ΕΝΥΠΕΚΚ: Όλη η αλήθεια για τα αναδρομικά-Τι αποφάσισε το ΣτΕ-Τι περιμένουμε από την κυβέρνηση

Τι αποφάσισε σήμερα το ΣτΕ για τα αναδρομικά των συνταξιούχων! (1439-1443/2020 αποφάσεις ΟλΣτΕ)

Τα 12 βασικά σημεία:

1-ακυρώνει την προηγούμενη δική του απόφαση 2287/2015, που είχε δικαιώσει τους συνταξιούχους!
2-κάνει δεκτή την αίτηση του κ. Ι.Βρούτση, ενώ είχε απορρίψει δική του επίσης αίτηση το 2015!
3-επιδικάζει αναδρομικά ΜΟΝΟ 11 μηνών (Ιούνιος 2015-Μάιος 2016) αντί για 90 μήνες (Ιανουάριος 2013-Ιούνιος 2020), όπως διεκδικούσαν οι συνταξιούχοι (δηλαδή τους στερεί αναδρομικά 80 μηνών)
4-αναγνωρίζει ότι δικαιούνται αναδρομικά 11 μηνών ΜΟΝΟΝ όσοι έχουν καταθέσει αγωγές μέχρι σήμερα 14-7-2020 (ημερομηνία δημοσίευσης των αποφάσεων),
5-επιδικάζει αναδρομικά για το διάστημα από 1-1-2013 έως 10-6-2015 ΜΟΝΟΝ σε όσους είχαν καταθέσει αγωγές μέχρι 10-6-2015 (ημερομηνία δημοσίευσης της υπ’αριθ. 2287/2015 απόφασης ΟλΣτΕ)!
6-αποφαίνεται ότι τα μνημονιακά κόμματα που ψήφισαν το γ’ Μνημόνιο (ν.4336/2015) νομιμοποίησαν και κατέστησαν συνταγματικές τις περικοπές και την κατάργηση των Δώρων του 2012, από 13-5-2016 και μετά!
7-αποφαίνεται ότι τελικά με το άρθρο 14 παρ. 2 του ν. 4387/2016 νομιμοποιήθηκαν οι περικοπές του 2012, βάζοντας οριστικά ταφόπλακα στη διεκδίκηση των αναδρομικών από τους συνταξιούχους!
8-κρίνει ισχυρές, νόμιμες και ισχύουσες τις περικοπές των ν. 4051/2012 και 4093/2012 (νόμοι Κουτρουμάνη-Βρούτση), με τους οποίους έγιναν μεγάλες μειώσεις σε όλες τις κύριες και επικουρικές συντάξεις και καταργήθηκαν τα Δώρα των συνταξιούχων!
9-κρίνει συνταγματικό και ισχύοντα τον επανυπολογισμό όλων των «παλαιών» συντάξεων (προ της 13-5-2016)!
10-κρίνει νόμιμη την κατάργηση σε βάθος πενταετίας της προσωπικής διαφοράς σύμφωνα με τα οριζόμενα από τον νόμο Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016)
11-αποφαίνεται υπέρ της συγκράτησης των συνταξιοδοτικών δαπανών μέχρι το 2060 νομιμοποιώντας τη «ρήτρα ΔΝΤ»
12-αποφαίνεται ότι οι συνταξιοδοτικές δαπάνες πρέπει να συνδέονται, σε διαρκή βάση, με το εθνικό χρέος και την οικονομία, σύμφωνα με το σκεπτικό της υπ’αριθ. 668/2012 απόφασης ΟλΣτΕ (Πρόεδρος Παναγιώτης Πικραμένος), η οποία είχε απαραδέκτως νομιμοποιήσει όλες τις περικοπές του α’ Μνημονίου.

Ιδού οι περιλήψεις

των υπ’αριθ. 1439-1443/2020 αποφάσεων του ΣτΕ

Ι.Σε μία πρωτοφανή για τα παγκόσμια δικαστικά χρονικά εξέλιξη, η Ολομέλεια του ΣτΕ με τη σημερινή της απόφαση με αριθμούς 1439-1443/2020 στερεί από τους Έλληνες συνταξιούχους αναδρομικά ογδόντα (80) μηνών, νομιμοποιώντας για δημοσιονομικούς λόγους την «σφαγή» των συντάξεων και των Δώρων με τους νόμους Κουτρουμάνη-Βρούτση το 2012 (ν.4051/2012 και 4093/2012).

Στην ουσία, η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού, που δίκασε την πιλοτική δίκη (αγωγή και παρεμβάσεις) στις 10-1-2020 μετά από προσφυγή του υπουργού Εργασίας κ.Ιωάννη Βρούτση και της Διοίκησης του ΕΦΚΑ, ακυρώνει την προηγούμενη δική της απόφαση με αριθμό 2287/2015 (με την οποία είχαν δικαιωθεί οι συνταξιούχοι), επιδικάζοντας αναδρομικά ΜΟΝΟ για έντεκα (11) μήνες και όχι για ενενήντα (90) μήνες, όπως ζητούσαν.

