Γιάννης Καμπούρης: Το μέλι το θαυματουργό

 

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

Το μέλι, μπορεί να αποδειχτεί ο τέλειος σύμμαχος στη μάχη σας με το βήχα. Το φυσικό αυτό γλυκαντικό ανακουφίζει τον ερεθισμένο λαιμό και δρα ως μαλακτικό. Πριν κοιμηθείτε, απολαύστε 1 ½ κουταλάκι του γλυκού και απολαύστε έναν πιο ήρεμο ύπνο. Τέλος, μην ξεχνάτε να προσθέτετε μέλι στο τσάι σας. Μελετητές διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν 250 ml νερό με 75 γραμμάρια φυσικό μέλι για περίπου 15 ημέρες μείωσαν την «κακή» (LDL) χοληστερόλη τους, ενώ αύξησαν την «καλή» (HDL). Τόσο απλά και εύκολα, με την κατανάλωση αγνού μελιού!

Το σημερινό μας θέμα είναι το μέλι και οι ευεργετικές του ιδιότητες. Για το θέμα αυτό διαλέξαμε να μας μιλήσουν από την πλευρά της επιστήμης η διατροφολόγος Στέλλα Κατσιβέλη  και ο παραγωγός μονοποικιλιακών μελιών «me-Li E-la-won» Ιωάννης Καμπούρης.

-Συνηθίζετε να χαρακτηρίζετε το me-Li E-la-won σαν «διατροφικό χρυσάφι». Ποιες ιδιότητές

Ι.Κ:  Από τα αρχαία χρόνια το μέλι είχε διττή χρήση: διατροφική και θεραπευτική. Το μέλι περιέχει μια πλειάδα θρεπτικών συστατικών με θετικά οφέλη για την υγεία. Η σύστασή του, ωστόσο, επηρεάζεται από την πηγή παραγωγής. Για τον λόγο αυτό, εμείς στην E-la-won είμαστε πολύ περήφανοι για τα μονοποικιλιακά μέλια μας που παράγονται σε ιδιόκτητες εκτάσεις στην περιοχή της Πελοποννήσου.

Σ.Κ Δικαιολογημένος ο χαρακτηρισμός του κου Καμπούρη, νομίζω. Ας μην ξεχνάμε ότι με περισσότερες από 181 θρεπτικές ουσίες, το μέλι μπορεί να ανεβάσει κατακόρυφα την αξία ενός μεσογειακού διατροφικού πλάνου. Περιέχει σάκχαρα, μικρά ποσά πρωτεΐνης, ένζυμα (καταλάση, ασκορβικό οξύ, καροτενοειδείς ουσίες, οξειδάση της γλυκόζης), αμινοξέα, μέταλλα, ιχνοστοιχεία βιταμίνες και μια ποικιλία αντιοξειδωτικών ουσιών, όπως φαινολικά οξέα και φλαβονοειδή. Τα κύρια σάκχαρα που περιέχει είναι η φρουκτόζη και η γλυκόζη. Επειδή όμως οι διάφορες χημικές αναλύσεις έχουν αναγνωρίσει 30 διαφορετικά είδη μελιού η ποικιλία σε άλλα σάκχαρα αυξάνεται κατακόρυφα.

-Μας μιλήσατε και για θεραπευτικές ιδιότητες του μελιού. Ας πάρουμε σαν παράδειγμα το θυμαρίσιο μέλι και το μέλι ελάτης, που είναι τα πιο γνωστά στην Ελλάδα. Μπορείτε να μας πείτε κάποιες θεραπευτικές ιδιότητές τους;

Σ. Κ: Ας ξεκινήσουμε από το θυμαρίσιο μέλι, το οποίο διαθέτει τονωτικές και αντισηπτικές ιδιότητες, καταπολεμά τις φλεγμονές και τον βήχα, έχει ηρεμιστικές ιδιότητες και βοηθά στην αντιμετώπιση παθήσεων του ανώτερου αναπνευστικού.

Στη συνέχεια, το μέλι ελάτης είναι πλούσιο σε ιχνοστοιχεία (κάλιο, μαγνήσιο, φώσφορο, σίδηρο κλπ.). Περιέχει βιταμίνες σε πολύ μικρές ποσότητες, αλλά ακόμα και αυτή η μικρή ποσότητα βοηθάει στην καλύτερη αφομοίωση των σακχάρων από τον ανθρώπινο οργανισμό.

