Γιώργος Κέντρος: Θεωρώ συμμέτοχο τον εαυτό μου στο αποτέλεσμα που όλοι βιώνουμε. Όφειλα να είμαι πιο ενεργός. Η γενιά μου είναι συνυπεύθυνη

 

 Συνέντευξη στην ΚΕΛΛΥ ΣΤΑΜΟΥΛΗ

Γιώργος Κέντρος.  Ενας εξαιρετικός και ιδιαίτερος ηθοποιός με ξεχωριστό ταλέντο που ξεπερνάει τον θεατή, συμπαρασύροντάς τον γλυκά και αθόρυβα, χωρίς τυμπανοκρουσίες στο παραμύθι του θεατρικού συγγραφέα.

Με αφορμή την μοναδική ερμηνεία του στο θεατρικό έργο «Πόθοι κάτω από τις λεύκες», του Ευγένιου Ο’ Νηλ, που ανέβηκε στο Εθνικό Θέατρο, το Press Publica βρήκε την ευκαιρία να συνομιλήσει μαζί του για όλους και για όλα. Από την τελετουργία μιας θεατρικής παράστασης ως την παράσταση της πολιτικής.

Είναι ποιητικό πλάσμα η Γυναίκα;

Η Γυναίκα είναι σαν τη θάλασσα.  Πολυποίκιλη.  Νηφάλια και γλυκιά.  Ξαφνικά μπορεί να φουρτουνιάσει.  Επικίνδυνη αν δεν την σεβαστείς.  Εύστροφη και πλούσια σε εσωτερικό κόσμο.  Χάρη στο ένστικτο της μητρότητας ξέρει να δημιουργεί ισορροπίες.

Αν η Γυναίκα είναι η Θάλασσα, ο Αντρας ποιό φυσικό φαινόμενο είναι;

Είναι ο Κεραυνός.  Κάνει μία βροντή, ένα μπουμ για να φοβίσει τους γύρω, αλλά επί της ουσίας είναι μονολιθικός και τετράγωνος. Όταν πέσει στη θάλασσα γίνεται ζεύξη.  Η θάλασσα τον δέχεται και τον σβήνει.  

Ποιός θεός του Ολύμπου θα θέλατε να είστε κ. Κέντρο;

Ο Ερμής.  Για να πετάω, να πηγαίνω ραβασάκια και να μεταφέρω μηνύματα.

Είστε ευγενής και ντελικάτος.  Παρόλα αυτά στην παράσταση πείθετε για το αντίθετο.  Πως επιτυγχάνεται η ολοσχερής μεταμόρφωση;

Για να παίξει μία ηθοποιός την πόρνη, δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να έχει διατελέσει πόρνη.  Ο ηθοποιός αγγίζει ακροθιγώς κομμάτια και περιοχές δικές του, ώστε το υλικό που θα αντλήσει να βασίζεται στην αλήθεια.  Ο άνθρωπος φέρει πολλούς ανθρώπους μέσα του.

Ποιό στοιχείο θεωρείτε απαραίτητο στην πορεία του ηθοποιού;

Την ανά διαστήματα απόσυρση.  Να μην επιδιώκει την ένταξή του στη χωρία των σταρς.  Ο Daniel Day Lewis αυτήν την εποχή έχει αποσυρθεί σε μία φάρμα και κατασκευάζει χειροποίητα παπούτσια.

 Ο Daniel Day Lewis, στον οποίον αναφέρεστε, είναι κατ΄εξοχήν ταλαντούχος ηθοποιός. Τι εστί ταλέντο;

Έφεση, αφοσίωση, συνέπεια, φροντίδα του σώματος ώστε να μπορεί να δράσει ανά πάσα στιγμή.  Εξέλιξη της σκέψεως, του τρόπου που σκέφτεσαι.  Ένα πολυεργαλείο είναι το ταλέντο.

 Ο ταλαντούχος ηθοποιός έχει ανάγκη από κοινό καλλιεργημένο και μορφωμένο;

Το καλλιεργημένο χωράφι αποδίδει καρπούς, ποικιλίες, βιοκαλλιέργειες.  Το ακαλλιέργητο όμως έχει μία άγρια, μία ατίθαση ομορφιά.  Ο ερημίτης που ζει σε μία ζούγκλα, κάπου ψηλά ή σε μία σπηλιά, γοητεύει.

Οπότε ποιό κοινό σας κάνει κέφι κ. Κέντρο;

Η μάνα μου είναι αμόρφωτη, παρόλ΄ αυτά  οι επισημάνσεις της στις παραστάσεις είναι ξεχωριστές.  Μου αρέσει το απλό το λαικό κοινό.  Το κοινό της Επιδαύρου την αρχαία εποχή ήταν απλός κόσμος που προσέρχοντο στο χώρο του Θεάτρου με τα γαιδουράκια τους.

