Φόρης Πεταλίδης: «Ο ελληνισμός του Πόντου στα πέρατα της οικουμένης»

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στον ΓΙΩΡΓΟ ΚΙΟΥΣΗ

 

Αρχές του 1997 ξεκινά να  εκδίδεται η μηνιαία εφημερίδα ΕύΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ, που ασχολείται με θέματα ποντιακού, προσφυγικού και ομογενειακού ελληνισμού, με έδρα τη Θεσσαλονίκη από τον Γιώργο Πεταλίδη και διευθυντή τον δημοσιογράφο Φόρη Πεταλίδη. Η άγνωστη τρισχιλιόχρονη ιστορία των ελληνικών πράξεων του ελληνισμού του Ευξείνου Πόντου και της Μικράς Ασίας, βρίσκει φιλόξενο έδαφος  μέσα από τις σελίδες της εφημερίδας με την οποία συνεργάζονται πανεπιστημιακοί καθηγητές, ερευνητές και λαογράφοι. Από τον Ιανουάριο του 2015, εκτός από την έντυπη έκδοση που κυκλοφορεί μόνον συνδρομητικά με αναγνώστες στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο, στον αέρα βγήκε και το site efxinospontos.gr με καθημερινή ειδησεογραφική ενημέρωση, το οποίο σχεδίασε ο νέος ιδιοκτήτης της εφημερίδας Γιάννης Πεταλίδης, φοιτητής επί πτυχίο, της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τμήμα ηλεκτρολόγων – μηχανικών και μηχανικών – υπολογιστών. Τους στόχους μας τους αναλύει ο διευθυντής της εφημερίδας ΕύΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ και του site efxinospontos.gr Φόρης Πεταλίδης.

-Γιατί επιμείνατε στην έκδοση και κυκλοφορία μιας ποντιακής εφημερίδας;

Η ιστορία των Ελλήνων του Ευξείνου Πόντου και της Μικράς Ασίας, ελάχιστα έχει απασχολήσει την άρχουσα τάξη του νεοελληνικού κράτους. Υπάρχει ένας ιδιότυπος αποκλεισμός για τον ελληνισμό εκτός συνόρων και όχι μόνον για τον ποντιακό ελληνισμό. Το νεοελληνικό κράτος στηρίχθηκε στο παλαιοελλαδίτικο κατεστημένο και όχι στον οικουμενικό ελληνισμό. Όπως συρρικνώθηκε ο ελληνισμός, έτσι συρρικνώθηκε και η ιστορία του προσφυγικού ελληνισμού. Ο προσφυγικός όμως ελληνισμός είναι σώμα αυτού του νεοελληνικού κράτους. Κι όμως τους παππούδες και τους πατεράδες μας πρόσφυγες η μητέρα Ελλάδα τους αντιμετώπισε ως κακιά μητριά, όπως και τους νεοπρόσφυγες από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, τους τελευταίους απογόνους της μικρασιατικής καταστροφής. Αυτή η ιστορία καταγράφεται μέσα από τις σελίδες της εφημερίδας ΕύΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ από τις αρχές του 1997, μέσα από έρευνες και μελέτες πανεπιστημιακών δασκάλων, μεταπτυχιακών και διδακτορικών ερευνητών και λαογράφων. Ο πλούτος αυτός βρίσκεται στο περιθώριο της νεοελληνικής κοινωνίας.

-Πώς την αντιμετωπίζει το αναγνωστικό κοινό των Ποντίων και των προσφύγων;

Έχουμε συνδρομητές για χρόνια ολόκληρα οι οποίοι περιμένουν κάθε μήνα την εφημερίδα στο σπίτι ή στο γραφείο τους, στις πόλεις και τα χωριά της Ελλάδας, στις πόλεις του εξωτερικού, στην Ευρώπη, στην Αμερική, τον Καναδά, την Αυστραλία, την Αφρική, αλλά και στην ίδια την Τουρκία. Θέλουν να μάθουν, να γνωρίσουν την ιστορία τους, αυτήν που ποτέ δεν έμαθαν από το επίσημο ελληνικό κράτος, που μετά από πολλές παρεμβάσεις προσφυγικών σωματείων και ομοσπονδιών, άρχισαν να γράφονται σταδιακά οι… λευκές σελίδες στα σχολικά εγχειρίδια.

-Με ποια θέματα ασχολείται κυρίως ο ΕύΞΕΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ;

Στην εφημερίδα παρουσιάζονται, θέματα ιστορίας, λαογραφίας, λογοτεχνίας, ποίησης, ποντιακής διαλέκτου, ποντιακού ιδιωματικού θεάτρου, αλλά και ειδήσεις από την δραστηριότητα των ποντιακών σωματείων και ομοσπονδιών σε ολόκληρο τον κόσμο. Ταυτόχρονα, κυρίαρχες είναι οι δημοσιογραφικές έρευνες για τα προβλήματα που απασχολούν τον ποντιακό και προσφυγικό ελληνισμό.