Επίσης, αναγνωρίζει ότι πρέπει να καταβληθούν αναδρομικά έντεκα (11) μηνών σε όσους έχουν καταθέσει αγωγές ενώπιον των Δικαστηρίων μέχρι σήμερα (14-7-2020).

Έτσι, ουσιαστικά, το Ανώτατο Ακυρωτικό, κυρίως με την υπ’αριθ. 1439/2020 απόφασή του μεταξύ των συναφών 1440, 1441, 1442 και 1443/2020 αποφάσεων, στερεί από 2.500.000 συνταξιούχους και από τον καθένα ξεχωριστά αναδρομικά ογδόντα (80) ολόκληρων μηνών!!

Ειδικότερα, με τις σημερινές υπ’αριθ. 1439-1443/2020 αποφάσεις, η Ολομέλεια του ΣτΕ:

1-ακυρώνει την προηγούμενη δική του απόφαση 2287/2015, που είχε δικαιώσει τους συνταξιούχους!

2-κάνει δεκτή την αίτηση του κ. Ι.Βρούτση, ενώ είχε απορρίψει δική του επίσης αίτηση το 2015!

3-επιδικάζει αναδρομικά ΜΟΝΟ 11 μηνών (Ιούνιος 2015-Μάιος 2016) αντί για 90 μήνες (Ιανουάριος 2013-Ιούνιος 2020), όπως διεκδικούσαν οι συνταξιούχοι (δηλαδή τους στερεί αναδρομικά 80 μηνών)

4-αναγνωρίζει ότι δικαιούνται αναδρομικά 11 μηνών ΜΟΝΟΝ όσοι έχουν καταθέσει αγωγές μέχρι σήμερα 14-7-2020 (ημερομηνία δημοσίευσης των αποφάσεων),

5-επιδικάζει αναδρομικά για το διάστημα από 1-1-2013 έως 10-6-2015 ΜΟΝΟΝ σε όσους είχαν καταθέσει αγωγές μέχρι 10-6-2015 (ημερομηνία δημοσίευσης της υπ’αριθ. 2287/2015 απόφασης ΟλΣτΕ)!

6-αποφαίνεται ότι τα μνημονιακά κόμματα που ψήφισαν το γ’ Μνημόνιο (ν.4336/2015) νομιμοποίησαν και κατέστησαν συνταγματικές τις περικοπές και την κατάργηση των Δώρων του 2012, από 13-5-2016 και μετά!

7-αποφαίνεται ότι τελικά με το άρθρο 14 παρ. 2 του ν. 4387/2016 νομιμοποιήθηκαν οι περικοπές του 2012, βάζοντας οριστικά ταφόπλακα στη διεκδίκηση των αναδρομικών από τους συνταξιούχους!

8-κρίνει ισχυρές, νόμιμες και ισχύουσες τις περικοπές των ν. 4051/2012 και 4093/2012 (νόμοι Κουτρουμάνη-Βρούτση), με τους οποίους έγιναν μεγάλες μειώσεις σε όλες τις κύριες και επικουρικές συντάξεις και καταργήθηκαν τα Δώρα των συνταξιούχων!

9-κρίνει συνταγματικό και ισχύοντα τον επανυπολογισμό όλων των «παλαιών» συντάξεων (προ της 13-5-2016)!

10-κρίνει νόμιμη την κατάργηση σε βάθος πενταετίας της προσωπικής διαφοράς σύμφωνα με τα οριζόμενα από τον νόμο Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016)

11-αποφαίνεται υπέρ της συγκράτησης των συνταξιοδοτικών δαπανών μέχρι το 2060 νομιμοποιώντας τη «ρήτρα ΔΝΤ»

12-αποφαίνεται ότι οι συνταξιοδοτικές δαπάνες πρέπει να συνδέονται, σε διαρκή βάση, με το εθνικό χρέος και την οικονομία, σύμφωνα με το σκεπτικό της υπ’αριθ. 668/2012 απόφασης ΟλΣτΕ (Πρόεδρος Παναγιώτης Πικραμένος), η οποία είχε απαραδέκτως νομιμοποιήσει όλες τις περικοπές του α’ Μνημονίου.

ΙΙ.Υπουργείο Εργασίας, κυβέρνηση και φίλια προς αυτήν μέσα, όμως, αποσιωπούν ότι τον Σεπτέμβριο του 2014, δια του σημερινού υπουργού κ.Ιωάννη Βρούτση, είχε ζητηθεί και πάλι με πιλοτική δίκη από το Συμβούλιο Επικρατείας να ΜΗΝ χορηγηθούν τα αναδρομικά στους συνταξιούχους και να ισχύσουν οι περικοπές των συντάξεων και η κατάργηση των Δώρων που είχαν ψηφιστεί με τους ν. 4051/2012 και 4093/2012.