Τελικά σε ποιόν απευθύνεται μιά θεατρική παράσταση;

Από τον πνευματικό, εξελιγμένο, με διαμορφωμένη αισθητική πολίτη, που έχει συνειδητότητα του εαυτού του, μέχρι τον πλήρως ακαλλιέργητο, που για πρώτη φορά βλέπει παράσταση, τον καθαρό και αγνό στις αντιδράσεις του θεατή.

Αυτό το ετερόκλητο κοινό τι ρόλο παίζει στην Τέχνη;

Πρωταγωνιστικό.  Χωρίς τη συμμετοχή των θεατών δεν παράγεται αποτέλεσμα.  Εάν δεν συμβεί αυτή η ζεύξη, η παράσταση θα φτάσει έως ένα σημείο μόνο.  Το επίπεδο κάθε παραστάσεως εξαρτάται από το πάντρεμα κοινού και ηθοποιών.

Σας είμαστε δηλαδή απαραίτητοι κ. Κέντρο;

Τρία είναι τα απαραίτητα στοιχεία του Θεάτρου.  Ο ηθοποιός, ο χώρος και το κοινό.  Εδώ που καθόμαστε τώρα αν σηκωθώ και κάνω κάτι ενώ εσύ με παρακολουθείς, θα είναι μία πράξη θεατρική.

Τι απολαμβάνετε περισσότερο στο κοινό;

Τον αυθορμητισμό.  Εφόσον ζητάω τη συγκέντρωσή του, κατά λογική ακολουθία, ζητάω και την αντίδρασή του.  Δράση-αντίδραση.  Το αυθόρμητο πρέπει να εκδηλώνεται.

Σας είναι συμπαθής ο κλήρος;

Στο σύνολό του όχι.  Παρόλα αυτά υπάρχουν εξαιρέσεις.

 Θα μας κατονομάσετε κάποιες εκ των εξαιρέσεων;

Ο πάτερ Παίσιος, που έγινε Άγιος.  Μου επεσήμανε το στόχο, σαν διαδρομή ζωής.  Την απλότητα.  Μου έθεσε υπαρξιακά ζητήματα μ΄ έναν τρόπο όχι διδακτικό, αλλά απλό, όμορφο, κατανοητό.  Και όλα αυτά μέσα από την σκήτη του.

Ο Ιερώνυμος; Σας είναι συμπαθής η φιγούρα του;

Ναι μου είναι συμπαθής.  Είναι αθόρυβος, δεν κραυγάζει δεν είναι Σταρ.  Σεβαστό πρόσωπο με αποδεδειγμένο έργο.

 Σε ποιόν Θεό πιστεύετε κ. Κέντρο;

Δεν υπάρχει ονομασία.  Πιστεύω στη Δύναμη που υπάρχει και ορίζει τα πράγματα.  Ο κάθε άνθρωπος μπορεί να εχει επικοινωνία με οποιαδήποτε ανώτερη Δύναμη πιστεύει ότι υφίσταται.

Ο Χριστός ήταν υπαρκτό πρόσωπο;

Φυσικά! Ιστορικό πρόσωπο είναι ο Χριστός.  Μάλιστα, σύμφωνα με μία ερμηνεία από τα 13 έως τα 33 χρόνια του ήταν εξαφανισμένος.  Κατέφυγε στην έρημο για να συνειδητοποιήσει τον εαυτό του και να παλέψει με τους δαίμονές του.

Συσχετίστε μας έναν θεατρικό ήρωα με την πραγματική ζωή.

Ο Βασιλιάς Ληρ.  Η πτωτική του πορεία.  Ξαφνικά βιώνει την πραγματικότητα του κατατρεγμένου ανθρώπου στη διαδρομή της πτώσης του.  Είναι μία αναφορά στην πορεία ζωής που κάθε άνθρωπος έχει.

Λίγο πιο εκλαικευμένα;

Είναι αδύνατον στη διαδρομή μίας ζωής να μην μεσολαβούν πτώσεις.  Σε αντίθετη περίπτωση η ζωή θα ήταν επίπεδη και άνοστη.

 Τι μου μαθαίνει συνεπώς ο Βασιλιάς Ληρ;

Να έχω σύνεση και φρόνηση, να λαμβάνω υπόψη μου την έλευση του μη προβλέψιμου.  Ετσι γίνομαι πιο γενναιόδωρος, πιο ανθρώπινος.

