Ελπίζουν να «μπλοκάρουν» την ιδιωτικοποίηση των 14 αεροδρομίων – Δρομολογούν προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού

Της ΝΑΝΤΙΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

ΦΩΤΟ: EUROKINISSI (ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ)

 

Προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Εμπορίου-Ανταγωνισμού δρομολογούν συνδικαλιστικές οργανώσεις εργαζομένων στις αερομεταφορές και κινήσεις πολιτών που αντιτίθενται στην ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, καταβάλλοντας μια ύστατη προσπάθεια να «μπλοκάρουν» τη σύμβαση του ελληνικού Δημοσίου με τη γερμανική κοινοπραξία Fraport.

Ταυτόχρονα, οι ευρωβουλευτές Νίκος Χουντής, Σοφία Σακοράφα επιχειρώντας να κρατήσουν το θέμα «ανοιχτό» και να ασκήσουν πιέσεις προσδοκώντας καλύτερο αποτέλεσμα για τους προσφεύγοντες ανέλαβαν τη δέσμευση να καταθέσουν ερώτηση προς την Επίτροπο Ανταγωνισμού Margrethe Vestager. 

«Πρόκειται για επιλεκτική ‘αρπαγή’ μόνο των αεροδρομίων που κρίθηκαν ‘οικονομικά βιώσιμα’ για τα οποία αόριστα η κοινοπραξία ευαγγελίζεται την αναβάθμιση τους. Στην πραγματικότητα δεν εξασφαλίζει καμία αναπτυξιακή προοπτική αφού δεν αναλαμβάνει καμία σοβαρή επενδυτική δέσμευση» τόνισε η Σοφία Σακοράφα, μιλώντας σε ημερίδα της Ευρωομάδας της Αριστεράς (GUE/NGL) που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία των δυο Ελλήνων ευρωβουλευτών καθώς και του ευρωβουλευτή του γαλλικού Κόμματος της Αριστεράς, Ζαν-Λυκ Μελανσόν. 

«Δεν είναι απλή ιδιωτικοποίηση αλλά ‘πέρασμα’ των αεροδρομίων στον γερμανικό δημόσιο έλεγχο» τόνισε από την πλευρά του ο Νίκος Χουντής. «Οι ελληνικές αρχές – με την έγκριση της Κομισιόν και του Eurogroup – πωλούν τα ελληνικά αεροδρόμια στην εταιρεία Fraport που ανήκει στο γερμανικό δημόσιο, το Επιμελητήριο του κρατιδίου της Έσσης και την αεροπορική εταιρεία Lufthansa», πρόσθεσε, υπενθυμίζοντας ότι θυγατρική εταιρεία της Lufthansa είχε «διοριστεί από τις ελληνικές αρχές και ως σύμβουλος ιδιωτικοποιήσεων των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, εγείροντας πολλά ερωτήματα για τη νομιμότητα της διαδικασίας».

Αναφερόμενος στην επίμαχη συμφωνία μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Fraport ο Μανώλης Καμηλάκης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Αερολιμενικών τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι αυτή προβλέπει 1,23 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα και ετήσιο μίσθωμα 22,9 ευρώ όταν «τα ετήσια έσοδα μόνο από την ενοικίαση μαγαζιών μέσα στα 14 αεροδρόμια είναι 25 εκατ. ευρώ».

Η επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση θα επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό την τσέπη των επιβατών και θα επηρεάσει επί τα χείρω  την οικονομία των τουριστικών περιοχών, καθώς η ήδη ανακοινωθείσα αύξηση των φόρων των αεροδρομίων αναμένεται να μετακυλισθεί στους επιβάτες. «Αυτό θα κάνει τα ελληνικά αεροδρόμια πιο ακριβά και λιγότερο ελκυστικά στον τουρισμό. Η κατάσταση θα επηρεάσει σοβαρά την οικονομία των περιοχών και την κοινωνικο-οικονομική ζωή που εξαρτάται από τον τουρισμό» πρόσθεσε.

