Η ‘’Fysalida Dance’’ χορεύει για τη γη  

 Της ΝΑΤΑΛΙΑΣ ΡΕΖΗ

‘’SoLo 4-2’’, ‘’STREET ART 4:  μια χοροθεατρική παράσταση  για το ΝΕΡΟ’’, ‘’Πέρα από το φως, μέσα στη γη…’’ ‘’STREET ART: πράσινη ενέργεια’’, ‘’Motel Labyrinthos Η πολυβραβευμένη ομάδα χορού ‘’Φυσαλίδα’’ , ‘’Fysalida Dance’’ της Γωγώς Πετραλή χορεύει για το περιβάλλον ανά τον κόσμο: Γερμανία, Αυστραλία, Ελβετία, Ρουμανία, Πολωνία, ελληνικές πόλεις και νησιά.

Μας έρχεται από το Ηράκλειο Κρήτης και από το 2006 έχει στο ενεργητικό της χορευτικές και χοροθεατρικές παραστάσεις, soloperformances, παραγωγές ταινιών χορού και video art, installation performances, πειραματικές παραστάσεις, βίντεο προβολές, σεμινάρια σύγχρονου χορού, κίνησης και contactimprovisation, community workprojects, community dance projects

 Το φιλμ Ma Crise dans Ta Criseβραβεύτηκε το 2012 στο ‘’Document Art International Film Festival’’ 16th Edition, στο Pitesti της Ρουμανίας, ενώ το «Wrinkles and Dreams» απέσπασε το 3ο βραβείο για στο ‘’Artfools Video Festival’’ στην Λάρισσα το 2012, βραβεύτηκε το 2010 για την καλύτερη σκηνοθεσία στο ‘’Grand Prix of the international Film Festival Document Art’’ στο Otopeni της Ρουμανίας, πήρε το βραβείο ‘’αυθεντικής δημιουργίας’’ στο ‘’International Film Festival’’ στην Πάτρα, το 2ο βραβείο στο ‘’8th International Culture and Tourism Conference,Yperia 2010″ στην Αμοργό και το 2009 το νικητήριο βραβείο στο ‘’4th International Tourfilm Festival’,’ κατηγορία «Personal Travel«, στο Plock της Πολωνίας.

gwgw (1)

Η Γωγώ Πετραλή, η ‘’ψυχή’’ της ‘’Φυσαλίδας’’ μίλησε στο Press Publica, από την καρδιά της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Γερμανίας, το Βερολίνο, όπου βρίσκεται αυτές τις μέρες για τις ανάγκες της παρουσίασης του ‘’SoLo4-2’’, με την πολυβραβευμένη επίσης Ιταλίδα συνεργάτιδά της, Jadi Carboni.

 – Πως, μέσα από ποιά σκέψη – προσδοκία καταλήξατε να δίνετε παραστάσεις χορού για το περιβάλλον;

– Μέσα από την τέχνη μου επιλέγω να αγγίζω θέματα που με προ(σ)καλούν καθημερινά. Είμαι δραστήριος νους και ευαίσθητο σώμα, σε άμεση επαφή με τον περιβάλλοντα χώρο. Εξού «κίνηση εντός κι εκτός», το μότο της Φυσαλίδας.

– Πως μπορεί το ανθρώπινο σώμα να ιδωθεί σαν ένα ‘’ζωντανό κτήριο’’ σε άμεση σύνδεση με το περιβάλλον (πόλη, φύση, κοινωνία);

– Όπως ακριβώς και ο «οίκος» μας! Χρειαζόμαστε γερά θεμέλια και σταθερότητα, προστασία και γαλήνη, ξεκούραση και θαλπωρή, έμπνευση και φαντασία.

– Πως μπορεί μια παράσταση χορού να συμβάλει στην συνειδητοποίηση του ‘’τώρα’’; Πως μπορεί το ανθρώπινο σώμα να το αποδώσει αυτό;

– Στο σώμα αποτυπώνονται όλες οι μνήμες και οι εμπειρίες μας. Αυτός είναι ο οίκος μας γι’ αυτή τη ζωή και η μόνη ουσιαστική περιουσία. Υπάρχουν διάφορες μεθοδολογικές προσεγγίσεις για τη δημιουργία και παραγωγή μιας παράστασης χορού. Από την αρχική ιδέα στην περαίωσή της, επιθυμώ να λειτουργώ ως άμεσος και ενστικτώδης ενεργός αποδέκτης της όλης κατάστασης. Το υλικό ποικίλει: εικόνες, ιδέες, όνειρα, συναισθήματα, κείμενα, έρευνες, ταξίδια, εντυπώσεις, παρατηρήσεις, επιθυμίες, λόγος που μέσα από την κίνηση παίρνει σάρκα και οστά αυθεντικά αποτυπωμένος πάνω στις αισθήσεις του ανθρώπινου σώματος στο εδώ και τώρα.

