Eve Online: Το όριο ανάμεσα σε φαντασία και πραγματικότητα

Μέχρι που μπορεί να φτάσει ένα video game; Υπάρχει περίπτωση κάτι εικονικό να ξεπεράσει τα όρια του ψηφιακού του κόσμου; Αν ναι, με τι κόστος;

Όλα τα παραπάνω ερωτήματα μας θέτει εμμέσως ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους τίτλους όλων τον εποχών, το Eve Online. Το διαδικτυακό παιχνίδι που ανήκει στην κατηγορία των MMO (Mass Multiplayer Online) έχει καταφέρει να δημιουργήσει μια παθιασμένη κοινότητα που συμπεριφέρεται σαν κοινωνική δομή, που σε αρκετές περιπτώσεις έχει αποτελέσει αντικείμενο μελέτης.

Το Eve Online σου δίνει τόση ελευθερία όση είναι η υπομονή σου και η ενασχόλησή με τις άπειρες λεπτομέρειες του κόσμου του. Χαρακτηριστικό του Eve είναι ότι ο μέσος όρος ηλικίας των παικτών του είναι τα 27 χρόνια. Έτσι, μπορούμε να πούμε ότι σε αντίθεση με άλλα MMO’s, ο πυρήνας του Eve είναι μια συνειδητοποιημένη και ώριμη κοινότητα, που ανταπεξέρχεται στο βάθος και τη δυσκολία επιβίωσης αυτού του κόσμου.

Η δημιουργία μια νέας πραγματικότητας  

Ξεκινώντας το 2003, το Eve είναι ένα project επιστημονικής φαντασίας πρωτοφανούς μεγέθους και φιλοδοξίας. Είναι η δημιουργία τριών φίλων που το 1997 ίδρυσαν την Crowd Control Productions(CCP) στο Ρέικιαβικ, και είχαν σαν στόχο να φτιάξουν ένα game που: «θα έχει περισσότερο νόημα από την πραγματική ζωή» και θα απευθύνεται σε παίκτες από όλο τον κόσμο.

Το Eve αντιπροσωπεύει έναν κόσμο που αποτελείται από 7,500 συνδεδεμένα αστρικά συστήματα με το όνομα New Eden και μπορείς να τον ταξιδέψεις ως πιλότος που οδηγεί διαστημόπλοια κατασκευασμένα από τον καθένα. Στον κόσμο αυτό υπάρχουν μεταλλωρύχοι, έμποροι, πειρατές, δημοσιογράφοι και εκπαιδευτές. Μπορείς να δουλέψεις μόνος σου ή να συμμετάσχεις σε κάποια εταιρεία ή σε κάποια συμμαχία, οι μεγαλύτερες από τις οποίες αποτελούνται από δεκάδες χιλιάδες παίκτες.

Ο κόσμος του Eve Online χωρίζεται σε τρεις διαφορετικές περιοχές. Η High Security είναι ένας βαθιά αστυνομοκρατούμενος χώρος του διαστήματος που όσοι έχουν επισημανθεί ως εγκληματίες κυνηγιούνται από ανδροειδή και όπλα-φρουρούς. Σε αυτή την περιοχή, οι νέοι πιλότοι μπορούν να βρουν καταφύγιο από τους πειρατές που περιφέρονται στην Low Security, μια περιοχή που όπως λέει και το όνομά της, είναι πιο επικίνδυνη καθώς ληστές κάνουν αεροπειρατία σε σκάφη και τα πουλάνε για να βγάλουμε κέρδος. Η τρίτη και πιο διαβόητη περιοχή είναι το Null Space, μια γαλαξιακή άγρια δύση, όπου ακόμα και οι πιο καλοχτισμένοι και εξοπλισμένοι χαρακτήρες είναι σε μια κατάσταση διαρκούς κινδύνου. Εκεί το ρίσκο να τους ανατινάξει κάποιος αντισταθμίζεται με την πιθανή απόκτηση χρημάτων, δύναμης και φήμης.