Ο Λάμπρος Ντούσικος εκπροσωπώντας την «Πανελλαδική Πρωτοβουλία Ενάντια στην Ιδιωτικοποίηση των Αεροδρομίων», που συμπεριλαμβάνει 161 φορείς απ’ όλη την Ελλάδα, έκανε λόγο για «μια Σύμβαση Παραχώρησης που κανείς ποτέ δεν είδε, ούτε καν το ελληνικό κοινοβούλιο κι οι βουλευτές». Υπογράφτηκε δε, όπως επισημαίνει, από ένα αναρμόδιο όργανο, το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής.

Όσον αφορά τα οικονομικά στοιχεία της Σύμβασης, υπογράμμισε τα εξής:

 Οι 14 περιφερειακοί κρατικοί Αερολιμένες παραχωρούνται σε μικρότερη τιμή από τα έσοδα του κράτους από τα Τέλη Εκσυγχρονισμού Ανάπτυξης Αεροδρομίων.  Η Fraport AG για τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση θα πληρώσει στη σαρανταετία, εφάπαξ στο ελληνικό δημόσιο 1,23 δις ευρώ, μισθώματα 0,9 δις ευρώ, από των προ φόρων έσοδα 4,56 δις ευρώ (το 28,5% επί των 0,4 δις ετήσιων καθαρών εσόδων του κράτους) και τέλη υπέρ ΥΠΑ 1,2 δις ευρώ. Σύνολο 7,89 δις ευρώ στη σαρανταετία, λιγότερα δηλαδή από τα έσοδα του δημοσίου από τα Τέλη Εκσυγχρονισμού Ανάπτυξης Αεροδρομίων που φτάνουν τα 8 δις.

 Το σημαντικότερο όμως είναι ότι από τα 7,89 δις ευρώ που θα αποδώσει ο ιδιώτης, τα 6,69 δις ευρώ θα εισπραχθούν από το Ταμείο. Από τα 6,69 δις ευρώ, μόνο το 50% θα πάει στα κρατικά ταμεία διότι τα υπόλοιπα προορίζονται – βάσει του 3ου Μνημονίου – για την αποπληρωμή των τοκοχρεολυσίων. Δηλαδή το ελληνικό δημόσιο από την παραχώρηση των Αεροδρομίων θα κρατήσει στα ταμεία μόνο 4,54 δις ευρώ !

 Ο ιδιώτης, λένε, θα κάνει 330 εκατ. ευρώ επενδύσεις την πρώτη τετραετία. Το δημόσιο όμως θα κληθεί να επιστρέψει μέσα σε μια μέρα στην Ε.Ε. – να χρεώσει δηλαδή σε βάρος εθνικών πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων – τα 520 εκατ. ευρώ έργων ΕΣΠΑ που ήδη γίνονται στα αεροδρόμια της Θεσ/νίκης και των Χανίων.

Για όσους δε, επιχειρηματολογούν λέγοντας ότι η κοινοπραξία θα κάνει 1,4 δις επενδύσεις τη σαρανταετία ο αντίλογος είναι ότι θα κρατήσει ολόκληρα τα Τέλη Εκσυγχρονισμού Ανάπτυξης Αεροδρομίων όπως ρητά αναφέρεται στον όρο 28.10 της Σύμβασης Παραχώρησης, που φτάνουν τα 8 δις.

 Εν τέλει ο ιδιώτης ενώ στη σαρανταετία θα εισπράξει πάνω από 22 δις ευρώ, θα αποδώσει στο κράτος 7,89 δις εκ των οποίων τα δημόσια ταμεία θα κρατήσουν μόνο 4,54 δις ευρώ. Με καθαρά οικονομικούς όρους, το ελληνικό κράτος θα έχει από την εν λόγω ιδιωτικοποίηση έως και τετραπλάσια απώλεια εσόδων.

 

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. […] http://www.guengl.eu/news/article/events/tracking-the-eu-aviation-sector-flight-route-current-cases-and-future-prosp (Anna Kammi 2:12′ – 2:19′) Ρεπορτάζ της Pressrepublica ΕΔΩ […]

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here