Ελένη Δικαίου: Φόντο σε διπλό καθρέφτη

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

 

Ένας διπλός καθρέφτης φερμένος απ’ την Πόλη. Μπροστά του ένα κορίτσι, δύο μορφές. Στρουμπουλή και καμπυλωτή σαν αναγεννησιακή φιγούρα η μία, ψηλή και κομψή σαν μανεκέν η άλλη.

Η μία αληθινή, η άλλη σκιά ίσως, ένα ψέμα, φάντασμα που διαλύεται στο φως.
Μια γιαγιά Κωνσταντινουπολίτισσα, σύμβολο αγάπης και αφοσίωσης. Η αγκαλιά της χωρά όλες τις λύπες του κόσμου και τις απαλύνει.
Μια εγγονή που δε θέλει πια να της μοιάζει, γιατί ακόμη και η μάνα της ντρέπεται για εκείνη.
Ένα σύγχρονο μυθιστόρημα ενηλικίωσης σε μια εποχή όπου οικογένειες και άτομα δοκιμάζονται κυριολεκτικά στα όρια των φυσικών και ηθικών αντοχών τους. Από το νέο βιβλίο της Ελένης Δικαίου, εκδόσεις Πατάκη. 

-«Φόντο σε διπλό καθρέφτη», με υπόβαθρο την οικονομική κρίση και το πως μας άλλαξε;

Πράγματι, στο Φόντο σε διπλό καθρέφτη η οικονομική κρίση αποτελεί το υπόβαθρο, όμως    ενώ στον Άνεμο στα μαλλιά της , το μυθιστόρημα που προηγήθηκε, η ιστορία επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο   την  βιώνουν  οι νέοι,  εδώ  η οικονομική κρίση δίνει την  αφορμή να προβληθούν θέματα   όπως η φιλία , ο έρωτας, σχέσεις οικογενειακές,  η εισβολή στην ζωή των νέων του   lifestyle  των καιρών με τα προκατασκευασμένα πρότυπα. Το Φόντο σε διπλό καθρέφτη είναι  η πορεία του νέου ανθρώπου   προς την ενηλικίωση,   η αναζήτησης της ταυτότητας του  μέσα από αποφάσεις που ίσως δεν έπρεπε να παρθούν και λάθη  που πρέπει να πληρωθούν στον δρόμο για την ελευθερία του να αποφασίζει ο ίδιος για τον εαυτό του.

-Ως σύγχρονο μυθιστόρημα ενηλικίωσης το χαρακτηρίζετε;

Νομίζω ότι το Φόντο σε διπλό καθρέφτη είναι αυτό ακριβώς.  Ένα μυθιστόρημα ενηλικίωσης. Cross over ,  σύμφωνα με τον όρο ο οποίος έχει επικρατήσει διεθνώς. Ένα μυθιστόρημα    δηλαδή το οποίο απευθύνεται όχι μόνο σε νέους αλλά και σε ενήλικες αναγνώστες.

-Ακόμη δυσκολότερη στις μέρες μας η προσέγγιση των γενεών;

Πάντα ήταν δύσκολη η προσέγγιση των γενεών και ναι ,είναι δυσκολότερη στις μέρες μας αφού   η απουσία των γονιών από το σπίτι από το πρωί ως αργά το βράδυ   στο κυνήγι  της καριέρας ή της επιβίωσης, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια ,   στερεί  από  τα παιδιά τους  ζωτικό χρόνο από την επικοινωνία  μαζί τους .  Δεν ξέρω πώς μπορεί να αλλάξει αυτό, ας γίνει ο κάθε γονιός «θαυματοποιός να βγάζει αντί για κουνέλια χρόνο απ’ το καπέλο του» , στο κάτω κάτω δική του είναι η υποχρέωση.

-Σε ποιά θέματα της σημερινής εποχής επικεντρώνεστε;

Στις ανθρώπινες  σχέσεις . Έχω πάντα κατά νου αυτό  το οποίο έγραψε ένας από τους ξένους ανταποκριτές  για τους  εξαθλιωμένους πρόσφυγες του 1922 όταν επισκέφτηκε την Αθήνα τον ίδιο χειμώνα.  «Θα αναρωτιέστε πώς επιβίωναν. Βοηθώντας ο  ένας τον άλλο».   

-Μια οικογένεια στον Πειραιά που δοκιμάζεται καθημερινά σαν όλες τις άλλες;

Η οικογένεια της Κέλλυ  στο Φόντο σε διπλό καθρέφτη  δεν είναι μια οικογένεια σαν όλες τις άλλες του Πειραιά. Είναι μια από αυτές που βρίσκει κανείς  και στις πλούσιες και στις λαϊκές γειτονιές . Αν κάποιος τηρήσει της αναλογίες  θα δει πως  ανάμεσά τους  δεν  υπάρχουν διαφορές  στον τρόπο  διαχείρισης της καθημερινότητάς τους κι αυτό δεν είναι μόνο αποτέλεσμα της κρίσης, απλά η προ κρίσης πλαστή ευμάρεια το πολλαπλασίασε.

Εχετε ιδιαίτερο τρόπο συνομιλίας με τη νεολαία;

Τους νέους τους ακούω.  Μ’ αρέσει να επικοινωνώ μαζί τους , χαίρομαι όταν μου δείχνουν εμπιστοσύνη και την φιλία τους.  Αυτό δεν σημαίνει πως υποκρίνομαι ότι συμφωνώ με όλες τους τις συμπεριφορές, αντιθέτως. Οι νέοι άνθρωποι το καταλαβαίνουν αυτό και το εκτιμούν. Ο τρόπος με τον οποίο αποδέχονται τα βιβλία μου με αποζημιώνει

-Ως μητέρα γράφετε για εφήβους;

Όταν  γράφω για εφήβους δεν είμαι ούτε μητέρα ούτε ενήλικη, ούτε καν συγγραφέας, απλά προσπαθώ να φέρω στην επιφάνεια την δική μου εφηβική ηλικία.  ΄Όταν τελειώσει το βιβλίο τότε μόνο ανεβάζω στην επιφάνεια  και την συγγραφέα     όχι για να αλλάξω την δομή και τις έννοιες του βιβλίου αλλά για  να του δώσω μέσα από πολλαπλές διορθώσεις την μορφή η οποία θα με αντιπροσωπεύει.΄

 

 

ΕΛΕΝΗ ΔΙΚΑΙΟΥ

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here