Ο κόσμος του Eve είναι ένας από τους λίγους κόσμους που έχει επιζήσει online για πάνω από μια δεκαετία. Βέβαια η πιθανότητα να φύγουν πάρα πολλοί παίκτες με αποτέλεσμα το game να καταρρεύσει είναι πάντα ένας κίνδυνος. Από την άλλη, ο Andie Nordgren παραγωγός του παιχνιδιού πιστεύει πως το Eve, δεν έχει απλώς επιβιώσει αλλά έχει ευδοκιμήσει επειδή είναι «το μεγαλύτερο έργο επιστημονικής φαντασίας στον κόσμο».

Αξίζει να σημειωθεί πως εκτός από το ψάρι, το αλουμίνιο και τη Bjork, το Eve Online είναι μία από τις μεγαλύτερες εξαγωγές της Ισλανδίας.

Η πλευρά του Eve από θέματα σεναρίου και πλοκής, έχει να κάνει ελάχιστα με κάποια επίσημη συγγραφή κειμένου ή σεναρίου από την πλευρά της εταιρείας. Το Eve εξελίσσεται συνεχώς, αλλά όχι με τον τρόπο που το κάνουν τα υπόλοιπα  MMO games, όπως το World of Warcraft, στο οποίο οι νέες ιστορίες προστίθενται στο περιεχόμενο του παιχνιδιού από μια ομάδα σεναριογράφων. Η ιστορία του Eve γράφεται καθημερινά από τις πράξεις των παικτών, όπου προσωπικά και συλλογικά δράματα συμβαίνουν και μπλέκονται βδομάδα με τη βδομάδα. Ο κόσμος του Eve δεν παίζει το παιχνίδι για να «κερδίσει», καθώς δεν υπάρχει τρόπος να τερματίσεις το παιχνίδι και δεν υπάρχει κάποιος πρωταρχικός στόχος. Από τη στιγμή που είσαι ένας εικονικός εκατομμυριούχος και κατέχεις το πιο δυνατό διαστημόπλοιο, το Eve γίνεται ένα παιχνίδι κοινωνικής αλληλεπίδρασης και οι στόχοι του καθορίζονται από εσένα. Αυτή η δυνατότητα είναι που δίνει στο παιχνίδι τη δύναμη που το διακρίνει.

Μια εικονική δολοφονία που κόστισε πολλά

Υπάρχει μια χαρακτηριστική ιστορία που μας δίνει μια τέλεια εικόνα από την διάσταση και το εύρος επιλογών που προσφέρει αυτό το παιχνίδι. Στις 18 Απριλίου του 2005 στις 5 π.μ., ένας χαρακτήρας με όνομα Mirial, που ήταν διευθύνων σύμβουλος (CEO) της Ubiqua Seraph, μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες του παιχνιδιού, την ώρα που βρισκόταν στο ηλιακό σύστημα Haras, περικυκλώθηκε από τον στόλο του πιο έμπιστού της υποπλοιάρχου. Ήταν μια στιγμή που τα μέλη του Guiding Hand Social Club, μια εταιρείας/συντεχνίας με κατασκόπους, ιδρυμένη από τον Istvaan Shogaatsu, περίμεναν πολύ καιρό. Η έναρξη τις επιχείρησης δόθηκε από την κωδική λέξη «Nicole» που γράφτηκε στα chat channel’s του Shoggatsu. Μετά από μια ώρα η Mirial ήταν νεκρή.