Φιλία.  Πώς κρίνετε τον μη συνεπή φίλο;

Η φιλία είναι ένα τόλμημα, θέλει ανθρώπους οι οποίοι έχουν λειανθεί εσωτερικά.  Τολμώ να ανοιχτώ. Να μην κρυφτώ.  Ζούμε σε μία εποχή με φοβισμένους ανθρώπους, έχει χαθεί ο αυθορμητισμός.

Και τους πολιτικούς;  Πως τους κρίνετε;

Εχουν μορφώσει μία κλειστή κάστα, στην οποία οι κανόνες διαφοροποιούνται, από αυτούς που εφαρμόζονται στους λοιπούς πολίτες.

Δώστε μας μία θεατρική εικόνα.  Με τι τους παραλληλίζετε τους πολιτικούς;

Με την νομενκλατούρα στην Ρωσία, την περίοδο του Κομμουνισμού, πριν τον Γκορμπατσώφ.

Τι σας προκαλεί η θέα της εικόνας αυτής;

Με κάνει να συνειδητοποιώ την προσωπική μου ευθύνη.  Είμαι παιδί του Πολυτεχνείου.  Θεωρώ συμμέτοχο τον εαυτό μου σε αυτό το αποτέλεσμα που όλοι μας βιώνουμε.  Όφειλα να είμαι πιο ενεργός.  Η γενιά μου είναι συνυπεύθυνη.

Προσεγγίζει σήμερα κάποια ιδεολογία την δική σας κ. Κέντρο;

Σήμερα δεν  υπάρχουν ιδεολογίες.  Η μόνη ορατή ιδεολογία είναι η κατ΄ εξοχήν επικίνδυνη ιδεολογία της Χρυσής Αυγής, του φασισμού δηλαδή.

Ο φασισμός διαφέρει ανά τις εποχές;

Όχι.  Ο φασίστας δεν σέβεται τον άνθρωπο.  Τον σκοτώνει σωματικά και ψυχικά.  Από τη Βαιμάρη με τον Χίτλερ και τους φούρνους του Άουσβιτς μέχρι τον Πραξικοπηματία και πρωτεργάτη της Χούντας των Συνταγματαρχών, τον Παπαδόπουλο.  Σκότωσαν τον Σπύρο Μουστακλή, τον Αλέκο Παναγούλη.  Ο φασισμός αλλάζει πρόσωπα, σαν τον λύκο που αλλάζει προβειές.

  Τι έχουν στο μυαλό τους οι φασίστες;

Πρυτανεύει το συμφέρον τους καλυμμένο με το μανδύα του συμφέροντος του λαού.

 Ποιός πολιτικός είναι κατ΄ αρχήν έντιμος;

Έντιμος είναι ο πολιτικός, ο οποίος εκθέτει στο λαό τον τρόπο, με τον οποίο θα πραγματώσει αυτό που υπόσχεται.  Μου επιτρέπει δηλαδή να επεξεργαστώ την πρότασή του, για να δω την αλήθεια της.

Ποιά ικανότητα αναγνωρίζετε στον Αλέξη Τσίπρα;

Την ικανότητα να πείθει.  Έχει ταλέντο στον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται τα θέματά του και στον τρόπο που τα προβάλλει.  Σαν τον καλό ηθοποιό  που παίζει ένα ρόλο.

Αν έπρεπε να ενσαρκώσετε έναν εν ζωή Ελληνα πολιτικό, ποιόν θα επιλέγατε;

Τον Βαρουφάκη.  Είναι απρόβλεπτος.  Ξαφνικά δηλαδή γίνεται αυθάδης, προκλητικός.  Ξεφεύγει από τα συμβατικά.  Αυτό το μη συμβατό είναι που ερεθίζει τον ηθοποιό στην επεξεργασία ενός ρόλου.

Τι σας ενοχλεί περισσότερο στους Έλληνες πολιτικούς;

Τους λείπει η αισθητική.  Νοιάζονται περισσότερο για το εγώ παρά για το εμείς. Για την προβολή τους και όχι για τη Χώρα τους.

Αντί να επιδιώκουν συνένωση των κομμάτων για να βρουν λύση στη χρεοκοπημένη μας Χώρα, παίζουν αμπεμπαμπλόμ εις βάρος μας.

 Όταν γνωρίζετε κάποιον, τι παρατηρείτε κατ΄ αρχήν;

Δεν κάνω όπως τα παιδιά, που παίρνουν το καινούριο παιχνίδι και το ξεσυναρμολογούν αμέσως.  Το θεωρώ βιασμό, μπούλινγκ του άλλου.  Άφήνω την όσφρησή μου, το ένστικτό μου να με καθοδηγήσει.  Σεβόμενος τον άλλον, του επιτρέπω να ανασαίνει χωρίς να τον παρατηρώ επίμονα.  Για να κοιτάξεις τον απέναντί σου, σημαίνει ότι πρώτα έχεις κάνει δουλειά με τον εαυτό σου.

