Του Νίκου Τσούλια                                                         

Ζούμε μια σκληρή αντίφαση. Ενώ έχουν καταπέσει τα νεοφιλελεύθερα δόγματα (η αγορά ως ρυθμιστής των πάντων, η υπεροχή του «ιδιωτικού» έναντι του «δημοσίου», το προβάδισμα της οικονομίας έναντι της κοινωνίας…), ενώ αναδείχθηκε η ανάγκη για κοινωνικό κράτος στην υγεία, στην παιδεία κλπ,  οι συντηρητικές πολιτικές είναι κρατούσες.

Η κυβερνητική πολιτική της Ν.Δ. επιχειρεί να “κρατηθεί” από τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά ήδη βρίσκεται σε αδιέξοδο.  Η έντονα ταξική και άκρως νεοφιλελεύθερη οικονομική πολιτική της αποσαθρώνει την κοινωνία, διαμορφώνει ακραίες εκδοχές ανισοτήτων, διαλύει κάθε προστατευτικό στοιχείο στον κόσμο της εργασίας, οδηγεί την οικονομία σε βαθιά ύφεση.

Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας εφαρμόζει μια συντηρητική εκπαιδευτική πολιτική προσαρμοσμένη στις επιλογές του νεοφιλελευθερισμού. Αποδομεί τα βασικά στοιχεία της δημόσιας εκπαίδευσης. Η υπόθεση της εξίσωσης των διπλωμάτων των κολεγίων με τα πτυχία των πανεπιστημίων είναι το πιο ακραίο δείγμα αποσάθρωσης της εκπαίδευσης και των επαγγελματικών δικαιωμάτων.

Στην εκπαίδευση, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και το Κίνημα Αλλαγής έχουν πολύ ισχυρό δημοκρατικό αποτύπωμα. Βαθύς εκδημοκρατισμός στη δεκαετία του 1980, εκσυγχρονισμός στη δεκαετία του 1990, και στο διάστημα 2009 – 2011 τέθηκαν οι βάσεις για την ψηφιακή παιδεία.

Ο Τομέας Παιδείας επικαιροποιεί και εξειδικεύει διαρκώς τις εκπαιδευτικές μας θέσεις.

  • Προάγουμε την προοδευτική κοινωνική, πολιτική και ιδεολογική θεώρηση της εκπαίδευσης, το ανθρωπιστικό αξιακό φορτίο και το πως συνδέεται με την κοινωνία και τον πολίτη που θα αγωνίζεται για τη δημοκρατία και την πρόοδο.
  • Αναδεικνύουμε το σχολείο όχι μόνο ως πηγή γνώσης αλλά και ως πηγή διαπαιδαγώγησης, πολιτισμού και μόρφωσης.
  • Για εμάς, η δημόσια εκπαίδευση είναι ανοιχτή στις νέες προκλήσεις – δεν είναι απλά συστατικό στοιχείο του κοινωνικού κράτους. Αποτελεί δυναμικό παράγοντα κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης. Σε εποχές κοινωνιών της γνώσης, η εκπαίδευση δεν μπορεί παρά να έχει καθοριστικό ρόλο.
  • Η πρότασή μας αποβλέπει στην ενίσχυση της ποιότητας της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες της από την προσχολική αγωγή και το νηπιαγωγείο μέχρι τα δύο λύκεια (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) και το πανεπιστήμιο και τη δημόσια κατάρτιση.
  • Επιδιώκουμε μια εκπαίδευση εξωστρεφή, ανοιχτή και διαρκώς μεταρρυθμίσιμη στα νέα κελεύσματα των εποχών.
  • Με τη διαμόρφωση ολοκληρωμένης πρότασης για το Εθνικό Απολυτήριο δίνουμε μόνιμη και οριστική λύση στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
  • Προτεραιότητά μας είναι μια ισχυρή Επαγγελματική Εκπαίδευση. Είμαστε απόλυτα αντίθετοι στη μεταγυμνασιακή κατάρτιση, στο να φεύγουν οι μαθητές από την εκπαίδευση σε τόσο μικρή ηλικία των 14-15 ετών και να οδηγούνται ανήλικοι στην εργασία.
  • Προκρίνουμε ένα πανεπιστήμιο ανοιχτό στην κοινωνία και στην οικονομία της χώρας. Τα προγράμματα σπουδών να “γυρίσουν σελίδα”, να υιοθετήσουν νέες ερευνητικές περιοχές στους σημερινούς απαιτητικούς καιρούς, να συνεργήσουν πιο δημιουργικά στην ανάπτυξη της χώρας μας.
  • Θέτουμε ζήτημα ουσιαστικής (και όχι συμβολικής) χρηματοδότησης της εκπαίδευσης από το Ταμείο Ανάκαμψης –, για τον εκσυγχρονισμό των δομών και θεσμών, για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό, για την άμβλυνση των ανισοτήτων.
  • Στηρίζουμε και στηριζόμαστε στον εκπαιδευτικό. Όλοι γνωρίζουμε από την ιστορία του εκπαιδευτικού συστήματος ότι οι μεταρρυθμίσεις επιτυγχάνουν, όταν – εκτός των άλλων – περιλαμβάνουν στον σχεδιασμό τους τον εκπαιδευτικό και όταν διαμορφώνουν μια πολιτική ολόπλευρης στήριξης στον εκπαιδευτικό, γιατί ο ρόλος του είναι καθοριστικός.
  • Θέτουμε θέμα απόλυτης προτεραιότητας για την έστω μερική κάλυψη του “μαθησιακού κενού” των μαθητών των δύο τελευταίων σχολικών χρόνων της “θεσμικής υπολειτουργίας” της εκπαίδευσης.

 

Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here