Η προετοιμασία για κάτι τέτοιο ξεκίνησε 10 μήνες πριν, όταν ο Shagaatsu συμφώνησε να αναλάβει ένα συμβόλαιο θανάτου για έναν ανώνυμο πελάτη. Η αμοιβή ήταν ένα δισεκατομμύριο ISK που είναι το εικονικό συνάλλαγμα του Eve, το οποίο έχει πάρει το όνομά του από την ισλανδική κορώνα και εκείνη την εποχή ισοδυναμούσε με 320 αγγλικές λίρες. Μέσα στους επόμενους μήνες, ο Shogaatsu και οι πράκτορές του διεξήγαγαν μια ενδελεχή επιχείρηση διείσδυσης, που κινούνταν μέσα σε ιδιωτικά chat channels και μυστικά forums. Άρχισαν να παίρνουν δουλειές μέσα στην Ubiqua Seraph και σιγά σιγά κέρδιζαν την εύνοια από τα μέλη της εταιρείας. Σε μικρό χρονικό διάστημα είχαν καταλάβει κομβικές θέσεις σε όλα τα επίπεδα της οργάνωσης.

Όταν γράφτηκε η κωδική λέξη, το δίκτυο των κατασκόπων ήταν έτοιμο να επιτεθεί. Μετά από λίγο το σκάφος της Mirial καταστράφηκε μαζί με την κάψουλα διαφυγής της. Ύστερα από αυτό, το κατεψυγμένο σώμα της παραδόθηκε στον πελάτη του Guiding Hand Social Club. Οι κατάσκοποι τη εταιρείας που έκανε την δολοφονία, λεηλάτησαν τις αποθήκες και τους χώρους αποθήκευσης που είχαν τα διαστημόπλοια. Η συνολική αποτίμηση της ενέδρας και της κλοπής ήταν πάνω από 30 δισεκατομμύρια ISK ( περίπου 10,600 λίρες Aγγλίας) σε κεφάλαιο που χάθηκε από κλοπή ή καταστροφές. Για εκείνη την εποχή, αυτή η επιχείρηση ήταν η μεγαλύτερη κλοπή εικονικού κεφαλαίου που έχει συμβεί ποτέ σε βίντεο game.

Παρόλο που τα νέα από το παραπάνω συμβάν ταξίδεψαν πολύ γρήγορα και τράβηξαν την προσοχή πολλών παικτών από όλο τον πλανήτη στο Eve, κάποιοι φοβούνταν ότι αυτά τα νέα μπορεί να καταστρέψουν τον κόσμο του. «Ήταν μια στιγμή ζωτικής σημασίας για το παιχνίδι», είπε ο Hilmar Petursson, ο οποίος δούλευε στη CCP από την αρχή και το 2004 λίγο πριν το περιστατικό, ανέλαβε ως διευθύνων σύμβουλος. «Ο κόσμος ήθελε η CCP να παρέμβει. Ένιωθαν προδομένοι και εξοργισμένοι. Αλλά κοιτάξαμε στο τι συνέβη και διαπιστώσαμε ότι δεν υπήρχε καμία παραβίαση στους κανόνες. Μόνο η εμπιστοσύνη χάθηκε. Δεν είναι δουλειά μας να εγγυόμαστε την εμπιστοσύνη», συμπλήρωσε.

Όταν η CCP έκανε μια ανακοίνωση για το συμβάν, υπήρξε μια κατακραυγή από τους παίκτες που καλούσε την εταιρεία να αντιστρέψει την απόφασή της. Για πολλούς, η γραμμή μεταξύ παιχνιδιού και πραγματικότητας είχε περαστεί. Μέσα σε μια νύχτα περίπου 500 άτομα ακύρωσαν τις συνδρομές τους στο παιχνίδι και για κάποιες μέρες, η New Eden βρισκόταν στο χείλος της καταστροφής.

