Φωτεινή Στεφανίδη: «Σπιτάκι και αλφαβητάρι, θυμάρι και βοριάς»

 

 

του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

« (…) Να σε στείλω σχολείο στην Ιωνία
Να μάθεις μανταρίνι και άψινθο (…)»

Οδυσσέας Ελύτης, «Το Φωτόδεντρο και η Δέκατη Τέταρτη Ομορφιά»

 

«Το φθινόπωρο μπήκε βιαστικά εκείνη την πρώτη χρονιά του σχολειού, την πρώτη Δημοτικού. Τα παιδιά είχαν μπει μέσα για το μάθημα, εγώ πάλευα έξω με τη λάσπη της βροχής. “Θα χτίσω ένα σπιτάκι”, έλεγα μέσα μου, και δωσ’ του. Το πρέκι της πόρτας -ένα κομμένο κλαράκι ελιάς- το είχα βρει από την προηγούμενη, όπως και τη στέγη -φλούδες απ’ τον ευκάλυπτο της πάνω αυλής, αυτής των εξομολογήσεων- και τις περισσότερες πέτρες τις είχα μαζέψει κι αυτές». Δυο λόγια για την πρώτη Δημοτικού της Φωτεινής, 1ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου Αττικής, Σεπτέμβρης 1967.

Και το ‘χτισες;

Είχα κρύψει τα υλικά …οικοδομής μαζί με την σπάτουλα του γλυκού και τα εργαλεία κουταλοπίρουνα πίσω από το μεγάλο πεύκο στην άκρη του κήπου πριν βρέξει. Τότε βλέπεις δεν είχε χτιστεί το δεύτερο σχολείο δίπλα στο παλιό (γωνία Σοφίας και Νεότητος), το Ηράκλειο ήταν χωριό ακόμη, τα παιδιά ήταν λίγα. Και είχαμε την ευλογία να παίζουμε στο διάλειμμα σ’ ένα δασάκι, μπορεί να είχε και καμιά εικοσαριά πεύκα τώρα που το σκέφτομαι. Βγήκε λοιπόν η δασκάλα στο παράθυρο και -πόσο απαλά- με φώναξε. «Έλα μέσα που βρέχει κι έχουμε αρχίσει, και θα το τελειώσεις, θα σ’ αφήσω, σ’ το υπόσχομαι. Και δεν θέλεις και βοήθεια, βρε κοριτσάκι μου». Μαζεύω το αλφαβητάρι που το είχα οδηγό και μπαίνω χωρίς να φεύγουν από το μυαλό τα δεντράκια από φουντίτσες πεύκου που θα έβαζα στο τέλος.

Το αλφαβητάρι;

Έτσι ήταν το αλφαβητάρι μας. Μας έμαθε μήλο και μυλαράκι. Μας έμαθε θυμάρι και βοριά, γκιώνη και φεγγάρι, σύκο και ψαράκια στο τηγάνι, βασιλικό και θάλασσα, χελιδόνι και χρυσόμυγα. Μας έμαθε τζάκι και γωνιά, κοχύλι και αχινό, κι ακόμη πώς να χτίζουμε ένα σπιτάκι, πώς να χτίζουμε τη ζωή μας.

Και τι άλλο;

Και ίσως, όχι ίσως, σίγουρα, μας έμαθε μόνο από τις ζωγραφιές του ν’ αγαπήσουμε την τέχνη, και μας ελευθέρωσε να στήνουμε το δικό μας αλφαβητάρι εδώ, σ’ αυτόν τον τόπο, με τα δικά του γιασεμιά, κυκλάμινα και κεραμίδια, το μελάτο αβγουλάκι του πρωινού, τα παπουτσάκια που πήραν το σχήμα από τ΄ αγαπημένα ποδαράκια, το τόπι που χιλιοτραγουδήθηκε, την κοντινή θάλασσα και το πεύκο της, το λεμόνι και το ρόδι της αυλής. Και θα έχει τον κόπο μα πιο πολύ τη λαχτάρα να ολοκληρωθεί, όπως λαχτάρισε να χτιστεί εκείνο το σπιτάκι, τότε στο δασάκι, τον Σεπτέμβρη του ’67, και θα μιλά σε όλα τα παιδιά και πιο πολύ ακόμη σ’ αυτά που ίσως δεν πάνε ποτέ σχολείο.

Μια ευχή;

Λίγα πράγματα στην τσάντα, πολλά στην καρδιά, και δεν είναι μακρυά μας τίποτε, όλα είναι ακόμη μπροστά στα μάτια μας. Καλή χρονιά!

 

 

Print Friendly, PDF & Email

7 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Έτσι μιλεί γαλαζοαίματη
    Που βγήκε από κοχύλι με δροσιά στα χείλη
    Φίλη ξανθή της θάλασσας
    Οδυσσέας Ελύτης
    ΣΠΟΡΑΔΕΣ ΧVII

    Χαίρε Φωτεινή! Χαίρετε Λίλη και Γιώργο, φίλοι μου!

    Και για τα παιδιά μας Καλή Χρονιά και «Πέστε στον ήλιο να ‘βρει έναν καινούριο δρόμο…»

    Καλημέρα

  2. Όπως τότε στη Γερμανία, που α΄δημοτικού πήρα ΤΟ αναγνωστικό στα χέρια μου και δεν άφησα εικόνα για εικόνα να μη δω, έτσι και σήμερα με την ίδια λαχτάρα διάβασα το κείμενο της Φωτεινής. Και ναι, με πήγε πίσω σ όλα αυτά, πού μας σημάδεψαν και ακόμα μας σημαδεύουν, έστω κι αν έχουν πέρασει κάποιες δεκαετίες.

    Εύχομαι σ όλα τα σημερινά πρωτάκια, να έχουν κάποιον, που θα τα πάρει απ το χέρι.

    • Σήμερα είδα μεγάλη, πολύ μεγάλη κίνηση έξω από γνωστό μεγάλο κατάστημα αναλώσιμων – αφορούσαν τα σχολικά βεβαίως. Έτρεμε ο Μίμης και η Άννα, έτρεμα κι εγώ. Καλή δύναμη, Ιωάννα μου καλή

  3. Πόσες αναμνήσεις ξεπηδούν από τα λόγια σας και τις σελίδες του πρώτου αναγνωστικού!!! Πιο πρόσφατες, οι όμορφες εικόνες μιας μεγάλης κίτρινης σχολικής τσάντας δυσανάλογα μεγάλης για το μπόι της κόρης μου, αφημένης στην αυλή – μεγάλο φορτίο για τους μικρούς ώμους -. Πόσα καινούργια βιβλία και σημειωματάρια να χωρέσουν, πόσες γνώσεις να αφομοιωθούν από τον πρωτόλειο νου! Καλό κουράγιο, καλή αρχή σ΄όλα τα νέα μαθητάκια!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here