Τότε, στις 30-9-2014 και επί υπουργίας τού κ.Ιωάννη Βρούτση, η Γενική Επίτροπος Επικρατείας των Τακτικών Δικαστηρίων, με την υπ’αριθ. ΠΑ22/30-9-2014 πράξη της, είχε ζητήσει από το Συμβούλιο Επικρατείας (προφανώς μετά από αίτημά του) να εκδικασθεί μία από τις χιλιάδες (εκκρεμούσες τότε) αγωγές συνταξιούχων στα πλαίσια του άρθρου 1 ν. 3900/2010 (περί «πιλοτικής δίκης»), διότι το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών αλλά και τα Πρωτοδικεία όλης της Επικράτειας εξέδιδαν τότε σωρεία αποφάσεων που δικαίωναν συνταξιούχους, κρίνοντας τις περικοπές του 2012 στις συντάξεις τους ως αντισυνταγματικές.

Έτσι, με την από 9-10-2014 πράξη του, ο τότε Πρόεδρος του ΣτΕ εισήγαγε, λόγω σπουδαιότητας (άρθρα 14 παρ. 2 εδ. Α, 20 και 21 του Π.Δ. 18/1989), τέσσερις (4) αγωγές πιλοτικά (μέσω της Τριμελούς υπό την προεδρία του Επιτροπής του ΣτΕ) ενώπιον της Ολομέλειας που συζητήθηκαν στις 5-12-2014.

Στις 10-6-2015 εκδόθηκαν οι γνωστές ήδη σε όλους τους συνταξιούχους υπ’αριθ. 2287-2290/2015 οριστικές και αμετάκλητες αποφάσεις του ΣτΕ, που δικαίωσαν πανηγυρικά τους συνταξιούχους και έκριναν όλες τις περικοπές των συντάξεων και την κατάργηση των Δώρων παράνομες και αντισυνταγματικές.

Οι υπ’αριθ. 2287-2290/2015 ΑΜΕΤΑΚΛΗΤΕΣ αποφάσεις τής Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας είχαν μάλιστα διατάξει την αναδρομική επιστροφή των αιτουμένων περικοπών σε ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ όσοι είχαν ασκήσει αγωγές μέχρι τη δημοσίευση των αποφάσεων (10-6-2015), την εφαρμογή τους σε όλους τους συνταξιούχους από τότε και μετά, καθώς και την επαναφορά όλων των συντάξεων στα προ του 2012 επίπεδα (επαναχορήγηση δηλαδή των Δώρων και των παράνομων κρατήσεων από τους ν. 4051/2012 και 4093/2012).

ΟΙ ΥΠ’ΑΡΙΘ. 2287-2290/2015 ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ, που είχαν κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές των συντάξεων και την κατάργηση των Δώρων, ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΟΥΤΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ΟΥΤΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΝΔ, παρά και τις υπ’αριθ. Ζ15 και Ζ16/2019 αποφάσεις της Επιτροπής Συμμόρφωσης του ΣτΕ!!!

Το γεγονός αυτό, η μη εφαρμογή δηλαδή εκ μέρους των μνημονιακών κυβερνήσεων ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ αμετάκλητων αποφάσεων από το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας, είναι πρωτοφανές για ευρωπαϊκό δημοκρατικό κράτος και για την κυβέρνηση που επαγγέλλεται αξιοκρατία, δικαιοσύνη και σεβασμό στους θεσμούς!

Κι ενώ εκκρεμούσε από ετών η υλοποίηση των 2287-2289/2015 αποφάσεων του ΣτΕ, τον Δεκέμβριο του 2019 πάλι επί υπουργίας τού κ.Βρούτση, η Διοίκηση του ΕΦΚΑ (προφανώς μετά από εισήγησή του αφού αυτός εποπτεύει τον Ασφαλιστικό Φορέα), κάλεσε το ΣτΕ να εκδικάσει, πάλι «πιλοτικά», αγωγή για το ΙΔΙΟ νομικό ζήτημα με αυτό των τεσσάρων (4) αγωγών του 2014, ενώ ΕΧΕΙ ΗΔΗ ΑΠΟΦΑΝΘΕΙ ΑΜΕΤΑΚΛΗΤΑ με τις προαναφερόμενες αποφάσεις και έχει κρίνει τις περικοπές των συντάξεων του 2012 ως παράνομες και αντισυνταγματικές!

Η ΕΝΥΠΕΚΚ με την από 24-11-2019 ανακοίνωσή της είχε ζητήσει από την τότε Πρόεδρο του ΣτΕ κα Σακελλαροπούλου και τους ανώτατους Δικαστές:

-Να ΜΗΝ επιληφθούν ξανά «λυμένων» αμετακλήτως από τους ίδιους νομικών ζητημάτων.

