Διάλογος για το Σύνταγμα στη Κηφισιά

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η εκδήλωση «Ο διάλογος για τη Συνταγματική Αναθεώρηση μας αφορά όλους» που οργάνωσαν η «Αλληλεγγύη για Όλους» και η «Ατραπός Κηφισιάς» στο αμφιθέατρο του 3ου Λυκείου Κηφισιάς, το απόγευμα της Δευτέρας 22/5, με κεντρικό ομιλητή τον πρόεδρο της «Επιτροπής Διαλόγου για τη Συνταγματική Αναθεώρηση», καθηγητή και κοσμήτορα της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μιχάλη Σπουρδαλάκη.

Πλήθος παρεμβάσεων κι ερωτήσεων σχετικά με την Αναθεώρηση του Συντάγματος έγιναν στο τέλος της εισήγησης του προέδρου της Επιτροπής Διαλόγου, τόσο από πολίτες, όσο και από εκπροσώπους συλλογικοτήτων, οι οποίοι παρευρέθηκαν στην συζήτηση, αποδεικνύοντας ότι ο διάλογος για τη Συνταγματική Αναθεώρηση «μας αφορά όλους».

Η εκδήλωση ξεκίνησε με χαιρετισμό του προέδρου της «Ατραπού Κηφισιάς», Γιώργου Μαθόπουλου και του μέλους του ΔΣ της «Αλληλεγγύης για Όλους», Κώστα Βενιώτη, ενώ η κα. Σάντυ Πατρινού Ντελ Τόρο, μέλος της «Ατραπού Κηφισιάς», συντόνιζε το διάλογο. Μεταξύ άλλων, ο κ. Σπουρδαλάκης, στην εισήγησή του, ανέλυσε τη διαδικασία συμμετοχής την οποία χαρακτήρισε «καινοτόμο», καθώς για πρώτη φορά πολίτες και συλλογικότητες που βρίσκονται «μακριά από το ραντάρ της εξουσίας» μπορούν να συμμετέχουν στη διαβούλευση και να καταγραφούν οι απόψεις τους, δια μέσω της Επιτροπής. Σημείωσε επίσης, ότι η έκθεση δεν είναι δεσμευτική για τη Βουλή και πως η εθνική αντιπροσωπεία θα την έχει στη διάθεσή της τον προσεχή Σεπτέμβριο. Οκτώ ολοκληρωμένες προτάσεις και πολλές άλλες επί μέρους έχουν ήδη αποσταλεί στην Επιτροπή, ενώ, αυτή τη στιγμή, η διαβούλευση βρίσκεται στη β’ φάση η οποία ολοκληρώνεται στις 30 Ιουνίου. Αμέσως μετά, η Επιτροπή ξεκινά τη συγγραφή της έκθεσης, που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στις 31 Αυγούστου.

Η συζήτηση οργανώνεται μέσω περιφερειακών συναντήσεων της «Επιτροπής Διαλόγου για τη Συνταγματική Αναθεώρηση», σε όλη την Ελλάδα και, μέσω των διαφορετικών επιλογών που έχουν αναρτηθεί στο ερωτηματολόγιο που βρίσκεται στην ιστοσελίδα www.syntagma-dialogos.gov.gr/, βασισμένο στους εξής άξονες: α) Θεσμική ανασυγκρότηση του κράτους και αρχιτεκτονική του πολιτεύματος, β) Θεσμοί διαφάνειας, λογοδοσίας και άμεσης δημοκρατίας, γ) Σχέση κράτους – εκκλησίας, δ) Κράτος δικαίου και ατομικές ελευθερίες, ε) Συλλογικές ελευθερίες και κοινωνικά δικαιώματα και στ) Κοινά, περιβάλλον, δημόσιος χώρος, πολιτισμός.

Ο κ. Σπουρδαλάκης υπογράμμισε ότι η ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τη διαδικασία είναι όφελος για όλους και ότι μέσω των προτάσεων που κατατίθενται μπορούν να προκύψουν «χρήσιμες ιδέες συνταγματικής ύλης», αλλά και μια «κουλτούρα διαλόγου», «σύνθεσης απόψεων και δημιουργίας», «ένα θησαυρός γνώσεων και απόψεων» από «τα κάτω», στον οποίο θα μπορούν να προστρέξουν οι νομοθέτες ανά πάσα στιγμή.

Οπως είπε ο κ. Σπουρδαλάκης, οι έννοιες «χωρίς μεσάζοντες», «κοινωνική οικονομία», «κοινωνικό ιατρείο» ήταν άγνωστες πριν από χρόνια και αυτό δείχνει ότι «η κοινωνία μπορεί να παράξει τη γνώση κι εμείς οφείλουμε να τη λάβουμε υπόψη μας», τονίζοντας ωστόσο ότι «η λέξη αλληλεγγύη δεν υπάρχει στο Σύνταγμα» και πως θα μπορούσε να δημιουργηθεί πρόταση για την ένταξή της. Εξήγησε πάντως ότι μέσω της διαβούλευσης «δεν φτιάχνουμε το Σύνταγμα, αλλά συμβάλλουμε σε αυτό».

Ακολούθησαν πολυάριθμες παρατηρήσεις, παρεμβάσεις και προτάσεις από τους παρευρισκόμενους στο διάλογο.

Μεταξύ άλλων, συζητήθηκε η ανάγκη εφαρμογής των διατάξεων του Συντάγματος ώστε να μη προκύπτουν θέματα αντισυνταγματικότητας των νομοθετημάτων, να προστεθεί στο άρθρο 17 διάταξη η οποία να προστατεύει υπό προϋποθέσεις κοινωνικών κριτηρίων το ακατάσχετο της ιδιοκτησίας, να θεσπιστούν εξαιρέσεις σε θέματα Δημόσιας Διοίκησης και κοινωνικής φροντίδας για περιοχές νησιωτικές και παραμεθόριες με ενίσχυση αρμοδιοτήτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τονίστηκε ότι το Σύνταγμα πρέπει να εκφράζει τη βούληση της κοινωνίας και να ενταχθεί στις διατάξεις του η απλή αναλογική, συζητήθηκαν θέματα άμεσης δημοκρατίας και ο ρόλος των δημοψηφισμάτων.

Παράλληλα προτάθηκε το Σύνταγμα να ενισχύει τον ορισμό της Παιδείας αλλά και το ρόλο του εκπαιδευτικού ώστε να δημιουργεί ήθος και συνείδηση στους μαθητές, επισημάνθηκε η ανάγκη ενίσχυσης του ρόλου και της λειτουργίας της Αυτοδιοίκησης, η ανάγκη ένταξης άρθρων για την ψηφιοποίηση, τους ελεύθερους επαγγελματίες, την οδική ασφάλεια και την εκπαίδευση των οδηγών, η ανάγκη πρόβλεψης του χρόνου έναρξης των δικαστικών αποφάσεων, η ένταξη του Ευρωπαϊκού Δικαίου, η μη παραγραφή των αδικημάτων, ο τρόπος εκλογής των ανώτατων δικαστών, η ανάγκη της αποτίμησης του έργου των Ανεξάρτητων Αρχών και η αποτροπή της κομματικής παρέμβασης στις αποφάσεις τους, επισημάνθηκε η ενίσχυση του αισθήματος δικαιοσύνης στους πολίτες και τέλος υπογραμμίστηκε ότι το Σύνταγμα δεν είναι μόνο υπόθεση των νομικών και των τεχνοκρατών, αλλά υπόθεση όλης της κοινωνίας.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here