Φάγατε το αντιηλιακό σας; Τροφές που προστατεύουν από τον ήλιο

Καποια τρόφιμα συμβάλλουν (χωρις όμως να υποκαθιστουν το αντιηλιακο) στην προστασία του δέρματός μας απο τις ακτνοβολίες και την καρκινογένεση που συνδέεται με την έκθεση  στο ήλιο

Καρότα και κόκκινες πιπεριές
Είναι και τα δύο πλούσια σε βήτα καροτένια, τα οποία  ο οργανισμός μετατρέπει σε βιταμίνη Α, πολύ χρήσιμη για τα μάτια, για την ποιότητα του δέρματος και την επούλωση δέρματος και βλεννογόνων από μικροεγκαύματα.  Το πρόβλημα είναι ότι για να δράσουν προστατευτικά, πρέπει να έχουμε αρχίσει να τρώμε  καρότα και πιπεριές  περίπου 2 μήνες προτού εκτεθούμε τον ηλιο.

 

Λεμονάδα, λεμόνι στα τρόφιμα

Ολα τα εσπεριδοειδή και κυρίως το λεμόνι έχει λιμονένιο, το οποίο μειώνει κατά 34% τον κινδυνο καρκίνου του δέρματος -λέει μια έρευνα απο το Πανεπιστήμιο της Αριζόνα σε δείγμα 470 ενηλίκων ανδρων και γυναικων.

 

Τομάτες και πελτές τομάτας

Οι τομάτες περιέχουν ένα αντιοξειδωτικό, το λυκοπένιο, το οποίο μπορεί να εξισορροπήσει τις βλαβερές επιπτώσεις των ακτινών UV περιορίζοντας τις ελεύθερες ρίζες που καταστρέφουν και απειλούν το δέρμα. Το λυκοπένιο από επεξεργασμένα προϊόντα ντομάτας –όπως από τον πελτέ ή την κέτσαπ– είναι πιο αποτελεσματικά,  πιθανόν επειδή η επεξεργασία παραδόξως αυξάνει τη βιοδιαθεσιμοτητά τους, δηλαδή την ικανότητα του οργανισμου μας να τα μεταβολισει και να τα αξιοποιήσει. Η τομάτα περιέχει επίσης βιταμινη C, που είναι σημαντικότατο αντιοεξειδωτικό όχι μόνον για κίνδυνο καρκίνου στο δέρμα,αλλά οπουδήποτε

Καρπουζι

Περιέχει και αυτό λυκοπένιο και τρόπον τινά βιταμινη Α. Επίσης περιέχει και βιταμίνη C, επίσης σημαντικό αντιοξειδωτικό που καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες και έμμεσα την καρκινογένεση.

Τσάι (καλύτερο πράσινο, αλλά και το μαυρο μια χαρά είναι)

Το τσάι  αναστέλλει αποτελεσματικά μια σειρά από διαδικασίες που είναι γνωστές ότι προκαλούν πρόωρη γήρανση του δέρματος από την έκθεση στον ήλιο. Οι ευεργετικές επιδράσεις του πράσινου τσαγιού στο δέρμα θεωρείται ότι συνδέονται με την υψηλή ποσότητα κατεχινών που περιλαμβάνονται σε αυτό. Κατεχίνες έχουν όλα τα τσάγια όμως και έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Πιο πλούσια σε κατεχινες είναι τα φύλλα τσαγιού και όχι το συνηθισμένο τσάι σε μορφή σκόνης μέσα ή έξω απο φακελάκια.

Ψάρια πλούσια σε ωμέγα-3
Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (που βρίσκονται σε πολλά τρόφιμα και ειδικά στα οστρακοειδή και τα λιπαρά ψάρια) έχουν σπουδαία αντιφλεγμονώδη δράση. Έρευνες δείχνουν ότι αυτές οι ενώσεις μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία των κυττάρων από τις ελεύθερες ρίζες (όπως αυτές που προκαλούνται  από τον ήλιο). Μια άλλη μελέτη διαπίστωσε ότι η προσθήκη ωμέγα-3 στη διατροφή (ή η λήψη του σε μορφή συμπληρώματος) μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη ορισμένων τύπων καρκίνου του δέρματος.

Μαρουλια – Χορτα
Τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά αποτελούν σημαντική πηγή αντιοξειδωτικών, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στην αντιστάθμιση των ζημιών από τις ακτίνες UV. Μελέτες έχουν δείξει ότι η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη -ειδικά αντιοξειδωτικά που βρίσκονται στα λαχανικά-  μας προστατεύουν από τον ήλιο. Η έρευνα δείχνει ότι η κατανάλωση σκούρων λαχανικών  μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο του καρκίνου του δέρματος. Το πρόβλημα είναι όμως ότι αυτά τα τρόφιμα συχνά είναι βεβαρημένα με φυτοφάρμακα.