Ι.Κ.: Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε την αξία του φυσικού και όχι τεχνητού μελιού. Εμείς μπορούμε να εγγυηθούμε για την ποιότητα των μελιών E-la-won.

-Η εταιρεία E-la-won μας σύστησε και άλλες δύο γεύσεις μονοποικιλιακών μελιών, αυτή της καστανιάς και των ανθέων πορτοκαλιάς. Θέλετε να μας πείτε κάποιες ιδιότητες και αυτών;

Σ.Κ: Βεβαίως. Αρχικά, το μέλι καστανιάς είναι πλούσιο –ίσως το πιο πλούσιο- σε ιχνοστοιχεία όπως κάλιο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, βάριο καθώς και σε φρουκτόζη και τανίνες λόγω του δένδρου της καστανιάς.  Στο μέλι αυτό εντοπίζετε  μεγάλη περιεκτικότητα γυρεόκοκκων (κόκκοι γύρης) που του προσδίδουν μια πολύ δυνατή γεύση. Αυτό είναι και ένα από τα κύρια πλεονεκτήματά του αφού η έντονη παρουσία της γύρης του αυξάνει τη θρεπτική αξία. Επιπλέον διαθέτει στυπτικές, απολυμαντικές και επουλωτικές ιδιότητες ιδιαίτερα χρήσιμες στο ουροποιητικό και πεπτικό σύστημα παρέχοντας αντιμικροβιακή δράση στο έντερο. Το λιγότερο γνωστό μέλι άνθεων πορτοκαλιάς μειώνει το άγχος, επουλώνει τις γαστρίτιδες και βοηθά στην αντιμετώπιση της ημικρανίας.

Ι.Κ.: Το μέλι της καστανιάς, ακόμη, έχει εφιδρωτικές ιδιότητες, βοηθά την κυκλοφορία του αίματος και είναι ένα πολύ καλό ‘τονωτικό’ για όλες τις ώρες, αφού διαθέτη ιδιαίτερη υπόπικρη επίγευση… Κατά τη γνώμη μας, συνιστάται σε όσους αθλούνται στους ηλικιωμένους και σε όσους έχουν προβλήματα προστάτη ή προστατίτιδας. Όπως επισημάνθηκε προηγουμένως, μπορεί να δράσει και ως στυπτικό σε περιπτώσεις δυσεντερίας.

-Μας συστήνετε λοιπόν να το εντάξουμε στην καθημερινή μας διατροφή.

Ι.Κ.: Αυτό θα ήταν το ιδανικό. Αξίζει να αναφέρουμε ότι μια ημερήσια δόση μελιού της τάξης των 20 γρ. μπορεί να καλύψει περίπου το 3% των ενεργειακών αναγκών ενός μέσου ενήλικα. Από την πλευρά των 26 αμινοξέων που έχουν αναγνωριστεί στα διάφορα είδη, το μέλι χαρακτηρίζεται κυρίως από την παρουσία του αμινοξέος προλίνη.

Σ.Κ: Για να εξηγήσουμε το τελευταίο, η προλίνη είναι ένα από τα πιο βασικά στοιχεία στη δομή του κολλαγόνου και κατ’ επέκταση σημαντικός παράγοντας στη σύνθεση και επιδιόρθωση του.

-Κατά τη γνώμη σας ποιο είναι το σημαντικότερο θετικό στοιχείο του μελιού;

Σ.Κ: Αναμφίβολα, οι αντιοξειδωτικές του ουσίες. Οι δράσεις αυτές αφορούν τον περιορισμό των αντιδράσεων οξείδωσης μέσα στον ανθρώπινο οργανισμό. Οι αντιδράσεις αυτές είναι επιζήμιες και ανεπιθύμητες δράσεις για την ανθρώπινη υγεία, και συχνά είναι υπεύθυνες για χρόνιες παθήσεις και μερικές μορφές καρκίνου.

Σε πολλές έρευνες φάνηκε πως οι αντιοξειδωτικές ουσίες του μελιού προστατεύουν τα κύτταρα και ιδιαίτερα τις μεμβράνες τους από τις διαδικασίες της οξείδωσης. Περιορίζουν επίσης την ενδοκυτταρική παραγωγή των επιζήμιων ελευθέρων ριζών. Οι φυτοχημικές ουσίες που περιέχονται στο μέλι ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού έναντι του οξειδωτικού στρες αποδεικνύοντας έτσι πως η κατανάλωση του μελιού αντί παραδοσιακών γλυκαντικών παρέχει το πρόσθετο αυτό όφελος.

