Δαμιανός Βαβανός:  Social Hackers Academy

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

«Τον  Σεπτέμβριο του 2017 τρεις φίλοι ιδρύσαμε την Social Hackers Academy, έχοντας ήδη ως άσο στο μανίκι τους Έλληνες επιχειρηματίες «venture capitalists,  πρόθυμους να στηρίξουν οικονομικά το εγχείρημα. Κι έτσι συνεχίζει να πορεύεται οικονομικά το σχολείο – με win win συνεργασίες με εταιρείες αλλά μέσω μιας crowdfunding καμπάνιας που μόλις έληξε.Στην Social Hackers Academy, παρέχουμε σε ευάλωτες ομάδες μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση στον τομέα του προγραμματισμού και της επιχειρηματικότητας, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να βρουν απασχόληση και ανεξαρτησία». Μιλά ο Δαμιανός Βαβανός, 34 χρόνων, διαχειριστής και συνιδρυτής του Social Hackers Academy.

-Πως το αποφασίσατε;

Δουλεύω από 14 ετών και έχω κάνει πάρα πολλές δουλειές στη ζωή μου – έχω υπάρξει μέχρι και νταλικέρης. Ημουν 16 χρόνων και ήταν καλοκαίρι όταν βρέθηκα να πουλάω καλλυντικά σε ένα body shop στην Αγγλία -η αδερφή μου σπούδαζε εκεί- για να αγοράσω μηχανάκι. Στα 18 μου έφυγα κι εγώ στην Αγγλία για να σπουδάσω Computer Science, αλλά δεν ασχολήθηκα ποτέ επί της ουσίας με αυτό. Έμεινα στη Βρετανία συνολικά δέκα χρόνια. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου ανακάλυψα κι άλλες επιστήμες και τέχνες. Έτσι, άρχισα να σπουδάζω ταυτόχρονα πολλά πράγματα – φιλοσοφία, ψυχολογία κ.ά. Ήμουν πάντα άνθρωπος της γνώσης κι εκεί συνειδητοποίησα ότι αυτή τη δίψα στην Ελλάδα δεν μου την είχε ενεργοποιήσει κανείς. Τότε ήταν που για πρώτη φορά μπήκε μέσα μου το μικρόβιο να κάνω κάτι στον τομέα της εκπαίδευσης». Με το τέλος των σπουδών του, ο Δαμιανός άρχισε να ταξιδεύει πολύ και να επενδύει σε δικές του επιχειρήσεις γύρω από τον τομέα του μάρκετινγκ. Λίγο πριν αποφασίσει να αφήσει οριστικά το επάγγελμα του marketer, ήρθε να τον «συναντήσει» η κατάλληλη ευκαιρία την πιο κατάλληλη στιγμή: «Πριν από δύο χρόνια, όταν στην Ελλάδα βρισκόμασταν στην κορύφωση του Προσφυγικού, θυμάμαι πόσο άσχημα ένιωθα που παρακολουθούσα την κατάσταση από τον καναπέ μου και άρχισα να αναρωτιέμαι πώς θα μπορούσα να βοηθήσω. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα γνώρισε εντελώς τυχαία έναν Αμερικανό, τον Mikael Tomas, επίσης επιχειρηματία που ήδη προσπαθούσε να ιδρύσει ένα coding school για πρόσφυγες -μια διαδεδομένη πρακτική στις χώρες του εξωτερικού-, και αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους. Λίγο αργότερα έγινε μέλος στην παρέα τους και ο Chris Owen, developer στο επάγγελμα, ο οποίος ξεκίνησε να συνεργάζεται μαζί τους ως εθελοντής για να καταλήξει ο τρίτος συνιδρυτής του σχολείου.

-Το σκεπτικό και οι δράσεις μας για να βοηθήσουμε στην επίλυση του προβλήματος;