-Μεγάλο μέρος της ειδησεογραφίας καταλαμβάνει η γενοκτονία του ποντιακού ελληνισμού;

Στο πλαίσιο της ελληνοτουρκικής φιλίας και της πολιτικής ενσωμάτωσης είχαν οδηγήσει τους Έλληνες πρόσφυγες του Πόντου και της Μικράς Ασίας να μην θυμούνται και να αγωνίζονται δημοσίως για πανανθρώπινα αγαθά. Ο ελληνισμός του Πόντου, αλλά και της Μικράς Ασίας, αφανίστηκε από την Γενοκτονία που σχεδίασαν σε βάρος τους οι Νεότουρκοι και οι Κεμαλικοί, με πρωτεργάτες τον Μουσταφά Κεμάλ, και τον αιμοσταγή Τοπάλ Οσμάν, οι οποίοι με τη συνεργασία των Γερμανών, έθεσαν το σχέδιο αφανισμού των χριστιανικών πληθυσμών, των Ελλήνων του Πόντου και της Μικράς Ασίας, των Αρμενίων και των Ασσυρίων – Αραμαίων, με το σύνθημα «Η Τουρκία στους Τούρκους». Στα μέσα της δεκαετίας του 1980 οι δεύτερη και τρίτη γενιά προσφύγων, αφού οι παππούδες και οι πατεράδες τους αγωνίστηκαν και στάθηκαν στα πόδια τους ισάξια ως ισότιμοι εταίροι του νεοελληνικού κράτους, έθεσαν το θέμα της αναγνώρισης της γενοκτονίας τόσο από το Ελλάδα όσο και διεθνώς. Και σταδιακά η ιστορία επανέρχεται στο προσκήνιο και η δικαίωση των χιλιάδων θυμάτων γίνεται γνωστή σε ολόκληρο τον κόσμο. Η αναγνώριση της γενοκτονίας τόσο από τους Τούρκους όσο και διεθνώς είναι πρωτίστως θέμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δικαιοσύνης για να μην επαναληφθούν νέες γενοκτονίες.

-Έχετε γράψει πολλές φορές για τα φεστιβάλ ποντιακών χορών…

Ένας λαϊκός πολιτισμός, αναπτύσσεται από εκατοντάδες ποντιακά σωματεία σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτά καταγράφουμε μέσα από τις σελίδες της εφημερίδας, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη και τελευταία στην Αμερική και την Αυστραλία. Χιλιάδες παιδιά, αγόρια και κορίτσια, μέλη ποντιακών συλλόγων παίρνουν μέρος κάθε χρόνο στο φεστιβάλ ποντιακών χορών νεολαίας της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων στην Ευρώπη που συμπλήρωσε φέτος 23 χρόνια συνεχούς παρουσίας, όπως και στην Ελλάδα που έγινε πέρυσι για 10η χρονιά με διοργανωτή την Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος, δείχνοντας πως ο ποντιακός ελληνισμός έχει παρελθόν, παρών, αλλά και μέλλον. Ταυτόχρονα φιλοξενούνται δραστηριότητες της ποντιακής νεολαίας μέσα από τα Συναπαντήματα και Συνδιασκέψεις, όπου αναπτύσσεται πλούσιος προβληματισμός.

-Και το site efxinospontos.gr;

Τελευταίο μας δημιούργημα γιατί δεν μπορούσαμε να λείψουμε από την νέα ηλεκτρονική εποχή ενημέρωσης είναι και το site efxinospontos.gr   Φιλοξενούμε καθημερινά όλες τις ειδήσεις και τους προβληματισμούς που υπάρχουν στον ποντιακό και προσφυγικό ελληνισμό, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο. Είμαστε η γέφυρα επικοινωνίας του ποντιακού και προσφυγικού γίγνεσθαι, του κοινού των Ελλήνων του Πόντου, όπου ο καθένας ενημερώνεται έγκυρα και έγκαιρα. Είμαστε ο δίαυλος επικοινωνίας σε ολόκληρο τον κόσμο, σε ένα ειδικό και δυναμικό κοινό.

Print Friendly, PDF & Email

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Πολλά επαρακάλεσα,

    Ήλε μ’΄και Φέγκο μ’ κι’ Αστρια μ’ και έξαστρια μ’ και ούλια ντό δείτεν φώς σ’ ομμάτε μ’ αφίστεν τ’ ΕΦΤΑΠΟΡΤΟΝ ανοιχτόν.

    Δείξτεν με την φωτασίαν εσούν σον’ Φορη μ’ ντό θέλ’ η ψή άτ να έρτε εμπροστάτ’ να δίτετον υγίαν, ευλογίαν, και πολλά παράδας, για να επορή και κρατή την Εφημερίδα μουν τον «Εύξεινο Πόντων».

    Φιλώ σας

    Νίτσα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here