Eφη Μάρκου: Επιλέγουμε αντηλιακό για τα παιδιά

 

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ 

Το μαύρισμα είναι η διαδικασία με την οποία το χρώμα του δέρματος γίνεται πιο σκούρο ή ΄΄μαυρίζει΄΄ λόγω της έκθεσης στην επιβλαβή υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου ή των συσκευών τεχνητού μαυρίσματος. To μαύρισμα είναι επιβλαβές ανεξαρτήτως εάν προέρχεται από έκθεση στην παραλία, στις συσκευές τεχνητού μαυρίσματος ή από περιστασιακή έκθεση στον ήλιο. Η βλάβη στο γονιδίωμα (DNA) των κυττάρων του δέρματος  προκαλείται αθροιστικά, οδηγώντας σε πρόωρη γήρανση (ρυτίδες, χαλαρό δέρμα, ηλιακές εφηλίδες) καθώς και σε καρκίνο του δέρματος.

Εξηγεί η Δρ.Έφη Π.Μάρκου, Δερματολόγος-Αφροδισιολόγος. Τ.επιμελήτρια Karolinska Institute & Central Hospital of Karlstad, Sweden – Επιστημονική Διευθύντρια Norsk Legesenter ,Norway– Επιστημονική Συνεργάτης Ερρίκος Ντυνάν Hospital Center, Αθήνα. Εξειδικευμένη  στη Περιβαλλοντική Δερματολογία & Αλλεργioλογία (Karolinska Institute-Enviromental Medicine),  Εξειδικευμένη Δερματοχειρουργός: Plastic Surgery Clinic – University Hospital of Örebro, Sweden, Μέλος  επιστημονικών εταιρειών: EADV, SSDV, NFDV, NLF,  ESCD, Ε.Δ.Α.Ε., ΕΛ.Ε.Μ.ΜΕΛ.

Τι πρέπει να γνωρίζουμε για το μαύρισμα;

Το μαυρισμένο δέρμα προσφέρει ηλιοπροστασία ισοδύναμη ενός αντηλιακού με δείκτη προστασίας SPF4. Το μαύρισμα μετά από ηλιακό έγκαυμα ή κοκκίνισμα στον ήλιο είναι πιο επιβλαβές. Στις παιδικές ηλικίες το ηλιακό έγκαυμα σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης δερματικού καρκίνου.

Πώς μπορούμε να προστεύσουμε τα παιδία από τον ήλιο;

Τα παιδιά είναι πιο ευαίσθητα στον ήλιο και οι ακτίνες του ήλιου είναι ισχυρότερες κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, τότε που τα παιδιά τείνουν να περνούν άφθονο χρόνο σε εξωτερικούς χώρους.  Είναι βασικό τα παιδιά να υιοθετήσουν έναν τρόπο ζωής με ασφάλεια κατά την ηλιοθεραπεία, ώστε να αποκτήσουν δια βίου υγιείς συνήθειες φροντίδας του δέρματός τους. Σε αυτές τις συνήθειες συγκατελέγονται το παιχνίδι στη σκιά, η χρήση ηλοπροστατευτικού ρουχισμού (ανοιχτόχρωμα ρούχα με δείκτη προστασίας UV, γυαλιά ηλίου, καπέλο), η χρήση αντηλιακού όσο το δυνατό υψηλότερης προστασίας χωρίς άρωμα και η επαναληπτική χρήση κάθε 2 με 3 ώρες ή στην έντονη εφίδρωση.

Θυμηθείτε ότι το νερό και η άμμος αντανακλούν τις ακτίνες του ήλιου. Βοηθήστε τα παιδιά να εφαρμόσουν συχνά τα αντηλιακά, να φορούν ρούχα και να κάθονται κάτω από μια ομπρέλα στην παραλία για να παίζουν. Το αντηλιακό μπορεί να εφαρμοσθεί σε μωρά άνω των έξι μηνών. Η ηλιακή έκθεση τις μεσημβρινές ώρες είναι η πλέον επικίνδυνη για μικρούς και μεγάλους και ως εκ τούτου αντενδύκνειται. Κρατήστε τα μωρά ηλικίας κάτω των έξι μηνών  μακριά από το άμεσο ηλιακό φως, ειδικά το μεσημέρι.