– Ποιά κοινωνικοπολιτικά θέματα αγγίζετε με το ‘’SoLo 4-2’’ που σχετίζονται με την ανθρώπινη φύση και, κυρίως, τον πλανήτη;

SoLo 4-2 (1)

– Το ‘’SoLo 4-2’’ είναι μια χοροθεατρική κραυγή αγανάκτησης δυο γυναικών που ήρθαν κοντά μέσα από τη συσχέτισή τους με τον ήχο και την κίνηση, την επαφή τους με τον πλανήτη γη, τη φεμινιστική απελευθέρωση και την «ανά(σ)ταση» της Θεάς των Όφεων.

– Ποιές είναι οι προσδοκίες σας σχετικά με την βαθύτερη συνειδητοποίηση του θεατή, εφόσον ο ίδιος βιώνει και αισθάνεται βασικούς νόμους της φύσης, που εσείς χρησιμοποιείτε, όπως η βαρύτητα, η κεντρομόλος και φυγόκεντρος δύναμη;

Η ίδια η συνειδητοποίηση! Αυτό καλούμαστε να ανακαλύψουμε και στη συνέχεια να επεξεργαστούμε. Αυτό γίνεται μέσα από το σκεπτόμενο σώμα που αναζητά να υπάρχει, πορεύεται, δημιουργεί κι εκφράζεται! Το πως δίνουμε το βάρος μας στον άλλο για παράδειγμα, και το πως δεχόμαστε το δικό του, είναι μια ατέρμονη παρατήρηση και έρευνα που αφορά σε όλες μας τις αισθήσεις, ξεκινώντας από τη σχέση των δυο σωμάτων μέσα στο χώρο ήδη, πριν τη σωματική επαφή.

Αργότερα, διεισδύοντας μέσα από την επιδερμίδα και τους μύες στη δομή των οστών, στο αρχιτεκτόνημα του άξονά μας, ανακαλύπτουμε κι απολαμβάνουμε την πηγή του «είμαι στο εδώ και τώρα», τη στιγμή. Γι’ αυτό και βρίσκω στο contact improvisation μια βαθειά κοινωνικο-πολιτική υπόσταση. Το βάρος της ίδιας της ύπαρξής μας θεωρώ πως μπορούμε να το ορίζουμε με ποικίλα μέτρα και σταθμά. Ο Αυστριακός αρχιτέκτονας Φριντενσράιχ Χουντερτβάσερ θαρρώ είχε πει ότι η οριζόντια γραμμή είναι η φύση, και η κάθετη ο άνθρωπος. Πιστεύω πως η καμπύλη που τα ενώνει είναι η κίνηση, η ίδια η ζωή.

– Στο Φεστιβάλ Akropoditi στην Σύρο πέρυσι το καλοκαίρι παρουσιάσατε την Θεά των Όφεων να θρηνεί για την δυσαρμονία μεταξύ της ανθρωπότητας και της φύσης. Ποιό είναι το κύριο μήνυμα που επιδιώξατε να μεταδώσετε;

 Το ότι έχει ξεκινήσει η «αντίστροφη μέτρηση».

 – Το εισέπραξε το κοινό;

– Το κοινό βεβαίως και εισέπραξε το νόημα της παράστασης. Μερικές φορές όμως, όταν κάποιος μας φωνάζει στα μούτρα αυτά που έμμεσα ζούμε καθημερινά, τρομάζουμε κι ίσως προτιμούμε να κρυφτούμε εκεί που θεωρούμε ότι είναι ήσυχα και ασφαλή… κι έτσι, ψάχνω κι άλλους τρόπους… συχνά το χιούμορ βοηθάει!

– Εφόσον δεν είναι η αυτοτιμωρία ο σκοπός της ζωής μας, πως μπορεί να βρεθεί ο αυθεντικός μας εαυτός, γυμνός από ντροπή και ενοχή;

– Με ειλικρίνεια και ταπεινότητα, φροντίδα και αγάπη.

– Το μέλλον είναι σήμερα;

 – Το εδώ και τώρα.