Ι.Κ.: Να σημειώσουμε ότι τα αντιοξειδωτικά συστατικά παρουσιάζουν βέβαια μια διαφοροποίηση ανάλογα με την προέλευση του μελιού. Αυτά που απαντώνται κυρίως είναι φλαβονοειδείς ενώσεις (κουερσιτίνη, λουτεολίνη, απιγενίνη, χρυσίνη, καμφερόλη, γαλανγίνη) και φαινολικά συστατικά.

– Έχουμε ακούσει ότι το μέλι επιδρά πολύ ευεργετικά και στο δέρμα.

Σ.Κ: Σίγουρα. Οι διάφορες ερευνητικές προσπάθειες έχουν καταδείξει πως το μέλι διαθέτει επιπρόσθετα αντιφλεγμονώδεις, αντικαρκινικές και αντιμεταλλαξιογόνες ιδιότητες. Μπορεί να περιορίσει τη φλεγμονή στο δέρμα, το οίδημα και να προάγει την επούλωση των πληγών με ταυτόχρονη μείωση του μεγέθους των ουλών και ενεργοποίηση της αναγέννησης των ιστών.

-Πολύ ενδιαφέροντα όσα μας λέτε και οι δύο. Κατά τη γνώμη σας, κ. Καμπούρη, υπάρχει κάποια συγκεκριμένη πληθυσμιακή ομάδα που θα έπρεπε οπωσδήποτε να εντάξει συστηματικά το μέλι στη διατροφή της;

Ι.Κ.: Το μέλι αποτελεί μια θαυμάσια πηγή ενέργειας και υδατανθράκων για παιδιά αλλά και αθλητές. Το μέλι μπορεί, ακόμη, να δράσει ευεργετικά έναντι καρδιαγγειακών παραγόντων κινδύνου σε υγιείς αλλά και σε άτομα με αυξημένους παράγοντες κινδύνου.

Ενταγμένο στα πλαίσια ενός ισορροπημένου διαιτολογίου και με την κατάλληλη καθοδήγηση από τον ειδικό μπορεί κάλλιστα να συνεισφέρει τα πολύτιμα θρεπτικά του συστατικά. Ιδιαίτερη προτίμηση δε, πρέπει να δίνεται στο φυσικό μέλι και όχι στο τεχνητό καθότι οι θετικές δράσεις στα λιπίδια του αίματος προκαλούνται από το φυσικό μέλι και όχι από το τεχνητό. Για τον λόγο αυτό, μπορούμε να εγγυηθούμε για την ποιότητα των μονοποικιλιακών μελιών «me-Li E-la-won».

Σ.Κ: Για να συμπληρώσω όσα λέει ο κος Καμπούρης, σε σχετικές μελέτες φάνηκε πως σε υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα, η μέτρια κατανάλωση μελιού αντί ζάχαρης μείωσε ήπια το σωματικό βάρος και λίπος τους, την ολική και την ‘κακή’ χοληστερόλη τους, τα τριγλυκερίδια. Προσοχή όμως. Η πλούσια περιεκτικότητα του μελιού σε απλά και άμεσα απορροφήσιμα σάκχαρα καθιστά τη χρήση του πολύ φειδωλή από άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη.Οι θετικές δράσεις που αναφέραμε παραπάνω το κάνουν έναν πολύτιμο σύμμαχο στην καθημερινή μάχη για μια πιο υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή.

-Μια από τις πιο συχνές ερωτήσεις που υπάρχουν σχετικά με το μέλι αν τελικά παχαίνει. Εσείς τι θα μας σχολιάζατε;

Σ.Κ: Μα το μέλι  αποδίδει περίπου 4 θερμίδες ανά γραμμάριο, πολύ λιγότερες δηλαδή από άλλο αντίστοιχο λιπαρό γλυκό όπως για παράδειγμα η σοκολάτα, που αποδίδει περίπου 9 θερμίδες ανά γραμμάριο λίπους που περιέχει. Θα μπορούσε λοιπόν να ενταχθεί και σε ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους.

Ι.Κ.: Εμείς στην E-la-won προτείνουμε την αντικατάσταση λιπαρών σνακ στο διαιτολόγιο μας (κρουασάν, σοκολάτες κα) με ένα γιαούρτι με μέλι, για παράδειγμα. Έτσι, και λιγότερες θερμίδες παίρνουμε, και πολύτιμα θρεπτικά συστατικά και ικανοποιούμε το αίσθημα της ευχαρίστησης που αποζητούμε από ένα τρόφιμο.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here