Η πολιτική λιτότητας έκλεισε δημόσια σχολεία

 

Tου ΘEMH ΚΟΤΣΙΦΑΚΗ

εκπαιδευτικού

 

Οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές λιτότητας και περικοπών που εφαρμόζονται σε πάρα πολλές χώρες στην Ευρώπη, αλλά και σε όλο τον κόσμο, επικεντρώνονται στη «μείωση του κράτους».

Αλλά τι σημαίνει τελικά «λιγότερο κράτος»; Σημαίνει απλά λιγότερα σχολεία, λιγότερα νοσοκομεία και κέντρα υγείας, λιγότερες υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας κ.λπ.

Ας δούμε λοιπόν τι συνέβη αυτά τα χρόνια της σκληρής λιτότητας, που μέσα από τα μνημόνια επιβλήθηκε και στη χώρα μας, στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στη χώρα μας, που διέθετε ήδη ένα αναιμικό κοινωνικό κράτος και ένα προβληματικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Όπως βλέπουμε από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από το Σεπτέμβρη του 2009 ως το Σεπτέμβρη του 2014 τα δημόσια σχολεία μειώθηκαν κατά 1.896 (ποσοστό μείωσης 13%). Τη μεγαλύτερη μείωση  είχαν τα δημοτικά (-17%), τα εσπερινά γυμνάσια (-18%) και βέβαια οι ΕΠΑΣ καταργήθηκαν εντελώς.

Επίσης να σημειώσουμε ότι σε επίπεδο ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα μεν Γενικά Λύκεια (ημερήσια και εσπερινά) μειώθηκαν αθροιστικά κατά 7%, τα δε σχολεία της επαγγελματικής εκπαίδευσης, ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ (ημερήσια και εσπερινά) μειώθηκαν αθροιστικά κατά 21%. Οι διακηρύξεις για στήριξη της ΤΕΕ έπεσαν στο κενό. Η επαγγελματική εκπαίδευση υπέστη αυτά τα χρόνια μιαν απίστευτη απαξίωση, ιδιαίτερα αν συνυπολογίσουμε τις διαθεσιμότητες των εκπαιδευτικών και το κλείσιμο πολλών σημαντικών τομέων και ειδικοτήτων της.

ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΓΕΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ ΕΠΑΓΓ. ΛΥΚΕΙΑ ΕΠΑΣ ΣΥΝΟΛΟ
    ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΑ    
2009/10 5700 5098 1788 85 1193 72 325 60 114 14435
2014/15 5088 4254 1563 70 1107 65 319 73 0 12539
ΔΙΑΦΟΡΑ -612 -844 -225 -15 -86 -7 -6 13 -114 -1896
-11% -17% -13% -18% -7% -10% -2% 22% -100% -13%

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΣΤΑΤ, Επεξεργασία Θ. Κοτσιφάκης

Παράλληλα όμως την ίδια χρονική περίοδο παρατηρούμε αντίστοιχη αύξηση των ιδιωτικών σχολικών μονάδων κατά 12%. Η αύξηση αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των σχολικών μονάδων της προσχολικής αγωγής κατά 49%!!. Αντίθετα, μικρή μείωση παρατηρούμε στα δημοτικά (-11%), στα γυμνάσια (-12%) και στα γενικά λύκεια (-5%), ενώ μεγάλη μείωση παρατηρούμε στα έτσι και αλλιώς ελάχιστα ιδιωτικά εσπερινά σχολεία, καθώς και στα σχολεία της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Είναι γεγονός πως οι ιδιώτες όσον αφορά την επαγγελματική εκπαίδευση, έχουν στραφεί τα τελευταία χρόνια στα ΙΕΚ και τα κολλέγια.

ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΓΕΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ ΕΠΑΓΓ. ΛΥΚΕΙΑ ΕΠΑΣ ΣΥΝΟΛΟ
    ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΑ    
2009/10 403 362 105 2 100 3 8 0 10 993
2014/15 599 321 92 0 95 1 1 0 3 1112
ΔΙΑΦΟΡΑ 196 -41 -13 -2 -5 -2 -7 0 -7 119
49% -11% -12% -100% -5% -67% -88% 0% -70% 12%

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΣΤΑΤ, Επεξεργασία Θ. Κοτσιφάκης

Με αυτό τον τρόπο την πενταετία 2009-2014, αυξήθηκε η αναλογία των ιδιωτικών σχολικών μονάδων στο σύνολο των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα (δημόσιων και ιδιωτικών) από το  6,4% το 2009 στο 8,1% το 2014 (αύξηση κατά 1,7%)

ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ/ΣΥΝΟΛΟ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΓΕΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ ΕΠΑΓΓ. ΛΥΚΕΙΑ ΕΠΑΣ ΣΥΝΟΛΟ
    ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΑ    
2009/10 6,6% 6,6% 5,5% 2,3% 7,7% 4,0% 2,4% 0,0% 8,1% 6,4%
2014/15 10,5% 7,0% 5,6% 0,0% 7,9% 1,5% 0,3% 0,0% 100,0% 8,1%
ΔΙΑΦΟΡΑ 3,9% 0,4% 0,0% -2,3% 0,2% -2,5% -2,1% 0,0% 91,9% 1,7%

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΣΤΑΤ, Επεξεργασία Θ. Κοτσιφάκης

Τέλος, μικρή μείωση παρατηρούμε αυτή την πενταετία στις ΕΠΑΣ μαθητείας των παραγωγικών υπουργείων (-4%) καθώς και σημαντική στα εκκλησιαστικά γυμνάσια και λύκεια (-37%).

ΕΠΑΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΑΛΛΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ
ΟΑΕΔ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΣΥΝΟΛΟ ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΛΥΚΕΙΑ ΣΥΝΟΛΟ
2009/10 53 8 47 3 108 10 17 27
2014/15 51 7 46 6 104 7 10 17
ΔΙΑΦΟΡΑ -2 -1 -1 3 -4 -3 -7 -10
-4% -13% -2% 100% -4% -30,0% -41,2% -37,0%

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΣΤΑΤ, Επεξεργασία Θ. Κοτσιφάκης

Αθήνα, 18/10/2015

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here