ΕΛΠΕ: Πρόστιμο 255.400 ευρώ για ρύπανση, στο διυλιστήριο Ελευσίνας

Της ΝΑΝΤΙΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

ΦΩΤΟ: EUROKINISSI

Στον απόηχο του πολύνεκρου δυστυχήματος στα ΕΛΠΕ, που στοίχισε τη ζωή σε τέσσερις εργάτες, και των καταγγελιών για εντατικοποίηση της εργασίας και ελλειπή μέτρα ασφαλείας νέα στοιχεία, αυτή τη φορά, για ακάλυπτες «τρύπες» στην τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας από την πλευρά της εταιρείας, έρχονται στο φως.

Αυτό επιβεβαιώνεται και από το πρόστιμο ύψους 255.400 ευρώ για ρύπανση του περιβάλλοντος και παραβίαση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων που επέβαλε στις 22/5 ο αναπληρωτής υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Γ. Τσιρώνης στα ΕΛΠΕ, για τη λειτουργία του διυλιστηρίου Ελευσίνας. Το πρόστιμο εισηγήθηκε το Σώμα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και αναφέρεται σε αυτοψία που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2013 και ολοκληρώθηκε 17 μήνες μετά!

Οι παραβάσεις που βεβαιώθηκαν αφορούν υπέρβαση οριακών τιμών αέριων ρύπων καθώς και ελλιπή παρακολούθησή τους (πρόστιμο 97.000 ευρώ), μη σύννομη διαχείριση επικίνδυνων στερεών αποβλήτων (πρόστιμο 63.350 ευρώ) και υπέρβαση της οριακής τιμής COD (μίας από τις σημαντικότερες μετρήσεις της ποιότητας του νερού) στα βιομηχανικά υγρά απόβλητα που διοχετεύονται στον Σαρωνικό Κόλπο και απουσία άδειας διαχείρισης επικίνδυνων υγρών αποβλήτων (πρόστιμο 95.050 ευρώ).

Όλοι οι ισχυρισμοί της εταιρείας που προβλήθηκαν με το απολογητικό υπόμνημά της απορρίφθηκαν.

«Η υπουργική απόφαση επιβολής προστίμου καλύπτει μικρό μέρος του εύρους -χρονικού και ποσοτικού- των καταγγελιών μας για τα ρυπαντικά επεισόδια του διυλιστηρίου» τονίζει η Κίνηση Πολιτών ECOELEUSIS σε ανακοίνωσή της, εκφράζοντας την ελπίδα ότι «ο έλεγχος  των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος στο διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα θα είναι η αρχή για την τροποποίηση επί το αυστηρότερο των περιβαλλοντικών όρων και την επιβολή νέων μέτρων στην λειτουργία του διυλιστηρίου».

Ο Χρήστος Χρηστάκης εκπρόσωπος της ECOELEUSIS τονίζει ότι «ο περιβαλλοντικός έλεγχος τόσο πολύπλοκων και ρυπογόνων δραστηριοτήτων» δεν μπορεί να επαφίεται στους υφιστάμενους ελεγκτικούς μηχανισμούς, οι οποίοι, κυρίως εξαιτίας της υποστελέχωσης, πραγματοποιούν αραιούς ελέγχους ή επεμβαίνουν με χρονική καθυστέρηση.

«Και το τραγικό ατύχημα στο γειτονικό διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ. στον Ασπρόπυργο δεν αφήνει περιθώρια για δεύτερες σκέψεις. Η θέσπιση της Ειδικής Επιτροπής Ελέγχου τόσο για τον περιβαλλοντικό έλεγχο όσο και για την ασφάλεια όλων των εγκαταστάσεων καυσίμων στο Θριάσιο και την Πάχη Μεγάρων αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ» συμπληρώνει ο κ. Χρηστάκης.

Δεν είναι η πρώτη φορά που τα ΕΛΠΕ  μπαίνουν στο στόχαστρο της κριτικής για το διυλιστήριο της Ελευσίνας. Η επέκταση της εγκατάστασης, κυρίως μεταξύ 2007 και 2010, προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις μεταξύ των πολιτών και εξώθησε τον κόσμο του Θριασίου σε επαναλαμβανόμενες κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας.

Τον Μάϊο του 2011, με υπουργική απόφαση της Τίνας Μπιρμπίλη, ύστερα από εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής EMAS, το διυλιστήριο της ΠΕΤΡΟΛΑ (νυν ΕΛΠΕ) στην Ελευσίνα διεγράφη από τα μητρώα του συγκεκριμένου συστήματος οικολογικής διαχείρισης και ελέγχου καθώς δεν μπορούσε να ανταποκριθεί σε αυτά.