Κάνω δουλειά με τον εαυτό μου.  Δηλαδή;         

Είναι σημαντικό ο άνθρωπος να συμφιλιώνεται με τους δαίμονές του, τη δική του καλλιέργεια, τη δική του σμίλη, τη σμίλεψή του.  Όπως ο γλύπτης που φτιάχνει μία προτομή.  Δίνει μορφή σε ένα κομμάτι μάρμαρο.  Μία επώδυνη διαδικασία.

Ποιά κινηματογραφική ερμηνεία σας είναι αξέχαστη;

Του Ινοκέντι Σμοκτουνόφσκι στον Άμλετ.

Νίκος Κούρκουλος.  Έχει ταυτιστεί με το Εθνικό Θέατρο η μνήμη του μεγάλου μας ηθοποιού;

Ύψιστη πράξη ζωής του Νίκου Κούρκουλου το Εθνικό Θέατρο.  Του οφείλουμε την πραγματικότητα του Θεάτρου μας της ανακαίνισής του και εκ των έσω και εκ των έξω.  Νυχτερίδες και αράχνες ζούσαν εδώ.  Οι τοιχογραφίες του Τσίλλερ ήταν καλυμμένες με πλαστικό χρώμα, το Εθνικό σιγά σιγά κατέρρεε.

 Τι χαρακτήρα είχε ο Νίκος Κούρκουλος;

Απίστευτα διορατικός και έξυπνος.  Γενναιόδωρος με όσους είχαν δυσκολίες.  Σεβόταν τον συνομιλητή του, ή δεν τον σεβόταν καθόλου, αν διαπίστωνε ότι ήταν ρεμπεσκιές.  Εξαιρετικός Διευθυντής.  Ήξερε να διοικεί.  Υπέροχος ηθοποιός, με αξέχαστες παραστάσεις στο Θέατρο Κάππα.

Με τι παραλληλίζετε το γρήγορο ταξίδι κάθε παράστασης;

Με τη σύντομη ζωή που ζούμε.  Με μία συμπυκνωμένη μορφή ζωής με αρχή, μέση και τέλος.

Και την πετυχημένη παράσταση; Πώς θα την απεικονίζατε;

Η θεατρική πράξη που πραγματώνεται σωστά είναι μία ατομική βόμβα, η οποία εκρήγνυται.  Το αληθινό, το καλοφτιαγμένο έργο τέχνης  είναι εναρκτήριο λάκτισμα στη σκέψη του θεατή.  Σου σκουντάει καθημερινά τη σκέψη.

Δώστε μας μία συμβουλή για τους νέους ηθοποιούς.

Να είναι απρόβλεπτος.  Να μην παίζει συμβατικά.  Να μην παίζει «εικονογραφημένα κλασσικά».  Ο καταθλιπτικός μπορεί να δείχνει χαρούμενος και όχι κατ΄ ανάγκην σκυθρωπός.

Θα μας εξηγήσετε τον έρωτα;

Το πέπλο ανάμεσα σε δύο ανθρώπους, το οποίο επιμένει να μην φεύγει, όσο ο καθένας καλλιεργεί αυτό που φαντασιώνεται για τον απέναντί του.   Ο έρωτας σου ρίχνει το τόξο του και σε μαγεύει.  Όταν επουλωθεί η πληγή τότε… 

Συνεχίστε κ. Κέντρο!

Τον εαυτό μας δοκιμάζουμε ουσιαστικά.  Αν έχει υπομονή, αντοχή, επιμονή, γενναιοδωρία, συγχώρηση.

Τι ζώδιο είστε κ. Κέντρο;

Ταύρος.

Τί γνώμη έχετε για τις Ταυρομαχίες;

Ο,τιδήποτε εμπεριέχει βασανιστήριο μου είναι απωθητικό.  Πόσο μάλλον στην ταυρομαχία που το ζώο βασανίζεται σε κοινή θέα.  Πολύ βάρβαρο.  Αναγνωρίζω όμως στις ταυρομαχίες την αισθητική ομορφιά στην κίνηση του ταυρομάχου και του ταύρου.

Ο κ. Γιώργος Κέντρος πρωταγωνιστεί στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, τηλ. 210 5288170), στην παράσταση του Ευγένιου Ο΄Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» σε σκηνοθεσία Αντ. Αντύπα.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here