-Να υπεραμυνθούν με αξιοπρέπεια και λειτουργική αυτονομία τις ήδη δημοσιευμένες από το 2015 αποφάσεις τους που αμετακλήτως έχουν κρίνει τις περικοπές του νόμου Βρούτση αντισυνταγματικές.

-Να ΜΗΝ ακυρώσουν με νεώτερη απόφασή τους τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ του 2015, καθώς και τις δεκάδες αποφάσεις από τα Πρωτοδικεία και τα Εφετεία που -επικαλούμενες τις δικές του αποφάσεις του 2015-  έχουν δικαιώσει χιλιάδες συνταξιούχων μας.

-Να σεβαστούν τη Νομολογία τής χώρας μας και το δεδικασμένο που έχει δημιουργηθεί με δική τους αμετάκλητη και ορθή κρίση.

ΙΙΙ.Επειδή οι σημερινές υπ’αριθ. 1439-1443/2020 αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ θα απογοητεύσουν όλους σχεδόν τους συνταξιούχους της χώρας και τις οικογένειές τους, αφού τους στερεί αναδρομικά 80 ολόκληρων μηνών, η ΕΝΥΠΕΚΚ καλεί την κυβέρνηση, έστω την ύστατη στιγμή, να λύσει το χρονίζον αυτό ζήτημα δίκαια και να δώσει πολιτική λύση καταβάλλοντας, στα πλαίσια χρονικής διευθέτησης, αναδρομικά περισσότερων μηνών απ’όσους η σημερινή υπ’αριθ. 1439/2020 απόφαση ΟλΣτΕ αναγνωρίζει.

Η ΕΝΥΠΕΚΚ καλεί την κυβέρνηση να αποκαταστήσει μεγαλύτερο τμήμα των μεγάλων απωλειών που είχαν οι συνταξιούχοι καθ’όλη τη μνημονιακή περίοδο, αλλά κυρίως με τις μεγάλες περικοπές των συντάξεων του 2012 και την οριστική κατάργηση των τριών Δώρων-Επιδομάτων με τους ν. 4051/2012 («νόμος Κουτρουμάνη») και 4093/2012 («νόμος Βρούτση»).

Μόνο αυτή η λύση είναι δίκαιη, ηθικά και νομικά!

Ακολουθούν αναλυτικότερα οι περιλήψεις των αποφάσεων

ΣτΕ Ολ 1439/2020

Πρόεδρος: Α. Ράντος

Εισηγητής: Γ. Τσιμέκας, Σύμβουλος

 

Με την 1439/2020 απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία εκδόθηκε σε πιλοτική δίκη του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3900/2010, κατόπιν αιτήσεως του Ε.Φ.Κ.Α., κρίθηκαν τα εξής:

α)  Η θεσπισθείσα με τη διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2 περ. α΄ του ν. 4387/2016 ρύθμιση της συνέχισης καταβολής των κύριων συντάξεων, όπως είχαν διαμορφωθεί την 31.12.2014, δηλαδή με τις μειώσεις που επήλθαν με τους ν. 4051/2012 και 4093/2012 για το χρονικό διάστημα από την έναρξη ισχύος του νόμου 4387/2016, δηλαδή από 12.5.2016 και εφεξής, είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ, όπως κρίθηκε με την απόφαση 1891/2019 της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας, Οι εν λόγω μειώσεις, από τη δημοσίευση του ν. 4387/2016 και εφεξής, έχουν ως νόμιμο έρεισμα την ανωτέρω διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2 περ. α΄ του τελευταίου αυτού νόμου, από το χρονικό δε αυτό σημείο και εφεξής (12.5.2016) είναι νόμιμες. Εξ άλλου, με την απόφαση 1890/2019 της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας (σκέψη 20), κρίθηκε καταρχήν  συνταγματικώς θεμιτή η εκ νέου κατ΄ ουσίαν θέσπιση των ως άνω περικοπών στο πλαίσιο επανυπολογισμού και των επικουρικών συντάξεων.

β) Η θεσπισθείσα με την ανωτέρω διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2 περ. α΄ του ν. 4387/2016 ρύθμιση, η οποία, όπως εκτέθηκε, είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και την Ε.Σ.Δ.Α., δεν θεράπευσε την διαγνωσθείσα με τις 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας αντισυνταγματικότητα των διατάξεων των νόμων 4051/2012 και 4093/2012 με τις οποίες επιβλήθηκαν οι εν λόγω μειώσεις, αλλά ισχύει από τη δημοσίευση του ανωτέρω νόμου, δηλαδή από 12.5.2016 και εφεξής και όχι αναδρομικώς∙ δεν ανατρέχει, συνεπώς,  στο χρόνο θεσπίσεως των εν λόγω περικοπών και, επομένως, δεν καταλαμβάνει ρυθμιστικά και το προγενέστερο της δημοσιεύσεως του ν. 4387/2016 διάστημα από 1.1.2013 έως την 11.5.2016 – υπό την έννοια της αναδρομικής ισχυροποιήσεως των επιβληθεισών με τους ανωτέρω νόμους περικοπών – για το οποίο ισχύουν τα κριθέντα με τις  2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας (μειοψηφία).

