστηκε η ιστορία της «Σκόνης».

Γιατί στη Μάνη;

Το  σπήλαιο που πρωταγωνιστεί και στο εξώφυλλο του βιβλίου είναι το «Καταφύγι» Αγ. Δημητρίου Σελίνιτσας Μάνης. Είναι ένα σπήλαιο που έχω επισκεφτεί πολλές φορές μέσα από τα βιωματικά προγράμματα του σχολείου. Όταν έγραψα τη «Σκόνη», αυτό το σπήλαιο είχα στο μυαλό μου.

Ο υπαρξιακός λαβύρινθος μέσα από σπήλαιο, όχι σε έγκοιλο…

Η ζωή μας δίνει επιλογές. Το ίδιο και το σπήλαιο . Θα μείνεις στο σκοτάδι; Θα χάσεις τον προσανατολισμό σου και θα παγιδευτείς ή θα βρεις το δρόμο προς την έξοδο και το φως;. Το έγκοιλο είναι  ένας χώρος χωρίς πρόσβαση, χωρίς επικοινωνία με το περιβάλλον.

Γιατί νουβέλα, αυτό το υβριδικό είδος αφήγησης;

Νομίζω η ίδια η ιστορία επέλεξε το αφηγηματικό είδος. Δεν χρειάστηκαν περισσότερες λέξεις για να ολοκληρωθεί. Ο τρόπος γραφής της ταιριάζει τόσο με το περιβάλλον του σπηλαίου, όσο και με τον τόπο που διαδραματίζεται.

Ποιός πρωτοδιάβασε τη νουβέλα σας;

Ο γιός μου. Έλυνε ασκήσεις μαθηματικών στην λευκή πίσω πλευρά των σελίδων που έγραφα και διάβαζε λαθραία τα κείμενά μου. Το κατάλαβα όταν άρχισαν οι ερωτήσεις για τη συνέχεια της ιστορίας !

Εργάζεστε στα Εκπαιδευτήρια Γείτονα, είστε Διευθυντής στο γυμνάσιο, πως το υποδέχθηκαν τα παιδιά;

Τα παιδιά έχουν μια συγκεκριμένη εικόνα για τον εκπαιδευτικό. Την εικόνα που σχηματίζουν από την σχολική καθημερινότητα. Κάθε φορά που ο εκπαιδευτικός καταφέρνει να ανατρέψει αυτή την εικόνα, αυτό αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη για τους μαθητές. Ένας φιλόλογος που παίζει καλό μπάσκετ, ένας μαθηματικός που συμμετέχει σε θεατρικές παραστάσεις.

Η σχολική τάξη και η μαθητική ζωή δίνει ερεθίσματα σε επίδοξους συγγραφείς;

Η ζωή στο σχολείο και ιδιαίτερα σε ένα σχολείο που μπορεί και λειτουργεί και έξω από τους τοίχους των αιθουσών του δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από την δική μας ζωή και έτσι πρέπει να είναι. Ένα σχολείο αποστειρωμένο, αποκομμένο από την κοινωνία δεν μπορεί να εξοπλίσει τους μαθητές του με δεξιότητες επιβίωσης σε μια σύγχρονη κοινωνία.

Πως προτρέπετε τα παιδιά στο σχολείο να αγαπήσουν το διάβασμα;

Η φιλαναγνωσία και κατ’ επέκταση ο πολιτισμός δεν μπορεί παρά να αποτελεί κομμάτι της σχολικής ζωής και καθημερινότητας. Στο χέρι μας ως εκπαιδευτικοί είναι να βρούμε τρόπους να εντάξουμε το βιβλίο στη ζωή των μαθητών μας, να τους κάνουμε να το αγαπήσουν χωρίς να  το βλέπουν σαν ένα ακόμη μάθημα.

Αλλάζει η λογοτεχνία της ζωή μας;

Η λογοτεχνία μας προσφέρει εικόνες και εμπειρίες που δεν μπορούν να χωρέσουν σε μια ζωή. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι μας τις προσφέρει μέσα από τα μάτια και το μυαλό κάποιου άλλου. Είναι χρήσιμο πολλές φορές να βλέπουμε τη ζωή μας έξω από το σώμα μας. Είναι το καλύτερο φάρμακο για τις εμμονές και τις ευκολίες μας.

 

Η Παρουσίαση του βιβλίου «Σκόνη στο πρόσωπο» εκδόσεις Ιωλκός θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 10/2/2018 στις 20:00 στο Polis Art Café (ΠΕΣΜΑΖΟΓΛΟΥ 5 ΑΙΘΡΙΟ ΣΤΟΑΣ ΒΙΒΛΙΟΥ ΑΘΗΝΑ).

Για το βιβλίο θα μιλήσουν :

Χρήστος Πίσσας

Εκπαιδευτικός

Συντονιστής Τμήματος Αισθητικής Αγωγής Εκπαιδευτηρίων Γείτονα

Νίκος Καζάζης

Φιλόλογος – Επιμελητής Εκδόσεων

Συντονιστής Τμήματος Ανθρωπιστικών Σπουδών Εκπαιδευτηρίων Γείτονα

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here