Autogoal: Ένας ματς χωρίς νικητές και ηττημένους

Της ΚΑΤΙΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

από www.mikrocosmos.gr

Το «Autogoal» είναι ένα έργο που αναπτύσσεται με βάση στο σχήμα προπονητή-αθλητή-θεατή, αλλά ο στόχος του δεν είναι να επικεντρωθεί σε αυτό αλλά να το χρησιμοποιήσει ως εργαλείο περαιτέρω προβληματισμού πάνω στη ποιότητα των σχέσεων που δημιουργούν οι κοινωνικές θέσεις και τίτλοι, μας εξηγεί η χορογράφος και εμπνεύστρια της παράστασης χορού, Σοφία Μαυραγάνη

«Autogoal» για μια και μοναδική φορά στην Αθήνα. Τι ακριβώς έχετε ετοιμάσει;

Το «Autogoal» είναι μια παράσταση χορού που δημιουργήθηκε το 2012 κατά τη διάρκεια της πρώτης ενεργοποίησης του θεάτρου Εμπρός και έκτοτε έχει παρουσιαστεί στο Perfcet Massin Studio και στο 18ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλάματας. Εν όψει της συμμετοχής της παράστασης στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορoύ DanceDays 05, στα Χανιά της Κρήτης, στις 23 Ιουλίου, το «Αυτογκόλ» θα ζεσταθεί με μια εμφάνισή του στο PLAYGROYNDforthearts (Βουτσαρά 6, Βοτανικός) την Κυριακή 7 Ιουνίου.

Το «Autogoal» είναι ένα έργο που με κάποιο παράδοξο τρόπο αυτοδημιουργήθηκε. Αυτό που εννοώ είναι ότι οι ιδέες που το συγκρότησαν ήταν η άμεση απάντηση σε πραγματικά -σημαντικά και ασήμαντα- γεγονότα που μας συνέβησαν εκείνη τη χρονική περίοδο. Βρεθήκαμε στο στούντιο μαζί με το Ταντέο Λίζενφελντ (TadeuLiesenfeld) και το Δρόσο Σκώτη και αβίαστα συνθέσαμε αυτό το έργο/προβληματισμό πάνω στην ευρεία έννοια και πρακτική της βίας.

Το θέμα με το οποίο ασχολείται η παράσταση είναι η σχέση προπονητή-αθλητή και τελικά ποιος έχει το πάνω χέρι. Τελικά τι συμπεράσματα βγαίνουν;

Το σχήμα προπονητή-αθλητή είναι αναγνωρίσιμο και προσφιλές. Το έργο αναπτύσσεται με βάση αυτό το σχήμα, αλλά ο στόχος του δεν είναι να επικεντρωθεί σε αυτό αλλά να το χρησιμοποιήσει ως εργαλείο περαιτέρω προβληματισμού πάνω στη ποιότητα των σχέσεων που δημιουργούν οι κοινωνικές θέσεις και τίτλοι. Και για να είμαστε απόλυτα συνεπείς με το έργο, το σχήμα πάνω στο οποίο έχει στηθεί δεν είναι αυτό του προπονητή-αθλητή αλλά το τρίπτυχο του προπονητή-αθλητή-θεατή.

Αυτήν την φορά απευθύνεστε σε ένα κοινό περισσότερο μυημένο στον χώρο του αθλητισμού;

Το έργο είναι προσιτό και μπορεί να «διαβαστεί» εύκολα από ανθρώπους που είναι μυημένοι στο χώρο του αθλητισμού, σε καμία όμως περίπτωση δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε μια συγκεκριμένη ομάδα ή κατηγορία ανθρώπων. Είναι μια σύνθεση ζωντανή και διαδραστική και ο καθένας συμμετέχει σε αυτή στο βαθμό που επιθυμεί. Κατά αντιστοιχία, τα φέροντα νοήματα και η καλλιτεχνική μας άποψη δεν επιβάλλεται αλλά τοποθετείται με τέτοιο τρόπο ώστε η κατανόηση, η ανάγνωσή της καθώς και τα συμπεράσματα να αποτελούν θέμα προσωπικό.

Τελικά πότε μπαίνει αυτογκόλ στις σχέσεις αθλητή – προπονητή και ποιος αναδεικνύεται νικητής;

Το αυτογκόλ είναι ένας όρος ποδοσφαιρικός μεν με έντονη ωστόσο μεταφορική χρήση. Αποτελεί, συνήθως, μια ατυχή ενέργεια κάποιου η οποία προκαλεί ζημιά στον εαυτό του ή τον ευρύτερο κύκλο του. Το ποιός λοιπόν βάζει αυτογκόλ και σε ποιόν είναι ένα ερώτημα που δυστυχώς ή ευτυχώς δεν μπορεί να απαντηθεί εύκολα. Σχεδόν, θα το χαρακτήριζα ρητορικό. Στην ίδια βάση το έργο αρνείται να προαποφασίσει και να αναδείξει έναν νικητή. Οι παίκτες/συντελεστές του παιχνιδιού είναι άλλωστε πολλοί περισσότεροι από τους πρωταγωνιστές που θα ήταν άδικο να περιορίσουμε την αναζήτηση του νικητή μόνο μεταξύ των δύο προσώπων του αθλητή και του προπονητή του.

INFO

Ιδέα/χορογραφία: Σοφία Μαυραγάνη
Ερμηνεία/συνδημιουργία: Tadeu Liesenfeld, Δρόσος Σκώτης
Φωτογραφίες: Mίλτος Αθανασίου

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here