Art Athina 2015. Ανοιχτό Αρχείο με την πόλη

Tης ΚΑΤΙΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
από www.mikrocosmos.gr
«Είναι αλήθεια πάντως πως συνήθως το δημόσιο χώρο και τη δημόσια τέχνη την προσπερνάμε. Προκύπτουν πάντως περισσότερες ερωτήσεις παρά απαντήσεις. Σε ποιόν απευθύνεται ο δημόσιος χώρος, για ποιόν σχεδιάζεται, πώς επιλέγονται τα θεσμικά δημόσια γλυπτά με ποιους στόχους και πως οι σύγχρονοι εικαστικοί αρθρώνουν λόγο για ή στον δημόσιο χώρο»; Αυτά τα ερωτήματα και τις πολλαπλές απαντήσεις τους προσπαθεί να αναδείξει η έκθεση στο πλαίσιος της Art Athina 2015, όπως δηλώνει ο επιμελητής της έκθεσης, Πάνος ΓιαννικόπουλοςΤι είναι η έκθεση Ανοιχτό Αρχείο: Παραδείγματα δημόσιας τέχνης από το κέντρο της Αθήνας η οποία θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο της ArtAthina;

Η έκθεση Ανοιχτό Αρχείο που παρουσιάζει το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (iset)στην ArtAthina 2015 προβάλλει αρχειακό υλικό από το Ινστιτούτο αλλά και από τα προσωπικά αρχεία καλλιτεχνών, το ίδρυμα Ζογγολόπουλου και το Ιστορικό Αρχείο του Δήμου Αθηναίων. Στοχεύει στο να δημιουργήσει έναν κόμβο, μια πλατφόρμα σύνδεσης αρχείων και παράλληλα να διαταράξει την αφήγησή τους με τη συμμετοχή και παρέμβαση νέων καλλιτεχνών.

Η έκθεση εστιάζει σε έργα δημόσιας τέχνης που τοποθετήθηκαν ή προτάθηκαν για την περιοχή του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, με έμφαση στον άξονα Ομόνοια– Πανεπιστημίου –Σύνταγμα; Αφορά μόνο κατοίκους της Αθήνας;

Η έκθεση αφορά σε αυτή την περιοχή. Τόσο λόγω της συμβολικής της σημασίας όσο και της πρόσφατης συζήτησης γύρω της. Το RethinkAthens σε παύση, η κλοπή ανδριάντων προς χύτευση στους γύρω δρόμους, τα γλυπτά που γίνονται μέρος της δημόσιας συζήτησης φέροντας σημάδια σύγχρονων παρεμβάσεων. Αυτοί είναι οι λόγοι που αποφασίσαμε ότι η περιοχή γύρω από την Πανεπιστημίου λειτουργεί σαν ένα ενδιαφέρον παράδειγμα, αυτή τη χρονική στιγμή για να μιλήσει κανείς για τη δημόσια τέχνη, το ρόλο της και τη σχέση της με τους πολίτες, όχι μόνο στην Αθήνα.

Στο Ανοιχτό Αρχείο συγκεντρώνονται φωτογραφίες, video, σχέδια, αλληλογραφία, αλλά και από τα προσωπικά αρχεία των καλλιτεχνών που δούλεψαν για την εν λόγω περιοχή;

Συγκεντρώνεται υλικό και από τα προσωπικά αρχεία των καλλιτεχνών. Παράλληλα παρουσιάζονται έργα που δημιουργήθηκαν με αφορμή την έκθεση, όπως το Unknown / Untitled της Σοφίας Ντώνα και το έργο Τρυφηλός Πορθητής III των ArbitcityGroup. Τα έργα μπλέκονται με το αρχείο σχολιάζοντας τόσο τη διαδικασία ταξινόμησης και δημιουργίας μιας «από τα πάνω» αφήγησης, όσο την διαδικασία επιλογής των γλυπτών στον δημόσιο χώρο και των παρεμβάσεων στον αστικό ιστό. Επιπλέον, η Γεωργία Σαγρή παρουσιάζει μαζί με αρχειακό υλικό, τις κατασκευές για την ανάγκη της performance «Έξοδος» 2010, που πραγματοποιήθηκε στο Σύνταγμα,ως γλυπτά που φέρουν μαζί τη δημόσια χρήση τους.

Ποια είναι η σχέση που έχει δημιουργηθεί ανάμεσα σε πολίτες, δημόσια τέχνη και τον δημόσιο αστικό χώρο;

Ο δημόσιος χώρος λειτουργεί ως πεδίο διαλόγου, συνύπαρξης αλλά και σύγκρουσης. Η σχέση είναι πολύπλοκη, δεν θα ήθελα να αναπαράγω κοινοτοπίες του τύπου κανείς δεν ενδιαφέρεται για τον δημόσιο χώρο. Μάλλον όλοι θέλουν να έχουν μερίδιο αλλά κτητικά, γεγονός που άρει κάποιες φορές τα δημοκρατικά χαρακτηριστικά του. Είναι αλήθεια πάντως πως συνήθως το δημόσιο χώρο και τη δημόσια τέχνη την προσπερνάμε. Προκύπτουν πάντως περισσότερες ερωτήσεις παρά απαντήσεις. Σε ποιόν απευθύνεται ο δημόσιος χώρος, για ποιόν σχεδιάζεται, πώς επιλέγονται τα θεσμικά δημόσια γλυπτά με ποιους στόχους και πως οι σύγχρονοι εικαστικοί αρθρώνουν λόγο για ή στον δημόσιο χώρο;Αυτά τα ερωτήματα και τις πολλαπλές απαντήσεις τους προσπαθεί να αναδείξει η έκθεση.

 

Συντελεστές έκθεσης      
Επιμέλεια:
Πάνος Γιαννικόπουλος

Αρχιτεκτονική εγκατάσταση – έρευνα:
Ελένη Παπαδημητρίου
Στέφανος Ζήρας

Ομάδα εργασίας–έρευνα:
Δανάη Μπαλαμπάνη
Τατιάνα May Καλλέργη
Χριστίνα Πετκοπούλου

Graphic Design:
Σταύρος Μπιλιώνης

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here