Όπως κρίθηκε δε με τις αποφάσεις αυτές, οι μειώσεις των συντάξεων που επιβλήθηκαν με τους νόμους 4051/2012 και 4093/2012 αντίκεινται στο Σύνταγμα (άρθρα 2 παρ. 1, 4 παρ. 1 και 5, 22 παρ. 5, 25 παρ. 1 και 4, και 106 παρ. 1 αυτού) και στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α. και είναι, ως εκ τούτου, ανίσχυρες και μη εφαρμοστέες. Η κρίση αυτή καταλαμβάνει το χρονικό διάστημα από της θεσπίσεώς των εν λόγω μειώσεων μέχρι τη δημοσίευση του ν. 4387/2016, από το χρονικό δε αυτό σημείο (12.5.2016) και εφεξής οι εν λόγω μειώσεις έχουν ως νόμιμο έρεισμα την ανωτέρω διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2 περ. α΄ του τελευταίου αυτού νόμου.

Συνεπώς, οι εν λόγω μειώσεις δεν είναι νόμιμες για το χρονικό διάστημα από της θεσπίσεώς των μέχρι τη δημοσίευση του ν. 4387/2016 (12.5.2016), ενόψει, όμως, του περιορισμού της ισχύος των αποτελεσμάτων που έθεσαν οι 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Δικαστηρίου, τη διαγνωσθείσα αντισυνταγματικότητα των επίμαχων διατάξεων των νόμων 4051/2012 και 4093/2012 και την διαπιστωθείσα αντίθεση αυτών προς το άρθρο 1 του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου, για χρονικά διαστήματα προγενέστερα του χρόνου δημοσιεύσεως των αποφάσεων αυτών (από της θεσπίσεως των εν λόγω μειώσεων μέχρι 10.6.2015) μπορούν να επικαλεσθούν μόνον όσοι έχουν ασκήσει ένδικα βοηθήματα μέχρι τη δημοσίευση των εν λόγω αποφάσεων (10.6.2015).

γ) Με βάση τις κρίσεις των αποφάσεων της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας 2287-2288/2015 και 1891/2019, η διαγνωσθείσα αντίθεση προς υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις των προαναφερθεισών διατάξεων των νόμων 4051/2012 και 4093/2012, με τις οποίες θεσπίσθηκαν οι μειώσεις των συντάξεων, δεν δύναται να θεραπευθεί με μεταγενέστερες της δημοσιεύσεως των εν λόγω νόμων μελέτες, όπως είναι οι μελέτες που συνοδεύουν τον μεταγενέστερο ν. 4387/2016, για το χρονικό διάστημα από της θεσπίσεώς των έως 11.5.2016, και

δ) Ο χρονικός περιορισμός της ισχύος των αποτελεσμάτων που έθεσαν οι 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν αφορά μόνον τη διαπίστωση της αντίθεσης προς το Σύνταγμα των διατάξεων των νόμων 4051/2012 και 4093/2012, αλλά καταλαμβάνει και τη διαπιστωθείσα αντίθεση αυτών προς το άρθρο 1 του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α.

 

 

ΣτΕ Ολ 1440/2020

Πρόεδρος: Α. Ράντος

Εισηγητής: Γ. Τσιμέκας, Σύμβουλος

Με την 1440/2020 απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε ότι με την 1439/2020 απόφαση της Ολομελείας έγιναν δεκτά τα εξής:

α) ότι με  τις 2287 – 2288/2015 αποφάσεις της η Ολομέλεια του Δικαστηρίου έκρινε ότι οι διατάξεις, μεταξύ άλλων, του άρθρου 6 παρ. 1 του ν. 4051/2012, με τις οποίες θεσπίσθηκαν περικοπές στις κύριες συντάξεις συνταξιούχων οργανισμών κοινωνικής ασφαλίσεως, αντίκεινται στις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 1, 4 παρ. 1 και 5, 22 παρ. 5, 25 παρ. 1 και 4, και 106 παρ. 1 του Συντάγματος, καθώς και στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α και ότι  είναι, ως εκ τούτου, ανίσχυρες και μη εφαρμοστέες, καθώς και ότι την εν λόγω  διαγνωσθείσα αντίθεση προς τις ανωτέρω υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις μπορούν να επικαλεσθούν, για χρονικά διαστήματα προγενέστερα του χρόνου δημοσιεύσεως των αποφάσεων αυτών, μόνον όσοι έχουν ασκήσει ένδικα μέσα ή βοηθήματα μέχρι τη δημοσίευση των εν λόγω αποφάσεων, ήτοι μέχρι 10.6.2015,