Ζούμε στην Ελλάδα και είμαστε προγραμματιστές. Οι προγραμματιστές έχουν ένα πνεύμα επίλυσης προβλημάτων που τελικά λειτουργεί. Έτσι, η ιδέα για την αντιμετώπιση της κρίσης ήταν:
●      Μη τους δίνεις ψάρια αλλά δίδαξε τους πώς να ψαρεύουν: το φαγητό, το ποτό, η ζεστασιά ενός σπιτιού ή των ρούχων δεν θα σταματήσει να υπάρχει ως ανάγκη για πρόσφυγες. Βρίσκονται σε μια ξένη χώρα χωρίς μέσα για να ενταχθούν, εκτός αν κάποιος παρέχει στους ανθρώπους αυτούς τις απαραίτητες δεξιότητες για να μπορέσουν να σταθούν στα πόδια τους: στοχεύουμε να τους διδάξουμε κάτι χρήσιμο για να αποκτήσουμε αξιοπρεπή εργασία, να αποκτήσουμε αξιοπρεπή μισθό και να αγοράσουμε με ακρίβεια τι χρειάζονται όλα από μόνα τους.
●      Υπενθυμίστε το χάσμα των δεξιοτήτων: Υπάρχει περισσότερη ζήτηση για εργασία υψηλής ειδίκευσης από ό, τι υπάρχει η προσφορά εργαζομένων με αυτές τις δεξιότητες. Οι προγραμματιστές Ιστού και οι προγραμματιστές ηλεκτρονικών υπολογιστών εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία, έτσι πιστεύαμε ότι υπάρχει ένας τρόπος να γεφυρωθεί αυτό το κενό.
●      Διδάξτε τους πώς να κωδικοποιήσουν: Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχει εκπληκτικό ταλέντο στους προσφυγικούς κύκλους (μουσικοί, ηθοποιοί, συγγραφείς, δικηγόροι, …) γιατί να μην υπάρχει ταλέντο για τους προγραμματιστές ιστού; Το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι να τους εντοπίσουμε, να τους διδάξουμε τις δεξιότητες μηχανικής λογισμικού και …
●      Εξασφαλίστε μια θέση εργασίας: Οι προγραμματιστές και οι προγραμματιστές ιστού είναι από τις κορυφαίες θέσεις εργασίας των εταιριών σε όλο τον κόσμο. Οι εργοδότες τους αγαπούν, οι πολυεθνικές τους αγαπούν και μια μεσαίου μεγέθους ελληνική εταιρεία θα μπορούσε κυριολεκτικά να τους ζητήσει. Θα μπορούσαμε να πάρουμε σίγουρα δουλειές για τους μαθητές μας αν προσπαθήσαμε. Και το κάναμε. Και δούλεψε: μια ντουζίνα τεχνολογικών εταιρειών στην Αθήνα περιμένουν τώρα τους πρώτους αποφοίτους μας.

-Γιατί μαθήματα προγραμματισμού;

Πριν απαντήσουμε στο «γιατί coding;», θέλουμε να σας μεταφέρουμε την εικόνα που αντικρίσαμε όταν ανεβήκαμε στην τάξη του coding school στον πρώτο όροφο του «Ρομάντσου». Έξω η πόλη είχε βυθιστεί στο σκοτάδι και η κυκλοφορία στην περιοχή ήταν περιορισμένη – εξωτερικό σκηνικό που ερχόταν σε πλήρη αντίθεση με την έντονη δραστηριότητα εντός της αιθούσης. Πετύχαμε μαθητές και εθελοντές δασκάλους στο μεγάλο διάλειμμα του τετράωρου μαθήματος, με τον Δαμιανό να κόβει τη βασιλόπιτα, να τοποθετεί τα κομμάτια σε πιατάκια και να σερβίρει τσάι και χυμό σεπλαστικά ποτηράκια. Η ατμόσφαιρα στην τάξη ήταν κάτι παραπάνω από οικογενειακή. Οταν το μάθημα άρχισε ξανά, εμείς «τραβήξαμε» ξανά τον Δαμιανό στη συζήτησή μας και τον ρωτήσαμε: «Γιατί coding, λοιπόν;». Ξεκινήσαμε από το πού θέλουμε να φτάσουμε, δηλαδή από την κοινωνική ένταξη των προσφύγων και των Ελλήνων που ανήκουν σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, όπως οι φυλακισμένοι, οι κωφοί κ.λπ. Και τι είναι αυτό που εξασφαλίζει την κοινωνική ένταξη; H εργασία. Ο στόχος μας, λοιπόν, είναι να βρουν αυτοί οι άνθρωποι δουλειά και το coding είναι δημοφιλές, το έχει ανάγκη ο πλανήτης μας και ακόμα περισσότερο η Ελλάδα. Μας έχουν ήδη προσεγγίσει πολλές εταιρείες που θέλουν να προσλάβουν τους μαθητές μας μόλις τελειώσουν τα μαθήματα. Το ότι οι μαθητές μας ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες είναι ένα αβαντάζ, γιατί βοηθούν στο κοινωνικό πρόσωπο εταιρικής ευθύνης που θέλουν να χτίσουν οι εταιρείες». Tα προγράμματα που διδάσκονται εδώ οι μελλοντικοί προγραμματιστές είναι τα εξής: JavaScript, HTML, CSS, Node, Angular, Express και Databasing σε MySQL/MongoDB. Τα βασικά όμως εφόδια που αποκομίζουν οι σπουδαστές του σχολείου, εκτός από τις τεχνικές δεξιότητες, είναι η λογική επίλυσης προβλημάτων (problem solving) και η επαφή με επιτυχημένους επαγγελματίες του χώρου, που τους προσφέρουν εθελοντικά συμβουλευτική υποστήριξη.