Κακάο -Σοκολάτα
Το κακάο και η σοκολάτα (περισσότερο το κακάο, κι από τις σοκολάτες, περισσότερο η «μαύρη» , υγείας ή bitter) περιεχει ένα βομβαρδισμό από αντιοξειδωτικά με βασικότερα τα φλαβονοειδή, που θωρακίζουν τα κύτταρα του δέρματος και παρεμπιπτόντως προστατεύουν και την καρδιά ή στον έλεγχο της πίεσης.

Φράουλες (αν ξέρετε ποιος τις παράγει)
Φρούτο εξαιρετικα  πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, αλλά και σε ρύπους, φυτοφάρμακα, λι0πάσματα. Είναι από τα πιο βεβαρημένα τρόφιμα. Αν ομως έχετε γνωστό σας παραγωγό και ξέρετε ότι δεν «φλομώνει» το φυτό σε φάρμακα, τοτε είναι απο τα καλύτερα. Απλά διεθνείς έρευνες αποδεικνύουν ότι έχει  συνήθως μεγάλο φορτίο φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων.

Εσπεριδοειδή
Τα εσπεριδοειδή (λεμόνια, πορτοκάλια και γκρέιπφρουτ) είναι πλούσια σε βιταμίνη C. Απλά να θυμαστε να μην τα τρώτε καπνίζοντας ταυτοχρονα, γιατί η βιταμινη C αντιδρά άσχημα με τη νικοτίνη μέσα στο στόμα  και ενοχοποιείται  (ο συνδυασμούς) για  καρκινογένεση. Έρευνες έχουν διαπιστώσει ότι η μακροπρόθεσμη πρόσληψη της βιταμίνης C, σε συνδυασμό με τη βιταμίνη Ε, μπορεί να μειώσει την πιθανότητα για εγκαύματα από τον ήλιο. Πέραν του ότι είναι πλούσια σε βιταμίνη C, τα εσπεριδοειδή περιέχουν λιμονένιο, το οποίο έχει συνδεθεί με  34% χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου του δέρματος. Τα εσπεριδοειδή περιέχουν επίσης αντιοξειδωτικά, τα οποία λειτουργούν  για την προστασία των κυττάρων σας από τις ελεύθερες ρίζες (οι οποίες προκύπτουν κατά τη διάρκεια του ηλιακού εγκαύματος) που μπορούν  να οδηγήσουν σε καρκίνο του δέρματος.

Αμύγδαλα – Ελαιολαδο
Τα αμύγδαλα και το ελαιολαδο είναι μια από τις καλύτερες πηγές βιταμίνης Ε, η οποία προστατεύει και επιδιορθώνει το δέρμα από την ηλιακή ακτινοβολία. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι αφότου οι συμμετέχοντες εκτέθηκαν σε υπεριώδη ακτινοβολία, όσοι έλαβαν την ίδια ποσότητα βιταμίνης Ε που βρίσκεται σε 20 αμύγδαλα είχαν μικρότερο ηλιακό έγκαυμα από τους συμμετέχοντες που δεν πήραν αυτό το ποσό της βιταμίνης Ε. Πολλή βιταμινη Ε εχουν και οι ηλιόσποροι, ο λιναρόπσπορος, το μέλι, τα καρύδια και βασικά το ελαιολαδο –με δυο κουταλιές καλύπτονται οι καθημερινές ανάγκες. Η βιταμίνη Ε ειναι λιποδιαλυτή όπως και η D, οπότε χρειάζεται να βρει στον οργανισμό λίγο λίπος για να «κάνει δουλειά»

Μήλα
Η φλουδα του μήλου εχει  τριτερπενοειδή που έχει αποδειχθεί ότι  εμποδίζουν ή σκοτώνουν  τα καρκινικά κύτταρα -σε εργαστηριακές δοκιμές.

Ρόδια

Εξαιρετικά αντιοξειδωτικο τρόφιμο, που μπορεί όμως να προκαλέσει λίγη δυσκοιλιότητα. Προστατευει από βλάβες των κυττάρων σε εντυπωσιακό ποσοστό

Κόκκινα σταφύλια

Η ρεζερβατρολη (που βρισκεται και στο κρασί) προστατεύει απο βλάβες του δέρματος  -και βλάβες οργάνων. Θεωρείται αντικαρκινικό τροφιμο. Τα πράσινα σταφύλια έχουν λιγότερη ρεζερβατρολη

Βιταμινη D

Παρότι στην Ελλάδα έχουμε πολλή ήλιο, τα επίπεδα της βιταμιης D είναι συχνά χαμηλά, Αν έχετε λίγη D, ενισχυθείτε, όμως δεν είναι σαν την C, δηλαδή η περιττή να απεκκρίνεται. Είναι λιποδιαλυτή και «μένει». Οπότε πρέπει να προσέχετε να μην πάρετε μεγάλες δόσεις D χωρίς λόγο. Την D δεν μπορείτε να την πάρετε απο τρόφιμα ομως, μόνον από κάψουλες. Κανονικά την συνθέτει μόνος του ο οργανισμός και δεν μεταβολίζεται από φαγητά.

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here