Μαρία Σκιαδαρέση: «Και με παραμύθια κάνεις πολιτική»

 

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

 

Στις χώρες της Ανατολής, εδώ και αιώνες, οι άνθρωποι αφηγούνται τα κατορθώματα της Σαχμαράν, της θρυλικής βασίλισσας των φιδιών. Σ’ αυτό τον θρύλο βασίστηκε τούτη η αλληγορική αφήγηση, που μιλάει για την εξουσία και τη διαχείρισή της, τον έρωτα, τον θάνατο, τη φιλαργυρία και γενικότερα τις ανθρώπινες σχέσεις όχι μόνο στα παιδιά, μεγάλα ή μικρά, αλλά και στους ενήλικες, που ξέρουν καλά πως μέσα σ’ ένα παραμύθι μπορούν να βρουν το νόημα της ζωής. Μια ιστορία από τότε που τα πλάσματα του κόσμου δεν είχαν μονάχα μια μορφή, μα άλλαζαν κατά τις περιστάσεις όψη, σχήμα και μέγεθος. «Γιλάν, η πριγκίπισσα των φιδιών» της Μαρίας Σκιαδαρέση, εκδόσεις Πατάκη.

-Πως προέκυψε η πριγκίπισσα των φιδιών;

-Υπάρχει σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ανατολής ένας θρύλος για τη Σαχμαράν, όπως έχουμε κι εμείς θρύλους για κάποια όντα φανταστικά από τον κόσμο της φύσης, από την αρχαιότητα έως τα νεότερα χρόνια. Υποτίθεται ότι αυτή Σαχμαράν είναι προστάτης των κυνηγών, των ξυλοκόπων και άλλων κατηγοριών ανθρώπων που ζουν ή έχουν σχέση με τη φύση. Είναι ένα καλό πνεύμα και αυτό μπορούμε να το δούμε και σε δικές μας δοξασίες για το φίδι προστάτη του σπιτιού. Έτσι, ακούγοντας κάποια στιγμή γι’ αυτήν σκέφτηκα να γραψω μια ιστορία στην οποία απλώς εμπλέκεται η Σαχμαράν. Όλη η ιστορία είναι μυθοπλασία δική μου.

-Ολα ξεκινούν με την απαγωγή της κόρης της πριγκίπισσας;

Όχι, η απαγωγή είναι ένα γεγονός ανάμεσα σε άλλα σ’ αυτή τη σχέση των τριών βασιλείων. Στην πραγματικότητα θέλω να αφηγηθώ μια αλληγορική ιστορία γύρω από την εξουσία και τις σχέσεις που διαμορφώνονται μέσα από αυτήν, σχέσεις φιλίας, αγάπης, κυριαρχίας κ.ά.

-Με τη Γιλάν αφηγείστε αλληγορικά ανατολίτικες ιστορίες που διδάσκουν μικρούς και μεγάλους;

Δεν είναι ανατολίτικες ιστορίες, με την στενή έννοια που αποδίδουμε στον όρο, απλώς τοποθετώ  την ιστορία μου στην Ανατολή γιατί προσφέρεται ως χώρος παραμυθιού. Σϊγουρα δε το βιβλίο απευθύνεται σε μικρούς και μεγάλους αναγνώστες.

-Εξουσία, ερωτας, θάνατος μεσα απο τα κατορθώματα της Σαχμαράν;

Ακριβώς, όλα αυτά μέσα από τα κατορθώματα όχι μόνο της Σαχαμαράν αλλά όλων των ηρώων και κυρίως της Γιλάν, κόρης της Σαχμαράν. Ο κάθε ήρωας παίζει τον ρόλο του.

-Απο την περιπέτεια της ιστορικής μυθιστοριογραφίας περάσατε στο παραμύθι. Εξισου μαγική η περιπλάνηση;

Όπως ξέρετε έχω ξαναγράψει παραμύθι. Δεν κάνω διάκριση στις φόρμες με τις οποίες δουλεύω. Ανάλογα με την ιδέα που με απασχολεί βγαίνει και το αντίστοιχο έργο. Σίγουρα πάντως το παραμύθι είναι εξίσου μαγικό όταν το γράφεις όπως και όταν το διαβάζεις.

-Το να γράφεις παραμύθια είναι ένας άλλος τρόπος να κάνεις πολιτική;

Πολιτική μπορείς να κάνεις γράφοντας τα πάντα. Λίγες πράξεις της καθημερινότητάς μας έτσι κι αλλιώς δεν είναι πολιτική.’Ο,τι έχει σχέση με την κοινή ζωή των ανθρώπων και τις συμπεριφορές που τους χαρακτηρίζουν είναι πολιτική. Άρα και η αφήγηση ιστοριών που έχουν να κάνουν με τον άνθρωπο μπορεί να έχουν στοιχεία πολιτικής. Ειδικά τούτο το έργο θα έλεγα πως είναι μια αλληγορία γύρω από την εξουσία και τον τρόπο άσκησής της οπότε σίγουρα είναι ένα έργο πολιτικό.

-Αλλοτε οι παππούδες ήξεραν να κλείνουν το νόημα της ζωής μέσα σε ενα παραμύθι. Σήμερα;

Σήμερα με τον ωμό ρεαλισμό που επικρατεί παντού, με τη βία – στην όποια μορφή και έκφρασή της- να απειλεί τη ζωή μας ανά πάσα στιγμή, το παραμύθι έχει λίγο πολύ εξοβελιστεί από τα ενδιαφέροντα των ανθρώπων. Και είναι κρίμα γιατί ειδικά υπ’ αυτές τις συνθήκες έχουμε μεγαλύτερη ανάγκη της παραμυθίας-παρηγοριάς που μας προσφέρει το παραμύθι.

-Η πολιτική επικαιρότητα θρέφει τη φαντασία για παραμύθια;

Θα μπορούσε να το κάνει, και σε πολλούς λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο. Πιστεύω πως όσο πιο πολύ και πιο συχνά συμβαίνει αυτό τόσο μεγαλύτερη είναι η παραμυθία για την οποία μίλησα παραπάνω.

-Σε ποιον πολιτικό θα χαρίζατε τη Γιλάν;

Θα τη χάριζα στους πολιτικούς που κατέχουν την εξουσία και δεν ξέρουν πώς να τη διαχειριστούν.

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here