– Στο ‘’Χορεύοντας για το Νερό’’ κάνετε street art για το νερό, το πιο ‘’αυτονόητο’’ αγαθό του πλανήτη. Τί παρακίνησε την δική σας ομάδα χορού να ασχοληθεί με ένα τέτοιο ζήτημα;

– Το γεγονός ότι οι άνθρωποι ξεχνάμε τα αυτονόητα…

– Πως συναντιέται ο χορός και ο ακτιβισμός;

– Όπως συναντιούνται το ακούω και βλέπω, σκέφτομαι κι εκφράζω, διαμαρτύρομαι και προτείνω… χορεύω στο δρόμο γιατί θέλω να έρθω σε επαφή με πολλούς και διαφορετικούς, να κινήσω και να κινηθώ, να συγκινήσω και να συγκινηθώ, να μοιραστώ.

– Η λεηλασία στο περιβάλλον προέρχεται τελικά από την έκπτωση της ηθικής μας; Σε ποιά επίπεδα;

– Στα επίπεδα βολής, συμφέροντος, αδιαφορίας, ματαιοδοξίας, φόβου, αυτοκυριαρχίας, νοιαξίματος, σεβασμού… Έχουμε μπερδέψει αρκετά τις παραμέτρους και συμπεριφερόμαστε αλαζονικά και απερίσκεπτα. Κι έτσι δυστυχώς, «λογαριάζουμε χωρίς το νοικοκύρη».

– Η καταστροφή της φύσης οδηγεί στην καταστροφή της δικής μας ψυχής;

– Ήδη ζούμε στιγμές αλλοίωσης…

– Τί σημαίνει ‘’περιβαλλοντική’’ συνείδηση για ένα δημιουργικό χορευτικό σχήμα, που εμπλουτίζει και σχηματοποιεί τις ιδέες στο νου μας;

– Το να είσαι ανοιχτός δέκτης και πομπός στον τόπο που ζεις, στον τόπο που επισκέπτεται, στον τόπο που επιθυμείς κι οραματίζεσαι, σε αρμονία με τη μητέρα φύση και το συνάνθρωπο.

–  Πως συνδυάζεται το ατομικό και το κοινωνικοπολιτισμικό με το πλανητικό πλαίσιο μέσα από την παράσταση χορευτικών τεκταινόμενων στην δημιουργία σας;

– Ο άνθρωπος από τη φύση του είναι κοινωνικό ον. Έτσι, το ατομικό μετατρέπεται σε κοινωνικό και το αντίστροφο. Δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε την κοινωνία από την πολιτική και τον πολιτισμό, αφού ο καθένας μας είναι μέλος της και αυτός δημιουργεί την πολιτική και τον πολιτισμό μέσα από τις καθημερινές, μικρές και μεγάλες ενέργειές του. Νιώθουμε και είμαστε πολίτες του κόσμου, υπάρξεις που συγκατοικούν στον ίδιο πλανήτη. Κι είμαστε όλοι μικρά νησιά ενός υδάτινου πλανήτη.  Τα ζητήματα που θίγω μέσα από τα έργα μου δε μπορεί παρά να είναι πανανθρώπινα και καθημερινά, ανθρωποκεντρικά και οικο-κοινωνικο-πολιτικά.

–  Μπορεί η τέχνη να λειτουργήσει ως καταλύτης αθωότητας εν καιρώ κρίσης;

– Καταλύτης ευαισθησίας κι ευαισθητοποίησης. Δύσκολα θα χαρακτήριζε κάποιος τα χρόνια αυτά που ζούμε αθώα, ωστόσο σίγουρα η αθωότητα τροφοδοτείται και από τις προσωπικές μας πράξεις και επιλογές… Ειλικρίνεια και φώτιση, θα μας ευχόμουν…

«Και φοβάμαι πως σύντομα στους καιρούς που ζούμε το μόνο υγρό στοιχείο που δε θα χρεωθώ, θα ‘ναι τα δάκρυά μου κι η αλμύρα τους που θα καταδιώκει κάθε φωνή που δεν έβγαλα και κάθε λεηλασία που συνέβηκε κι εγώ αδιαφόρησα…»

Το αξιοσημείωτο είναι ότι στην ομάδα χορού ‘’Φυσαλίδα’’ ανήκουν κοινωνικοί επιστήμονες, ώστε το αρχικό της ερευνητικό-δημιουργικό υλικό να μετουσιώνεται κάθε φορά σε τέχνη, προσδοκώντας να συγκινεί το κοινό και ταυτόχρονα να ευαισθητοποιεί για τα σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα.

www.fysalidance.com

Χορεύοντας για το νερό, Fysalida 2015 – Street Art 4 – we DANCE for WATER

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here