β) ότι η διαγνωσθείσα με τις ανωτέρω αποφάσεις ουσιαστική αντισυνταγματικότητα δεν θεραπεύθηκε με τη διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2 εδαφ. α΄ του ν. 4387/2016, υπό την έννοια ότι  η διάταξη αυτή, με την οποία κατ΄ ουσίαν, υιοθετήθηκαν εκ νέου, στο πλαίσιο του εισαχθέντος με το νόμο αυτό νέου ασφαλιστικού συστήματος,  οι εν λόγω περικοπές για τους ήδη κατά τη δημοσίευση του νόμου αυτού συνταξιούχους (παλαιούς συνταξιούχους),  ισχύει από τη δημοσίευσή της και εφεξής, δηλαδή από 12.5.2016  και εφεξής και όχι αναδρομικώς, ότι  δεν ανατρέχει, δηλαδή,  στο χρόνο θεσπίσεως των εν λόγω περικοπών, και

γ) ότι η ανωτέρω  ουσιαστική αντισυνταγματικότητα των  επίμαχων διατάξεων του ν. 4051/2012 δεν μπορούσε  να θεραπευθεί με μεταγενέστερες της δημοσιεύσεως του  ανωτέρω νόμου  μελέτες, όπως είναι  οι  μελέτες που συνοδεύουν τον μεταγενέστερο ν. 4387/2016, και ότι, συνεπώς,  οι περικοπές που επιβλήθηκαν στις κύριες συντάξεις για το  χρονικό διάστημα, μεταξύ άλλων, από 1.1.2012 έως 21.9.2012 κατ΄ εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων του ν. 4051/2012 δεν είναι νόμιμες και ότι ως προς τα αποτελέσματα της αντισυνταγματικότητας αυτής και της παραβιάσεως του άρθρου 1 του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ ισχύουν τα κριθέντα με τις αποφάσεις 2287 και 2288/2015 της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Με τα δεδομένα αυτά, η κρίση του δικάσαντος διοικητικού πρωτοδικείου ότι το προσβληθέν ενώπιόν του ενημερωτικό σημείωμα συντάξεων τριμήνου Απριλίου – Ιουνίου 2012 του  ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, κατά το μέρος που μειώθηκε με αυτό η μηνιαία κύρια σύνταξη του αναιρεσιβλήτου κατ’ εφαρμογή της διατάξεως της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 4051/2012, δεν ήταν νόμιμο, καθώς και ότι ο αναιρεσίβλητος είχε αγώγιμη αξίωση κατά του αναιρεσείοντος Ε.Φ.Κ.Α. να διεκδικήσει ισόποση  αποζημίωση με τις περικοπές που υπέστη η σύνταξή του κατ’ εφαρμογή της  ανωτέρω διατάξεως του ν. 4051/2012 για το χρονικό διάστημα από 1.1.2012 έως 21.9.2012, κρίθηκε, περαιτέρω, ότι είναι νόμιμη, δεδομένου ότι η ένδικη προσφυγή-αγωγή του ήδη αναιρεσιβλήτου είχε ήδη ασκηθεί (στις 21.9.2012) κατά το χρόνο δημοσιεύσεως των 2287- 2288/2015 αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας.

 

 

ΣτΕ Ολ 1441/2020

Πρόεδρος: Α. Ράντος

Εισηγήτρια: Ά. Καλογεροπούλου, Σύμβουλος

 

Με την  1441/2020 απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας το Δικαστήριο δέχθηκε εν μέρει αίτηση αναιρέσεως του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.) κατά της 9714/2019 αποφάσεως του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών.

Με την απόφαση αυτή  είχε γίνει  εν μέρει δεκτή  αγωγή των αναιρεσιβλήτων, πρώην υπαλλήλων του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και ήδη  συνταξιούχων λόγω γήρατος  του αναιρεσείοντος φορέα κοινωνικής ασφαλίσεως,   και είχε υποχρεωθεί  ο αναιρεσείων  Ε.Φ.Κ.Α.  να καταβάλει σε καθέναν από τους αναιρεσιβλήτους  τα αναγραφόμενα στην αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση ποσά, νομιμοτόκως από την επίδοση της αγωγής και μέχρι την ολοσχερή εξόφληση, ως αποζημίωση των άρθρων 105 και 106 του ΕισΝΑΚ, για την αποκατάσταση της ζημίας, την οποία υπέστησαν  οι ανωτέρω αναιρεσίβλητοι από την περικοπή των κύριων συντάξεών τους κατά το χρονικό διάστημα από 1.7.2015 έως και 30.6.2016 κατ’ εφαρμογή των κριθεισών με την αναιρεσιβαλλόμενη  απόφαση ως αντισυνταγματικών διατάξεων του ν. 4093/2012 ( A’ 222 ) .