Το ΕΜΑS αφορά σε ένα απαιτητικό πανευρωπαϊκό σύστημα πιστοποίησης καλής περιβαλλοντικής πρακτικής στο οποίο εκούσια προσχωρούν οι εταιρείες. Παραμένουν εγγεγραμμένες μόνο αν τηρούν τις αυστηρές δεσμεύσεις που θέτει.

Κύκλοι που ασχολούνται με την πιστοποίηση εγκαταστάσεων σημειώνουν ότι «η διαγραφή από τα μητρώα θεωρείται σημάδι «οπισθοχώρησης» της εταιρείας έναντι της χρηστής περιβαλλοντικής πολιτικής».

Αμέσως μετά τη γνωστοποίηση της διαγραφής «η Επιτροπή Αγώνα κατά των Επεκτάσεων των ΕΛΠΕ» σε μια σκληρή ανακοίνωση με τίτλο «τα “οικολογικά” παραμύθια των ΕΛΠΕ τελείωσαν» υπογράμμιζε ότι «οι τεκμηριωμένες καταγγελίες μας οδήγησαν σε έλεγχο τήρησης των περιβαλλοντικών όρων του διυλιστηρίου από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος κατά τον οποίο διαπιστώθηκαν περιβαλλοντικές παραβάσεις.  Η αρμόδια επιτροπή EMAS έλαβε υπόψη της ότι  η εταιρεία δεν προσκόμισε νεότερα στοιχεία που να  αποδεικνύουν ότι όλες οι περιβαλλοντικές παραβάσεις, για τις οποίες έχει επιβληθεί πρόστιμο, έχουν παύσει να ισχύουν και ότι έχει συμμορφωθεί με την περιβαλλοντική νομοθεσία και τους περιβαλλοντικούς όρους».

Όπως σημειώνεται, ήδη από τον Δεκέμβριο του 2010 κοινοποιήθηκαν στην Επιτροπή ΕΜΑS «σωρεία παραβάσεων της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και των περιβαλλοντικών όρων από τα ΕΛΠΕ ΒΕΕ στα πλαίσια της κατασκευής του νέου γιγαντωμένου διυλιστηρίου» .

Όμως, συνεχίζει η Επιτροπή Αγώνα, «τα ΕΛΠΕ προκειμένου να χρυσώσουν το χάπι της αποβολής από το ΕΜAS, σπεύδουν ολοταχώς να ενταχθούν στο πρότυπο ISO 14001, το οποίο δεν εποπτεύεται από δημόσιο φορέα. Είναι απορίας άξιο», συμπληρώνουν, «πως θα υπάρξει φορέας που θα πιστοποιήσει ένα διυλιστήριο με αποδεδειγμένη ρυπογόνο λειτουργία και διαρκή παραβίαση των περιβαλλοντικών του όρων».

Από την πλευρά της η εταιρεία μέσω του Τύπου αναφέρθηκε σε «προσωρινή αναστολή της πιστοποίησης για το διυλιστήριο» και όχι σε διαγραφή από το σύστημα. Την απέδωσε δε σε αργοπορία υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ οι οποίες, λόγω γραφειοκρατίας, χρονοτριβούν να εκδώσουν μια άδεια διαχείρισης υγρών αποβλήτων. «H πραγματικότητα είναι ότι μια υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ διαπιστώνει απόκλιση του διυλιστηρίου διότι δεν διαθέτουμε μια άδεια διαχείρισης υγρών αποβλήτων για την έλλειψη της οποίας ευθύνεται άλλη αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ. Μόλις εκδοθεί ελπίζουμε να αρθεί αυτή η επιζήμια κατάσταση για την εταιρεία μας» κατέληγαν κύκλοι της διοίκησης της εταιρείας σε δημοσίευμα οικονομικής ιστοσελίδας τον Μάϊο του 2011.

Tελικώς μερικά χρόνια αργότερα, το υπουργείο ΠΑΠΕΝ μέσω του προστίμου των 255 χιλ. ευρώ κατέδειξε ότι το «σκηνικό» των περιβαλλοντικών παραβάσεων στην εγκατάσταση της Ελευσίνας, παρά τις εταιρικές διαβεβαιώσεις, παραμένει ακόμη ανοιχτό…

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here