Το αντηλιακό χρειάζεται μόνο στην παραλία;

Το αντηλιακό χρειάζεται να εφαρμόζεται σωστά σε κάθε υπαίθρια δραστηριότητα υπό το φως. Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι ηλιακής έκθεσης. Συχνό λάθος των γονιών είναι να ξεχνούν την περιστασιακή ηλιακή έκθεση στις καθημερινές δραστηριότητες όπως εντός του αυτοκινήτου, στην οποία εκτίθεται το παιδί. Μια άλλη μορφή έκθεσης είναι οι αθλητικές υπαίθριες δραστηριότητες, όχι απαραιτήτως στην παραλία, όπου η έκθεση είναι συνειδητή με στόχο το μαύρισμα. Για του ενήλικες, υπάρχει και η επαγγελματική έκθεση στον ήλιο όπως στα επαγγέλματα οικοδομής, στους αγρότες, στους ψαράδες, στους ταχυδρόμους κ.ο.κ.

Όταν χρησιμοποιούμε αντηλιακό, το δέρμα φαίνεται λευκό λόγω μεγάλης ποσότητας; Πόσο αντηλιακό πρέπει να χρησιμοποιούμε ιδανικά;

Είναι πολύ απίθανο να εφαρμόζει κανείς πάρα πολύ αντηλιακό – οι περισσότεροι άνθρωποι δεν εφαρμόζουν αρκετή ποσότητα, γι ‘αυτό μπορεί να εμφανιστούν ανεπιθύμητα ηλιακά εγκαύματα. Για να επιτευχθεί ισοδύναμη προστασία με τον δείκτη SPF που αναγράφεται στη συσκευασία του αντηλιακού, θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε περίπου 2.0mg/cm2 δέρματος.  Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι εφαρμόζεται το ισοδύναμο με μια γεμάτη χούφτα του χεριού μας για μια καλή επάλειψη στο σώμα. Αν χρησιμοποιείτε σπρέι, εφαρμόστε το μέχρι να εμφανιστεί ομοιόμορφη λάμψη στο δέρμα. Θυμηθείτε ότι τα αντηλιακά πρέπει να επαναχρησιμοποιούνται κάθε δύο ώρες, ή πιο συχνά μετά το κολύμπι, τη βαριά εφίδρωση ή το σκούπισμα με πετσέτα.

Πώς επιλέγουμε αντηλιακό για εμάς και τα παιδία μας;

Καθώς το δέρμα δέρμα είναι πιο λεπτό από των ενηλίκων, τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στις ακτίνες UV. Επιλέξτε αντηλιακά προϊόντα με προστασία όχι μόνο για τις ακτίνες UVB, αλλά και για τις UVA, καθώς και τα δύο είναι επιβλαβή για την ανθρώπινη υγεία.

Καλό θα είναι να αποφεύγονται αντηλιακά με αρώματα. Επίσης για τα παιδιά και τις εγκύους προτιμώνται αντηλιακά που περιέχουν μόνο φυσικά φίλτρα (μεταλλικά μικροσωματίδια που διασκορπίζουν την ηλιακή ακτινοβολία).

Το SPF (Sun Protection Factor) ή Δείκτης Αντιηλιακής Προστασίας έχει θεσπιστεί το 1962 για να βοηθήσει τους καταναλωτές να επιλέγουν την κατάλληλη αντιηλιακή προστασία και γενικά, συμβολίζει το βαθμό προστασίας που προσφέρει κάθε προϊόν απέναντι στις υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου. Στην Ε.Ε. ισχύει κανονισμός για την παραγωγή αντηλιακών προϊόντων, καθώς όλα τα αντηλιακά πρέπει να προσφέρουν προστασία UVA που είναι τουλάχιστον το ένα τρίτο τόσο ισχυρή όσο ο δείκτης προστασίας SPF. Με άλλα λόγια, εάν ένα προϊόν διαφημίζει SPF 30, η προστασία του UVA πρέπει να είναι τουλάχιστον 10.

 

 

 

 

 

 

 

Υιοθετήστε τη σωστή συμπεριφορά!

Αποφύγετε τον ήλιο
μεταξύ 12:00 και 16:00.

Μην εκθέτετε απευθείας στον ήλιο τα βρέφη και τα μικρά παιδιά.

Χρησιμοποιήστε ρούχα για προστασία
(καπέλο, γυαλιά, μπλουζάκι…).

Ανανεώνετε τακτικά το αντηλιακό σας για να διατηρήσετε την προστασία, ειδικότερα μετά από εφίδρωση, κολύμπι ή σκούπισμα του δέρματος.

Εφαρμόστε το αντηλιακό σας πριν την έκθεση στον ήλιο. Η χρήση αντηλιακού δεν πρέπει να σας ενθαρρύνει ώστε να μένετε περισσότερο στον ήλιο.

Εξετάζετε τακτικά τις ελιές σας και μην αμελείτε τον τακτικό έλεγχο σε Δερματολόγο.

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here