Η διαρροή ενός εσωτερικού μηνύματος τις εταιρείας από τον Hilmar Petursson, που χαρακτήριζε τα παράπονα τον παικτών ως «θόρυβο» εξόργισε ακόμα περισσότερους τους fans του παιχνιδιού. Αυτό πυροδότησε μια μάζωξη χιλιάδων μέσα στο παιχνίδι που άρχισαν να πραγματοποιούν συμβολικά επεισόδια, πυροβολώντας με τα σκάφη τους σε ένα τεράστιο μνημείο που βρισκόταν έξω από ένα σημαντικό εμπορικό κόμβο. Αυτή η διαμαρτυρία που σηματοδότησε την αρχή αυτού που θα αποκαλούνταν αργότερα «Summer of Rage», συνεχίστηκε για μια εβδομάδα. Αυτή η έκφραση οργής είχε αποτέλεσμα. Μετά από λίγο σε μια κίνηση μετάνοιας , ο Petursson έγραψε μια ανοιχτή επιστολή προς τους παίκτες του παιχνιδιού και παραδέχθηκε ότι είχε κάνει λάθος. Μετά από αυτό το γράμμα, η CCP αναγνώρισε τη διαμαρτυρία και αντικατέστησε το τρισδιάστατο μοντέλο του μνημείου στο παιχνίδι με ένα που ήταν σπασμένο και είχε δεχτεί ζημιά, ως μια αναφορά στη στιγμή που οι παίκτες έκαναν τη συλλογική τους φωνή να ακουστεί και οι δημιουργοί του παιχνιδιού απάντησαν.

Πριν μερικά χρόνια η CCP πραγματοποίησε μια μελέτη για την πολιτική κατάσταση στην New Eden, ελπίζοντας να καταλάβουν πως θα μπορούσαν να διαχειριστούν καλύτερα την εικονική τους κοινωνία. Οι συγγραφείς της μελέτης υποστήριζαν ότι το παιχνίδι χρειαζόταν ένα πολιτικό σώμα διαχειριζόμενο από τους παίκτες. Το αίτημα ήταν λογικό, καθώς η δομή της κοινωνίας του Eve έχει εξελιχθεί πέραν της φυλετικής οργάνωσης και είχε προχωρήσει στη δόμηση μια πολύπλοκης κοινωνικής ιεραρχίας. Για αυτό, η CCP δημιούργησε το Συμβούλιο της Αστρικής Διαχείρισης (Council of Stellar Management/CSM), μια μοναδική δημιουργία ακόμα και για το Eve. To CSM ήταν το μόνο παράδειγμα μιας δημοκρατικής οργάνωσης που εκπροσωπούσε μια εικονική κοινωνία, μέσα σε ένα παιχνίδι. Έτσι, κάθε χρόνο από τότε, ανακοινώνονται τα αποτελέσματα των υποψηφίων των εκλογών για μία από τις 14 θέσεις του συμβουλίου. Όπως και στην πραγματική ζωή, έτσι και στο Eve, οι υποψήφιοι πραγματοποιούν καμπάνιες μέσα και έξω από το παιχνίδι και προπαγανδίζουν υπέρ τους για ψήφους. Το 2015 υπήρχαν 75 υποψήφιοι, από όλα τα μέρη του εικονικού διαστήματος.

Για πολλούς παίκτες που βρίσκονται στον κόσμο του Eve για αρκετά χρόνια, είναι το κοινωνικό παιχνίδι γύρω από το ψηφιακό αυτό που παρέχει μια διαρκή έλξη. «Ο κόσμος λέει ότι είναι ένα παιχνίδι για διαστημόπλοια, αλλά όχι και τόσο», δηλώνει ένα παλιό μέλος μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες του παιχνιδιού και συμπληρώνει: «είναι ένα παιχνίδι για ανθρώπους».

Παρόλο που το παιχνίδι αντιμετωπίζει πολλούς κινδύνους είναι σίγουρο πως κανένας άλλος online κόσμος δεν έχει να δείξει τόσο ώριμες και διαφορετικές κοινωνικές δομές, και κανένας άλλος κόσμος δεν δίνει τη δυνατότητα στους παίκτες να παίξουν το παιχνίδι έξω από τα ψηφιακά του όρια.

rsz_steamworkshop_webupload_previewfile_192257409_preview
Screenshot μέσα από το παιχνίδι με γράφημα που αναπαριστά την αύξηση της τιμής ενός προϊόντος