Ειδικότερα, με την ανωτέρω απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε, αφού έγινε επίκληση των κριθέντων με  την 1439/2020 απόφαση της Ολομελείας του Δικαστηρίου,  ότι η κρίση του δικάσαντος διοικητικού πρωτοδικείου ότι οι αναιρεσίβλητοι είχαν αγώγιμη αξίωση κατά του αναιρεσείοντος Ε.Φ.Κ.Α. να διεκδικήσουν ισόποση  αποζημίωση με τις περικοπές που υπέστησαν οι  συντάξεις τους,  κατ΄ εφαρμογή των  επίμαχων  διατάξεων του ν. 4093/2012 για το χρονικό διάστημα από 1.7.2015 έως 11.5.2016, είναι νόμιμη.

Περαιτέρω κρίθηκε ότι, αντιθέτως, η κρίση του δικάσαντος διοικητικού πρωτοδικείου ότι οι αναιρεσίβλητοι είχαν αγώγιμη αξίωση κατά του αναιρεσείοντος Ε.Φ.Κ.Α. να διεκδικήσουν αποζημίωση και για  το χρονικό διάστημα από 12.5.2016 έως 30.6.2016 δεν είναι νόμιμη, διότι,  κατά το τελευταίο αυτό χρονικό διάστημα οι εν λόγω περικοπές έχουν  ως νόμιμο έρεισμα όχι τις ανωτέρω διατάξεις του ν. 4093/2012 αλλά  τη διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2  περ. α΄ του ν. 4387/2016.  Έτσι, η  αίτηση αναιρέσεως του Ε.Φ.Κ.Α.   έγινε εν μέρει δεκτή και  αναιρέθηκε εν μέρει  η προσβαλλόμενη απόφαση.

 

ΣτΕ Ολ 1442/2020

Πρόεδρος: Α. Ράντος

Εισηγήτρια: Ά. Καλογεροπούλου, Σύμβουλος

 

Με την 1442/2020 απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας το Δικαστήριο δέχθηκε εν μέρει αίτηση αναιρέσεως του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ( Ε.Φ.Κ.Α. ) κατά της 12108/2019 αποφάσεως του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών.  Με την απόφαση αυτή  είχε γίνει  εν μέρει δεκτή  αγωγή των αναιρεσιβλήτων, πρώην υπαλλήλων  του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και ήδη  συνταξιούχων λόγω γήρατος  του αναιρεσείοντος φορέα κοινωνικής ασφαλίσεως,  και είχε υποχρεωθεί  ο αναιρεσείων  Ε.Φ.Κ.Α.  να καταβάλει σε καθέναν από τους αναιρεσιβλήτους  τα αναγραφόμενα στην αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση ποσά, νομιμοτόκως από την επίδοση της αγωγής και μέχρι την ολοσχερή εξόφληση, ως αποζημίωση των άρθρων 105 και 106 του ΕισΝΑΚ, για την αποκατάσταση της ζημίας, την οποία υπέστησαν  οι ανωτέρω αναιρεσίβλητοι,  από την περικοπή των κύριων συντάξεών τους κατά το χρονικό διάστημα από 1.7.2015 έως και 30.6.2016 κατ’ εφαρμογή των κριθεισών με την αναιρεσιβαλλόμενη  απόφαση ως αντισυνταγματικών διατάξεων του ν. 4093/2012 ( A’ 222 ) .

Ειδικότερα, με την ανωτέρω απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε, αφού έγινε επίκληση των κριθέντων με  την  1439/2020 απόφαση της Ολομελείας του Δικαστηρίου,  ότι η κρίση του δικάσαντος διοικητικού πρωτοδικείου ότι οι αναιρεσίβλητοι είχαν αγώγιμη αξίωση κατά του αναιρεσείοντος Ε.Φ.Κ.Α. να διεκδικήσουν ισόποση  αποζημίωση με τις περικοπές που υπέστησαν οι  συντάξεις τους,  κατ΄ εφαρμογή των  επίμαχων  διατάξεων του ν. 4093/2012 για το χρονικό διάστημα από 1.7.2015 έως 11.5.2016, είναι νόμιμη.

