Του Νίκου Τσούλια

 

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ολοκλήρωσαν το αντιεκπαιδευτικό έργο τους. Στην πιο δύσκολη περίοδο της σύγχρονης ιστορίας για την κοινωνία αποφάσισαν τον αποκλεισμό χιλιάδων υποψηφίων φοιτητών από τη δυνατότητα να σπουδάσουν και να δημιουργήσουν ένα καλύτερο μέλλον για τη ζωή τους.

Σκοπός ήταν η εξυπηρέτηση των ιδιωτικών και κομματικών της συμφερόντων. Η εξίσωση των διπλωμάτων των Κολεγίων με τα πτυχία των Πανεπιστημίων και των Πολυτεχνείων ήταν η προετοιμασία του σημερινού απαράδεκτου σκηνικού, με τη ρύθμιση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής και με τον επακόλουθο αποκλεισμό μεγάλου αριθμού υποψηφίων από την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο.

Σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς πάνω από 27.000 μαθητών και σε ποσοστό τουλάχιστον 35% (!) δεν θα έχουν τη δυνατότητα υποβολής του Μηχανογραφικού. Οι αριθμοί αυτοί θα είναι ακόμα μεγαλύτεροι μετά τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού – τότε που θα διαμορφωθεί το τελικό “σχήμα” της εισαγωγής. Πολλά πανεπιστημιακά τμήματα με σημαντική προσφορά στην μόρφωση των νέων και με πολύ καλή αξιολογική επιστημονική και ακαδημαϊκή εικόνα θα παύσουν να υπάρχουν. Υπάρχει πολιτικό πρόβλημα για τη σημερινή γκρίζα εικόνα της εκπαίδευσης.

Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν είχε καμιά αγωνία για να μην εισάγονται φοιτητές με χαμηλές βαθμολογίες στο πανεπιστήμιο. Κανένας δεν θέλει να εισάγονται φοιτητές στο πανεπιστήμιο με βαθμό 2 και 3. Αλλά η ρύθμιση προσχηματικά αναφέρεται σε αυτό το θέμα. Το χρησιμοποιεί για να επιβάλλει άλλα μέτρα – ήδη γνωστά στην ελληνική κοινωνία. Χωρίς καμιά διαδικασία εξετάσεων και με προκλητικά προνομιακό τρόπο ευνόησε τα Κολέγια και άνοιξε το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. “Τώρα πληρώνεις και παίρνεις το πτυχίο, χωρίς καμιά ελάχιστη βάση εισαγωγής”. Αυτό είναι μεταρρύθμιση ή προσφορά πελατείας στα ιδιωτικά συμφέροντα; Η ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης γίνεται με τον πιο κυνικό τρόπο.

Ακόμα και η αρχιτεκτονική του συστήματος πρόσβασης δημιουργεί αδικίες και ανορθολογισμούς. Είναι απαράδεκτη η προκρούστεια εφαρμογή του και ο αιφνιδιασμός των υποψηφίων, γιατί αγωνίστηκαν επί δύο χρόνια σκληρής προετοιμασίας και με τα λύκεια στη μεγαλύτερη διάρκεια κλειστά και βλέπουν τη ματαίωση των προσδοκιών τους. Οι οικογένειές τους βρίσκονται σε αδιέξοδο. Μηνύματα απόγνωσης έρχονται απ’ όλη τη χώρα.

Αυτός ο χωρίς ιστορικό προηγούμενο αποκλεισμός των υποψηφίων ανατρέπει τα όνειρά τους και τις φιλοδοξίες τους. Στομώνει τη μορφωτική τους εξέλιξη. Το δόγμα των παλιών δεκαετιών “όποιος έχει χρήματα σπουδάζει” επανέρχεται με πιο άγρια μορφή. Αλλά το τι θα επιλέξουν να σπουδάσουν οι νέοι είναι δική τους απόφαση και η πολιτεία οφείλει να συνδράμει στην προσπάθειά τους. Και όχι να τους εμποδίζει με τεχνητό τρόπο. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο δραματικό. Τα δημόσια ΙΕΚ μπορούν να απορροφήσουν ένα μέρος μόνο από τους αποκλεισμένους μαθητές.

Το σημερινό σύστημα εισαγωγής έδειξε το αδιέξοδό του από την πρώτη του εφαρμογή. Προκαλεί νέα όξυνση στις ανισότητες στην εκπαίδευση. Αλλά και το προηγούμενο σύστημα απ’ αυτό είχε εξαντλήσει την ιστορική του αποστολή.

Για το Κίνημα Αλλαγής μια προοδευτική μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση μπορεί να συνδεθεί με την εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου στο Λύκειο, για την οριστική λύση του προβλήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα, προτείνεται α) εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη του πανεπιστημιακού χάρτη της χώρας μας, β) προτεραιότητα για την ανάπτυξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και γ) επανασύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.

Σε κάθε περίπτωση, για να υπηρετηθεί το μορφωτικό ρεύμα των κοινωνιών της Γνώσης, είναι πρώτιστη πολιτική επιλογή η ολόπλευρη στήριξη της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας.

 

Γραμματέα του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here