Φυσικά εκτός από την εικονική πολιτική, το κύριο χαρακτηριστικό του βάθους του Eve Online, είναι η οικονομία του. Η New Eden έχει μια οικονομία που βασίζεται στην ελεύθερη αγορά όπου οι τιμές των προϊόντων κατευθύνονται από την προσφορά και τη ζήτηση. Οι παίκτες είναι ελεύθεροι να αγοράσουν και να πουλήσουν σχεδόν οτιδήποτε για να βγάλουν κέρδος.  Μάλιστα η οικονομία έχει εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε η εταιρεία αναγκάστηκε να προσλάβει έναν οικονομολόγο για να επιβλέπει την ισορροπία της οικονομίας του παιχνιδιού. «Ο ρόλος του επικεφαλής οικονομολόγου στο Eve Online, έχει ακριβώς τον ίδιο ρόλο με έναν οικονομολόγο σε μια οποιαδήποτε οικονομία. Παρατηρούμε και ακολουθούμε την οικονομία του παιχνιδιού και γνωστοποιούμε στην εταιρεία τα στοιχεία,» δηλώνει ο Eyjo Gudmundsson επικεφαλής οικονομολόγος της CCP.

Ένα τέτοιο εγχείρημα είναι αναμφίβολα ένα μικρόκοσμος ανθρώπινης δραστηριότητας. Έτσι έχει μελετηθεί από ακαδημαϊκούς που ήθελαν να δημιουργήσουν πολιτικά μοντέλα και από οικονομολόγους που τους ενδιέφερε να δοκιμάσουν οικονομικά μοντέλα. Σε έναν κόσμο όπου κάθε σφαίρα, ανταλλαγή, προσφορά φιλίας ή και προδοσία μπορούν να καταγραφούν και να μετρηθεί το αντίκτυπό τους, το Eve  προφέρει έναν νέο τρόπο να αντιληφθούμε το είδος μας και τα κοινωνικά συστήματα του κόσμου. «Μέσα στο Eve μπορούμε να δούμε μια πολιτική κοινότητα που έχει ιεραρχία, αρχές, νόμους, δύναμη, βία και καταμερισμό εργασίας», λέει ο Felix Ciuta, λέκτορας στις διεθνείς πολιτικές επιστήμες του πανεπιστημίου του UCL. «Οι παίκτες προβάλουν σε αυτόν τον κενό χώρο τις πολιτικές και ιδεολογικές αρχές τους. Ο τρόπος που βλέπουν οι άνθρωποι το παιχνίδι μπορεί να μην αντικατοπτρίζει τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται στον πραγματικό κόσμο. Αλλά η εικονική τους συμπεριφορά σχεδόν σίγουρα είναι μια έκφραση των ιδεών τους για το πώς πραγματικά λειτουργεί ο κόσμος.»

Εάν δούμε τον υπέροχο κόσμο του Eve από μια εξωτερική ματιά θα παρατηρήσουμε όντως ένα εξαιρετικό έργο επιστημονικής φαντασίας που έχει δημιουργηθεί από τους κατοίκους του και λόγω της αργής αλλά σταθερής δόμησης του, μοιάζει με μια καλά θεμελιωμένη ανεξάρτητη κοινωνία. Εάν όμως αποφασίσουμε να δούμε μέσα σε αυτόν και πίσω από τις οθόνες των χρηστών του θα μπούμε σε έναν εποικοδομητικό προβληματισμό για το κατά πόσο μια εικονική πραγματικότητα αποτελεί κίνδυνο για την πραγματική ζωή.

Ίσως οι φιλοδοξίες των δημιουργών του Eve έγιναν πραγματικότητα, ίσως δημιούργησαν ένα παιχνίδι που για πολλούς παίκτες έχει πιο πολύ νόημα και από τη ζωή τους. Τι έχουμε να μάθουμε όμως από αυτό; Πόσο εύκολο είναι να περάσουμε την γραμμή μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας; Το gaming προσφέρει απλόχερα πολλούς τρόπους διαφυγής από την καθημερινότητά μας, το ερώτημα είναι γιατί τους αναζητάμε τόσο έντονα.

Πηγή: The Guardian

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here