Αύξηση 29% στις αυτοκτονίες εφήβων μετά τη σειρά «13 reasons why»

Έρευνα στις ΗΠΑ δείχνει ότι οι αυτοκτονίες εφήβων στη χώρα αυξήθηκαν κατά σχεδόν ένα τρίτο τον μήνα που ακολούθησε τη διανομή μέσω διαδικτύου του πρώτου κύκλου της δημοφιλούς τηλεοπτικής σειράς του Netflix με τίτλο «13 Reasons Why» («Δεκατρείς λόγοι»).

Στη σειρά αυτή η ηρωίδα αφήνει 13 βίντεο για τους λόγους που την οδήγησαν σε απελπισία και στο τελευταίο επεισόδιο του πρώτου κύκλου, κόβει τις φλέβες της.

Οι ερευνητές συνδέουν με την προβολή της σειράς την αύξηση του δείκτη αυτοκτονιών κατά 28,9% στις ηλικίες μεταξύ 10 και 17 ετών τον Απρίλιο του 2017.

Ο δείκτης αυτοκτονιών εφήβων μεταξύ 10 και 17 ετών παρέμεινε αυξημένος τους μήνες που ακολούθησαν τη μετάδοση της τηλεοπτικής σειράς, με αποτέλεσμα να καταγραφούν 195 περισσότερες αυτοχειρίες από τον Απρίλιο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017 από όσες θα αναμένονταν με βάση τα δεδομένα προηγούμενων ετών.

Οι επιστημονικοί υπεύθυνοι για τη μελέτη αναγνωρίζουν πως η έρευνά τους έχει εγγενείς περιορισμούς, ιδίως ότι δεν μπορούν να αποδείξουν πως υπάρχει «σχέση αιτίου-αιτιατού» ανάμεσα στη μετάδοση της σειράς «Δεκατρείς λόγοι» και την αύξηση του δείκτη των αυτοκτονιών, ούτε να αποκλείσουν άλλα αίτια.

Η συγκεκριμένη σκηνή προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις από γονείς και επαγγελματίες της υγείας, που εξώθησαν το Netflix να προσθέσει κάρτες με τις οποίες παρέπεμπε τους θεατές σε δίκτυα υποστήριξης για την αντιμετώπιση του αυτοκτονικού ιδεασμού.

Ο δεύτερος κύκλος της σειράς «Δεκατρείς λόγοι» διανεμήθηκε από το δίκτυο τον Μάιο του 2018 και το Netflix έχει ήδη παραγγείλει τον τρίτο κύκλο.

Ο διευθύνων σύμβουλος του δικτύου, ο Ριντ Χέιστινγκς, είχε υπεραμυνθεί της απόφασης να παραγγελθεί και τρίτος κύκλος λέγοντας «η σειρά είναι εξαιρετικά δημοφιλής και επιτυχημένη. Έχει περιεχόμενο που καθηλώνει. Είναι αμφιλεγόμενη. Αλλά κανένας δεν είναι υποχρεωμένος να την παρακολουθήσει».

Οι συντάκτες της μελέτης, οι οποίοι εργάζονται σε πανεπιστήμια, νοσοκομεία και στο Εθνικό Ιδρυμα Ψυχικής Υγείας των ΗΠΑ, τονίζουν πως τα ευρήματά τους θα έπρεπε να θορυβήσουν τη βιομηχανία της ψυχαγωγίας καθώς η «προβολή της αυτοκτονίας ενέχει τον κίνδυνο να προκαλέσει ανεπιθύμητες συνέπειες και τόσο η βιομηχανία της ψυχαγωγίας όσο και τα μέσα ενημέρωσης οφείλουν να χρησιμοποιούν βέλτιστες πρακτικές όταν καταπιάνονται με αυτό το τόσο ευαίσθητο θέμα».

Αυτό το βάσιμο επιχείρημα είναι και ο λόγος για τον οποίο μέχρι να παρουσιαστεί η οικονομική κρίση στην Ελλάδα ήταν άγραφος νόμος στα μέσα ενημέρωσης να μη γίνεται αναφορά σε αυτοκτονίες. Εν συνεχεία όμως το θέμα πολιτικοποιήθηκε και οι αυτοκτονίες δυστυχώς έγιναν ειδήσεις…

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here