Περαιτέρω κρίθηκε ότι, αντιθέτως, η κρίση του δικάσαντος διοικητικού πρωτοδικείου ότι οι αναιρεσίβλητοι είχαν αγώγιμη αξίωση κατά του αναιρεσείοντος Ε.Φ.Κ.Α. να διεκδικήσουν αποζημίωση και για  το χρονικό διάστημα από 12.5.2016 έως 30.6.2016 δεν είναι νόμιμη, διότι,  κατά το τελευταίο αυτό χρονικό διάστημα οι εν λόγω περικοπές έχουν  ως νόμιμο έρεισμα όχι τις ανωτέρω διατάξεις του ν. 4093/2012 αλλά  τη διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2  περ. α΄ του ν. 4387/2016.  Έτσι, η αίτηση αναιρέσεως του  Ε.Φ.Κ.Α. έγινε εν μέρει δεκτή και  αναιρέθηκε εν μέρει  η προσβαλλόμενη απόφαση.

 

ΣτΕ Ολ 1443/2020

Πρόεδρος: Α. Ράντος

Εισηγήτρια: Ά. Καλογεροπούλου, Σύμβουλος

Mε την 17556/2019  απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών υποβλήθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας το ακόλουθο προδικαστικό ερώτημα: «…εάν οι διατάξεις του ν. 4387/2016, με τις οποίες πραγματοποιήθηκε επανυπολογισμός των καταβαλλόμενων συντάξεων με βάση το ύψος των συντάξεων, όπως αυτό διαμορφώθηκε στις 31.12.2014, εφαρμόζονται, μετά την δημοσίευση της 1891/2019 απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας και στις εκκρεμείς υποθέσεις, ήτοι σε αγωγές συνταξιούχων που κατατέθηκαν από 12.5.2016 έως σήμερα, με τις οποίες αυτοί διεκδικούν την καταβολή αποζημίωσης, που αφορά το χρονικό διάστημα ιδίως από 12.5.2016 έως σήμερα, ενόψει μάλιστα της ύπαρξης εκκαθαριστικών σημειωμάτων καταβολής συντάξεων από τα οποία προκύπτει η διενέργεια περικοπών των ν. 4051/2012 και 4093/2012, οι οποίες είχαν κριθεί αντισυνταγματικές με τις 2287 και 2288/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της   Επικρατείας».

Το Συμβούλιο της Επικρατείας με την  1443/2020  απόφαση της Ολομελείας  έκρινε ότι,  ύστερα από την έκδοση της  1439/2020 αποφάσεως επίσης της Ολομελείας του Δικαστηρίου και ενόψει των κριθέντων με την απόφαση αυτή, η επίλυση του ανωτέρω προδικαστικού ερωτήματος καθίσταται πλέον αλυσιτελής, διότι με την εν λόγω απόφαση απαντήθηκε, μεταξύ άλλων, και το ανωτέρω προδικαστικό ερώτημα.

Πράγματι,  με την ανωτέρω απόφαση έγινε δεκτό, μεταξύ άλλων, ότι με την 1891/2019 απόφαση της Ολομελείας του   Συμβουλίου   της Επικρατείας κρίθηκε ότι  η  διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2  περ.  α΄ του ν. 4387/2016,  με την οποία, κατ΄ ουσίαν, υιοθετήθηκαν εκ νέου,  στο πλαίσιο του εισαχθέντος  με το νόμο αυτό  ασφαλιστικού συστήματος,  οι  περικοπές των διατάξεων του άρθρου 6 του ν. 4051/2012 και του άρθρου πρώτου παράγραφος ΙΑ υποπαρ. ΙΑ.5 περ. 1  του ν. 4093/2012 για τους ήδη κατά τη δημοσίευση του νόμου αυτού συνταξιούχους ( παλαιούς συνταξιούχους ), είναι   συμβατή με το Σύνταγμα, κατά την έννοια δε της εν λόγω αποφάσεως , και με  και την Ε.Σ.Δ.Α.

Ως εκ τούτου δε κρίθηκε με την ανωτέρω 1439/2020 απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας ότι οι ένδικες   περικοπές  από τη δημοσίευση του νόμου αυτού και εφεξής, δηλαδή από 12.5.2016, είναι νόμιμες, διότι  από την τελευταία αυτή ημερομηνία   και εφεξής, οι ανωτέρω περικοπές έχουν  ως νόμιμο έρεισμα όχι τις ως άνω  διατάξεις των ν. 4051 και 4093/2012 αλλά την ανωτέρω  διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2  περ. α΄ του ν. 4387/2016.

Συνεπώς, σύμφωνα με τα κριθέντα  με την  1439/2020 της Ολομελείας του Δικαστηρίου,   από τη δημοσίευση του ν. 4387/2016 και εφεξής, δηλαδή  από 12.5.2016 και εφεξής, δεν υπάρχει αγώγιμη αξίωση, κατ΄ επίκληση των διατάξεων των άρθρων 105 και 106 του ΕισΝΑΚ, κατά του Ε.Φ.Κ.Α. για την καταβολή αποζημιώσεως ισόποσης με τις εν λόγω περικοπές για το χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση του ως άνω νόμου και εφεξής.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here