-Πόσο εύκολο είναι όμως να μάθει κανείς coding;

Στους μη έχοντες αυτή τη γνώση ο συγκεκριμένος τομέας μοιάζει λίγο με… NASA. «Είναι NASA. Και ήρθες κι εσύ να παρακολουθήσεις το πιο δύσκολο μάθημα, το JavaScript. H αλήθεια είναι ότι είναι δύσκολο να μάθεις coding και απαιτεί πολλή αφοσίωση. Γι’ αυτό και η διάρκεια του μαθήματος στην τάξη μας είναι εξίμισι μήνες. Δεν είναι… ψεκάστε και φύγατε. Σκέψου ότι ακόμα και έπειτα από τους εξίμισι μήνες ο μαθητής είναι σε junior επίπεδο, αλλά, παρ’ όλα αυτά, μπορεί να δουλέψει. Ο υποψήφιος μαθητής περνάει από διαδικασία εξετάσεων μιας εβδομάδας. Οι γνώσεις του στο coding μπορεί να βρίσκονται στο απόλυτο μηδέν, πρέπει όμως να γνωρίζει καλά αγγλικά. Εμείς δεν ψάχνουμε για τους super genius, αλλά γι’ αυτούς που έχουν θέληση. Στην ουσία, δεν ελπίζουμε απλώς ότι αυτοί οι άνθρωποι να καταφέρουν να δουλέψουν. Είμαστε σίγουροι ότι θα δουλέψουν». Οσο για την «ανθρωπογεωγραφία» της τάξης, αυτή καλύπτει από Αφγανιστάν, Πακιστάν και Ρωσία μέχρι Αιθιοπία, Ιράν, Συρία και Μπαγκλαντές. Οι περισσότεροι μαθητές προέρχονται από εμπόλεμες ζώνες ή έχουν αιτηθεί πολιτικό άσυλο. Σε αυτή τη δεύτερη τάξη, που τρέχει τώρα, έχουμε και Έλληνες μακροχρόνια ανέργους. Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι, όταν ξεκίνησε το σχολείο, οι μαθητές δεν μας εμπιστεύονταν για πολλούς και διάφορους λόγους. Γιατί όλα αυτά τα χρόνια που περιπλανούνται, ψάχνοντας να στεριώσουν κάπου με ασφάλεια, έχουν περάσει πολλοί “σωτήρες” από τη ζωή τους, πολλές ΜΚΟ, πολλά πρότζεκτ… ειδικά σχεδιασμένα γι’ αυτούς.

Γι’ αυτό και στην αρχή οι μαθητές δεν έρχονταν στα μαθήματά μας ή δεν άφηναν τις γυναίκες τους -οι Αραβες ειδικά- να έρθουν, γιατί οι δάσκαλοι είναι άντρες. Με τον καιρό όμως και με καλή διάθεση άρθηκαν οι αμφιβολίες. Αυτά που προσπαθούμε να μεταδώσουμε είναι η αγάπη και η αλληλεγγύη μας. Δεν είμαστε μια ακόμα ΜΚΟ, είμαστε μια ομάδα ανθρώπων που θέλουμε να αλλάξουμε κάποια πράγματα με σκληρή δουλειά. Επίσης, μέσα στην τάξη το στιλ που προωθούμε είναι το εξής: είμαστε όλοι ίσοι, είμαστε ακριβώς το ίδιο, γι’ αυτό και δεν μιλάμε καθόλου για τις τραυματικές εμπειρίες. Το βλέμμα μας είναι στραμμένο στο μέλλον. Είμαστε εδώ γιατί θέλουμε να αλλάξουμε τη ζωή μας».

-Στηρίζοντας τον σκοπό σας;
Βοηθάτε:
70 άτομα να κατοχυρώσουν μια εργασία, με μεγάλες δυνατότητες
280 άτομα να λάβουν τις βασικές γνώσεις στον χειρισμό Η/Υ
84 μαθητές να συμμετάσχουν στην εκμάθηση WordPress
Λανσάρουμε μια καμπάνια χρηματοδότησης για να εξασφαλίσουμε την βιωσιμότητα του προγράμματός μας για την επόμενη χρονιά.  Επιτυγχάνοντας τον στόχο της καμπάνιας μας, θα έχουμε την δυνατότητα να τρέξουμε 5 τμήματα μαθημάτων προγραμματισμού, 20 μαθήματα χρήσης Η/Υ και 6 μαθήματα WordPress. Αναμένουμε 56 άτομα να εργαστούν ως προγραμματιστές λογισμικού σε εταιρείες, ή ως ελεύθεροι επαγγελματίες.

Ο στόχος μας: 12 μήνες of runway. Πιο συγκεκριμένα: 29.928 Ευρώ + 7.9% Κόστος διατήρησης της πλατφόρμας για την καμπάνια = 32.292 Ευρώ

Μπορείτε να δείτε λεπτομερώς τις οικονομικές μας προβλέψεις  εδώ.

Σε περίπτωση που δεν επιθυμείτε να πραγματοποιήσετε προς το παρόν κάποια δωρεά, μπορείτε να μοιραστείτε την σελίδα της καμπάνιας μας στους κοντινούς σας φίλους μέσω email ή social media. Κατά μέσο όρο, κάθε share που γίνεται ισούται με 18 δωρεές στο μέλλον. Βοηθείστε μας να αυξήσουμε την απήχηση μας τώρα, κάνοντας share στους ανθρώπους που εμπιστεύεστε.

Σύνδεσμοι
Website: http://socialhackersacademy.org
Facebook: https://www.facebook.com/socialhackersacademy/
Instagram: https://www.instagram.com/socialhackersacademy/
Twitter: https://twitter.com/sochackacademy
Hashtags: #togetherwecandoanything

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here