Η ιστορία του ελληνικού εμπορικού πλοίου «Korthion» που βυθίσθηκε από γερμανικό υποβρύχιο

 

Του Βαγγέλη Μαρκουλή

 

                Τα Γερμανικά υποβρύχια κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν ο φόβος και ο τρόμος, όχι μόνο των Πολεμικών πλοίων των Συμμάχων, αλλά και τον Εμπορικών πλοίων, ανεξαρτήτου εθνικότητας.  Τα διαβόητα γερμανικά υποβρύχια (U-boats) αποδείχθηκαν όσο πιο καταστροφικά γινόταν  για τους Συμμάχους, μια απειλή που απλά δεν μπορούσες να απαλλαγείς. Φυσικά από τον κατάλογο των Εμπορικών πλοίων, δεν ήταν δυνατόν να απουσιάζουν τα Ελληνικά  πλοία.

korthion-german1

Σαν σήμερα, στις 14 Απριλίου 1942, πριν 74 ολόκληρα χρόνια,  Γερμανικό υποβρύχιο τορπίλισε και βύθισε Ελληνικό Ατμόπλοιο της εταιρείας Γουλανδρής.  (Σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες το είχε πουλήσει στον Simbouras Bros, με έδρα την Άνδρο). Δεκατέσσερα μέλη του πληρώματος σκοτώθηκαν. Εννέα διασώθηκαν. Το πλοίο  ήταν το SS Korthion, χωρητικότητας  2,116. Το Ελληνικό ατμόπλοιο, ταξίδευε από Paramaribo προς Νέα Υόρκη. Ανοιχτά από την Βενεζουέλα, εντοπίστηκε από το  Γερμανικό υποβρύχιο U-66 . Τότε, κυβερνήτης του ήταν ο Richard Zapp. Το ρολόι έδειχνε 16:36, όταν ο Γερμανός Αξιωματικός έδωσε εντολή για να «φύγει» μία και μόνο τορπίλη. Το ατμόπλοιο ήταν ο εύκολος στόχος. Με μεγίστη ταχύτητα 9  knots, οι υπολογισμοί ήταν ελάχιστοι και οι πιθανότητες αποτυχίας, ανύπαρκτες.

Korthion-map

Korthion

korthion-german

Η τορπίλη καρφώθηκε ακριβώς στη μέση του πλοίου που προξένησε τεράστιο ρήγμα. Τα 23 μέλη του πληρώματος αιφνιδιάστηκαν. Άλλωστε τι θα μπορούσαν να κάνουν. Ο Πλοίαρχος,  Ιωάννης Μαύρος, έδωσε αμέσως εντολή για εγκατάλειψη του πλοίου. Όσοι επέζησαν της έκρηξης, επιβιβάστηκαν στις σωσίβιες λέμβους. Ο απολογισμός τραγικός. Από τα 23 μέλη του πληρώματος τα 13, εκ των οποίων 8 Έλληνες, έχασαν την ζωή τους.

Τα μέλη του Πληρώματος

Επιζήσαντες:

Ιωάννης Μαύρος, 38 χρόνων, πλοίαρχος

Γεώργιος Εξαδάκτυλος 28 χρόνων, Β Αξιωματικός

Ευάγγελος Μπάλσης, Γ Μηχανικός, 59 χρόνων Γ. Μηχανικός

Χρήστος Τομαράς, 34 χρόνων Ασυρματιστής.

Γεώργιος Κουμπλίκης, Steward

Ανάργυρος Οικονόμου 32 χρόνων πλήρωμα

Μιχαήλ Μαρκέτος, 51 πλήρωμα

Ηλίας Γιαννίσης 20 χρόνων, καμαρώτος

Maurice Levao, 23 χρόνων, πλήρωμα.

Απολεσθέντες:

Δημοσθένης Φάλαγκας, Α. Μηχανικός

Σταμάτης Μπάλκας Β Μηχανικός

Βασίλειος Φάλαγκας, Αξιωματικός

Αντώνης Γράφας, μάγειρας

Ευάγγελος Παλαιοκρασσάς, Λοστρόμος

Νικόλαος Σαμπάνης, Αποθηκάριος

Ιωάννης Γιαννίσης, αποθηκάριος

Μιχαήλ Κέκος, πλήρωμα

Dedro Jose Dela, πλήρωμα

Moller Nilsen, 24 χρόνων, πλήρωμα

Aage Nilsen, 18 χρόνων, πλήρωμα

Louis Peterson πλήρωμα

Joselias de Rego, πλήρωμα

Antonio de Solla, πλήρωμα

Και άλλα δύο Ελληνικά

Μετά από έρευνα που πραγματοποιήσαμε, διαπιστώσαμε ότι το ίδιο υποβρύχιο, με τον ίδιο πλοίαρχο, είχε βυθίσει άλλα δύο Ελληνικά Φορτηγά πλοία και μάλιστα την ίδια ημέρα!

Το  πλοίο Kalypso Vergotti, στις 29 Ιουνίου του 1941. Πλοιοκτησία Eptanisos Steamship Co Ltd, με έδρα το Αργοστόλι.

Kalypso Vergotti

Και το George J. Goulandris, (Καπετάνιος Δημήτριος Λέκκας), στις 29 Ιουνίου 1941. Το πλοίο δέχθηκε μία τορπίλη και σε δεκαπέντε λεπτά βυθίσθηκε. Το πλήρωμα επιβιβάσθηκε σε σωσίβιες λέμβους. Λίγο αργότερα τους πλησίασε το υποβρύχιο και αφού ρώτησε ο καπετάνιος τα τυπικά για εθνικότητα πλοίου και φορτίο που μετέφερε, τους έδωσαν προμήθειες και τσιγάρα και έφυγαν. Το πλήρωμα βρέθηκε δύο ώρες αργότερα από Αγγλικό εμπορικό πλοίο.  Πλοιοκτησία Goulandris Bros, Piraeus.

George J. Goulandris

Το υποβρύχιο U-66, με κυβερνήτη τον Zapp συνολικά έχει βυθίσει 16 πλοία (συνολική χωρητικότητα 106,200 τόνοι) και σε ένα έχει προκαλέσει ζημιές (12,502 τόνοι). Με τον ίδιο κυβερνήτη, στον Β. Παγκόσμιο Πόλεμο, πραγματοποίησε 5 περιπολίες και 264 συνεχόμενες ημέρες ήταν στη θάλασσα. Συνολικά από τους 4 κυβερνήτες του, είχαν βυθίσει 33 πλοία, και σε 4 είχαν προκαλέσει ζημιές.

Τελικά βυθίσθηκε στις 6 Μαίου 1944, στον Ατλαντικό Δυτικά από το νησί Cape Verde, όταν δέχθηκε αεροπορική επιδρομή, από αεροσκάφη Avenger και Wildcat (VC-55 USN). Εικοσιτέσσερα μέλη του πληρώματός του πνίγηκαν και 36 διασώθηκαν.

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here